Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Re: Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Indlæg af AvS »

Er så meget i 80'er synthesizer soundtrack humør for tiden:


Jeg så Terminator utallige gange da jeg var lille. Husker hver eneste lyd. Anede intet om synthesizere den gang, men kan huske hvor betaget jeg var af alle de mystiske synth lyd. Lyden i starten af dette track er for fed (Prophet 10 har Brad Fiedel sagt at det er).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har altid bedre kunne li' temaet i 2'eren. Men musikken i begge de gamle film er så fed.

Hvad så med Axel Foley filmene, kan du li' musikken til dem? Det er jo ligeså meget synth, bare en anden boldgade.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Temaet i 2eren er ret meget det samme som temaet i 1'eren, men med mere moderne og cinematiske lyde. Det er også af Brad Fiedel. Ellers kan jeg faktisk ikke rigtigt huske soundtracket til T2, udover en enkelt ret fed synth lyd som går igen.
Syntes musikken til Beverly Hills Cop var fed nok, men jeg føler ikke rigtigt noget for det. Det er lidt for lallet og glad musik.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

T1 var på mange måder mere rå end T2. T2 var mere poleret (og sikkert også med større budget) og derfor en glimrende scifi actionfilm, men manglede den horror, som var i etteren IMHO.
Jeg kom aldrig helt ud på kanten af sædet som jeg gjorde ved T1, og musikken i den første er helt speciel - prøv blot at lytte til den hidsige synthmusik i nogle af biljagterne (!) - det ville aldrig gå idag (bortset måske fra i Stranger Things). Musikken bidrager i den grad til uhyggen i T1, som er næsten fraværende i T2. Desuden burde Arnold aldrig være holdt op med at spille skurk. Oh well.....

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

100% enig. T1 var nemlig mega rå og upoleret, på den fede måde. Synes også T2 er en rigtig god film, men meget mere Hollywood og clean. Tror egentligt jeg vil sige at T2 er en bedre film, men jeg føler bare mere for T1. Jeg lyttede lige til T2 soundtracket i går. Det er lidt spøjst, for det er faktisk meget horror agtigt når man hører det alene, selvom T1 er en mere dyster film. Men T2 soundtracket er horror på en mere klassisk måde, med strygere og kor. Synes der manger det rå og maskinelle feel, som soundtacket til 1eren har, men det er stadig ret fedt. Til gengæld synes jeg at T2 soundtracket føles mere outdated end T1 i sin produktion. T2 soundtracket lyder vanvittigt slut 80'er start 90'er agtigt, med synth trommer og reverb på alt. T1 soundtracket er mere tidløst, dog med enkelte numre med samplede orkester hits som lyder vildt 80'er agtige.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Hah det nok min nye favorit person på youtube:



Indrømmet jeg har kun set 3 min men er flad af grin.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Udfaldet af dagens 2 timer leg:
https://soundcloud.com/steinholtz/poppy-sketch/s-r5oM6

Syyyyygt cheesy og fesent, så den bliver ikke public på min soundcloud. Kæmper ofte med ikke at lave noget cheesy, men der sker tit. Men det er sjovt at lave. Kunne måske godt dreje det til noget mindre fesent, da jeg synes bas og trommer er fede nok i lyden, men tror jeg lader det være som den lille krusedulle som det er.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:banan: fornemmer jeg et strejf 80'er inspiration? :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tjo måske nogle af lydene, da de er EMU Emulator samples, men jeg overvejede faktisk at gå all in og konvertere det til ren 80'er synthwave bonanza. Så ville det passe til mit super-hemmelige-projekt som jeg har arbejdet på i nogle måneder nu. 8-)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har lige opdaget at flere, hvis ikke alle, de numre jeg har liggende på soundcloud, og hvor jeg har slået download til, er blevet hentet og lagt ud på en masse meget obscure sites, til fri download. Virkeligt noget lort, at jeg nu ingen kontrol har over hvor mine numre havner til download. Skulle måske have sagt til mig selv at dette ville ske. Har slået download fra nu og skal aldrig, aldrig, aldrig, lægge noget ud på nettet til fri download fremover. Det forhindrer nok ikke at det stadig vil ske, men forhåbenligt kan det minimere det.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har fået samplet min "UFO tromme" som jeg købte forleden i en brugtbiks:
IMG_0635.JPG
IMG_0635.JPG (220.59 KiB) Vist 3307 gange
Det bliver til et Ableton instrument med 4x "round robin". Et par demoer med tilfældig boksen på tangenterne:



Med random pan og tremolo:



Synes den er blevet ret ekspressiv. Rumklang, delay og tremolo fungerer også super godt til den lyd. Pønser på at lægge den op som Pay What You Want. Skal bare lige finde den mest enkle løsning til dette. Hvis nogle har nogle tips så giv lyd. Tænker lidt på noget Squarespace noget. Kan godt lave det selv med wordpress, men orker ikke for meget roden med teknik pt.
Vedhæftede filer
ufo_drum_demo.mp3
(2.31 MiB) Downloadet 291 gange
ufo_drum_demo02.mp3
(2.37 MiB) Downloadet 286 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyder lækkert!

