Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nogle timer senere, mangler måske noget mere arbejde med overstregnings tusserne, omvendt har jeg hele tiden godt kunne li' den sorte baggrund.
Tager bedre billeder i dagslys imorgen og bestemmer mig derfra..
IMG_7833 - invert.JPG
IMG_7833 - invert.JPG (3.79 MiB) Vist 2501 gange
Fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19356
IMG_7813 - invert.JPG
IMG_7813 - invert.JPG (3.67 MiB) Vist 2501 gange
Fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19358
IMG_7815 - invert.JPG
IMG_7815 - invert.JPG (3.42 MiB) Vist 2501 gange
Fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19357

På den sidste bliver farverne triste, nok grundet for høj zoom og for lidt lys.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige brugt en 2-3 timer i streg på at lege med livetrigging af samples. Nogle af mine 10 år gamle film rip samples, nogle "trommer" og ting og sager, alle sammen lyde jeg ikke selv har lavet. Sådan lidt ligesom mine efterhånden almindelige live jams, bare med samples. Smider det op senere i dag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som lovet, lidt mørk atmo baseret på samples:

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg shoppet med 20% rabat hos Ultimae. Godt nok billigt, 7 fuldlængde albums og 3 numre for 290 kr.

For de interesserede, her er hvad det blev til:
ultimae bc.png
ultimae bc.png (66.35 KiB) Vist 2446 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mangler du noget at lytte til i 20 minutter, og har du tidligere kunnet li' mine uploads centreret omkring lyddesign/tilfældigheder med Infected Mushroom/Polyverse Music Manipulator, så kan du lytte det jeg har lavet her til aften. Bliver nok slettet igen indenfor en måneds tid, eller hvornår jeg nu har brug for pladsen til andet.. :)
Der står flere detaljer om signalkæden på soundcloud siden.


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Mangler du noget at lytte til i 20 minutter, og har du tidligere kunnet li' mine uploads centreret omkring lyddesign/tilfældigheder med Infected Mushroom/Polyverse Music Manipulator, så kan du lytte det jeg har lavet her til aften. Bliver nok slettet igen indenfor en måneds tid, eller hvornår jeg nu har brug for pladsen til andet.. :)
Der står flere detaljer om signalkæden på soundcloud siden.

Jeg tror den var henvendt til mig :wink: cool!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt tegne-WIP, det bliver der nok lavet videre på efter noget søvn. :)
IMG_8077 - Invert.JPG
IMG_8077 - Invert.JPG (3.95 MiB) Vist 2385 gange
Fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19569

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Fede tegninger!

Kan se længere oppe du nævner overstregningstusser. Jeg tænker så umiddelbart på dem man benytter til at fremhæve tekst i noget man læser. Men er det sådan nogle du bruger..?
Hvad er den sorte baggrund lavet med.. forestill mig desuden, at en overstregningstus, som dem jeg tænker på, ikke ville kunne dække sådan en sort baggrund. Men det kan jeg jo se er tilfældet her.

Ja som du kan se forstår jeg faktisk intet af hvordan du laver, men synes de er fede, så hvis der er andet interessant i processen, må du endelig gerne dele ud af det :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa, fedt du kan li' det!
Den sorte baggrund, og farverne generelt, kommer af at jeg inverterer farverne på de billeder jeg tager. Dvs. hvidt papir bliver sort, den røde på sidste billede er en mørkegrøn, og de hvide linjer er selvfølgelig en sort pen.
Det er oftest trial & error om farverne passer godt sammen, det er ikke til at forudsige for mig, medmindre det er en farvekombination jeg har prøvet før.
Overstregningstuscher, ja, det er præcis hvad du tænker på. Jeg folder noget køkkenrulle og farver en lille firkant med den farve jeg nu vil bruge, og så dupper eller presser jeg den på papiret. Altså alle de her pletter eller områder i baggrunden på eksempelvis det her billede:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19358

