Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

På den drone jeg lavede i sidste uge, gjorde jeg brug af iZotope Iris til nogle af lagene. Der brugte jeg så vidt jeg husker bare nogle af de medfølgende samples.
I dag har jeg fået lavet forskellige 1-5 minutters optagelser med udgangspunkt i min Virus TI, efterfulgt af masser af processering, netop til brug i iZotope Iris. Grain og Formant table modes'ne er så vilde. Her til slut fandt jeg ud af, at jeg kunne lave endnu langsommere pulser ved også at transpose virus'en ned. Når tonerne spilles tilpas lavt kan hver cycle blive til pulser istedet for reelle toner, og med alle de sjove frekvenser der dannes i Grain eller Formant modes er der stadig MASSER af lyd at opdage nede i den ende af keyboardet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ORH.........

Jeg laver musik for de her øjeblikke.

Kan i skrivende stund næsten ikke holde armene nede på tasterne af bare glæde.


Det kræver lidt uddybning.
For en uges tid eller mere siden fik jeg lavet en lyd i Iris som jeg blev ret glad for, og som jeg gerne vil bygge næste drone op omkring.
Lyden består af 2 samtidige C toner fra 8DIO 1969 klaver, jeg drejede mig bare frem til en klang jeg kunne li'. Eksportere, fade ind over de første 3-6 sekunder så anslaget mutes og det nærmere bliver til en pad-lignende lyd. Ind i en Delay og en shimmer rumklang. Denne wav-fil propper man så ind i Iris, og går amok. Jeg tilføjede ekstra shimmer verb, bare fordi det lyder godt.

I dag har jeg så leget med at lave lignende patches, dog udfra synth lyde jeg selv programmerer. Den første blev ikke rigtig god, men den anden her.... Hujjj det er godt. Instant myrepatter.

God weekend!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Næste drone-nummer er ved at tage form for alvor.
Oprindelig opløsning på linket:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=21756


Den viste projektfil er, som man måske kan udlede af navnet, et projekt hvor jeg samler elementer sammen, afprøver om en lyd passer ind, osv.
"Bazi Pitch Stab" mapperne indeholder ca. 300 spor, 1 pr. lyd-klip, hvoraf jeg ender med at bruge 50-60 af lydene. Selvom der ikke er loadet specielt mange plugins, gør antallet af spor projektet ret tungt, derfor bliver stabs'ne samlet til 2 spor (dry og verb) når jeg er tilfreds med dem. Ligeledes bliver indholdet af "Div Perc ting" mappen eksporteret til 1 eller 2 spor. Iøvrigt et misvisende navn, nu det egenligt bare er nogle hjemmelavede impacts/hall booms.
Udover de spor der er vist, har jeg en idé til at afprøve nogle andre lydfiler jeg har lavet. Det er ikke fordi at dronen som sådan mangler indhold, men man ved jo aldrig om en lyd gør noget bedre eller dårligere, før man har prøvet det. :)
Omkring midi/instrument-spor kontra rene audio spor, der har jeg tidligere været modstander af at have lyden "færdig" som audio, men jeg er blevet stor tilhænger af det statiske og altid ens udtryk man får, ved at have audio spor. Derudover skulle min computer nok være 5-10 gange så kraftig for at kunne afvikle processeringen af de viste spor.

structures arr.png
structures arr.png (241.91 KiB) Vist 1441 gange

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg kan ikke afspille det billede der, Ableton siger det ikke er en lydfil.

Du får 0 stjerner

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg laver videoer til de to når jeg er færdig med den her! Altså medmindre jeg kan få det signet. Men en del af ambient labels'ne vil også gerne udgive på cd og måske endda vinyl, og så forestiller jeg mig at det er svært at signe droner på 10-30 minutters længde.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Christoffer I. N. skrev:Næste drone-nummer er ved at tage form for alvor.
Oprindelig opløsning på linket:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=21756


Omkring midi/instrument-spor kontra rene audio spor, der har jeg tidligere været modstander af at have lyden "færdig" som audio, men jeg er blevet stor tilhænger af det statiske og altid ens udtryk man får, ved at have audio spor. Derudover skulle min computer nok være 5-10 gange så kraftig for at kunne afvikle processeringen af de viste spor.

