Gode råd om at skrive tekster

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Castello
Forum Donator
Indlæg: 50
Sted: København

Gode råd om at skrive tekster

Indlæg af Castello »

Her et lille uddrag fra min ebook "Lær at skrive tekster der hitter!". Jeg håber det kan give lidt inspiration til tekstforfatterne.

7 gode råd om at skrive tekster

1# Hold det simpelt

En typisk fejl mange sangskrivere gør, er at bruge avancerede ord og udtryk i deres tekster, som man ikke bruger længere. Eller de tager Engelsk ordbogen frem, og bruger ord og udtryk, som de synes lyder VILDT fede. Lad være med det! Skriver du på engelsk, så hold det simpelt. I en hittekst skal du kunne beskrive din historie med få ord. Derfor skal du holde dig til én historie, baseret på en følelse, som f.eks. forelskelse. Din titel og dit omkvæd skal kunne bære historien alene. Vær opmærksom på ALTID at skære ind til benet og KUN bruge det vigtigste.


2# Skriv tekster som kommunikerer med folks basale følelser

Folk skal kunne genkende sig selv i dine tekster, og kunne relatere dem til sit eget liv. Dine tekster skal omhandle situationer, problemer og følelser alle kender til. Hold dig til følgende emner: Forelskelse, lykkelig/ ulykkelig kærlighed, gode tider, fest, livet generelt (og din egen plads i det), samfund, venner eller familie.

Hold en positiv vinkel på dine tekster, også de sørgelige. Folk bliver draget af positive tekster. Ligesom på film, virker en tekst bedst hvis den har et positivt budskab i form af håb, en morale eller lykkelig slutning.


3# Brug talesprog, som er rettet mod én person (du, jeg og vi to)

Skriv tekster, som du ville have fortalt dem til en ven. Brug sætninger du ville sige i virkeligheden. Hvordan formulerer du dig selv i hverdagen? Du kan f.eks. tænke på en ekskæreste. Hvad sagde i til hinanden, da jeres forhold sluttede? Hvad følte du? Brug det i dine tekster! Det i sagde til hinanden var ÆGTE. Det kom naturligt og var fuld af følelser. Det kan man høre i en sang, og folk vil kunne genkende de følelser fra deres eget liv.


4# Giv dine tekster liv og farve, ved at bruge billedsprog og metaforer

Ved at bruge billedsprog og metaforer, sætter du tanker og associationer, i gang hos lytteren. Det berører lytteren følelsesmæssigt, på et dybere plan, og gør dine tekster lettere at huske. Det er vigtigt, at du kun bruger billedsprog og metaforer som et ”KRYDDERI” i din tekst. Pas på at dine sange ikke bliver digte! Brug det med måde og skab et spændende, nuanceret univers i din tekst.


5# Brug navne på personer og steder

Navne på personer og steder, kan have stor effekt i en tekst. Det skyldes at navne på ting vi kender, er let at huske og skaber et indre billede i lytterens sind. Et par eksempler er ”Malene” med Sys Bjerre, ”From Paris to Berlin” med Infernal og ”Barbie girl” med Aqua. Der er også skrevet tusindvis af sange om New York. Det kan være lidt af en udfordring, at lave en tekst om en by. Men har du god vinkel, så go for it!


6# Vær troværdig

Lytteren skal TRO på dig, høre at du er ærlig, og at du rent faktisk har oplevet det du fortæller om. Også selvom det er ren fiktion. Udtryk dig klart, levende og hold en ærlig tone igennem dine tekster. Kendetegn ved hittekster er, at de ligger lige på KANTEN til det banale. Det er en balance gang, som kræver øvelse, men noget der VIRKELIG kan få lytteren til at spidse ører!


7# Følg din intuition

Vær ikke er bange for at skrive noget dumt eller plat. Skriv uden at tænke over hvad andre (inkl. dig selv) tænker. Du kan altid sortere ud bagefter, og bruge det bedste og vigtigste, du har skrevet. Nogle sætninger kan lyde banale når de læses op, men så snart der kommer musik og melodi på, ændrer de sig og bliver stærke og smukke. Lad dig ikke begrænse, og HVIS din indre kritiker skulle banke på, så LUK IKKE OP!