Jeg kan godt li' at der kommer en smule tekstur i baggrunden, på det jeg postede i nat er det 3 blyantsfarver der er tegnet relativt jævnt over hele papiret, og så får det en eller flere gange med viskelæder. Den gule del på billedet fra i nat er en blå blyant, hvor papiret er lagt direkte oven på mit tegneunderlag, sådan en hobby-måtte med et centimeter-mål på, forhøjningerne på måtten får mønsteret til at træde ekstra frem. Normalt har jeg noget pap imellem måtten og papiret for at underlaget er stabilt, men ved uheld/held fandt jeg ud af det med mønsteret. :)

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Aha, fedt!
Gode idéer. Smart med invertering, havde slet ikke tænkt i den retning.
Så er det jo desuden altid sjovt når en tilfældighed/fejl/uheld viser sig at være brugbar, og man ender med at bruge den.
Interessant med lidt indblik i processen - flotte billeder! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker! :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vidste ikke du tegnede. Er det tegnet i hånden kun?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Altså i hånden... Jeg tegnede vel relativt godt frihånd da jeg var dreng, men så opdagede jeg musik, og jeg tror ikke jeg tegnede i 13-15 år. I dag er langt størstedelen af det tegnet med hjælp fra en lineal eller passer.
Hvis jeg lagde musikken på hylden, og tegnede frihånd i et år, så kunne det være det kom til at se nogenlunde ud, men jeg ender altid med at krølle det sammen, eller rive det til småstykker, hvis tegningen baserer sig på noget jeg har tegnet uden hjælpemidler.
Her er et eksempel hvor jeg har brugt lidt frihånd, som jeg nu er ganske tilfreds med:
IMG_6599 - GIMP invert.JPG
IMG_6599 - GIMP invert.JPG (4.51 MiB) Vist 2344 gange
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19579

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den anden dag gloede jeg lige hurtigt på 2 bass waveforms, fordi jeg gerne vil lave noget lignende på et tidspunkt. Tog screenshots af de to, og fik markeret en bølgelængde og så at den var omkring 20 millisekunder. Så poppede fysik-timerne fra folkeskolen frem i hovedet, og jeg vidste med det samme at det var 50 hz, og derfor G. Den har jeg selv arbejdet en del med, alle andre sub frekvenser vil jeg ikke kunne bare sådan i hovedet.

Nu her fik jeg så lige genopfrisket hvordan formlen for tid og bølgelængde var.
https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency

Fedt at have med i hukommelsen, når jeg glor på waveforms som jeg vil inspireres af, så er det bare at smide bølgelængden ind i den meget simple formel og få frekvensen, og evt. holde den op mod dette dejlige billede jeg fandt for flere år siden på Google:
Frekvenser til toner.GIF
Frekvenser til toner.GIF (15.71 KiB) Vist 2255 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige lyttet en eksportering jeg lavede tidligere her til aften. "Bare" mørk ambience værk, kommer op på soundcloud imorgen efter div. processering. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg pyntet lidt på atmosfæren fra igår.
Min første praktiske test af Inear Display Litote. 3 hjemmelavede lydkilder ind i Litote, derudover en filterdrone fra U-He Bazille, og noget reverb og stads.

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Virkelig blevet glad for mit køb af Fabfilter Pro C 2. Har indtil nu nok kun brugt Opto og Mastering modes, og det er Opto der er i brug langt størstedelen af tiden. Lyder virkelig musikalsk og fedt, især når den pumper, både meget eller bare en antydning.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes Yes Yes Yes YES!!!

Troede flere gange undervejs at dagen aldrig skulle komme.
Jeg har færdiggjort mit 30-minutters ambient nummer, dét der er skrevet hist og her om inde på bloggen siden August sidste år. Jeg var endda begyndt på det, da der var grill-fest hos Holger. På det tidspunkt regnede jeg ikke med, at der skulle gå over et halvt år, før det var færdigt. Det har skullet mixes siden starten af November. Det har været den største udfordring ved nummeret. Jeg overdriver ikke, når jeg skriver, at der ligger flere hundrede arbejdstimer i det nummer.
Det har flere gange været svært at holde gejsten kørende, fordi det undervejs gik op for mig hvilke lydmæssige kompromisser jeg måtte indgå. Jeg er dog endt med et resultat som jeg er helt tilfreds med. Og det er dejligste af det hele.

