Chris Emerald Music - Et eventyr

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Chris Emerald Music - Et eventyr

Indlæg af Chris Emerald »

Hey there,

Jeg er Chris Emerald. Min drøm er at leve af at skrive og producere musik. Innovativ club-orienteret hip-hop/r&b/pop med inspiration fra den anden side af Atlanten. Eksempler på forbilleder her i DK er Nexus Music og Pilfinger, overseas Polow da Don, Scott Storch, Dr. Dre etc.

Jeg er 100 % amatør nu og er først begyndt at rode med produktion for en 4-5 måneder siden. På den måde adskiller min blog sig fra de andre her på lydmaskinen. Jeg håber, at der er folk derude, der vil kunne få noget ud af at følge med mig ud på det her eventyr. Jeg er fattig på færdigheder, kontakter og udstyr, men til gengæld har jeg masser af talent, gåpåmod og tro på mig selv.

Jeg ved hvor svært det er at leve af at lave musik, hvor små pengene er i Danmark, hvor mange der er om buddet osv. Men det er ikke noget, jeg kan lade stoppe mig. Hvis det var tilfældet, ville der altid være en undskyldning for ikke at gå 100 % efter et mål. På sigt drømmer jeg om at tage til USA og etablere mig, men allerførste step er at opbygge færdigheder, netværk og inspiration her i Danmark.

Jeg er interesseret i at samle eller joine et team af kreative talenter (sangere, rappere, producere, musikere osv.), der virkelig kunne rykke igennem med noget banebrydende materiale. PM mig hvis du er interesseret.

Jeg er forholdsvis skarp på det teoretiske musiske plan. Spillede klaver da jeg var yngre, havde høj-niveau musik i gymnasiet osv. Det betyder, at keyboardet bliver mit foretrukne arbejdsinstrument, selvom jeg har tænkt mig at lære at spille guitar og tage sangtimer for kreativitetens skyld. Rent teknisk er jeg startet fra nul. Jeg ved meget lidt om lyd, lydbehandling, computerproduktion osv. Men jeg har flair for at lære det.

Da jeg ikke har en Mac arbejder jeg i Reason 4.0 som slave rewired til Ableton Live 7. På den måde kombinerer jeg Reasons store soundbank med Abletons kompatibilitet med VST’ere osv. Derudover består mit nuværende setup af et sæt Yamaha HS80M studio monitors, et Korg Kontrol 49 midi-keyboard, en LG laptop og et sæt Beyerdynamic DT-770 Pro høretelefoner. Næste step bliver anskaffelse af en mikrofon til optagelse af vokaler. Jeg har kigget lidt her på lydmaskinen og overvejer en SE Electronics 2200A USB. Nogle kommentarer/råd hvad det angår?

Da jeg er SÅ tændt på at komme tættere på industrien og selve håndværket, er jeg villig til at arbejde gratis i et studie som medhjælper, runner, whatever. Så PM mig hvis det måtte have interesse.

Formålet med denne blog er dels at dokumentere mine fremskridt men også at få al den feedback og alle de gode råd, jeg kan komme i nærheden af. Jeg velkommer ALLE kommentarer. Jeg er villig til at lægge den indsats, der skal til for at lære.

Check min myspace ud http://www.myspace.com/chrisemerald. Kommentarer modtages med kyshånd.
Senest rettet af Chris Emerald ons 22. apr 2009 18:48, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Indlæg af Chris Emerald »

Ok, så er jeg kommet hjem fra byen og findes der et bedre tidspunkt til et nyt indlæg? :D

Jeg er gået i krig med Anna David-konkurrencen. Har aldrig remixet noget før så det her må være den oplagte mulighed for at lære noget fedt. Nummeret er cool nok. Hvor er det nice at se hvor lækker hun er blevet, WTF??

Det bliver noget down-tempo for min del. Kan ikke afsløre for meget. I'll keep you posted.

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Velkommen på lydmaskinen.

Det er jo den rigtige indtstilling til tingene du lægger for dagen.
Keep on smiling. :)

Jeg kan nok ikk' bidrage så meget direkte til dit projekt;
men kun give lidt skulderklap.

Husk for de aller fleste gælder det at,
hvis man øver sig bliver man bedre,
så det er bare at se at komme i gang med de dicipliner der halter bagefter,
og finde ind til hvad det er du syntes er sjovest/er bedst til.

