Nå ja, jeg glemte lige at skrive; det nye modulsystem betyder, at jeg allerede nu har planlagt hvad der skal foregå det nærmeste halve år. Det skulle gerne lægges op på Engelsholm websitet snarest, så skal jeg linke til det.
Vi er lige ved at være klar til at tage imod de nye elever; på torsdag kommer forårsholdet, heriblandt det største hold af musik elektronikere jeg endnu har haft; intet mindre end 14(!!!) er tilmeldt mit fag! Selvom modulsystemet betyder, at man har lov til at prøve andre fag end sit liniefag, så tyder det høje antal tilmeldinger på, at der bliver generelt rigtig god tilslutning til de elektroniske moduler. Det bliver temmelig heftigt vildt.
Jeg ved at Ref og Kristoffer Bøegh herfra er ved at pakke kufferten til på torsdag. Er der andre af jer blandt de 14?
Mnjaahh ... der er dårligt plads til mange flere. Selvom, skulle der være flere der har lyst, så finder vi helt sikkert ud af det. Men der er faktisk ved at være godt fyldt op på alle hold her i foråret.
Men jeg skal da helt sikkert lige huske at minde forstander Karen om det i morgen.
Du godeste, som tiden dog flyver (og ih hvor jeg føler mig gammel, når jeg kan fange mig selv i at skrive en sætning som "du godeste, som tiden dog flyver"). Der er allerede gået tre uger siden forårsholdet ankom ... jeg undskylder pligtskyldigst, at jeg ikke har fået skrevet på bloggen, men kan så glæde mig over at der er kommet nogle elevindlæg fra Rene; læs med her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=45&t=15000 .
Nåmenaltså -- vi har kastet os ud i det nye modulsystem, hvor hele foråret er opdelt i moduler på 1-2 uger, og hvor eleverne har lov til at skifte fra modul til modul, sådan at man både har mulighed for at nørde igennem som hidtil, eller at skifte rundt. Vi er for tiden i gang med modul 2, og jeg må sige at Elektronisk Musik har opnået en vis popularitet. Det første modul havde 13 elever, det nuværende er oppe på 15, og det næste har i skrivende stund 12 tilmeldinger. Jeg vil tro at det "lave" antal tilmeldinger til modul 3 skyldes, at det har været annonceret med ord som både "nørdet", "langhåret" og "tungt", hvilket nok har skræmt dem væk der ellers bare ville snuse til faget.
Modul 1, de første 2 uger, var en grundlæggende indføring i sequencing på computeren. Audio, MIDI, automatisering, effekter, osv. Jeg gav i første lektion en pakke af samples, som de kunne bruge til at øve sig i at klippe og klistre. I næste lektion, en grundlæggende introduktion til MIDI, så man kunne arbejde enten videre på sample nummeret, eller starte på noget nyt. Og på den måde, videre ned igennem stoffet, indtil vi alle havde en basal forståelse af brugen af en sequencer.
Det havde de fleste så alligevel i forvejen, så det kunne der ret beset ikke gå 2 hele uger med. Så i uge 2 kastede vi os over nogle eksperimenter med form. Både klassisk popform (ABABCBB), og mere eksperimenterende måder at strukturere sine numre på, som formen A, A1, A2, A3, A4, osv., eller den hvor man langsomt muterer fra A til B. Til demonstration af de to første former kunne jeg sjovt nok bruge 2 udgaver af det samme nummer, nemlig Moloko's "sing it back", der i den mest kendte remixudgave følger en traditionel vers-omkvæd-mellemspil struktur, mens den i den oprindelige version fra "I am not a doctor" (noget mere interessant) langt hen ad vejen er en lang række af varierede A stykker:
Det var vist lidt af et nybrud for nogle af de medvirkende, pludselig at skulle forholde sig til en form, i stedet for bare at producere derudaf.
Modul 2, som er i gang i skrivende stund, handler om alternative lydkilder. Vi har været i gang med at optage lyde med vores nyindkøbte Zoom H4 (som må siges at være nogle gevaldigt fede apparater, nu hvor jeg har prøvet dem selv), og vi har leget med at åbne datafiler og billedfiler som lyd i Audacity. Særligt ukomprimerede billeder af vandrette striber er effektivt til at skabe nye, spændende lyde.
I dag har der så været en grundlæggende intro til brug af samplere i logic (exs24) og Live (Simpler og Impulse), sådan at de, der har lyst til at spille på deres hjemmelavede samples via MIDI, har mulighed for det. Derudover har vi snakket om, hvordan et sæt lyde kan udgøre et særligt univers, og om at skabe et nummer indenfor det univers som lydene lægger op til; noget, som vi vist kommer til at uddybe i morgen.