Er du ikke tilmeldt mit nyhedsbrev endnu?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min GRATIS Ebook “Lær at skrive tekster der hitter!”, samt 10 gode karriere råd.
http://www.hitsangskrivning.dk
Senest rettet af Castello tors 13. jan 2011 19:00, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Interessant blog :) Jeg har i hvert fald tilmeldt mig dit nyhedsbrev ;)
Castello skrev:Hold dig til følgende emner: Forelskelse, lykkelig/ ulykkelig kærlighed, gode tider, fest, livet generelt (og din egen plads i det), samfund, venner eller familie.
Det er nogle rimeligt brede emner, så det er vel egentligt ikke rigtigt et råd? Iøvrigt tror jeg man kan skrive hits om det meste, alt efter genren? Det handler om måden man gør det på :)


Vil glæde mig til at kigge din ebook igennem!
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan ikke lade være med lige at bemærke to ting;

- du lover 7 gode råd, men nr. 4 og 5 er væk..?

- der er helt sikkert skrevet mange sange, en del af dem rigtig gode, der overholder de 5 råd du her giver. Men uden at være ekspert på området, så tør jeg godt vove den påstand, at meget af C.V. Jørgensens eller Elvis Costellos materiale aldrig var blevet til noget hvis de havde fulgt især de første 2 af rådene. Har jeg ret i at det primært er en pop-opskrift, vi er ude i her?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg syntes det ser spændene ud, og vil da benytte flere af rådene næste gang jeg sætter mig til at skrive, måske jeg kan få nogle gode vaner og ideer ud fra dine tips. Mange tak for den fine guide..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Castello
Forum Donator
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Castello »

david mondrup skrev:Jeg kan ikke lade være med lige at bemærke to ting;

- du lover 7 gode råd, men nr. 4 og 5 er væk..?

- der er helt sikkert skrevet mange sange, en del af dem rigtig gode, der overholder de 5 råd du her giver. Men uden at være ekspert på området, så tør jeg godt vove den påstand, at meget af C.V. Jørgensens eller Elvis Costellos materiale aldrig var blevet til noget hvis de havde fulgt især de første 2 af rådene. Har jeg ret i at det primært er en pop-opskrift, vi er ude i her?
Hovsa! ja de to råd komme ikke med i første hug. Jeg har opdateret mit indlæg, så der med nu.
Du har ret i CV Jørgensen og der selvfølgelig mange i samme dur, som har deres helt egen fantastiske måde at skrive på.

Men hvis du spørger mig er de to herrers skrivestil mere undtagelsen end regelen i nutidige udgivelser.

Anyways så er mine råd jo også bare: Her er en måde man kan gøre det på, hvor du ikke kommer helt galt i byen. Håber det virker for dig!

Vh
Casper

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hej!

Mon ikke en del af tricket netop er at *kende* formlerne... og så undgå dem bevidst!

Dermed ikke være sagt, at al god kunst bryder alle regler. Tværtimod er det vel netop det, at man bruger regel-bruddet som et bevidst virkemiddel?

Thomas

(som stadig husker, at Mark Twain sagde om Wagners musik, at "den var bedre end den lød").
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

slettet
Deaktiveret

Default avatar
madsramp

Indlæg af madsramp »

Tak for nogle rigtigt gode råd. Det vil jeg helt klart have i tankerne fremover. :-P

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Der ER svært at skrive rigtigt gode tekster, og der mangler godt materiale om emnet på Dansk, så stort rygklap for at tage fat om nældens rod og formidle de mange gode Internationale råd!

Det er dog meget vigtigt at have sig sin sammenhæng for øje når man skriver. Hvis man fx skriver musik til tv og især film (som jo i dag er et voksende marked), så skal man vare sig meget for 5'eren om at skrive specifikt, med mindre man satser på en film der præcist handler om Maren fra Over Kæret.

Men vi har brug for mere af denne information på Dansk. Godt arbejde!

Nyt svar