"HARD WORK, There's no substitute"
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Indlæg af Chris Emerald »

Hey Steand, og tak for din kommentar. Har været inde og lure på din musik. Det lyder fedt. FUNKY :D

Så er jeg i øvrigt kommet for alvor igang med remixet. Har nogle vanskeligheder med at få timet vokalen ordentligt. Jeg har sat tempoet ned til 107 bpm og fjernet det dance-agtige 4/4-beat, som originalen har.

Introen er klar. Deadline d. 20, det skal nok blive godt.

Holdt kombineret påskefrokost/kandidatfest med familien idag. Den glædelige overraskelse var, at jeg sq i kandidatgave fik et kontantbeløb til musikudstyr efter eget valg. Nu skal der ud og købes mikrofon og det kan ikke gå stærkt nok. KOM SÅ!

Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Indlæg af Chris Emerald »

Så er deadline for Anna David remix-konkurrencen kommet og Chris Emerald fik smidt et bidrag af sted. Mit første komplette track nogensinde.

Idéen var at sætte tempoet lidt ned og så ellers gå efter en urban/pop/clubby stil. Den endte på 110 bpm. Jeg forsøgte længe at lægge noget god Antares Autotune på vokalen, men kom i tidsnød (var for stor en rookie her) og droppede det derefter helt, idet resultatet ikke blev tilfredsstillende. Skal have lært at mestre det plug-in.

Jeg synes jeg fangede en relativt catchy akkordgang med Dm-Am-C (vers)/Dm-F-Am-G (bro)/Dm-Am-C-G (omkvæd). Simpelt, men godt til pop.

Der er godt med trance-gated Vanguard-synth på mit track og jeg synes det fungerer. Ellers kunne jeg godt bruge noget mere smæk på kick'ene og claps'ne og en mere gennemtrængende sub-bas. Dog er mine tekniske evner på det her tidspunkt ikke tilstrækkelige til at opnå et bedre resultat.

Jeg er ikke helt tilfreds med fills'ne, som jeg synes blev ensformige og uinspirerende. Nogle gode forslag til hvad man kunne have gjort? Er til gengæld godt tilfreds med den hi-hat, der kører i 16-dels-trioler fra omkvædet og frem. Lidt ala Kanye.

Opbygningen blev med 8-takters intro, som jeg synes bygger udemærket op til vokalen. Jeg var selfølgelig nødt til at lægge det obligatoriske shout ind i starten, som blev et "EMERALD" pitchet helt ned. Har ingen mikrofon endnu så det blev med min laptops indbyggede, gotta start somewhere 8-)

Og så er tracket alt for lavt. Kan høre på nogle af andre bidrag at det sagtens kan lade sig gøre at ramme et højere lydniveau uden pro-mastering så det vil jeg arbejde på.

Synes overhovedet resultatet blev godt, selvom der stadig er et par yderligere detaljer, jeg ikke synes jeg fik løst tilfredsstillende.

Her er den så:

Anna David - Tæt På (Emerald Upgrade) http://tr.im/jfk1

Medlemsavatar
Rahbek78
Medlem
Indlæg: 1061
Sted: Esbjerg - Denmark

Indlæg af Rahbek78 »

Hey Chris

Lyttede til dit remix igår, og jeg må sige at jeg er ret vild med din melo. - Så det lader da til at du har et godt øre der. Så mangler vi bare de helt rigtige samples / lidt bedre arrangement og det begynder at hjælpe på det.

Held og lykke med musikken!!

Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Indlæg af Chris Emerald »

Hey Rahbek, tak for dine comments. Nu hvor det ser ud til, at jeg ikke er med i kapløbet om at vinde konkurrencen krydser jeg fingre for dig 8-)

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Cool, glæder mig til at se en udvikling. Tjek op for min myspace.. det er samme mentalitet herover :)

Default avatar
Chris Emerald
Forum Donator
Indlæg: 19
Sted: Frederiksberg, Copenhagen

Indlæg af Chris Emerald »

Stjernemusik, har checket din myspace ud. Det er rigtig fedt. Tror måske vi har lidt den samme indstilling, bliver spændende at se fremover. Jeg kommer blæsende fremad fra bagerst i feltet 8-)

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Catch me if you can :banan:

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Velkommen til.. Vi er ikke mange urban-heads heromkring, men hvad gør det?

Nyt svar