Da der i sin tid meldte sig så mange som 18 personer til dette modul, var vi nødt til at invitere en ekstra lærer. Derfor har vi i disse dage besøg af Casper Meinhardt (fra F.U.K.T og Dansk Dubstep Design) som hjælpelærer. Der sprang så ganske vist 3 elever til andre linier i sidste øjeblik, men det er dog stadig rart at være 2 lærere. Det giver lige lidt ekstra ro til at nå rundt til alle.
Der er mange gode resultater af de første ugers arbejde. Jeg vil, en af dagene, se om jeg kan få lagt noget af det ud på vores bandbase side.
Er du utålmodig, Kristoffer? Du er velkommen til at skrive den selv ... Husk at linke til bandbase ...
Nej jeg er syg idag, så det er synd for mig ja, så derfor nej. Årh, så lad gå,
Vi har været ude i naturen og optage samples efter princippet om Musique Concrete; nemlig lyde som vi så laver musik af, selvom de ikke kommer fra traditionelle lydkilder (instrumenter). Jeg lavede f.eks. et nummer, hvor moterlarm bruges som synth-lyd. Det var udfordrende at lave beats uden f.eks. traditionelle trommer, så der er mange Storm P. løsninger, som f.eks. at hamre en højskolesangbog ned i en bord = kick drum.
Vi havde desuden besøg af gæstelærer Casper, og han må gerne komme igen.
David, mit nummer med den ugudeligt lange tittel (Confusion no internal dialogue random memory recall in images cold wind cool air widened eyes wandering without direction a feeling of inner vacuity though not unpleasant more alone than lonely) kan ikke afspilles på BB. What gives?
Fremragende beskrevet. Det kan være jeg skal gøre bloggen her til et elevprojekt. Det eneste du mangler er, at "alternative lydkilder" ikke kun er reallyds optagelser, men alt hvad der kan betragtes som ikke-instrumentalt i traditionel forstand. Derfor har vi også siddet og leget med at åbne data filer som lyd, og manipuleret med det, hvilket spiller en rolle i flere af de færdige numre.
Nummeret med den ugudeligt lange titel kan have det problem, at den også har et ugudeligt langt filnavn. Jeg var i hvertfald nødt til at give den et kortere navn på bandbase for at sitet ville lave et entry til sangen, så det tyder på at bandbase ikke bryder sig om at katalogisere ting med 193 karakterer i navnet. Jeg prøver lige at omdøbe den og genuploade den, for det er synd at den ikke er med - det er ikke det ringeste track i samlingen, for nu at sige det på jysk. God bedring til dig, og vi ses i morgen.
De næste to uger bliver geek week(s). Vi skal igennem alt det teoretiske omkring mix, mastering og (forhåbentlig også) digital lydteori. Det bliver langhåret og tungt og nørdet på én gang. Det bliver afbrudt af 2 begivenheder, hvoraf den ene er, at vi på torsdag skal ud og optræde på Jelling Bibliotek, sammen med skolens sangskrivere. Det kan godt gå hen og blive en udfordring for de af liniens elever der helst vil spille højt og med slukket lys, for den går ikke når folk samtidig skal kunne finde bøger og snakke med bibliotekarer. Den anden afbrydelse bliver den sidste fredag, om 2 uger, hvor jeg skal til København på kursus i google optimering af websites - jeg er nemlig blevet webmaster på http://www.engelsholm.dk. Min umiddelbare tanke er, at eleverne så passende kan bruge tiden på at forberede noget fagligt indhold til deres studietur til Prag, som starter dagen efter. Men det er ikke færdig planlagt endnu.
For at værne om ytringsfriheden råber jeg røvhul efter min nabo - Peter Poulsen
Sun Feb 15, 2009 13:03
renekim
Tekniker
Re: Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik
david mondrup wrote:
....Jelling Bibliotek, sammen med skolens sangskrivere. Det kan godt gå hen og blive en udfordring for de af liniens elever der helst vil spille højt og med slukket lys, for den går ikke
Orv !!! jeg tror sørme det er en slet skjult hentydning til mig der lavede en lille total-teater forstilling onsdag aften.
Ps. Det var slet slet slet ikke højt nok !!!
/Renekim
_________________ Mr. Rene Kim Protector of the Engelsholm Spirit
Sun Feb 15, 2009 14:02
renekim
Tekniker
Mon Feb 16, 2009 14:56
renekim
Tekniker
Lidt news.
