Christoffers tanker
: fre 1. maj 2009 04:34
Jeg har længe tænkt over at jeg skulle have mig en blog herinde. Nu bliver det så.
Det vil svinge lidt med hensyn til hvad jeg poster. Noget vil være youtube-links til hvad jeg synes er fedt indenfor de genrer jeg beskæftiger mig med (Prog. house, Trance i alle afskygning, Drum n Bass og diverse andet elektronisk), andet vil være links til nyt jeg arbejder på.
Historien indtil nu:
For at starte et sted på denne blog, kan jeg fortælle at jeg til sommer har leget med/produceret musik i en 10-11 år.
Det startede med at jeg fik fat i et eJay program, enten Rave eJay eller Dance eJay 2, hvilket af de to programmer jeg specifikt startede med kan jeg ikke huske.
Jeg sad med forskellige eJay-programmer igennem 2-3 år, fra jeg var 10-11 år til 13 ca. Det jeg fik ud af eJay var at jeg kombinerede de forskellige programmer, eJay-lydene havde jo sit eget filformat, og programmerne havde plads til at man kunne importere flere filer, så på den måde legede jeg med at proppe eksempelvis Rave eJay-lyde ind i mit Dance eJay, og rundt på kryds og tværs. Det er lidt svært for mig at huske hvordan opbygningen af et nummer blev til i eJay, men jeg lyttede til de Absolute Dance cd'er og hvad jeg ellers havde af en mere eller mindre elektronisk musik på det tidspunkt. Det eJay har gjort for mig er at få styr på nogle helt basale udtryk som bpm, bars, synths, kick, bass, percussion m.m., og især at danne bunden for min interesse i musikproduktion. Efter min mening skal man ikke undervurdere eJay's kunnen, man skal nærmere tænke over målgruppen, som var mig på det tidspunkt.
Gradvist gik jeg over til at bruge version 3 af Fruity Loops, og her var der jo helt nye muligheder, idet man kunne sætte distortion, delay o.m.a. på sine lyde, man kunne få forskellige synthesizere frem på skærmen og selv forme lyden. På dette tidspunkt læste jeg også en smule på sider som http://www.vintagesynth.com og andre, for at udbygge min viden og interesse om hvad der rørte sig, hvilke synthesizere dem jeg lyttede til brugte osv.
I starten kombinerede jeg det jeg kunne i Fruity Loops med det jeg kunne i eJay. Dvs. at jeg bouncede de enkelte lyde i Fruity og seqeuncede det sammen med mine eJay-lyde i eJay. Gradvist tog Fruity mere og mere over, og til sidst var det slut med eJay. Men nu var jeg så startet på bar bund igen. Jeg skulle selv lave lydene, og selv sammensætte rytmerne. Jeg fik langt fra fuldt udbytte af hvilke features der var i Fruity, men hvad Fruity lærte mig var nok at jeg måtte knokle, nørkle og eksperimentere alt hvad jeg kunne for at nå fremgang og få bedre resultater.
I sommeren 2002 stødte jeg på en side kaldet Mymusic.dk (nu http://www.bandbase.dk). Jeg snakkede med nogle få personer inde på siden, udvekslede erfaringer og gøglede rundt. Efter at have snakket frem og tilbage med en person, Gorm Sørensen, som også er bruger herinde, begyndte jeg at bruge Reason 2.0. Det var lidt i samme tråd som Fruity Loops, men rammerne var mere bestemte, der var 2 synthesizere, nogle sample-maskiner, en sequencer og nogle forskellige effekter.
Det skal siges at på dette tidspunkt anede jeg intet om hvilke toner der passede sammen. Alt hvad jeg vidste havde jeg lært mig selv, men det med toner, hvad var nu det for noget? - Det er noget af det som blandt andre Gorm har hjulpet mig med frem til i dag, hvor det stadig går fremad.
