Nikmanto's Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Nikmanto's Blog

Indlæg af nikmanto »

Jeg har i noget tid gået og tænkt over om jeg skulle lave en blog eller ej, men nu tog jeg mig sammen og tænke hvorfor ikke? :) Så her skriver jeg om det musik jeg laver, om mig, om hvordan det er at være mig:)

Nu er jeg rimelig amatør stadig indenfor musik branchen. Jeg er dog også kun 13 år :)

Jeg startede ud med Dance ejay 2 da jeg var 7-8 år gammel. Jeg kørte med næsten alle ejay versionerne til jeg blev 10-11 år gammel. Så fandt jeg fl studio som jeg så hentede en demo af. Det var rimelig meget svære end ejay. Men jeg fandt hurtig ud af hvordan man brugte fl studio. Så her for omkring et halvt års tid siden... Købte jeg et nyt lydkort hvor der hørte Cubase 4 LE med. Jeg havde allerede set lidt til cubase på forskellige hjemmesider og læst og set lidt film om det. Men jeg havde aldrig prøvet det, jeg gad godt men der fandtes ingen demo. Så tænkte jeg nu hvor jeg alligevel havde det så hvorfor ikke installere det. Og det er så cubase 4 LE jeg stadig bruger nu. Jeg har dog overvejet om jeg skulle opgradere til cubase 4 eller købe cubase 5. Men til mit behov tænkte jeg at det var fint nok indtil videre med Cubase LE 4

De ting jeg har indtil videre er:

E-MU tracker pre

Emx 25 midi keyboard

T.bone sc300 - med popfilter og stativ

Et par edifier højttaler

Steelseries headphones

Og en Rodec mx240 mixer som jeg ikke rigtig bruger


Jeg vil løbende skrive ting i min blog, som folk måske vil følge med på :) hvis jeg skriver noget spændende ?:)
Det må vi se..


Hilsen

Nicolai Aka Nikmanto :)

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

Så er det på søndag d.10 maj jeg skal konfirmeres! :) er rigtig spændt glæder mig til at få en hel masse penge. Som næsten KUN skal bruges på lydudstyr :)

Det jeg har overvejet at købe for konfirmation's pengene er

M-audio 88 midikeyboard

Enten Access Indigo eller B modelen ( Hvis jeg har råd :) )

En lille mixer måske? :)

En eller anden form for synthesizer skal lige have tjekket hvad der er, og lige tage ned i aage og prøve nogle forskellige :)

Glæder mig så meget! :)

Hilsen Nicolai

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hej Nicolai

Hvad skal du bruge en mixer til? Har du overvejet om du har behov for den? Spørger fordi, jeg oplever mange skal have en mixer, bare fordi.... Hvis man laver indspilninger, er det bedre at have et lydkort med flere indgange
skriver noder

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

ja det tænkte jeg også på. At købe et lydkort med flere indgange. Har bare hørt fra mange at det er godt at have en mixer? ved ikke hvorfor så jeg tænkte på at købe en.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Altså lige med en mixer: hvis du ikke ved hvorfor du skal have den, så lad være. :wink:
skriver noder

Medlemsavatar
greatriver
Medlem
Indlæg: 378
Sted: KBH V

Indlæg af greatriver »

Jep, og hvis det er en 'billig' mixer, så ender du bare med at forringe lydsignalet. Så hellere bare få sat dine synthesizere og hvad du ellers skal have, direkte til lydkortets indgange. :)

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

Så er jeg blevet konfirmeret og der endte med at jeg fik hele 36.000,- kr :shock: For de penge har jeg så købt mig et M-audio keystation 88 og det er pææænt stort :dollargrin: Så nu er det bare igang med at få lavet noget musik :)


Hilsen Nicolai

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

nikmanto skrev:Så er jeg blevet konfirmeret og der endte med at jeg fik hele 36.000,- kr :shock: For de penge har jeg så købt mig et M-audio keystation 88 og det er pææænt stort :dollargrin:
Det er ret dyrt for en Keystation 88 ;)
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

Hehe :dollargrin: jeg har bare ingen idé om hvad jeg skal bruge resten af pengene på :-P

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Man kan sgu få en del lækkert budget gear for 30k xD
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

Ja men hvad har jeg brug for? xD

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

Monitors
Lydkort
Bedre mic
en preamp

... ville jeg opgradere til at starte med. Hvis din computer er cool nok, altså - ellers også en upgrade af den.
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SMP skrev:Monitors
Lydkort
Bedre mic
en preamp

... ville jeg opgradere til at starte med. Hvis din computer er cool nok, altså - ellers også en upgrade af den.
Enig. :)

Hvis dit studie stadig er dit værelse vil jeg råde dig til højest at bruge 15.000 kr. på monitors. Jeg tror ikke du får mere ud af at betale for større monitors når dit rum er så lille.
Et foreslag til monitor-valg herfra ville være KRK VXT6.
Lydkort kommer an på hvad dit behov er.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg ville nok gå efter noget TC Konnekt, jeg har indtil videre kun hørt godt om den serie, og regner også med selv at købe et kort i den serie så snart jeg har råd..
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Sæt pengene i banken, og sæt dig til at lære dit udstyr at kende. Køb lidt af gangen, så det bliver ved med at være sjovt at rode med musik. Hvis du køber en masse ind nu, tror jeg det vil virke overvældende. Når en herindefra råder dig til at bruge op til 15.000 kr. på monitors, føler jeg det bliver for meget. Start da med et lydkort, en 57'er, et par fede hørebøffer og en Zoom H2 til fieldrecordings. Så kan du altid opgradere. Man kan sagtens lave fede, spændende ting med det.

Musikken bliver ikke nødvendigvis bedre af dyrere udstyr. Tag og brug begrænsningerne positivt; jeg tror ikke det er specielt positivt, at nogen skal have for over 30.000 kr. lydudstyr i konfirmationsalderen.

(synes jeg)
Musik jeg laver:
[color=#408000][url]http://soundcloud.com/dererensky/[/url][/color]

[color=#FF0000]J[/color][color=#FF40FF]u[/color][color=#80BFFF]n[/color][color=#40BF40]g[/color][color=#004000]l[/color][color=#4080BF]e[/color][color=#40FFFF]t[/color][color=#BF0040]r[/color][color=#FFBF40]o[/color][color=#4000BF]m[/color][color=#BFFFBF]m[/color][color=#408080]e[/color][color=#8000BF]r[/color]

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

+1!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kristofferb skrev:Når en herindefra råder dig til at bruge op til 15.000 kr. på monitors, føler jeg det bliver for meget.
Jeg gav kun det råd at det ville være overkill at bruge over 15k på monitors. Iøvrigt anbefaler jeg derefter monitors der koster langt under.

Medlemsavatar
greatriver
Medlem
Indlæg: 378
Sted: KBH V

Indlæg af greatriver »

Ja lad endelig være med at fare ud og brug pengene på alt muligt med det samme, du ender måske med at fortryde dine køb, og det kan være ret dyrt :). Som nogle af de andre siger, få de aller vigtigste ting på plads, og så gem hvad der er tilbage, og undersøg hvad det er som du virkelig har behov for, eller bare gerne vil have.Tillykke med det iøvrigt, det var da ellers en god portion at få i konfirmations penge :)

Medlemsavatar
nikmanto
Medlem
Indlæg: 544
Sted: København, Amager

Indlæg af nikmanto »

Mange tak allesammen, jeg skriver lgie herinde hvis jeg har brug for noget hjælp til køb af udstyr ;)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Nu skal farmand her lige snakke lidt haha, selvom du nu har fået 36000 kr. i konfirmationsgave :shock: (til sammenligning jeg fik 3000 kr.) haha, så ville jeg altså ikke brænde dem alle af på udstyr.

Jeg har selv engang købe masser af dyrt hardware. Men det var tilbage i 90'erne, hvor der ikke fantes hurtigere audio computere, og super fedt lydende software, som der gør i dag. Og nu ved jeg ikke helt hvor seriøs du er med musikken, og hvor længere interessen er der.. nu hvor du er teenager. Men chancen for, at du om få år vil lave noget andet er jo til stedet.

Så for ikke, at brænde for mange penge af på dyrt hardware, så havde jeg nok startet således:
(måske du allerede har nogen af tingende...)

Jeg tager udgangspunkt i en windows computer...:

1. En god computer (fås til omkring 6000-10000 kroner, hvis det skal være rigtig godt og hurtige!)
2. Windows software, 1000 kr.
3. Audio/midi sequencers, 3000-5000 kr.
4. Audio hardware.. I/O lydkort + converters, muligvis midi interface (3000 - x kr., dog ville jeg ikke købe det aller dyreste!)
5. Audio Hardware.. monitor cont. 2000-3000 kroner, monitors 4000-10000 kr. (kan sagtens fås dyrere)

Hvis du køber en god audio sequencer, så ville jeg starte ud med at bruge de medfølgende plugins.

