Mikkels afløbstråd

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
Mikkelmusiker
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Bornholm

Mikkels afløbstråd

Indlæg af Mikkelmusiker »

Hej alle

Her starter min blog. Dagen er den første i 2011 og her vil jeg skrive om tanker, frustrationer, planer og fokus. Først lidt om mig selv.

Jeg har rundet de 30 for mere end bare et stykke tid siden. Jeg bor på Bornholm og har en lille familie, hus (faktisk 2 lige nu), kat og alt det gængse.
Det føles som om at jeg har spillet musik i hele mit liv, men i virkeligheden startede jeg nok mest for at imponere piger i teenagetiden. Jeg spiller guitar som hovedinstrument, men kan orientere mig nok på det fleste andre, så længe at man ikke skal blæse i dem! :-)

Jeg arbejder som lærer på en efterskole og tog for en tre år siden et stort skridt med det her studie og computer noget. Jeg havde to grunde til at starte. 1) Ren interesse for at lave musik. 2) Fremtidssikring som musiklærer. Det har taget en del om sig og jeg sidder nu med et ret fedt studie på mit arbejde og er så heldig at jeg er blevet headhuntet til at blive en del af det danske "Apple Distinguished Educators". Det er lidt en nørdet ære, men i virkeligheden betyder det ikke så meget som jeg gerne ville have det til! Samtidigt er min efterskole (Bornholms Efterskole) blevet en ren Apple efterskole, så livet der er blevet lidt som en drøm.

Livemusik fylder klart mest hos mig. Jeg spiller i en del sammenhænge, og en del forskellige genrer. Efterhånden flyder det helt sammen for mig. Jeg hr i mange år været meget forvirret omkring hvilken musiker jeg egentlig er. Det nemme ville være at kalde mig "bluesmusiker", da jeg virkelig har dyrket bluesen hårdt. Samtidigt ligger det melankolske helt naturligt i mit spil. Men jeg har også et hadeforhold til blues. Der er så meget lort helt uden visioner, og en stor del af publikum er lidt magen til. Forstå mig ret, der er mange fede visionære bluesmusikere, som rykker nye og fede elementer med ind, men en stor del af publikum vil høre de samme floskler. Jeg kan ikke helt leve med, men heller ikke uden blues! I stedet har jeg spillet en masse jazz. Jazz elsker jeg helt vildt, men jeg bliver aldrig jazzmusiker. Det har jeg alt for meget ærefrygt til at kalde mig. På Bornholm er det lidt hips om haps med livejobs´ne, så herovre spiller jeg i et ret fedt coverband, som egentlig har en del visioner og det er sgu meget fedt at spille Medina og bare give gas for et publikum som der er gang i. Derudover spiller jeg en masse duo med en fantastisk sangerinde, og vi arbejder meget hen imod mere lyttejobs, og mindre barjobs, men der skal også lidt penge ind 8-)
I de senere år er jeg samtidigt begyndt at interessere mig for en masse elektronisk musik og måske mest i den lyriske blandede version som f.eks Mikael Simpson. Jeg tror at jeg vil holde fast i hvad Duke Ellington sagde om musik. "Der findes to slags, god og dårlig".

Mit lille studie/musikrum/hyggehybel er helligt for mig. Lige nu er det ved at blive pakket ned inden at jeg skal flytte. I mit nye hus har jeg en ret ok kælder som skal bygges om. I morgen skal jeg hen og måle, så jeg kan begynde at lave tegninger mm. Det kommer nok i en tråd i byggeforummet!

Jeg har igennem tiden investeret rigtig mange penge i grej. Meget er solgt videre igen og min erfaring er at jeg ikke vil gå på alt for store kompromis´er. Derfor er mit guitargrej også rigtig meget i skabet, mens at studiet er langsomt ved at blive bygget op. Indtil videre har jeg en lille samling fede mikrofoner og pt faktisk kun et Duet lydkort. Derudover skal jeg snart have bygget videre på min lille lunchbox. Jeg kan jo også låne lidt fra arbejdet. Det gør bare rigtig meget for mig at have fed lyd og spilbarhed. Man siger så meget om at f.eks BB Kings lyd ligger fingrene osv, men min oplevelse er klart at min lyd ligger 50% i grejet. Hvis jeg ikke føler for et instrument, så spiller jeg bare ikke godt på det. Måske også derfor at jeg er en glad amatør :-D

Jeg regner med at poste en del af mine overvejelser om mit musikliv herinde, og så bruge det til at holde mig lidt fast i usikkerheden.