Jeg fandt Reason meget mere indbydende at gå til iforhold til Fruity, og jeg endte op med at bruge Reason i de forskellige versioner der kom i de 3-3½ år jeg brugte programmet. Reason lærte mig - igen forholdsvis gængse - værdier som at der skal være styr på niveauerne, balance mellem dry/wet i alle typer effekter, udvikling af rytmisk og melodisk kunnen og især programmering af synths.
Efter 10. klasse som jeg gik ud af i sommeren 2005 vidste jeg godt hvad jeg ville. Jeg ville et år på Ballerup/Herlev Produktionshøjskole, ud til Stig og Berry på skolens Producer-linje. Der havde blandt andre Wazari gået som nok var grunden til at jeg fandt Mymusic den dag jeg fandt siden. Andre jeg talte med over MSN havde også gået på Producer-linjen og anbefalet den til mig.
Linjen arbejder på det tidspunkt i 2 programmer, Logic 7 og Reason 3.5, hvilket jo var perfekt for mig, da jeg på det tidspunkt arbejdede i Reason 3.5, så jeg ville kunne tage mine projekter med frem og tilbage. Efter at have gået på linjen i omkring 3 måneder havde jeg vendet mig til deres (luksus)faciliteter, og måtte have mig et midi-keyboard (som stadig er ved mig i dag, ca. 3½ år senere). En rigtig fed ting at have som jeg nok fortryder ikke at have købt tidligere i forløbet.
På linjen leger jeg også med Logic, og især en synthesizer ved navn Vanguard gør at jeg ligepludselig synes jeg går i stå i Reason. Jeg var løbet tør for muligheder (Eller sådan følte mit hoved det ihvertfald). Det var tid til sequencer-skift, og valget faldt på Cubase SX.
I Cubase har jeg i de indtil videre 3-3½ år brugt tiden på at blive markant bedre til, jamen stort set alt. Når jeg tænker tilbage på mit 10 år lange forløb virker det som om at det virkelig flytter bjerge for mig at få nye udfordringer, nogle gange i form af skift af sequencer, men ellers har den det seneste halve år stået på remixopgaver i diverse andre elektroniske stilarter end dem jeg er vant til at lave.
Disse remixopgaver har hjulpet mig meget i forbindelse med at få mine mix til at lyde bedre, helt generelt. Nye stile kræver andre elementer eller andre rytmer, anden energi og andre ting. Seneste remix-skud på stammen er mit chillede Progressive House remix af Anna David - Tæt På, som kan høres her:
http://www.lydmaskinen.dk/anna-david/laguna-blue.mp3
Jeg har 2-3 alias'er i spil,
Checkpoint V, som er mit alias til den stil jeg normalt laver, full on psychedelic morning trance, hvis vi skal ud i mange flotte, beskrivende ord.
Sunflake, som jeg har brugt til 3 remixes nu, og som har været for at ramme en lidt alternativ stil, lidt housy blandet med noget trancy. Dette alias vil ikke blive brugt for fremtiden da jeg har fundet en god anden stil som jeg vil viderebygge, nemlig
Laguna Blue, som er noget progressive house, inspireret af Deadmau5, Mango, Mossy, Adam K & Soha ogg hvad jeg ellers kan komme til at lytte af denne (for mig) nye spændende genre.
Jeg leger med noget Drum n Bass, som er ren leg og eksperimentering i at mixe denne stil, få energien til at virke og hvad stilen nu ellers indebærer. Disse projekter tænker jeg stadig over et projekt-navn til.
For tiden arbejder jeg på et Trance sound-set, dvs. jeg finder ud af hvilke synths jeg kan blande osv., for at være forberedt på en kommende remixopgave.
Så i øjeblikket er det trance-sounden der kører mest her. Til kendere af Trance kan jeg nævne at jeg går efter en blanding mellem Simon Patterson, Sebastian Brandt, og ting der kunne være udgivet på A State Of Trance og Discover selskaberne.
Mit Trance-alias går jeg ligeledes og brainer over i disse dage.