structures arr.png
Spændende at følge.
Jeg benytter selv freeze funktionen meget i Reaper og Live. Jeg improviserer en del og jeg syntes til ambient/drones olign. at det giver liv at bibeholde dette og samtidig sparer man jo resourcer.

vh. dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt har jeg effektkæderne gemt i de pågældende projekter, hvis ikke jeg bare jammer løs med min Virus e.l., laver en kæde der lyder fedt, optager 1-10 minutter, laver en ny kæde, osv. Den slags kan så være svære at genskabe, men ofte kan jeg alligevel høre en god del af de effekter jeg har brugt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har 1000 idéer i hovedet nu hvor jeg har købt nyt software, men prøver at fokusere på at få gjort nummeret færdigt.
Det er begrænset hvor meget jeg plejer at notere, men nu her tænkte jeg jeg ville prøve at lave en oversigt over hvad der mangler. Det er ofte motiverende for mig at kunne strege punkter ud, dog skal opgaven også være overkommelig, ellers er det demotiverende at se på en mur af tekst.

Det ser ud af mange punkter, men det er også relativt detaljeret skrevet. De forskellige punkter varierer også fra få sekunder til flere timers varighed.
Hvis den her tekst-fil er en succes for mig, kan det være jeg begynder mere på den slags.

Istedet for at embedde som billede kan jeg ligeså godt bare kopiere teksten:
Tekstfil skrev: --- Hvad mangler:

Impacts måske DBX comp for mere klarhed i anslaget, evt. rettes i niveauer


Bazi Pitch Stab Dry + Verb Boost exporteres separat
Impacts Boost exporteres


De 3 spor hentes ind i 2017-11-09 - Structures - 01 - samle elementer.cpr projekt, evt. gemme under nyt navn f.eks. 03


Prøve Litote eksporteringer af sammen med resten af sporene, hvis det skal bruges så sæt dem ind


EQ'ing og evt. andet mix af alle elementer


Eksportering af alle Boost spor
Eksportér også MS udgaver af Boost sporene
Lav noter om 3-4 højeste peaks med tidspunkter af M og S på sporene


Opret ACA projekt
Gem separat ACA test projekt
Lav ACA test med alle elementer inkluderet, 1 minuts tid må være rigeligt - Lav noter omkring valgte MSED Boosts/cuts
Vælg kombination af spor i ACA test og notér den
Lav komplet ACA projekt


Evt. mix niveauer hvis der er noget der skal rettes efter ACA
Evt. andet mix-relateret der skal klares inden Mixbuss?


Lav Mixbuss projekt:
Pre Para Grp
Para Grp (med 1176 Rev A, Twisted Tools MSMAX, Elysia Karacter, output til Grp fader)
SHDR INF
ACA OBS
Clrph
- og eksportér

Lav separat Limiter/Clipping projekt

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg elsker det med at man kan lave lyden selv. ....Dog er der også alle de ekstra lag, hvor man kan lave noget uhensigtsmæssigt. Er gået igang med at omprogrammere samplerate reducere på de 7 impacts, og comp & EQ.

En af ulemperne ved at mixe relativt lavt er, at hvis man har en lyd der er en smule eller en del maskeret af andre elementer, så stikker den frem på en anden måde når man skruer højere op, og så opdager man måske først problemet, når man er ved at være færdig med nummeret og fyrer godt op for volumen.
Især med samplerate reducere, hvis man mixer mængden sådan at de ekstra frekvens-peaks kun lige stikker tilpas frem, så kan de peaks føles markant kraftigere ved højere volume.

... Man kan jo også bare lade være med at drukne samtlige elementer i rumklang. Men der er altså ikke rigtig nogen erstatning, hvis det er det lydbillede man leder efter. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kort klip af endnu en foræring fra Unfiltered Audio, nemlig Fault. Mit første eksperiment med den, på et tech house beat fra Loopmasters. Nogle bars dry (og højere), derefter Fault og så med lidt AMS RMX16 verb på. 3 S&H's på Fault, 1 til filtrene, 1 til Pitch op/ned og 1 til Output level.