Godt nytår :)
Vil du gerne på en efterskole med et professionelt studie, din egen macbook og en fed musiklinie? Så arbejder jeg sådan et sted!! :-)

Medlemsavatar
madsdue
Medlem
Indlæg: 297

Indlæg af madsdue »

Hej Mikkel.

jeg kan huske, at jeg for længe siden læste nogle posts af dig om Apple-planerne på din efterskole - super spændende! det kunne være spændende at høre lidt om.
det lyder også som om, at du har gang i en del musik - også fedt.
Jeg følger med :)

godt nytår!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mikkelmusiker skrev:Man siger så meget om at f.eks BB Kings lyd ligger fingrene osv, men min oplevelse er klart at min lyd ligger 50% i grejet. Hvis jeg ikke føler for et instrument, så spiller jeg bare ikke godt på det. Måske også derfor at jeg er en glad amatør :-D
Jeg har det på samme måde, bare med synths. Lyden skal sidde der før jeg kan arbejde ordentligt med det. Det tror jeg nu nok er meget naturligt. :)

Default avatar
Mikkelmusiker
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Bornholm

Indlæg af Mikkelmusiker »

Madsdue*

Ja, det har været en fed proces med at blive microsoftfri!! Det startede med at jeg flirtede med at skifte musikafdelingens pc´ere ud med macs, og nu er hele vores verden gennemsyret af et velfungerende og fedt computersystem, som har præget skolen i stor stil.
Hele vores undervisning er nu blevet digital og tværfaglig. Alle produkter som eleverne laver skal formidles, i stedet for bare afleveres. Vi bruger meget mere tid på forberedelse og ikke lektier (altså eleverne). Produkterne bliver rigtig gennemført og eleverne er generelt mere positive overfor at gå i skole.
Vi regner med at blive gradvist mere og mere skemafri, men til gengæld være meget mere tilstede som "lærere2, og ikke bare vagter i fritiden.
Derudover så har alle mine musikelever nu logic på deres macs, hvilket jo virkelig er fedt!!

Jeg har taget lidt hul på mit studiebyg i en anden tråd nu. Nøj hvor jeg glæder mig til at jeg kommer i gang!

Mikkel
Vil du gerne på en efterskole med et professionelt studie, din egen macbook og en fed musiklinie? Så arbejder jeg sådan et sted!! :-)

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Spændende Mikkel - bookmarker lige din tråd.
Jeg "kender" dig jo fra andre fora - og du spiller en super fed spade.
Kan det så være man er så heldig man kommer til at høre lidt af dit original materiale?
A fancy tagline goes here...

Default avatar
Mikkelmusiker
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Bornholm

Indlæg af Mikkelmusiker »

Ens kreativitet er godt nok sat på prøve når der sættes hus i stand med 180 i timen. Heldigvis er der kun ca halvanden måned til at vi flytter helt ind og kan komme på plads. Derefter skal studiet bygges ordentligt op igen. Jeg regner med at være færdig til sommer med det. Jeg tager mig i at snuppe en kop kaffe med ned i det kommende studie og drømme lidt! Dejligt.

I næste uge skal der indspilles vokal, så en midlertidigt vokalbox i et nedlagt spisekammer er ved at indrettes. Madrasser og dyner, samt en ipad til tekster... Old school, new school!

Takker for de pæne ord omkring mit guitarspil 8-)

Mikkel
Vil du gerne på en efterskole med et professionelt studie, din egen macbook og en fed musiklinie? Så arbejder jeg sådan et sted!! :-)

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Hey Mikkel

faldt lige over din blog her og indså at min søsters sted-søn går på din skole. Han er så vidt jeg ved rigtig glad for opholdet. :-D
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Default avatar
Mikkelmusiker
Medlem
Indlæg: 32
Sted: Bornholm

Indlæg af Mikkelmusiker »

Så fik vi endelig flyttet og det giver en smule ro på hverdagen. Ungerne er så småt kørt ind i nye institutioner og min kreativitet sniger sig ind igen.

Indtil videre har jeg at gøre med et ret småt rum på 3.75x2.75. Kasserne er ved at være tømt og det er ret kaotisk lige nu dernede. Der står mit store bord, en Tophat forstærker, et lille Manu K Yamaha trommesæt, en Ampeg bastop, en røvfuld guitarer, en gammel synth, stativer, mikrofoner og diverse uundværlige remedier og kasser. Det er ret crowded, men egentligt utrolig hyggeligt at have et så lille rum! Jeg leger lidt med ideen om ikke at lægge naborummet til- også fordi at vi generelt mangler lidt plads!

I slutningen af den her uge, skal jeg have lavet lidt indspilninger af akustisk guitar, og inden længe skal der lægges vokal på. Så kan jeg få afprøvet akustikken i rummet. Det vil nok afgøre en del for mig. Jeg laver mest duo/trio optagelser hjemme, da jeg har et ok studie på mit arbejde, som jeg kan låne.

Hvad ville i gøre? Beholde et småt eller snuppe naborummet og få et rum på 3.75x 4.30m? Det vil give endnu en del afbrud på min kreativitet og desværre også økonomi.

MIkkel
Vil du gerne på en efterskole med et professionelt studie, din egen macbook og en fed musiklinie? Så arbejder jeg sådan et sted!! :-)

Nyt svar