For at runde første (usædvanligt) lange afsnit af bloggen af vil jeg smide et youtube klip til et nummer jeg bare ikke kan få nok af for tiden:
Ashley Wallbridge & Andy Moor Featuring Meighan Nealon - Faces
Det vil svinge lidt med hensyn til hvad jeg poster. Noget vil være youtube-links til hvad jeg synes er fedt indenfor de genrer jeg beskæftiger mig med (Prog. house, Trance i alle afskygning, Drum n Bass og diverse andet elektronisk), andet vil være links til nyt jeg arbejder på.
Historien indtil nu:
For at starte et sted på denne blog, kan jeg fortælle at jeg til sommer har leget med/produceret musik i en 10-11 år.
Det startede med at jeg fik fat i et eJay program, enten Rave eJay eller Dance eJay 2, hvilket af de to programmer jeg specifikt startede med kan jeg ikke huske.
Jeg sad med forskellige eJay-programmer igennem 2-3 år, fra jeg var 10-11 år til 13 ca. Det jeg fik ud af eJay var at jeg kombinerede de forskellige programmer, eJay-lydene havde jo sit eget filformat, og programmerne havde plads til at man kunne importere flere filer, så på den måde legede jeg med at proppe eksempelvis Rave eJay-lyde ind i mit Dance eJay, og rundt på kryds og tværs. Det er lidt svært for mig at huske hvordan opbygningen af et nummer blev til i eJay, men jeg lyttede til de Absolute Dance cd'er og hvad jeg ellers havde af en mere eller mindre elektronisk musik på det tidspunkt. Det eJay har gjort for mig er at få styr på nogle helt basale udtryk som bpm, bars, synths, kick, bass, percussion m.m., og især at danne bunden for min interesse i musikproduktion. Efter min mening skal man ikke undervurdere eJay's kunnen, man skal nærmere tænke over målgruppen, som var mig på det tidspunkt.
Gradvist gik jeg over til at bruge version 3 af Fruity Loops, og her var der jo helt nye muligheder, idet man kunne sætte distortion, delay o.m.a. på sine lyde, man kunne få forskellige synthesizere frem på skærmen og selv forme lyden. På dette tidspunkt læste jeg også en smule på sider som http://www.vintagesynth.com og andre, for at udbygge min viden og interesse om hvad der rørte sig, hvilke synthesizere dem jeg lyttede til brugte osv.
I starten kombinerede jeg det jeg kunne i Fruity Loops med det jeg kunne i eJay. Dvs. at jeg bouncede de enkelte lyde i Fruity og seqeuncede det sammen med mine eJay-lyde i eJay. Gradvist tog Fruity mere og mere over, og til sidst var det slut med eJay. Men nu var jeg så startet på bar bund igen. Jeg skulle selv lave lydene, og selv sammensætte rytmerne. Jeg fik langt fra fuldt udbytte af hvilke features der var i Fruity, men hvad Fruity lærte mig var nok at jeg måtte knokle, nørkle og eksperimentere alt hvad jeg kunne for at nå fremgang og få bedre resultater.
I sommeren 2002 stødte jeg på en side kaldet Mymusic.dk (nu http://www.bandbase.dk). Jeg snakkede med nogle få personer inde på siden, udvekslede erfaringer og gøglede rundt. Efter at have snakket frem og tilbage med en person, Gorm Sørensen, som også er bruger herinde, begyndte jeg at bruge Reason 2.0. Det var lidt i samme tråd som Fruity Loops, men rammerne var mere bestemte, der var 2 synthesizere, nogle sample-maskiner, en sequencer og nogle forskellige effekter.
Det skal siges at på dette tidspunkt anede jeg intet om hvilke toner der passede sammen. Alt hvad jeg vidste havde jeg lært mig selv, men det med toner, hvad var nu det for noget? - Det er noget af det som blandt andre Gorm har hjulpet mig med frem til i dag, hvor det stadig går fremad.
Jeg fandt Reason meget mere indbydende at gå til iforhold til Fruity, og jeg endte op med at bruge Reason i de forskellige versioner der kom i de 3-3½ år jeg brugte programmet. Reason lærte mig - igen forholdsvis gængse - værdier som at der skal være styr på niveauerne, balance mellem dry/wet i alle typer effekter, udvikling af rytmisk og melodisk kunnen og især programmering af synths.