Kan downloades. Bliver nok slettet indenfor en måned eller sådan.
[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Christoffer I. N. skrev:Kort klip af endnu en foræring fra Unfiltered Audio, nemlig Fault. Mit første eksperiment med den, på et tech house beat fra Loopmasters. Nogle bars dry (og højere), derefter Fault og så med lidt AMS RMX16 verb på. 3 S&H's på Fault, 1 til filtrene, 1 til Pitch op/ned og 1 til Output level.

Kan downloades. Bliver nok slettet indenfor en måned eller sådan.
[soundcloud][/soundcloud]
Ikke noget jeg klapper af. men din AMS verb lyder dejlig!!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den får alt til at lyde fedt. :-D
Samme preset er brugt på dem her, hvis jeg husker rigtigt:

[soundcloudset][/soundcloudset]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nå, man skal åbenbart bare vente med at registrere sine Cubase opdateringer. Jeg købte opdatering fra 6.0 til 8.5 sidste sommer, de har altid rabat på opdatering om sommeren.
Nu har jeg så registreret den i eLicenser, og fået 9.5 gratis grundet grace period. Fedt nok. Dog knap så fedt at starte 12GB download klokken 21 om aftenen.. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De sidste 2-3 uger er der gået en del tid med at få testet mulige indkøb af, eksempelvis Image Line Harmor til Black Friday. Nu kan jeg så skrive Halion 6 og Padshop Pro på listen over software instrumenter jeg har til rådighed. Halion 6 er min første "nye" generation wavetable synth, og den skuffede bestemt ikke da jeg prøvede trial af den. Hoppede på Dan Stanleys pakketilbud til noget billigere end jeg kunne købe en Halion 6 competitive crossgrade. Så der har været en Korg eLicenser frem og tilbage på tværs af landet i denne uge.. :)
Så uden at jeg egenligt havde forudset det, så er der blevet købt disse instrumenter indenfor den sidste måneds tid:
Image Line Harmor
SoundMorph Dust
Steinberg Halion 6 + Padshop Pro

De sidste planer for jule-tilbuds indkøb er Polyverse/Infected Mushroom Gatekeeper og endnu et instrument, Dmitry Sches Thorn. Begge skal dog demoes først.
Og så har jeg vist rigeligt med nye instrumenter at lære det næste års tid eller mere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sidder lige og bliver blæst bagover. Spoler udgivelser fra ASC's Auxiliary label igennem, fordi der er 25% til d. 2/1 med kode eoy2017, og jeg er igang med dette album fra Synth Sense, som med garanti skal købes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er dømt fri leg med de mange nye indkøb. I dag prøver jeg at blive lidt bedre bekendt med Image Line Harmor. Det er helt åndssvagt så meget den kan. Separate tegn-selv envelopes og LFOs til nærmest samtlige parametre. Jeg kunne godt bruge en ordentlig tids-enhed i envelope vinduet, men det er også i orden bare at lytte sig frem.. :) Det ligner at der er et mere defineret grid når man bruger tempo mode.
Jeg skal nok ha' gloet Seamlessr's tutorial-serie igennem igen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har gang i en ny drone, og får brugt nogle af de nye indkøb. indtil igår var der lavet et enkelt lag, baseret på en kendt vokal-stump.
Med det her meget lyddesign-prægede arbejde er det trial & error med hver lyd, og igår kunne jeg bare ikke komme op med noget brugbart. I dag har jeg allerede lavet 3 lag, og det er ved at være tid til at vurdere hvor mange flere lyde der skal til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har fået lavet et melodisk lag til samme drone, AAS Chromaphone 2 ind i UAD EP-34 tape echo m.m., og så en masse verb på. Men inden verb'en optog jeg en "tør" udgave, dvs. inklusiv EP-34, hvor selve laget blev lavet. Spillede nogle toner, lod det fade, og så op for feedback knappen til det kommer tilbage, tilføje flere toner, osv.
Det giver volume-udsving på 20-30dB. Fiksede dynamikken med Fabfilter Pro C 2, mastering algoritmen på hurtigste attack, passende langsom release, max ratio og max gain reduction omkring 20-25dB. Det gør den virkelig godt, ihvertfald når elementet bare skal have nogenlunde ens dynamik og udvaskes i kæmpe verb.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik færdiggjort dronen/nyeste ambient nummer igår. Jeg mindes ikke at have lavet noget der lyder så godt, hvad angår mix, lyddesign, ja generelt slutprodukt. Det lyder top lækkert på mine monitors, det lyder fint/godt og uden bulder og resonanser på mit hverdags "hifi", og det lyder super fedt og dragende i hovedtelefoner.

