Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Re: Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Indlæg af Joachip »

Ha ha, fedt eksperiment, det der ping pong!
AvS skrev:... så den første halvdel af mit set er min musik med noget andet musik oveni. :oops:
Pokkers!! :cry:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tænker at tilbyde produktvisualisering i 3D, når jeg laver freelance. Det er sjovt, og meget fleksibelt kontra at tage et rigtigt foto. Hvis man har glemt at tage et foto fra en bestemt vinkel, eller kunden skal bruge et nyt foto noget tid efter at ens setup er pillet ned, er det fantastisk nemt at gøre det i 3d. Her er et close up af en switch fra en af vores Rack Extensions (PMS-20):
Switch_19.jpg
Switch_19.jpg (67.32 KiB) Vist 3393 gange
Skal lige øve mig lidt mere, især mht. glasmaterialer og væsker, som er ret svære at ramme.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

God ide! Men tænker du det er meget nemt at ramme et professionelt produkt photo, med lys og det hele?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev:Tænker at tilbyde produktvisualisering i 3D, når jeg laver freelance. Det er sjovt, og meget fleksibelt kontra at tage et rigtigt foto. Hvis man har glemt at tage et foto fra en bestemt vinkel, eller kunden skal bruge et nyt foto noget tid efter at ens setup er pillet ned, er det fantastisk nemt at gøre det i 3d. Her er et close up af en switch fra en af vores Rack Extensions (PMS-20):
Switch_19.jpg
Skal lige øve mig lidt mere, især mht. glasmaterialer og væsker, som er ret svære at ramme.
Det har du sku ret godt tjek på! Det er også dig der laver UI til jeres plugin ting?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jo det er mig.
Uncite skrev:God ide! Men tænker du det er meget nemt at ramme et professionelt produkt photo, med lys og det hele?
Nemt vil jeg ikke kalde det, men det er klart at jo mere man sidder med det, jo nemmere bliver det. Det dog stadivæk ret tidskrævende - især at modellere mere komplekse objekter, men i sidste ende har du så et meget versatilt setup, hvor du lynhurtigt kan ændre belysning, baggrund, kopiere dit objekt, hvis det skal være der flere gange etc. Det er også rigtigt mange produkt fotos, som ser enormt rene ud hvor jeg faktisk er i tvivl om det er foto eller CGI, så hvis det er den slags æstetik der ønskes af en klient, så giver det ekstra god mening for mig at lave det i 3D.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Helt klart. Jeg tænker bare om det var smartere at satse på nye opgaver i forhold til at efterligne et eksisterende studie setup, men aner som sagt ikke hvor nemt det er at gå til.

Der er meget mere 3d i trykt materiale end vi tænker.

Et kendt eksempel er jo Ikea kataloget som er minimum 90% cgi.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Uncite skrev:Der er meget mere 3d i trykt materiale end vi tænker.

Et kendt eksempel er jo Ikea kataloget som er minimum 90% cgi.
Skærmbillede 2016-07-26 kl. 21.53.44.png
Hva med den her? :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Helt sikkert 3d. Er også ret sikker på at alle Apples produkter på deres website er CGI.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er mange år siden, at en del firmaer gik over til cg. Jeg mener at B&O gik over til det 100%(ca) i 2007-2008

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Med de her større firmaer må de også allerede have en masse modeller/tegninger af deres fysiske produkter.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Men de har det jo også med at udvikle nye ting ind imellem :-) Så der kunne sagtens ligge noget salg... Og ellers er der jo helt klart de firmaer der ikke har råd til/fravalgt at have en gut siddende til at lave det.. Tror helt bestemt der er efterspørgsel på freelancere, på det marked..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:Men de har det jo også med at udvikle nye ting ind imellem :-) Så der kunne sagtens ligge noget salg... Og ellers er der jo helt klart de firmaer der ikke har råd til/fravalgt at have en gut siddende til at lave det.. Tror helt bestemt der er et marked..
Ja helt bestemt!
Min kommentar var mere en slags konstatering, altså at større firmaer allerede har tegnet deres ting på computeren.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Min kommentar var mere en slags konstatering, altså at større firmaer allerede har tegnet deres ting på computeren.
Jeg har tit fanget mig selv i at sidde og tænke: det er skuda.... det er da 3D det der! det er da snyd! :-P

Men på et eller andet tidspunt bliver det så godt man bare er ligeglad.

Tror iøvrigt mange af disse produkter er 3D:
http://www.4sound.dk/dj/dj-controllere#pi=3,26

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tester prototypen af mine spole pickup "mikrofoner" lige for tiden. De opfanger lyden af elektriske kredsløb, og er perfekte til at lave glitch lyde. Her er et stykke meget random blip blop med lydene fra min macbook:

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg glæder mig til at optage noget i 96khz for at se hvor højt oppe i frekvensspektret, den opfanger lyde. Er meget spændt på om der stadig sker noget oppe ved 20khz hvis jeg halverer tempoet af en 96khz optagelse.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Skal spille til et lille halloween event fredag d. 28 i et kunstgalleri på Vesterbro. Temaet bliver selvfølgelig horror, så det bliver en blanding af dystre droner, langomme tunge sumpe rytmer, og stress fremkaldende smadder techno. Alt i alt ganske ubehageligt. :)
I den forbindelse har jeg gjort mig en del overvejelser omkring mit live setup, som pt. består af Abelton + Akai APC40 MKII + Akai Mini mpk 2.