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hvad med bandcamp kan det ikke bruges også til samples?

Det understøtter ihvretfald pay what you want modellen.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AnotherDan skrev:Hvad med bandcamp kan det ikke bruges også til samples?

Det understøtter ihvretfald pay what you want modellen.
Det kan det godt, jo.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

AvS skrev:Hah det nok min nye favorit person på youtube:



Indrømmet jeg har kun set 3 min men er flad af grin.
Det er det sjoveste ever!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

AnotherDan skrev:Hvad med bandcamp kan det ikke bruges også til samples?

Det understøtter ihvretfald pay what you want modellen.
Fedt - godt tip. Havde slet ikke tænkt på at man kunne sælge samples via bandcamp.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lidt for sent nu, men ja, Bandcamp er et godt sted. Deres system fungerer upåklageligt, men de æder selvfølgelig en god del af kagen :)

"Ulempen" er at du skal hente trafikken et andet sted, men som salgs platform er den lige til at gå til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:"Ulempen" er at du skal hente trafikken et andet sted, men som salgs platform er den lige til at gå til.
Hva' betyder det? Skal man hoste filer (musik og andet data) et andet sted end Bandcamp?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:
Morten B skrev:"Ulempen" er at du skal hente trafikken et andet sted, men som salgs platform er den lige til at gå til.
Hva' betyder det? Skal man hoste filer (musik og andet data) et andet sted end Bandcamp?
Nej, det betyder at der ikke rigtig er nogen værktøjer til at gøre opmærksom på sig selv på platformen. Der skal man på facebook, instagram, fora osv. og så linke til sin Bandcamp.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah ja så forstår jeg. :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Er der et par frivillige med Ableton, som har lyst til at teste min føromtalte metaltromme sample/instrument af?

Det skulle gerne se sådan ud når det hentes ind i Ableton:
UFO Drum Instrument.png
UFO Drum Instrument.png (37.28 KiB) Vist 3235 gange
Skriv gerne her i tråden, så sender jeg et link med Ableton instrumentet i en privatbesked, og så får man den jo selvfølgelig gratis.
Jeg er lidt i tvivl om proceduren med at exportere samplebaserede presets/instrumenter fra Ableton. Synes ikke det er særligt intuitivt, både hvordan man eksporter fra Ableton, men især hvordan nye brugere installerer et sådan instrument. Måske det bare er mig.

Er også lidt i tivl om hvordan jeg har skulle mappe den smartest. Har gjort således:
UFO Drum Key Mapping.png
UFO Drum Key Mapping.png (26.38 KiB) Vist 3235 gange
Trommen har kun 8 toner, og jeg har valgt at beholde kun dem - altså ikke noget med at pitche over en oktav eller mere, da jeg synes det er en af de sjove ting ved den slags instrumenter: Du kan ikke komme til at spille noget grimt/forkert! Jeg har så også valgt at strække flere at tonerne over flere tangenter. Tror ellers man kan tro at instrumentet ikke virker når det kun er 8 toner oppe mellem c4 og d#5 som giver lyd. Men måske det ikke er intuitivt og forvirrende at spille på.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Må lige slå et slag for Phonec som jeg lige har købt:

Billede

https://www.psychicmodulation.com/phonec.html

Den er lidt sær, men tror ikke jeg har prøvet en synth som er så nem at lave fede og stemningfulde lyde med. Den bliver nemt ret lo-fi i lyden og kører meget på ustabil pitch, hvilket giver en meget retro "VHS" agtig vibe. Den er ikke helt så poleret, som synth fra de større udviklere så der er nogle ting som kunne være smartere mht. interfaced. Og så tror jeg ikke kender andre synth som bruger så lidt CPU. Det er vanvittigt! Men ok den har nok ikke fancy antialiasing OSC og andre smarte ting.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med dagen Andreas! :denmark:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tak - vildt så hurtigt tiden går. Det føles vitterligt som nogle uger siden du skrev tillykke sidst! :-D

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Så fik jeg nosset mig sammen til at tegne hvide indikator linjer på knapperne på min Minilogue:
IMG_0788.jpg
IMG_0788.jpg (1.72 MiB) Vist 3088 gange
Fra fabrikken har den kun sorte markeringer, som er umulige at se i svagt lys.

Nyt svar