Hvis min ven vil udgive det, så kommer nummeret ud den vej, ellers kommer det op som tredje video på min youtube kanal. Og nu jeg skriver video, så må jeg hellere snart igang med at sætte lyd og billede sammen. Havde egenligt planer om en upload om måneden, gerne med start her i Januar. Må se hvornår jeg får lavet første video og uploader.

I det her færdiggjorte nummer fik jeg gjort brug af Soundmorph Dust, både med sample loadet og live input sampling. Dmitry Sches Thorn blev brugt til et baggrunds-støj lag. Derudover nok første praktiske brug af Polyverse Manipulator og Zynaptiq Wormhole, sat sammen til virkelig fed lyddesign.
Så en god blanding af nye indkøb kombineret med erfaringer blandt andet fra de tidligere drone-projekter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I dag har den stået på en idé jeg kom på, da jeg hørte et bestemt pop-nummer, kombineret med at jeg fik prøvet og købt 112dB Mikron Cascade. At Mikron Cascade så ikke blev brugt i dag går nok.

Slutpoduktet kan komme udfra en vilkårlig pop-acapella man finder på nettet. Denne blev kørt igennem Soundmorph Dust (granular "ophug"), en vilkårlig delay, og Unfilted Audio SpecOps, hvor det kun er FFT Size og Speed der tilpasses, så lyden bliver strukket i/frosset. For stor FFT Size, og det bliver nærmest til en ½-1 sekunds sample looper/freezer, for lille FFT Size og man kan høre der er for få bånd. Mener jeg brugte 4096. Selv med ret lav Speed kommer der en god del af den oprindelige karakter med igennem, det lyder ret godt og ikke så mudret som den slags kan gøre.
Ind i en UAD Lex 224 long hall program, decays på 22 sekunder. Det er nærmest en standard-opsætning her.
Det var en ret fed måde at lave en relativt udvasket udgave, der fulgte det oprindelige tempo og pitch. For at få mere længde tog jeg den rå acapella og reversede, og proppede den ind før den normale. Og så exportér.

Derefter ind i Halion 6 Sample oscillator, audiowarp slået til, grain size så høj som mulig, og speed på 50%, så filen bliver strukket til den dobbelte længde.
Det blev kørt igennem en kæde med noget samplerate reduction, ind i hjemmelavet shimmer verb med Eventide Ultrareverb og Uhbik G. Jeg fik også hurtigt smækket et S&H styret filter sammen i Reaktor Blocks, for at fade top ind og ud og gøre samplerate reducernes lyd mere periodisk.

Kort sagt, prøvet en masse mere eller mindre nye indkøb af. Genopfrisket plugins der alle fungerer forskelligt og kan være lidt kringlede at bruge. Måske bliver filerne fra i dag brugt til noget, men uanset hvad en god og lærerig dag. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er igang med at få lavet første Gravity Assist - LongDrone video til youtube, og faldt lige over at man kan få nogle sjove glitch/stutter lydeffekter frem ved at "scrubbe"(?)/trække play markøren frem og tilbage. Så her er en mikro smagsprøve på det, det skal helt sikkert bruges i fremtiden :-D

Privat Soundcloud link:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og som du måske lurede Morten, så er jeg igang med Blender.. Har udskudt det her video-noget for længe, og vil gerne have en video ud samme dato hver måned, gerne startende i Januar. Kiggede på Hitfilm Express igår, og der var flere af OS + minimums-krav jeg ikke opfyldte, så det blev Blender, ihvertfald lige til den første video nu.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Blender er også ganske udemærket, det største problem er interfacet og det lidt omgængelige workflow.

Nyt svar