Vi er i fuld krig med Geek weeks her, In da mix, sårn mix´er du kan det også kaldes.
Hr Mondrup køre stilen, der er dømt HARDCORE nørdviden om hvordan equlazerin bruges, hvordan en compressor bruges. Ja, i det hele taget Nørd.
Timerne forgår stille og roligt med at Hr. Mondrup stille sig ved tavlen , og en times tid senere er den næsten hvid af skrift og DM er klar til at modtage "prisen for brug af tavlekridt" Her i den første uge har der ikke været så meget Praktisk arbejde, mere en forklaring af tingene. de enheder man bruger til dagligt. Jow, Det er Tørt. Jow, Det er kedligt. MEN MEN MEN Meget nødvendigt for ens udvikling af ens personlig udtryk.
Vi ses i morgen til den store delay, reverb og modulations effekt gennemgang. Jeg tror jeg tager min Andy Warhol t-shirt på, hvis ellers den er ren. Det er den med påskriften "I like boring things".
Spændende aften; i skrivende stund er Emil de Waal og Spejderrobot i gang med at holde lydprøve i vor atmosfærefyldte hvælvede kælder. Og her om 50 minutter giver de en koncert på to sæt, som samtidig er deres live debut, og startskuddet til en Danmarks turne de nærmeste uger.
For at værne om ytringsfriheden råber jeg røvhul efter min nabo - Peter Poulsen
Tue Feb 24, 2009 18:46
renekim
Tekniker
Så det tirsdag den 17 Marts. Tiden går ufatteligt hurtigt, her sker en masse. Som David.m har skrevet har der været konsert med spejderrobot og Email du wall, Superfunky. Derefter har vi været en tur i prag, Det var fedt, især det faktum at den danske krone er 4 gange mere værd end den tjekkiske, det var halvvildt. Var blandt andet på en klub, som hed Club roxy, OK , fair nok, deres lydudstyr var rimeligt imponerende. Linearray indendørs ?? ja, hvorfor ikke Nu skulle hele turen jo ikke gå op i hat og briller, (langt fra !!) derfor var vi inddelt i grupper af en 6 - 8 stykker. Det var så meningen at vi skulle lade og inspirrer af et sted i prag og videformidle vores indtryk af stedet via vores kunnnen (Dvs Malerig, musik, video, smykker, keramik) Det gik sq ok. Jeg (Renekim) boede på værelse med christoffer (sing/song writer linjen) og Mikkel (Elektronisk musik) og det var hyggeligt. Jeg snorker en del, til stor irretation og humor for de to. De første nat vækkede Mikkel mig med ordene.: Rene, du snorker, næste gang optager jeg dig !! Natten efter vågner jeg og ser en Mikkel der hoppper triumferende rundt og råber.: he he , nu har jeg det, acid breakcore snork. Han havde fået nogle fede optagelser. Hjemturen forgik om natten, jeg kunne ikke sove, så jeg sag og nød turen sammen med chaufføren foran i bussen, Tyskland er rimeligt trippet midt om natten. Weekenden efter turen til prag gik stille og roligt, var hjemme på kort visit. Lige nu har vi et projekt sammen med sing/song writerne. En ny oplevelse for mange elektronisk kunstnere, det at skulle arbejde sammen med nogen. Vi har fået udstukket nogle regler, men ellers er der frit slag i bolledejen. Det skal altsammen resulterer i en "release" på bandbase.dk nu på fredag.
ses derude
Renekim
Tue Mar 17, 2009 11:48
renekim
Tekniker
Samarbejde....!!!
Mandag morgen, blev vi kaldt til møde Vi skulle lave et nummer, sammen med sing/song writerne WTF ?? nogle gik i gang modvilingt, andre med gåpåmod i overflod. Jeg (ReneKim) kom rent faktisk på hold med kristofferB her fra lydmaskinen. Fra sing/song writer linjen var det nordmanden Kristin. en meget spinkel, men fin norsk stemme. (Hvem sagde en fe ??) vi kikkede på hinanden, og sagde samstemmende. Dig kan jeg sq da ikke arbejde sammen med,
Så vi tog den derfra. og sikke et teamwork. Kristoffer B stod for ALT musiken, Kristin stod for tekst/vocal og jeg stod for beats.
