Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Holgers Blog

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Også i forbindelse med artiklen blev jeg af min far gjort opmærksom på, at "etværelses med låg" nok har eksisteret i ~40 år.
02 og 04 ditto.

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Opdagede lige at jeg har remixet et nummer 1 track i Sverige tilbage i 2002, hvor en A&R jeg arbejder meget med i Sverige nu om dage var sanger i gruppen... lidt af et mærkeligt tilfælde.

Opdagede det kun fordi han postede en throw-back post på FB om gruppen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Swedish Idol finalesang ude i dag (i flere udgaver, da alle tre finalister har indspillet den)

Freddie - Rain


Findes også i andre udgaver som sagt.

Derudover har jeg masteret nyt track med Skinz samt et mega mega fedt Alexander Brown track ft. JFMee. Det er international klasse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

100+ spor mix + master af Faustix næste single "Looking For" på Warner, som vel snart kan høres på div. streaming services.

Nailede mix + master i første hug uden rettelser, det kan vi li'!

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Stereo spor?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes.

Altså over 100 stereo WAVs.

Nogle af dem indeholder så monoindhold, fx kick.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er lammet af arbejde for tiden. Ikke ubetinget fedt, selvom man som selvstændig altid er glad for at der er noget at rive i.

Jeg begynder hver dag med 1 times emails og download.

Derefter sidder jeg lammet i 45 minutter og blot stirrer på en download folder der bare vokser og vokser med filer for hver dag der går. Jeg surfer lidt på Lydmaskinen eller Facebook i stedet for at lave lyd.

På den positive side, så har jeg sat omsætningsrekord i januar 2020 (for en enkelt måned), men som jeg altid siger til folk der har for travlt:

You're doing it wrong.

Mit mål er at være booket højst 3-4 dage frem, men til gengæld holde kadencen. Er jeg fuldt booket mere end 3-4 dage frem, så mister jeg jobs som jeg måske gerne ville have lavet.

Metoden jeg benytter er, at sætte mine priser op løbende, således at det reelt er priserne (og dermed min efterspørgsel), der regulerer min kalender.

Hvis jeg er fuldt booket op i en uge eller to uger i træk, så har jeg alt for lave priser i forhold til min efterspørgsel.

Jeg tjener altså ikke mere ved at være fuldt booket op, tværtimod. Og det er langt mere stressende og ufleksibelt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ganske fin metode. Det giver rigtig god mening at regulere prisen på baggrund af efterspørsel- fra et andet perspektiv er der ikke nogen der "passer på dig" hvis ikke selv du gør det (mtp. workload).

En anden ting man også kunne prøve var at lave "slots", og sige: Hver dag har jeg X-1 slots til normal pris (first come, first serve), og 1 haste-slot som eks. koster Y gange standardprisen (dvs. "kursen" af nuværende efterspørsel), mod at blive hastebehandlet. På den måde får du ikke mindre tid til hastesager, og du kan levere en endnu bedre service til dem der er villige til at betale ekstra for det. Køen vil stadig blive større, men det kan du så stadig regulere via kursen, i tillæg til at prestige-opgaver kan købe sig et haste-slot.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har noget familie der benytter samme metode, melder ud at der ikke er plads i kalenderen til en opgave, så presser de på, så kommer han med en urimelig høj pris, hvis de siger ja, sukker han og fik mere arbejde der skal klemmes ind. Hvis de siger nej, finder de en billigere leverandør og så venter han bare til de ringer og beder ham lave det ordentlig som den billigere ikke gjorde. Så han mister ikke opgaven ved at sige nej på et dårligt tidspunkt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Ganske fin metode. Det giver rigtig god mening at regulere prisen på baggrund af efterspørsel- fra et andet perspektiv er der ikke nogen der "passer på dig" hvis ikke selv du gør det (mtp. workload).

En anden ting man også kunne prøve var at lave "slots", og sige: Hver dag har jeg X-1 slots til normal pris (first come, first serve), og 1 haste-slot som eks. koster Y gange standardprisen (dvs. "kursen" af nuværende efterspørsel), mod at blive hastebehandlet. På den måde får du ikke mindre tid til hastesager, og du kan levere en endnu bedre service til dem der er villige til at betale ekstra for det. Køen vil stadig blive større, men det kan du så stadig regulere via kursen, i tillæg til at prestige-opgaver kan købe sig et haste-slot.
Jo tak, jeg har overvejet det mere permanent og periodisk afprøvet det, men det viste sig (i min bix i hvert fald), at det nærmere er reglen end undtagelsen at tingene skulle være lavet i går (med major labels).

