Villa , med fra begyndelsen.

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Villa
Medlem
Indlæg: 149
Sted: 2200N

Villa , med fra begyndelsen.

Indlæg af Villa »

HEJ ALLESAMMEN

Dette er så min første post herinde, udover en lille salgs annonce, shh, men jeg har meget brug for pengene(hvor mange gange har i hørt den fra en lydnørd). Men, idéen var så at introducerer sig på en lidt pænere måde, og fortælle hvor overfedt jeg synes jeres dejlige forum er.

Jeg er egentlig musiker(kan jeg godt lide selv at kalde det:), og spiller i to bands, bassist i det ene og i det andet står den på vokal/guitar og alle de instrumenter jeg kan få fingre i. I øjeblikket sidder jeg med en Sitar over skødet, og i forrige måned var det en charango. Men som med alt lyd og musik, så snart man har åbnet én dør og fået en mindre åbenbaring, så står der 10 nye døre med 10 tilhørende døre af åbenbaringer. KØBES: mere tid til at læse om lyd.. Men anyways, som kommende ud af en generation der er opvokset med computer/ internet så har jeg aldrig været bange for teknik. Så jeg startede optimistisk ud for 6-7 år, med en skype mikrofon, og et gratis mixprogram, eller det er så meget at kalde det, der kunne optages et spor og jeg kunne lave filen om til mp3 bagefter, så jeg var lykkelig!

Min primære grund til at begynde at optage var egentlig, så jeg kunne sidde og jamme, og ja, hvis der var noget guld, så huskede optagelsen det for mig;). Men der er ikke mange muligheder for en 16årig der får 1600 i SU om måneden, for at optage bedre end som så.. Efter at have produceret på den her yders vellykkede måde i et års tid, var der tilbud i aage(hahahha) undskyld, back on track. Jeg fik anskaffet mig en yders lukrativt sæt: en behringer mixer, med 2XLR indgange, et behringer lydkort(202), og en behringer B-1 mikrofon, med tilhørende live lite. Hvilket var et kæmpe step up, så jeg var lykkelig! Ung gymnasiedreng, og jeg kunne optage derhjemme, der var lange øjne fra band kammeraterne den gang. Men som tiden gik og jeg gik ud af gymnasiet, ja igen, var mit setup, blevet degraderet til at være en sekundær hukommelse, igen. Der gik noget tid før jeg fik købt noget nyt og fik vakt interessen for at optage igen, for jeg har altid været fint tilfreds med bare at spille musik. Men som årene gik, og jeg har fået flere og flere sange i skabet, ville jeg gerne have bedre lyd og mulighed for at kunne optage mig selv, så jeg kunne sætte min musik på over for vennerne, uden at skulle undskylde over hvor meget bedre det kunne lyde hvis, og hvis og hvis... SÅ jeg købte et lille tascam lydkort og en kondensator mikrofon. OG WOW, jeg var imponeret, lyden var vitterligt, milepæle foran noget jeg nogensinde havde opnået med mit behringer kit. Jeg nåede kun at få optaget 2 sange på det setup, for her tog min interesse i lyd et stort skridt. Jeg fik tralvt, skulle optage demo med bandet, kom ud i et rigtig studie, og her fik jeg for første gang de 10 døre med 100 døre bagved, fornemmelsen. Det var næsten lidt for meget og alt var så uoverskueligt at begribe. Med en baggrundsviden med billeder fra MTV/VH1 og noget med et VU meter, vidste jeg der måtte være en grund til alle de VU metre rundt omkring, og det var ikke velvet underground eller venstre ungdom der stod bag det hele. Og hvad skete der egentlig lige for optagerummet, hvorfor var det bygget inde i et andet rum, hvorfor var alle væggene skrå, og hvorfor var der så sygt varmt derinde...? Spørgsmålene blev for mange, jeg har en ven der er lydmand på zentropa, og han har været en fantastisk kilde, før jeg fandt lydmaskinen!

De sidste 3-4måneders tid har det lidt taget overhånd til gengæld, jeg fik solgt tascam kortet, da min zepto gik ned(sjovt nok 1uge efter de gik konkurs), men så måtte man jo få en apple, for jeg skulle jo optage i pro tools næste gang, det havde jeg lovet zentropamanden og mig selv. Af hensyn til kæresten og min pengepung blev det ikke en pro, det passede meget godt med den lanceringen af en ny iMac, så skulle der jo bare lige købes noget pro tools hardware ved siden af, så meget var jeg med, men det var vist også ved at være det. Jeg fik min imac, 2.8 i7, 8gb ram, og jeg fandt et digidesign 002 factory, til en god pris, også troede jeg, at jeg var godt kørende... Men, der var noget galt, jeg fandt frem til det måtte være mikrofonen, så jeg fik i et Mic Kit fra SE electronics, der kan siges meget, men det var billigt. Udover det fik jeg en titan. og sådan kan man jo blive ved... Men så begyndte pengene ellers at trille ude af lommerne, for som jeg læste, undersøgte og studerede, manglede jeg stadig minimum en preamp, monitors og at gøre noget ved akustikken, eller før at jeg ville kunne finde ro i min sjæl(troede jeg). Men jeg fandt et sæt dynaudio bm5a og en gold mike. Jeg har aldrig været så meget handyman i hele mit liv, som da jeg var i kastrup for at købe rock wool terrænbatts erhverv, af en flot amager mand. Derefter ned i gården i nattens ly, og låne lidt træ, af de forbandede håndværkere der renoverer lejligheder inde ved siden af, og ja også søndag d. 20dec klokken 06.30 fandt de ikke for tidligt eller for søndag..

NU, ja, jeg føler jeg er ved at være der, har stadig nogle problemer med bassen herinde, der hænger paneler på væggene, og en superchunk, men jeg har også massere af batts, så ja, jeg skal vel egentlig bare tage mig sammen og få bygget de basstraps.. Er der nogen der har en gode metode til at hænge dem fast i hjørnerne?

Jeg er efterhånden yders tilfreds med mit lille studie herhjemme, også ville jeg jo egentlig også bare sige hej.

SÅ HEJ! Hilsen Andreas


ps. punktuering var for hårdt med tømmermænd, så undskyld, hvis det ikke lige flyder.
Senest rettet af Villa tirs 16. mar 2010 13:07, rettet i alt 1 gang.
coming soon

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hej og velkommen til :-)

Du kan introducere dig selv i denne tråd:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=170

Vil du skrive en blog skal du give den en meningsfyldt overskrift i forhold til at det er en blog - din blog.

Du kan bruge EDIT knappen til dette i dit første indlæg.

Nyt svar