Er ikke helt oppe og ringe over Akai APC40 MKII, som jeg har brugt nogle gange nu til live, samt jeg bruger den i studiet. Føler lidt de har lavet den som en mellemting imellem en live controller og controller til studie brug. Ville hellere have haft at den var 100% fokuseret på live, for der er nogle dumme ting ved den, som ikke fungerer live. Det største problem er faderne. Det holder ikke en meter at have statiske faders live, da lige så snart du skifter til andre spor, ja så er der intet der passer. Selvom faderne er sat til catch mode så man først skal "hente" et spors level før den har effekt, er det dumt at arbejde med, da du kommer til at lave en del over- eller undershot, når du hurtigt rykker i en fader, så der kommer store level udsving. Ville klart have foretrukket endless encoders, med led indikatorer, til levels. Ville også gerne have set et simpelt level meter pr. track, for at gøre det nemmere at orientere sig, for det er ret svært at få overblik over hvilke tracks som spiller hvad. Det er også generene at de øverste encoders er sat til PAN som default. Det er sgu ikke særligt vigtigt at kunne panorere spor når man spiller live. Det er en mix ting til studiet. Det er til gengæld vigtigt for mig at hurtigt kunne styre send levels, men man kan kun styre send A hurtigt. For at skifte til andre sends skal man holde shift nede og vælge hvilken send man vil styre, hvilket går for langsom. A-B cross fadereren kommer heller jeg aldrig til at bruge. Synes også at fem rækker ned til clip launch er lige i underkanten.
Det som jeg mest bruger ved APC40 MKII er de 8 encoders som er perfekte til at styre et Instrument- eller Effect Rack i Ableton.

Har kigget på den nye NI Machine Jam som har en del af det jeg savner med APC40 MKII. Level meters og smartere fader strips i stedet for statiske faders. 8x8 grid til clip launch er også dejligt. Den mangler så encoders, men sammen med DJ Tech Tools Midi Twister virker det som en fed combi. Har faktisk lige bestilt en hvid Midi Twister. :jam: Må se hvordan det går med APC40 MKII d. 28. når jeg skal spille - hvis det ikke spiller (no pun intended) sælger jeg den.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har du ledt efter et alternativt script til Apc MKII? Ableton kører jo med Python scripts, har selv brugt et til min Launchpad 1 som udvider funktionaliteten betragteligt. Aner dog ikke om der findes nogen til Apc serien, alternativt kan du selv redigere python scriptet hvis du har mod på det og f.eks. gerne vil have at den ikke defaulter til pan på pots'ne.
Endless encoders kan du dog nok ikke programmere dig ud af og helt enig i den frustration det medfører live, også derfor jeg altid har begrænset mit antal kanaler til de antal fadere jeg har tilgængelig når jeg har performet live.

Machine Jam ser fed ud, helt enig og sammen med en Midi Twister sikkert rimelig optur.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg har kigget lidt på at ændre python scriptet så den ikke defaulter til pan pots, men kun ganske kort så det blev ikke til noget. Men jeg kan dog ikke programmere mig ud af faderne og det lidt for få antal launch knapper, så jeg kigger stadig ret meget på Jam. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har fået kigget videre på custom scripts til min Akai APC 40 mkII og har allerede fået forbedret den en del, ved at PAN banken nu styrer track levels og at den som default starter på SENDS mode. Næste skridt er at finde på noget at bruge faderne til. Tænker at de evt. kunne bruges til at styre et Instrument Rack på masteren med f.eks. HP/LP filter, reverb Dry/Wet (klassisk "udvask" effekt), beat repeat og andet. Ideer er velkomne; kravet er blot at faderne bliver nødt til at skulle bruges til noget, hvor det giver mening at de starter på enten minimum eller max. derfor min tanke omkring master effekter, som man typisk tager på for en kort stund, for derefter at fjerne dem igen. Skal også finde på noget at bruge crossfaderen til, for jeg kommer aldrig til til bruge den som en klassisk DJ crossfader.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ved ikke hvor godt det passer ind i dit lydbillde, men ellers kan fade ind og ud af en flanger eller phaser måske også bruges. Eller andre modulation effekter.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er der mulighed for at du kan embedde noget af syntaxen her inde? :-) Er lidt nysgerrig efter hvordan sådan et script ser ud..