Vi gik igang, jeg trak mig til bage og nød kristoffer havde det kølige overblik. Og det havde han !!!! om Tirsdagden sagde han "lav et beat, Rene" Hvilket jeg gjorde. ikke noget jeg havde prøvet før . Kun at lave et beat , og ikke andet. men efter lidt (meget lidt.) frem og tilbage, var Kb meget glad. og dagen gik. Om onsdagen fik vi indspillet kristins vokal og sikke en. Wauuuw. Jeg hørte for første gang Kristoffers numme og måtte bukke mig i støvet, Det var sq FEDT !! dejlig balance og det hele. Om Torsdagen kommer Kristoffer til mig, med det samlede nummer. Jeg skulle lave "the final touche" på det. kristoffer gik helt amok over kristins vokal. "Den er fed , jeg har kun brugte hendes vokal som instrument" jeg kikkede og lyttede på resultatet. Waaaauw det var sq fedt, men Hvor var teksten ?? Kristoffer var taget hjem , kristin optaget af et eller andet, . i was all by my self. Hvad gjord en klog.. jow,, fyrede op under ableton live og rev alle kristoffers spor ind. Ahhh forkert. For sløv HD til at afvikle omkring 20 Wavs ad gangen,,, f*ck f*ck f*ck. jeg startede med at mute en masse sporg, så jeg have grundtingene fra tracket. Derefter indtalt jeg et digt, efter et par gange eller tre var den i skabet. GODT man kan noget med ord. over i logic igen og rode lidt med det, lægge niveauer , master det. nu var der bare det lille problem at jeg ikke kunne få fat på Kristoffer. ihhh altså. Nåhh men,, jeg lavede nummeret færdigt, med min vokal, og en version uden , så kunne kristin vælge i morgen.
Fredagen, deadline dagen. kristin høre tracket, hun var meget tilfreds med det, ok, tænkte jeg, jeg vover pelsen. det blev vores bud på et samarbejde. hvor , hvad var det,, vi var rent faktisk en af de bedst fungerende grupper. sjovt . vi overholdete vores deadline, vi havde lavet et konge fedt track og vi havde ro i sindet. FEDT !!
i næste uge står den på billedkunst for mit vedkommende, det er ikke noget elektronisk musik, desværrer.
Man kan tage et lyt på hele "kompelationen" vi har lavet. den hedder up og indholder mange fede traks.det nummer vi lavde hedder Fåking forår og kan høres på siden. Epilog !! Desværre, sur røv and so on Kristoffer B. blev rimeligt stødt over at jeg havde lavet mit digt indover, det var sq slet ikke meningen. Han havde lavet et konge fedt track så det var jeg sq lidt ked af jeg havde ødelagt, ingen tvivl om det.
Sun Mar 22, 2009 14:49
Søren_84
Tekniker
Joined: Thu Oct 18, 2007 17:57 Posts: 153 Location: Århus C
Hey, tilløk' med udgivelsen af skiven på bandbase. Har lyttet den igennem og jeg synes der er rigtig mange fede ting på! Er der en der kort kan forklare hvordan man laver den der flat beat bas der er på I Am nummeret? Venligst, Søren P
ps: Er der noget nyt om, om rumpistol kommer og besøger jer?
Ellers for lige at følge op på Renés meget malende beskrivelse:
Vi har ganske rigtigt haft fællesprojekt med sangskriverne. Eleverne deltes i et antal grupper, med ansvar for at producere et nummer hver. Det resulterede i de 6 numre der kan høres på albummet "Up".
Oplægget, der blev fremlagt af Roar Amundsen (sangskriver lærer) og mig, havde 2 hovedelementer; - indenfor grupperne skulle hhv. sangskriverne og de elektroniske musikere komme op med 3 benspænd/regler til den anden part, der skulle hjælpe projektet i den rigtige retning. - inspirationen skulle tage sit udgangspunkt i ét ord: "Up". Deraf titlen på albummet.
Nogle processer gik lige så relativt smertefrit som René beskriver det, mens andre krævede væsentligt flere diskussioner, mere kaffe, og endda enkelte nætter hvor der blev arbejdet igennem uden søvn. Der blev ikke gået på mange lette kompromisser eller sprunget over nogle lave gærde for at opnå det bedst mulige resultat, og jeg mener i al beskedenhed også, at eleverne har grund til at være stolte af sig selv. Det endelige resultat kan høres på det link, René gav herover, og som jeg lige gentager som en ekstra service herunder i vaskeægte googleoptimeret kvalitet:
Jeg synes Morten laver rigtig god cover-art. Det ser i mine øjne meget prof. og kreativt ud. Så står dét osse på internettet.
Jeg er meget enig. Han har også lavet cover til et mp3 dubstep mixtape, compileret af en af vore gamle elever, Eirik. Tjek det ud her: http://scandinaviandubz.blogspot.com/
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum