Det er så min blog. Med tiden bliver den forhåbentlig et spændende knudepunkt for folk med samme interesse som mig - nemlig musik, og skabelsen af denne.
Jeg hedder Lauritz, er pt. 16 år gammel, og går på Haderslev Katedralskole. Musik har altid fyldt en del i mit liv - i en tidlig alder blev jeg introduceret for klassisk klaver, som jeg stadig befærder mig en del i. I løbet af de sidste to år har jeg imidlertid fået øjenene op for elektronisk musik, og dyrker nu denne, sammen med mine håbefulde drømme, på min computer. Først hed det en ulovlig kopi af FL studio. Nu hedder det Ableton live, fordi jeg elsker deres "live" koncept, klip arrangement, og versatile workflow.
Jeg gør mig en del tanker om hele denne musikverden, og hvad der følger med. Allerede her på lydmaskinen læser man jo indlæg fra en del af de store i Danmark, og man føler sig en smule ængstelig ved at smide et forskræmt indlæg - amatør som man er. Føler sig utilstrækkelig.
Det samme er vel med musikken. "Er min lyd god nok", er et ofte stillet spørgsmål i mit hoved. Der er jo bare ikke andet at gøre, end at arbejde på sagen.
Jeg håber at få mange gode stunder herinde, og skrevet nogle interessante blogs, med tanker fra mit liv, og om min opfattelse af det, det hele handler om - nemlig musikken.
Forresten er skønt forum, og herligt med en masse imødekommende mennesker (i hvert fald mit indtryk )
Denne her post krævede en del mod !
//Lawrence
Lawrence - tanker og virkelighed
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Jeg er flittig læser af de blogs der dukker op, og det er altid godt at have forskellige vinkler på det at lave musik og lyd.
Jeg læser med
Jeg læser med
Synthesizermarkedet er kun blevet mere komplekst siden de første analoge signaler sneg sig ud af de tidlige modeller. Der er sket meget, både med digital- og analog lyd, og mulighederne for både at kombinere de forskellige typer synthesis er næsten uoverskuelige.
Og så er der jo softsynths - mit foretrukne redskab. Ikke kun på grund af den imødekommende pris, men også enkeltheden, muligheden for let integration i setuppet, og muligheden for at gemme sine "kreationer" sikkert.
Jeg elsker også idéen med at når man har programmeret en synth, så er den helt unik. Du kan med berettigelse sige at "du har lavet det hele".
Specielt FM synthesis har jeg et godt øje til, og bruger Image-line's 'Sytrus' til flere og flere lyde - både ambiente pads, bas, og underlige hybrider i hobetal.
Jeg har imidlertid set mig lidt forelsket på Native instruments' "FM8" softsynth, og regner med at skifte så snart mine eksamner (inklusiv musik) er overstået.
Nogle der har erfaring med andre FM softsynths, eller måske med FM8?
Det var ikke de vilde tanker, men det må komme senere. Musikeksamen er forresten i morgen, og jeg sidder og analyserer et stykke industrial rock af Nine inch tails, som jeg har trukket. Absolut ikke min musiksmag, og jeg synes min lærer har ramt meget forkert. Anyway, det skal jo gøres, og det er desværre kun en C-niveau eksamen. Fortryder lidt at jeg sidder på en sproglig linje
Og så er der jo softsynths - mit foretrukne redskab. Ikke kun på grund af den imødekommende pris, men også enkeltheden, muligheden for let integration i setuppet, og muligheden for at gemme sine "kreationer" sikkert.
Jeg elsker også idéen med at når man har programmeret en synth, så er den helt unik. Du kan med berettigelse sige at "du har lavet det hele".
Specielt FM synthesis har jeg et godt øje til, og bruger Image-line's 'Sytrus' til flere og flere lyde - både ambiente pads, bas, og underlige hybrider i hobetal.
Jeg har imidlertid set mig lidt forelsket på Native instruments' "FM8" softsynth, og regner med at skifte så snart mine eksamner (inklusiv musik) er overstået.
Nogle der har erfaring med andre FM softsynths, eller måske med FM8?