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg fandt de uncompilede remote scripts til APC40 MK2 her, så slå dig løs:

https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... APC40_MkII

Det pt. kun i disse to filer jeg har lavet ændringer:
https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... 40_MkII.py
https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... mponent.py
Christoffer I. N. skrev:Ved ikke hvor godt det passer ind i dit lydbillde, men ellers kan fade ind og ud af en flanger eller phaser måske også bruges. Eller andre modulation effekter.
Havde selv helt samme ide. Prøvede med flanger men synes ikke det var så godt, så nu tester jeg noget phaser af. Pt. kører jeg med HP / LP, Delay og revert til at udvaske og lave nummeret "hænge" og så har jeg en sample rate reducer til at smadrer det hele.

Har øvrigt valgt at lade faderne være unassigned inde i mit remote script, så jeg assigner dem via MIDI istedet for, da det kan være at jeg vil have at de styrer noget forskelligt i mine forskellige projekter.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev:Jeg fandt de uncompilede remote scripts til APC40 MK2 her, så slå dig løs:

https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... APC40_MkII

Det pt. kun i disse to filer jeg har lavet ændringer:
https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... 40_MkII.py
https://github.com/gluon/AbletonLive9_R ... mponent.py
Ikke dårligt! Hvilke parametre ændrede du så i MixerComponent.py?
Havde ikke gættet at det var sådan et par python scripts med tilhørende biblioteker der lå bagved logikken på en midi controller som APC'eren :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det var latterligt enkelt. For at sætte Pan encoders til at styre track levels, ændrede jeg linje 154 i APC40_MkII.py:

self._encoder_mode.add_mode('pan', [AddLayerMode(self._mixer, Layer(pan_controls=self._mixer_encoders))])

Til:

self._encoder_mode.add_mode('pan', [AddLayerMode(self._mixer, Layer(volume_controls=self._mixer_encoders))])

I linje 160 sætter du default mode - altså om de 8 encoders skal være i pan, sends eller user mode:

self._encoder_mode.selected_mode = 'sends'

Kan se at jeg faktisk ikke har rodet i MixerComponent.py alligevel.

Næste skridt er at få NUDGE - og NUDGE + til at fungere som Next og Prev. scene. Jeg tænker dog at der sikkert ikke er en next eller prev scene kommando, men at man skal tage current scene, eller last launched scene, og lægge en til eller trække fra.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev:Det var latterligt enkelt. For at sætte Pan encoders til at styre track levels, ændrede jeg linje 154 i APC40_MkII.py:

self._encoder_mode.add_mode('pan', [AddLayerMode(self._mixer, Layer(pan_controls=self._mixer_encoders))])

Til:

self._encoder_mode.add_mode('pan', [AddLayerMode(self._mixer, Layer(volume_controls=self._mixer_encoders))])

I linje 160 sætter du default mode - altså om de 8 encoders skal være i pan, sends eller user mode:

self._encoder_mode.selected_mode = 'sends'

Kan se at jeg faktisk ikke har rodet i MixerComponent.py alligevel.

Næste skridt er at få NUDGE - og NUDGE + til at fungere som Next og Prev. scene. Jeg tænker dog at der sikkert ikke er en next eller prev scene kommando, men at man skal tage current scene, eller last launched scene, og lægge en til eller trække fra.
Bum. Den kan jeg nok ikke hjælpe med - det afhænger nok lidt af hvordan det bibliotek som Python-filen trækker på, vil forstå sådan en kommando... Hvis jeg har forstået systemet rigtigt....

Hvis ikke den forstår tal-logikken, kan man måske henvise til en funktion i en af de biblioteker den trækker på, som så går en scene tilbage eller frem. En dokumentation ville være god at have her :-D Men prøv da at lege med det? Det kan jo ikke gå meget værre end helt galt.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

AvS skrev:Jeg glæder mig til at optage noget i 96khz for at se hvor højt oppe i frekvensspektret, den opfanger lyde. Er meget spændt på om der stadig sker noget oppe ved 20khz hvis jeg halverer tempoet af en 96khz optagelse.
Der er vel potentielt sjov og ballade helt op til computerens clockfrekvens... måske med en passende serie af adaptere kan det nok lade sig gøre at sætte en kontaktmikrofon til et digitaloscilloskop, der sampler ved 1xx megahertz og så pitche det ned og kalde det kunst :) De fleste moderne digitaloscilloskoper kan optage bytes til en fil, og så er det jo bare at importere det som rå data i en passende editor...

Tangentielt relateret - jeg har hørt at det i forne tider, dengang en computer i størrelse og pris mindede mere om et hus end en paperback, og hastighederne var i en lidt mere menneskelig skala, forekom at teknikere satte højtalere til strategiske steder i computerens kredsløb. Når alt fungerer normalt er signalet ikke periodisk, og så får du klik og støj - måske endda mønstre du kan genkende fra gang til gang - men hvis noget hænger holder den enten op med at sige noget eller begynder at give en konstant tone, og så ved du du kan trække stikket og starte forfra.
Nobody noes.

Nyt svar