Mht. computeren, der ville jeg købe en god en fra starten, så du ikke skal skifte igen om et eller tre år. Ellers ville jeg nok holde lidt igen med audio hardwaren, og så købe nogle rimelig billige men gode gennemprøvet ting.

SLL

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SLL skrev: 1. En god computer (fås til omkring 6000-10000 kroner, hvis det skal være rigtig godt og hurtige!)
2. Windows software, 1000 kr.
Du kan få en iMac 20" eller måske en 24" til den pris.
Hvis du køber en god audio sequencer, så ville jeg starte ud med at bruge de medfølgende plugins.
God idé, her ville Logic Pro være en god mulighed, da den har flest og bedst medfølgende plug-ins - og er billig.
Mht. computeren, der ville jeg købe en god en fra starten, så du ikke skal skifte igen om et eller tre år. Ellers ville jeg nok holde lidt igen med audio hardwaren, og så købe nogle rimelig billige men gode gennemprøvet ting.
Enig. Min egen Mac G5 har jeg haft i 5 år og den er stadig oppe at køre 100% til alle mine produktioner.

Medlemsavatar
Freund
Medlem
Indlæg: 1519
Sted: Fyn

Indlæg af Freund »

Holger skrev:
SLL skrev: 1. En god computer (fås til omkring 6000-10000 kroner, hvis det skal være rigtig godt og hurtige!)
2. Windows software, 1000 kr.
Du kan få en iMac 20" eller måske en 24" til den pris.
Hvis du køber en god audio sequencer, så ville jeg starte ud med at bruge de medfølgende plugins.
God idé, her ville Logic Pro være en god mulighed, da den har flest og bedst medfølgende plug-ins - og er billig.
Mht. computeren, der ville jeg købe en god en fra starten, så du ikke skal skifte igen om et eller tre år. Ellers ville jeg nok holde lidt igen med audio hardwaren, og så købe nogle rimelig billige men gode gennemprøvet ting.
Enig. Min egen Mac G5 har jeg haft i 5 år og den er stadig oppe at køre 100% til alle mine produktioner.
+1

og der er masser af freeware og demos derude........ brug det inden du køber dig fattig i plugins.

SPAR PÅ PENGENE...... du vil måske savne dem til noget helt andet?? :wink:
[b][color=#40FF00]Det er bedre at fortryde noget man HAR gjort...........[/color][/b]

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Holger skrev:
SLL skrev: 1. En god computer (fås til omkring 6000-10000 kroner, hvis det skal være rigtig godt og hurtige!)
2. Windows software, 1000 kr.
Du kan få en iMac 20" eller måske en 24" til den pris.
Jamen Holger, det var en hurtig computer han skulle købe, ikke en iMac :wink:
Så vidt jeg kan se, så er iMac kun Core 2 duo. Du og jeg ved jo godt, at minimum er quad til en kraftig DAW computer, hvis man
man skal se lidt ind i fremtiden, og ikke skifte computer igen om et år :-)
Core 2 duo er sådan set fint nok til alm. DAW opgaver, hvis man ikke arbejder med store projekter. Men som jeg sagde, så ville jeg gå efter en kraftig computer som udgangspunkt, og der dur Core 2 duo altså ikke mere.

SLL

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SLL skrev: Jamen Holger, det var en hurtig computer han skulle købe, ikke en iMac :wink:
Så vidt jeg kan se, så er iMac kun Core 2 duo. Du og jeg ved jo godt, at minimum er quad til en kraftig DAW computer, hvis man
man skal se lidt ind i fremtiden, og ikke skifte computer igen om et år :-)
Core 2 duo er sådan set fint nok til alm. DAW opgaver, hvis man ikke arbejder med store projekter. Men som jeg sagde, så ville jeg gå efter en kraftig computer som udgangspunkt, og der dur Core 2 duo altså ikke mere.

SLL
Du tænker i PC-baner.... en 24" iMac er rigelig kraftig til musikproduktion, også de næste antal år.

Tænk på at jeg stadig arbejder på en Mac G5 - den har kørt i 5 år og jeg bruger stadig ikke mere end 75% af poweren max.

En iMacs eneste negative side er manglen på PCIe, ikke dens processorkraft efter min mening.

Men ok, skal du lave kæmpe arrangementer med mega sample players og orchestral libraries, så vil jeg da også foretrække en Mac Pro, men den koster altså også 2,5 gang så meget.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Her vil det måske være på sin plads at finde ud af hvilken musikalsk retning knægten har i tankerne... For hvis vi snakker "simpelt" musik, som ikke kræver vildt mange spor, så behøver han self ikke en vildt kraftig pc, osv. osv.
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Nyt svar