(på pause) Necklace spring-reverb fra skrottet Hammond

Køb af udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

(på pause) Necklace spring-reverb fra skrottet Hammond

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal være funtionsdygtig, og i pæn stand, ses undertiden til godt under en plovmand på Ebay, så lad os sige at det skal være prisen :wink:

Billede
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 29. mar 2018 20:07, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

BOOM
/Dub

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Ha ha hvor sjovt at fjedrene kan hænge på den måde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev:Ha ha hvor sjovt at fjedrene kan hænge på den måde.
Yep :-) Tit en noget "kultiveret" lyd, i forhold til de små beskidte tanks, som jeg foretrækker, dog ikke kultiveret i en grad som BX20, UAD's eller the real thing,.. (AKG).

Så en god mellem-løsning tænker jeg

PSP har netop lavet en emulering, jeg har ikke haft tid til at smide den på iLok og teste endu

Men fjedre skal helst være ægte :-) ligesom BBD :-)
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Testede lige bx20'eren, altså UAD-versionen, det var for pænt og kedeligt til mig. Spring reverbs skal helst være noget der siger krash! når man slår på kassen. Nogle ægte spring reverbs i forstærkere har dog en lidt for irriterende plink-lyd i toppen. Skal der guitar igennem, eller hvad er planen?

Jeg spekulerer osse på, hvad ideen er med den konstruktion.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Graceville skrev:Jeg spekulerer osse på, hvad ideen er med den konstruktion.
Det må være at opnå en længere rumklangs tid der ikke fyldte i længden. De må have haft et plads problem i orglet.

Jeg har heller ikke oplevet nogle plgins der har kunnet lave fjeder rumklangen ordentligt.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

DUBTEMPLE skrev: Yep :-) Tit en noget "kultiveret" lyd, i forhold til de små beskidte tanks, som jeg foretrækker, dog ikke kultiveret i en grad som BX20, UAD's eller the real thing,.. (AKG).
Ja den lyder garanteret lidt bedre. Jeg er ikke så vild med med de små halv længde rumklangs tanke 15-20 cm, men de "store" på 30-40 cm lyder for fedt.
For mange år siden samlede jeg fjedre ind for at lave et par lange fjedre, men det blev ikke til noget færdigt. Det er derfor jeg studser over måden de har gjort det i Hammond orglet.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

på guitarmessen havde Mikkel Rørbæk (http://www.mikkelrorbak.dk/guitarpedaler) medbragt en tube screamer replica, en fender super champ replica og en enkeltstående rumklang på størrelse med en gammeldags radio. Det var ret sejt.

I princippet kunne man vel bruge et klaver som reverb? Googler lige.... jo: https://www.gearslutz.com/board/so-much ... everb.html

Jeg har også tænkt (eller set) at man kunne klippe guitarstrenge i forskellige længder og tykkelser, 1-2 cm, så de aktiveres ved forskellige frekvenser, evt også klaver- og bas-strenge. Og så evt sætte en pickup i nærheden af hver streng.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En spring reverb? Den skal der losses til!


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Testede lige bx20'eren, altså UAD-versionen, det var for pænt og kedeligt til mig. Spring reverbs skal helst være noget der siger krash! når man slår på kassen. Nogle ægte spring reverbs i forstærkere har dog en lidt for irriterende plink-lyd i toppen. Skal der guitar igennem, eller hvad er planen?

Jeg spekulerer osse på, hvad ideen er med den konstruktion.
Jeg syntes der er en plads for det hele, og BX20 lyder sindsygt godt til de "finere" ting, som den er lavet til, lige som en god plate så er det bare et helt andet værktøj, til den finere afdeling, ift. en beskidt spring-tank

Necklace er også lidt i den retning ,... den lander mellem en god lang tank-model, og BX20

Der skal ikke specielt guitar igennem, ønsker bare at være dækket ind med alle former for springs, disse og BBD's har jeg en speciel kærlighed for

Det bliver en for for "speciale" for studiet her, plus gennerelt alle former for delay, og voldsomme filter-effekter,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev:
Graceville skrev:Jeg spekulerer osse på, hvad ideen er med den konstruktion.
Det må være at opnå en længere rumklangs tid der ikke fyldte i længden. De må have haft et plads problem i orglet.

Jeg har heller ikke oplevet nogle plgins der har kunnet lave fjeder rumklangen ordentligt.
Præcis
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev:
DUBTEMPLE skrev: Yep :-) Tit en noget "kultiveret" lyd, i forhold til de små beskidte tanks, som jeg foretrækker, dog ikke kultiveret i en grad som BX20, UAD's eller the real thing,.. (AKG).
Ja den lyder garanteret lidt bedre. Jeg er ikke så vild med med de små halv længde rumklangs tanke 15-20 cm, men de "store" på 30-40 cm lyder for fedt.
For mange år siden samlede jeg fjedre ind for at lave et par lange fjedre, men det blev ikke til noget færdigt. Det er derfor jeg studser over måden de har gjort det i Hammond orglet.
Spændende projekt, som basis hvad der er sket her, gætter på at det er tre alm lange fjedre, og transducere fra en normal tank der er brugt her

Jeg er også mest til de lange tanks

Skal have lavet en matrix hvor alle længder kan blandes og konfigureres frit ,... incl de helt korte typer som Doepfer bruger i eurorack-versionen
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:I princippet kunne man vel bruge et klaver som reverb? .
Nemlig, eller bare en enkelt streng, PSP's pianoverb er en god ide syntes jeg, og temaet kan uden tvivl varieres endu mere
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:En spring reverb? Den skal der losses til!

En af de fede ting,

Min Spring King har faktisk et punkt beregnet til at sparke :)

Billede
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:
SustainerPlayer skrev:En spring reverb? Den skal der losses til!

En af de fede ting,

Min Spring King har faktisk et punkt beregnet til at sparke :)

Billede
Sejt - er den "anslagsfølsom" den kickpad?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:
SustainerPlayer skrev:En spring reverb? Den skal der losses til!

En af de fede ting,

Min Spring King har faktisk et punkt beregnet til at sparke :)
Sejt - er den "anslagsfølsom" den kickpad?
Også i DEN grad ,.. men det gælder jo uanset hvor på kassen jeg placerer et velrettet spark :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sætter den lige på pause, der er en på vej fra USA :-)
Vedhæftede filer
s-l1600b.jpg
s-l1600b.jpg (267.84 KiB) Vist 1217 gange
/Dub

Medlemsavatar
Anarkand
Medlem
Indlæg: 291
Sted: NordVest

Indlæg af Anarkand »

Fedt! :) lyddemo når den er klar!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Anarkand skrev:Fedt! :) lyddemo når den er klar!
Skal prøve at vende tilbage på et tidspunkt, men som sædvanligt gaber jeg over alt for mange projekter, lige nu mulige ture til bl.a. Lofoten, lige om lidt, og må indrømme det kommer sgu i første række :-) :-)

Necklace reverben er et af de helt lange spyt, har været på observationslisten i årevis !!!

Ekstra spændende er det at vi taler om seperate coils, det åbner måske op for noget customising ud over hvad Hammond i sin tid diskede op med

Jeg foventer at lyden lander mellem en standard lang Accutronic, og en BX20,...
Vedhæftede filer
20180417_210650.jpg
20180417_210650.jpg (845.32 KiB) Vist 1038 gange
/Dub

Nyt svar