Der var desuden ofte mere administration og oplysning/godkendelse i at ændre priser for visse opgaver. Det forsinkede hele tiden processen, som i forvejen var forsinket. Kunder har det desværre ikke med at læse noget som helst der står på websitet i forvejen...

Så i stedet har jeg bare sat mine priser lidt op generelt og så fytter jeg bare internt i kalenderen så godt jeg kan. Det har i stedet gjort mig til go-to guy for en stor del af de svenske major labels og producere fordi de ved at jeg er generelt fleksibel og priserne altid er det samme, bortset fra alm. prisregulering.

Kunne være sjovt at læse et par år på CBS eller lign. men måske findes der noget god online-litteratur eller videoer om emnet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Jeg har noget familie der benytter samme metode, melder ud at der ikke er plads i kalenderen til en opgave, så presser de på, så kommer han med en urimelig høj pris, hvis de siger ja, sukker han og fik mere arbejde der skal klemmes ind. Hvis de siger nej, finder de en billigere leverandør og så venter han bare til de ringer og beder ham lave det ordentlig som den billigere ikke gjorde. Så han mister ikke opgaven ved at sige nej på et dårligt tidspunkt.
Right, men faktisk er netop allerede min nuværende reguleringsmekanisme sat på spidsen:

I stedet for at sætte prisen op for enkelte opgaver (hvilket kan trigge denne bonus/skrid/kom igen når du er klar til kvalitet situation), så sætter jeg bare alle mine priser op generelt.

Det giver ca. samme effekt som du beskriver her bare på makrobasis. Eneste ulempe er for nogle kunder, som så ikke længere føler de har råd overhovedet.

Og der er noget ideologisk rart over at have ens, transparente priser. Men det er nok mest min OCD ;-)

PS. Der er i øvrigt et Apple TV 4K på vej til dig med GLS i dag. Burde ankomme om 1-2 dage.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev:Ganske fin metode. Det giver rigtig god mening at regulere prisen på baggrund af efterspørsel- fra et andet perspektiv er der ikke nogen der "passer på dig" hvis ikke selv du gør det (mtp. workload).

En anden ting man også kunne prøve var at lave "slots", og sige: Hver dag har jeg X-1 slots til normal pris (first come, first serve), og 1 haste-slot som eks. koster Y gange standardprisen (dvs. "kursen" af nuværende efterspørsel), mod at blive hastebehandlet. På den måde får du ikke mindre tid til hastesager, og du kan levere en endnu bedre service til dem der er villige til at betale ekstra for det. Køen vil stadig blive større, men det kan du så stadig regulere via kursen, i tillæg til at prestige-opgaver kan købe sig et haste-slot.
Så i stedet har jeg bare sat mine priser lidt op generelt og så fytter jeg bare internt i kalenderen så godt jeg kan. Det har i stedet gjort mig til go-to guy for en stor del af de svenske major labels og producere fordi de ved at jeg er generelt fleksibel og priserne altid er det samme, bortset fra alm. prisregulering.

Kunne være sjovt at læse et par år på CBS eller lign. men måske findes der noget god online-litteratur eller videoer om emnet.
Det giver mening. Nu hvor jeg tænker over det, skal benefit vel virkelig være stor hvis det skal være værd indsatsen når du i forvejen har det så fleksibelt og enkelt setup. Og indsatsen er unægteligt ekstra administration (meget kan dog heldigvis administreres).

Af ren og skær nysgerrighed (og hvis du er interesseret i at dele det):
Hvad er dine største pain points i den daglige drift (som du ikke ser en umiddelbar løsning på)? Hvad tager eks. mest tid, uden at du føler det bidrager med den helt store værdi?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Helt klart bogføring. Ikke så meget faktureringen, men den efterfølgende check-up, afstemning, rykkere, osv.

Det kunne delvist undgås for alle privatkunder og en del mindre virksomheder, hvis jeg insistererde på ikke at give mine kunder mulighed for bankoverførsel, MobilePay, PayPal og credit cards for visse kunder, men i stedet KUN accepterede FI-betalinger.