Så nu er der :banan: :party:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har i dag demoet lidt på Zynaptiq Wormhole, det kan man læse lidt om og høre lidt lyd af fra denne post og frem:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=626788#p626788

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Yes Yes Yes Yes YES!!!

Troede flere gange undervejs at dagen aldrig skulle komme.
Jeg har færdiggjort mit 30-minutters ambient nummer, dét der er skrevet hist og her om inde på bloggen siden August sidste år. Jeg var endda begyndt på det, da der var grill-fest hos Holger. På det tidspunkt regnede jeg ikke med, at der skulle gå over et halvt år, før det var færdigt. Det har skullet mixes siden starten af November. Det har været den største udfordring ved nummeret. Jeg overdriver ikke, når jeg skriver, at der ligger flere hundrede arbejdstimer i det nummer.
Det har flere gange været svært at holde gejsten kørende, fordi det undervejs gik op for mig hvilke lydmæssige kompromisser jeg måtte indgå. Jeg er dog endt med et resultat som jeg er helt tilfreds med. Og det er dejligste af det hele.

Så nu er der :banan: :party:
Er du færdig og kan man høre det (i WAV)?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Denne uge er jeg startet ud med, at give mig selv belønningen, for at have færdiggjort nummeret i sidste uge. Så jeg laver synth trommer. Det har jeg villet blive klogere på i lang tid, men som med alt andet lyddesign, så kræver det, at man lægger tid og læring i det, for at forbedre sig.
Igår var det kun U-He Bazille der blev taget i brug, og samtidigt fik jeg lært flere muligheder i den at kende.
I dag skal AAS Chromaphone 2 også læres bedre at kende, nærliggende nu det handler om trommer/percussion. Jeg tror faktisk ikke den har været i brug siden jeg opgraderede den, fordi der altid er et nyt projekt at gå videre med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt at få skrabet lidt i overfladen på Chromaphone 2. Det er vel hvad jeg kan påstå at have gjort, med 3 vellydende patches gemt og et par timers erfaring.
Jeg mindes ikke at 1'eren lød ligeså godt, men det er nok også flere år siden jeg har programmeret patches til 1'eren.
Nu ser jeg endnu mere frem til at få deres nye Objeq effekt-plugin afprøvet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har netop uploadet lidt halvmørk lyd, og det fik sin egen tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=73567

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har for nyligt købt Inear Display Cruelle, en fin lille distortion der kan en del til prisen. Den, og meget andet, blev brugt til at lave det her i dag:
[soundcloud][/soundcloud]

Nu jeg allerede var igang med at lave det lidt højt, så tænkte jeg jeg ville igang med clipping, som jeg endnu ikke rigtigt har fået taget hul på. Gratis udgaven af LVC Audio Clipshifter blev brugt på det her, og det virkede godt, synes jeg.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg elsker virkelig Urs Heckmanns Bazille synth. Det er blevet mit go-to instrument, medmindre jeg skal lave noget der involverer sampling. Så sjov og ligetil. Jeg tror det har rigtigt meget at sige, at man kan alt det væsentlige på forsiden. Ja, der er 2 filtre, ramps, effekter m.m. på en side for sig, og patch håndtering er gemt væk på sin egen side.
Det er bare at åbne og gå igang med at hive i kablerne, høhø. :banan:
Seneste lille opdagelse:
Sætte en envelope (eller andet) til at styre Rate Mod på LFO'erne, for at få noget større spænd i hvor høj rate LFO'en har. Og så er der eksempelvis endnu en støjkilde, med varierende karaktér (drej på LFO Wave) i Random outputtet.

Nyt svar