Efter 10. klasse som jeg gik ud af i sommeren 2005 vidste jeg godt hvad jeg ville. Jeg ville et år på Ballerup/Herlev Produktionshøjskole, ud til Stig og Berry på skolens Producer-linje. Der havde blandt andre Wazari gået som nok var grunden til at jeg fandt Mymusic den dag jeg fandt siden. Andre jeg talte med over MSN havde også gået på Producer-linjen og anbefalet den til mig.
Linjen arbejder på det tidspunkt i 2 programmer, Logic 7 og Reason 3.5, hvilket jo var perfekt for mig, da jeg på det tidspunkt arbejdede i Reason 3.5, så jeg ville kunne tage mine projekter med frem og tilbage. Efter at have gået på linjen i omkring 3 måneder havde jeg vendet mig til deres (luksus)faciliteter, og måtte have mig et midi-keyboard (som stadig er ved mig i dag, ca. 3½ år senere). En rigtig fed ting at have som jeg nok fortryder ikke at have købt tidligere i forløbet.
På linjen leger jeg også med Logic, og især en synthesizer ved navn Vanguard gør at jeg ligepludselig synes jeg går i stå i Reason. Jeg var løbet tør for muligheder (Eller sådan følte mit hoved det ihvertfald). Det var tid til sequencer-skift, og valget faldt på Cubase SX.
I Cubase har jeg i de indtil videre 3-3½ år brugt tiden på at blive markant bedre til, jamen stort set alt. Når jeg tænker tilbage på mit 10 år lange forløb virker det som om at det virkelig flytter bjerge for mig at få nye udfordringer, nogle gange i form af skift af sequencer, men ellers har den det seneste halve år stået på remixopgaver i diverse andre elektroniske stilarter end dem jeg er vant til at lave.
Disse remixopgaver har hjulpet mig meget i forbindelse med at få mine mix til at lyde bedre, helt generelt. Nye stile kræver andre elementer eller andre rytmer, anden energi og andre ting. Seneste remix-skud på stammen er mit chillede Progressive House remix af Anna David - Tæt På, som kan høres her:
http://www.lydmaskinen.dk/anna-david/laguna-blue.mp3
Jeg har 2-3 alias'er i spil,
Checkpoint V, som er mit alias til den stil jeg normalt laver, full on psychedelic morning trance, hvis vi skal ud i mange flotte, beskrivende ord.
Sunflake, som jeg har brugt til 3 remixes nu, og som har været for at ramme en lidt alternativ stil, lidt housy blandet med noget trancy. Dette alias vil ikke blive brugt for fremtiden da jeg har fundet en god anden stil som jeg vil viderebygge, nemlig
Laguna Blue, som er noget progressive house, inspireret af Deadmau5, Mango, Mossy, Adam K & Soha ogg hvad jeg ellers kan komme til at lytte af denne (for mig) nye spændende genre.
Jeg leger med noget Drum n Bass, som er ren leg og eksperimentering i at mixe denne stil, få energien til at virke og hvad stilen nu ellers indebærer. Disse projekter tænker jeg stadig over et projekt-navn til.
For tiden arbejder jeg på et Trance sound-set, dvs. jeg finder ud af hvilke synths jeg kan blande osv., for at være forberedt på en kommende remixopgave.
Så i øjeblikket er det trance-sounden der kører mest her. Til kendere af Trance kan jeg nævne at jeg går efter en blanding mellem Simon Patterson, Sebastian Brandt, og ting der kunne være udgivet på A State Of Trance og Discover selskaberne.
Mit Trance-alias går jeg ligeledes og brainer over i disse dage.
For at runde første (usædvanligt) lange afsnit af bloggen af vil jeg smide et youtube klip til et nummer jeg bare ikke kan få nok af for tiden:
Ashley Wallbridge & Andy Moor Featuring Meighan Nealon - Faces