Så kan Billy faktureringssystemet og min netbank nemlig tale samme og automatisk afstemme ca. halvdelen af mine indbetalinger.

Men for de største kunder i min biks er metoden alligevel altid manuel og kan ikke undgås, nemlig purchase orders aka PO'er. En kæmpe, kæmpe tidsrøver:

1. Først bestiller kunden (A&R hos pladeselskabet) noget.
2. Så opretter jeg en kladdefaktura.
3. Så udfører og leverer jeg.
4. Efter godkendelse og evt. ekstrabestillinger, så påføres alle endelige ydelser på kladdefakturaen.
4. Så skal jeg manuelt eksportere en PDF af kladdefakturaen fra faktureringsprogrammet til A&R'en - de vil ikke have direkte fra faktureringsprogrammet, og uanset hvad må den ikke være stilet direkte til A&R'en.
5. Denne PDF skal så vedhæftet en email og sendes med en forklaring til A&R'en.
6. A&R'en skal nu sende denne PDF + deres godkendelse til deres regnskabsafdeling, som så melder A&R'en et PO nummer tilbage.
7. A&R'en melder nu dette PO nummer tilbage til mig for den pågældende faktura.
8. Jeg påfører PO nummeret fakturaen, godkender kladdefakturaen, og kan nu sende fakturaen afsted til deres regnskabsafdeling (eller reelt til Indien, da det er outsourced)
9. 30 dage senere modtager jeg sandsynligvis betalingen...

Ofte kræver det adskillige rykkere ikke bare at få pengene, men overhovedet at få PO nummeret.

Så begyndte jeg at lægge et symbolsk €10 gebyr på for alle ordre med PO, men det spassede de ud over. Så nu overfakturerer jeg bare en smule per default til alle labels, der kræver PO.

Skal der et rykkergebyr på ja, så har vi misæren, da beløbet på fakturaen nu ikke længere matcher den beløbsgodkendelse der hænger sammen med PO nummeret. Smart.

Der er INGEN tvivl om, at hele dette PO stunt alene er lavet for at skubbe betalingsproceduren og undgå gebyrer, selvom de påstår at det er lavet for at undgå falske fakturaer. I stedet kender jeg ikke nogen pro engineers, der ikke i stedet diskret overfakturerer major labels, der kører med PO.

Det er kun rimeligt i min bog, at man bliver betalt for sin tid, når de laver sådan nogle tricks.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:....Eneste ulempe er for nogle kunder, som så ikke længere føler de har råd overhovedet.
Ja jeg har da endnu ikke lavet noget hvor jeg tænkte at du skulle lave det, vil også gerne selv prøve at master mine ting, men håber stadig engang at lave noget rigtig lækkert som skal løftes ordentlig af en proff. (dig) og så håber jeg ikke at dine priser i fremtiden bliver i et niveau der skræmmer evt mindre nye kunder (mig) fra det.
Holger skrev:PS. Der er i øvrigt et Apple TV 4K på vej til dig med GLS i dag. Burde ankomme om 1-2 dage.
Mega fedt, jeg glæder mig så meget! :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er jo altid et tradeoff, men som forretningsdrivende, så vægter min egen lomme (og ikke mindst tid) normalt lidt tungere end om alle har råd ;-)

Jeg har ingen rabatter eller bonusfis, men til gengæld får alle samme høje service. Om det er Jens Hansen eller et major label.

Nogle gange strække mig lidt længere hvad angår ekstraydelser eller lign. når vi taler privatpersoner, men mine grundpriser piller jeg aldrig ved, også selvom jeg mister en kunde eller to på det.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jeg kikkede lige ind på din mastering-hjemmeside. Jaja, det er da lidt en våd drøm, en dag at lave noget, der fortjener at blive masteret ordentligt... To små bemærkninger:
1) Jeg er formentlig dum, blind eller har den forkerte browser. Men jeg ku ikke finde prislisten... hvis du også laver mastering for Jens Hansen, så har han svært ved at vide, om han har råd.
2) Dit rykkergebyr er for lavt, ville jeg mene. Det er vel ikke uartigt at bede folk om 2-300 kroner for at spilde din tid med ikke at betale.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ThomasRiem skrev:1) Jeg er formentlig dum, blind eller har den forkerte browser. Men jeg ku ikke finde prislisten... hvis du også laver mastering for Jens Hansen, så har han svært ved at vide, om han har råd.
Se menuerne i toppen af siden.
http://www.onlinemastering.dk/mastering-priser

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Helt klart bogføring. Ikke så meget faktureringen, men den efterfølgende check-up, afstemning, rykkere, osv.