Det var ikke de vilde tanker, men det må komme senere. Musikeksamen er forresten i morgen, og jeg sidder og analyserer et stykke industrial rock af Nine inch tails, som jeg har trukket. Absolut ikke min musiksmag, og jeg synes min lærer har ramt meget forkert. Anyway, det skal jo gøres, og det er desværre kun en C-niveau eksamen. Fortryder lidt at jeg sidder på en sproglig linje
[url]http://soundcloud.com/main-pitch[/url]
FM8 er fed! Elsker den og dens versatilitet. Bruger den ustandseligt til ambiente lyde, pads, eller de hårde nasty linjer.
Kørte alle mine softsynths igennem i går, og synes efterhånden jeg har mange, jeg kender alt for lidt til, men FM8 er en jeg altid vender tilbage til, og har let ved at bruge. Glæder mig dog til jeg snart får Omnisphere, som også har FM syntese
Kørte alle mine softsynths igennem i går, og synes efterhånden jeg har mange, jeg kender alt for lidt til, men FM8 er en jeg altid vender tilbage til, og har let ved at bruge. Glæder mig dog til jeg snart får Omnisphere, som også har FM syntese
skriver noder
Jeg er rigtig uvenner med bas for tiden. Jeg har aldrig rigtig været bedste venner med den, men jeg synes bare det kokser helt i øjeblikket :o . Det handler jo selvfølgelig meget om at placere den rigtigt i mikset - nok næmere end hvordan den egentlig lyder. Den skal jo "bare" lægge bunden. Men hvad nu når den skal mere end det?
Jeg sad og hørte Lulu rouge den anden aften. Deres album, fra 2008 tror jeg vidst, er simpelthen skønt. Rigtig dejlig mørk dub. Tidligt i min lytteseance når jeg til 'lulu's theme' som er et nummer Lulu rouge og trentemøller har strikket sammen i fællesskab. Bassen er sådan rigtig våd, og lægger sig som et tæppe over hele lydbilledet. Samtidig er den punchy i udtrykket.
http://www.youtube.com/watch?v=sO8KPWnL0cY
Jeg hader virkelig når der er lyde/effekter jeg ikke kan gennemskue, og den her knækker mig gang på gang.
Hvad er det lulu rouge har fodret den synthesizer med, og hvordan har de EQ'et den?!
Hvis nogle kan gennemskue det, så giv endelig lyd. Der findes ikke dumme spørgsmål, har jeg hørt.
Andre tanker om bas, og dennes placering i mix, er også meget velkomne.
- Jeg smutter i seng.
Jeg sad og hørte Lulu rouge den anden aften. Deres album, fra 2008 tror jeg vidst, er simpelthen skønt. Rigtig dejlig mørk dub. Tidligt i min lytteseance når jeg til 'lulu's theme' som er et nummer Lulu rouge og trentemøller har strikket sammen i fællesskab. Bassen er sådan rigtig våd, og lægger sig som et tæppe over hele lydbilledet. Samtidig er den punchy i udtrykket.
http://www.youtube.com/watch?v=sO8KPWnL0cY
Jeg hader virkelig når der er lyde/effekter jeg ikke kan gennemskue, og den her knækker mig gang på gang.
Hvad er det lulu rouge har fodret den synthesizer med, og hvordan har de EQ'et den?!
Hvis nogle kan gennemskue det, så giv endelig lyd. Der findes ikke dumme spørgsmål, har jeg hørt.
Andre tanker om bas, og dennes placering i mix, er også meget velkomne.
- Jeg smutter i seng.
[url]http://soundcloud.com/main-pitch[/url]
- Lars von Qualen
- Forum Donator
- Indlæg: 2450
- Sted: Aarhus V, Danmark
Hvis det har interesse går jeg også på Haka ;D
Og skulle mene vi har en fælles bekendt i Rune Løn
Og skulle mene vi har en fælles bekendt i Rune Løn
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]
Det skal nok passe. Lyder rigtig hyggeligt
[url]http://soundcloud.com/main-pitch[/url]