Den glorværdige femårsplan

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Den glorværdige femårsplan

Indlæg af niklasni1 »

Jeg tænkte jeg ville starte en tråd her. Det bliver nok flyttet over på en rigtig blog og transponeret til engelsk på et tidspunkt, men jeg ville lige skitsere mit seneste projekt her. Elevatorpitchen lyder således:

Inden foråret 2018 vil jeg erstatte alt mit musikgrej med ting jeg har bygget selv.

Det vil sige: Jeg vil opbygge et hardware-baseret studie (ingen PC, udover til flersporsoptagelse) til at lave elektronisk musik/techno. Det skal kunne ca. hvad jeg kan nu, så jeg skal bruge et par synths, en sampler, sequencere, en mixer, og effekter.

Eneste krav til tingene er at jeg kan samle dem selv. Printplader, kabinetter osv. må gerne blive fremstillet på fabrik, og jeg kan selvfølgelig ikke lave elektroniske komponenter selv, men derudover skal alting samles med mine egne to hænder.

Jeg behøver ikke designe det hele selv -- f.eks. har jeg allerede en Shruthi og regner med at bygge en Ambika senere på året. Eneste krav til at bruge andre menneskers designs er at jeg skal have muligheden for at lave ændringer i både hardware og software, og offentliggøre de ændrede designs. Hvis der ikke findes et oplagt design må jeg jo igang selv, gerne med inddragelse af andre. Alt hvad jeg selv bygger bliver publiceret med åbne licenser og dokumentation.

Hvorfor? Fordi jeg kan! Og det er faktisk en lidt dybere udtalelse end som så: Jeg har ingen formel baggrund i håndværk eller elektronik, og kun meget lidt indenfor programmering. Men den scene der er for gør-det-selv-musikelektronik, alle de resurser der findes på nettet, og det man kan lave og få hjælp til på steder som Labitat gør at jeg er overbevist om at det jeg ikke ved hvordan man gør nu, det kan jeg lære.

Jeg regner med at erstatte de ting jeg har skridt for skridt. Det første, som jeg allerede er godt i gang med, er sequencer-delen. Jeg regner med at bygge et par Midibox Seq V4L sequencere, som er en meget hands-on step sequencer/MIDI looper uden menuer. Jeg har allerede en, men jeg er ikke tilfreds med kvaliteten af frontpanelet og knapperne, så det er jeg i gang med at lave om. Jeg skal lægge et print ud der er lidt større og passer til de knapper jeg gerne vil bruge. Jeg har en stor pose rigtigt lækre kontakter, som jeg skal printe eller støbe nogen caps til, og så skal jeg have tegnet og skåret et frontpanel. Regner med at have den første færdig i løbet af februar. De næste to ting jeg gerne vil lave er en stereo kompressor (GSSL, nok), og en sampler. Jeg har flere idéer til sidstnævnte, men der er mange arbejdstimer i det.

Det var første melding. Håber nogen finder det spændende!
Nobody noes.

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Mega fedt projekt!
Glæder mig til at se billeder og til at følge med
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja det lyder som et fedt projekt! For 10 år siden eller mere ville det sgu været svært, ihvertfald for folk uden elektronik-kendskab, men der er så meget brugbar info derude i dag at det bare er at gå ombord i tingene. :)

Nyt svar