Det kunne delvist undgås for alle privatkunder og en del mindre virksomheder, hvis jeg insistererde på ikke at give mine kunder mulighed for bankoverførsel, MobilePay, PayPal og credit cards for visse kunder, men i stedet KUN accepterede FI-betalinger.

Så kan Billy faktureringssystemet og min netbank nemlig tale samme og automatisk afstemme ca. halvdelen af mine indbetalinger.
Haha. Jeg savner ikke at være selvstændig :lol:
Holger skrev: Men for de største kunder i min biks er metoden alligevel altid manuel og kan ikke undgås, nemlig purchase orders aka PO'er. En kæmpe, kæmpe tidsrøver:

1. Først bestiller kunden (A&R hos pladeselskabet) noget.
2. Så opretter jeg en kladdefaktura.
3. Så udfører og leverer jeg.
4. Efter godkendelse og evt. ekstrabestillinger, så påføres alle endelige ydelser på kladdefakturaen.
4. Så skal jeg manuelt eksportere en PDF af kladdefakturaen fra faktureringsprogrammet til A&R'en - de vil ikke have direkte fra faktureringsprogrammet, og uanset hvad må den ikke være stilet direkte til A&R'en.
5. Denne PDF skal så vedhæftet en email og sendes med en forklaring til A&R'en.
6. A&R'en skal nu sende denne PDF + deres godkendelse til deres regnskabsafdeling, som så melder A&R'en et PO nummer tilbage.
7. A&R'en melder nu dette PO nummer tilbage til mig for den pågældende faktura.
8. Jeg påfører PO nummeret fakturaen, godkender kladdefakturaen, og kan nu sende fakturaen afsted til deres regnskabsafdeling (eller reelt til Indien, da det er outsourced)
9. 30 dage senere modtager jeg sandsynligvis betalingen...

Ofte kræver det adskillige rykkere ikke bare at få pengene, men overhovedet at få PO nummeret.

Så begyndte jeg at lægge et symbolsk €10 gebyr på for alle ordre med PO, men det spassede de ud over. Så nu overfakturerer jeg bare en smule per default til alle labels, der kræver PO.

Skal der et rykkergebyr på ja, så har vi misæren, da beløbet på fakturaen nu ikke længere matcher den beløbsgodkendelse der hænger sammen med PO nummeret. Smart.

Der er INGEN tvivl om, at hele dette PO stunt alene er lavet for at skubbe betalingsproceduren og undgå gebyrer, selvom de påstår at det er lavet for at undgå falske fakturaer. I stedet kender jeg ikke nogen pro engineers, der ikke i stedet diskret overfakturerer major labels, der kører med PO.

Det er kun rimeligt i min bog, at man bliver betalt for sin tid, når de laver sådan nogle tricks.
Utroligt åndssvagt og spild af din tid, men lyder jo som om det er en branche ting. Og ja, selvfølgelig skal du ikke betale for at de har valgt en tung administrativ process. Havde gjort det samme.

Mht. CBS: Jeg er usikker på om det er besværet værd, eks. at tage en HD, givet din type virksomhed og branche. Størstedelen af kurserne på den type studie er mest mindet mod processer i større virksomheder.

