Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg Skrevet: 7. jun 2017, 22:33

Fik opdateret til Reaktor 6 i dag, og dagen er gået med at lave 5-6 Blocks ensembles og samtidigt lære det at kende. Det er super ligetil, har vel max læst manual i en times tid eller 1½, studeret moduler og sådan, og føler mig ganske hjemme i det allerede. Nu har jeg - som man efterhånden har kunnet læse her på bloggen - også brugt en del tid i Bazille, så jeg er vant til tankegangen med det at skulle lave forbindelserne. En FX udgave af Bazille ville jeg stadig hellere end gerne smide penge efter, men det er blevet lidt mindre tiltrængt nu jeg har Blocks.
Derudover har jeg langt om længe fået bestilt en Zoom H4n Pro optager, så dagene indtil den ankommer går nok med at lege i Blocks. :)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. jun 2017, 22:38

Fik i dag realiseret en idé jeg har haft i lang tid, med Blocks. At køre lyd igennem en sample & hold som trigges af en oscillator. Ændres pitchen på oscillatoren, så ændres lyden på input signalet. Det lyder hen af samplerate reduktion. Om det er sådan man laver samplerate reduktions effekter i praksis ved jeg ikke. Jeg mener Bugbrand WorkshopCrusher (hardware) fungerer hen af den måde.

I Blocks er der jo så kun de begrænsninger som computeren sætter for én. Jeg har kombineret ovenstående effekt med nogle flere led, styret af temposyncede sample & holds. Her proppet på et trommebreak fra Stealth:

Soundclouds resize er ca. 100 gange dårligere end Lydmaskinens, så I får lige et bedre screenshot af patchen:

til stealth S&H sc upload 2.png
til stealth S&H sc upload 2.png (646.76 KiB) Vist 96 gange

Beklager at jeg har fået beskåret øverste tekstlinje, navnene på modulerne, fra venstre mod højre, er:
S&H til lyd L, Osc L, FX Vol Boost L, Volume L, S&H til Mod, S&H til Carrier

Man kan godt "nøjes" med en enkelt oscillator, nu den bare skal clocke de to S&H stereolyden skal køre igennem. Men så får man ikke de tilfældigheder med der sker ved at have en oscillatorer kørende pr. side. Jeg kan måske spare 5% forbrug ved at fjerne den ene, det kan være jeg gør det for fremtiden.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 17:27

Mit 30-minutters ambient nummer er ikke kommet nogen vegne, fordi jeg ikke er tilfreds med det endelige resultat, efter nummeret er kommet lidt på afstand. Derfor er det nu blevet uploadet på min soundcloud:
viewtopic.php?f=6&t=73756

Tilbage til "Blogs"