Men her er nogle emner som måske vil interessere dig (du kender sikkert en god del af det):
  • Management accounting (økonomistyring): Dette område handler om måling af omkostninger af stortset alt virksomheden foretager sig. Activity based costing er måske et koncept du vil finde interessant (jeg var selv glad for det). Budgettering og planlægning (prisfastsættelse) er også en del af dette. Coursera
  • Lean & Six sigma: To forskellige koncepter som støtter hinanden i optimering af workflow, Lean er en filosofi som handler om at minimere spild (tid, opgaver, materialer etc.), og six sigma er et sæt af metoder mest brugt til kvalitetsmåling og styring (man bruger denne metode på stortset alle fabrikker). Coursera
  • Finance: Dette område kunne muligvis være interessant ifht. investeringsteori - hvordan opgør man værdien af en virksomhed, og hvilke finansielle beslutninger kan man gøre for at øge verdien og udnytte 'skatteskjoldet'. Coursera
  • Financial accounting: Denne tror jeg ikke du vil finde særligt sexet, men det kan være ret praktisk at have indgående kendskab til hvordan et årsregnskab laves eks. Coursera
  • Planlægningsmodeller (managerial decision models): Givet du har X ressurser til rådighed, og 3 produkt alternativer med forskellig indtjening, hvilken produktionsplan vil give dig den højeste omsætning (givet de bliver solgt). Bare et simpelt eksempel, men de her modeller kan være rimelig nyttige som beslutningsstøtte. Coursera
Dette er pretty much de kurser jeg har fundet mest praktiske/nyttige på civiløkonomen (af hvad jeg kan huske lige pt. kl lort om natten). Vil argumentere for at de alle er relevante i en lille virksomhed. Man behøver vel ikke direkte tage det på CBS, med mindre man vil ha det på CV'et- her er Coursera et fantastisk alternativ fordi man kan tage tingene i sit eget tempo. Og ellers kan man jo også bare købe bøgerne og læse når man har tid.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Christoffer skrev:
Se menuerne i toppen af siden. http://www.onlinemastering.dk/mastering-priser
OK, det er helt klart min browser (Internet Explorer 11), der er noget hø... no surprise :)
Retfærdigvis er det altså arbejdsmaskinen, der bruger IE11... corporate IT, min røv...
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Nu kunne Holgers site også godt bruge et gennemcheck ;)
https://validator.w3.org/nu/?doc=http%3 ... ing-priser

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min holdning er nok at folk der bruger IE selv er ude om det, payback fra alle de år i gamle dage hvor internettet var designet kun til dem. hehe
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

ThomasRiem skrev: 1) Jeg er formentlig dum, blind eller har den forkerte browser. Men jeg ku ikke finde prislisten... hvis du også laver mastering for Jens Hansen, så har han svært ved at vide, om han har råd.
Det er efter min mening essentielt at have en prisliste på en hjemmeside. Den finder du i menuen og der henvises også til prislisten andre steder på hjemmesiden.

Siden vises fint på Mac og PC i Safari, Chrome og Firefox, samt på alle iOS enheder.

Men har ikke gået op i IE, da dens markedsandel er så lille, at den knap kan registreres til sammeligning med Chrome, Safari og Firefox. Mener det er under 2% world-wide der bruger IE.

Derfor burde den selvfølgelig kunne vises fint i IE alligevel, men sådan ligger landet.

Prøv at checke på din hjemmecomputer (hvor jeg ikke går ud fra du bruger IE)?
2) Dit rykkergebyr er for lavt, ville jeg mene. Det er vel ikke uartigt at bede folk om 2-300 kroner for at spilde din tid med ikke at betale.
Loven regulerer rykkergebyrer. Det må max være på 100 kr. fra en privat virksomhed ellers er det ulovligt.

Ikke at jeg er uenig ;-)
MrBacon skrev:Nu kunne Holgers site også godt bruge et gennemcheck ;)
https://validator.w3.org/nu/?doc=http%3 ... ing-priser
Småting i forhold til de fleste sider på nettet, inkl. de store :-)

Jeg har primært brugt SEMrush til optimering og bare alm. empiriske test i diverse browsere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: Dette er pretty much de kurser jeg har fundet mest praktiske/nyttige på civiløkonomen (af hvad jeg kan huske lige pt. kl lort om natten). Vil argumentere for at de alle er relevante i en lille virksomhed. Man behøver vel ikke direkte tage det på CBS, med mindre man vil ha det på CV'et- her er Coursera et fantastisk alternativ fordi man kan tage tingene i sit eget tempo. Og ellers kan man jo også bare købe bøgerne og læse når man har tid.
Mange tak, Mike. Der er lidt at gå i gang med :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det var så lidt! Det fede er jo at du bestemmer 100% selv hvad du vil bruge din tid på, baseret på dine interesser :-)

Det er lidt noget andet med en HD som har fået rygtet som ‘skilsmissestudiet’ fordi man typisk bruger alle aftenerne på det. Og så er det min subjektive vurdering at der er store dele af pensum som vil kede dig/være lidt meningsløst ifht. Din bizz.

Nyt svar