Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kom en gang til at gribe godt fat i en 220V strømskinne inde i en el-tavle... bzzzzzzzz :lol: Jeg sad heldigvis på en gummimåtte... :-D

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Også her og myten med at man ikke kan få stød af at pisse på et stødhegn er noget sludder. Det kan man godt, man skal bare stå tæt nok på :-D

Men de fleste der tror de har fået stød af et stødhegn har ikke gjort det uden gummisko/træsko med gummi. Tag dem af og prøv så igen.
Eller endnu sjovere (joke blandt elektrikere). Brug din polsøger (ældre type) og mål spændingen på hegnet :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lige dræbt en høne med 1 slag.

Fem minutter efter blev Otto mut og græd uden lyd en tåre. Vi snakkede lidt og nu samler han Lego.

De andre høns putter sig på den anden side af hønsegården eller leder efter orme i jorden og synes ikke at undre sig over hvor den gamle tante der spjættede så sjovt lige før nu er henne.

Jeg er gået tilbage i studiet foran computeren. Livet går videre. Bortset fra hønens.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fantastisk post! :)
skriver noder

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Håndkantsslag eller en lige højre?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg brugte en kort kæp.

Jeg har prøvet at garrottere en hane for min far, men det der med at fange dyret, holde det fast og garrottere eller hugge hovedet af er mere stressende for dyret end bare at slå til.

Jeg listede mig ind i hønsegården, de er jo vant til mig. Så ventede jeg på det rigtige øjeblik og swish-bum.

De andre høns var mere forskrækket over at tanten spjættede lidt bagefter end selve slaget. Det varede nu ikke mere end nogle sekunder, så løb de bare lidt væk og var rolige igen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger jeg synes det er fair nok, at du lærer ungerne hvorfra og hvordan føden kommer...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det andet er værre.

Jeg har fuld respekt for folk der er vegetarer hvadenten det er af diætmæssige årsager eller af moralske årsager.

Min moral har det til gengæld også fint med at spise økologisk kød, især når jeg selv har har opdrættet det frit og godt.

Veganere til gengæld... det er ligeså sygt som folk der spiser buræg.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi anskaffede økse netop for nemt at kunne aflive en høne når det er nødvendig. Det er jo den "svære" del ved at have husdyr, at man også har ansvaret for at bestemme hvornår de enten skal laves til mad eller ikke skal lide længere i forbindelse med sygdom.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Veganere til gengæld... det er ligeså sygt som folk der spiser buræg.
Jeg ved slet ikke, hvad meningen er med det der veganer-ting... :? Hvilket formål mener veganere at tjene ved at være veganere?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hald skrev:Vi anskaffede økse netop for nemt at kunne aflive en høne når det er nødvendig. Det er jo den "svære" del ved at have husdyr, at man også har ansvaret for at bestemme hvornår de enten skal laves til mad eller ikke skal lide længere i forbindelse med sygdom.
Jeg læste din post forkert og troede kort, at du havde købt en okse for at aflive en høne. Jeg er lidt skuffet nu. Jeg er københavner.

@Holger, hvad koster det at holde høner? Jeg undrer mig nogle gange over, at man kan købe en hel, fersk kylling for 20-30kr. De skal jo leve i 7 måneders tid, slagtes og transporteres... fatter slet ikke hvordan man kan tjene penge på det selvom man opdrætter flere tusinde.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MrBacon skrev: Jeg læste din post forkert og troede kort, at du havde købt en okse for at aflive en høne. Jeg er lidt skuffet nu. Jeg er københavner.
Mindre Cartoon Network og mere landbrug!
Billede

Ang. det med prisen, vi fodrer noget mere bekosteligt end de store hønserier da vi har dem for fornøjelsen og de skal have det godt, til gengæld har vi kun 5 høns, og henter næsten hver dag 5 æg. Så om de en dag kommer på grillen er slet ikke med i beregningen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:
Hald skrev:Vi anskaffede økse netop for nemt at kunne aflive en høne når det er nødvendig. Det er jo den "svære" del ved at have husdyr, at man også har ansvaret for at bestemme hvornår de enten skal laves til mad eller ikke skal lide længere i forbindelse med sygdom.
Jeg læste din post forkert og troede kort, at du havde købt en okse for at aflive en høne. Jeg er lidt skuffet nu. Jeg er københavner.

@Holger, hvad koster det at holde høner? Jeg undrer mig nogle gange over, at man kan købe en hel, fersk kylling for 20-30kr. De skal jo leve i 7 måneders tid, slagtes og transporteres... fatter slet ikke hvordan man kan tjene penge på det selvom man opdrætter flere tusinde.
En kylling til 20 kr. har levet en kummerlig tilværelse i en hal/et bur, aldrig set solen eller græs. De er afpillede for fjer, har sår og sygdomme og smager af vand. Ofte spiser de af hinanden :-/

Det er ulækkert og umoralsk. Jeg mener det burde forbydes at holde høns, grise og køer (og mink, mv.) indespærret på den måde.

Vores høns er kun til æg. Det er økologisk og fritgående. Ægte fritgående, modsat de fleste “øko” æg i supermarkedet.

Vores æg har store mørkegule blommer og smager dobbelt så kraftigt og lækkert end selv de bedste øko-æg fra supermarkedet.

Pandekagerne bliver næsten gule og rørægget gult og sødt.

Da vi primært fodrer dem med økorester/brød og de skraber resten fra jorden, så har vi ringe økofoder-omkostninger til dem. Prisen er derfor meget lav og de passer jo sig selv.

Indkøbsprisen er ca. en 150 kr. per hønnike, men kan fås billigere afhængig af racen. Vi har fem, æh nu fire :-D

Så anskaffer vi et par nye snart.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:Veganere til gengæld... det er ligeså sygt som folk der spiser buræg.
Jeg ved slet ikke, hvad meningen er med det der veganer-ting... :? Hvilket formål mener veganere at tjene ved at være veganere?
Jeg er ikke veganer, men jeg datede med en veganer sidste år, og hørte derigennem mange svar på det spørgsmål du stiller. Tanken er grundlæggende at undgå at holde andre væsener i fangenskab med det formål at lukrere på deres natur, mod deres vilje. En grundlæggende respekt for dyr der svarer til den respekt man ville udvise overfor mennesker. Jeg lægger selv det etiske snit et andet sted - for mig er det et grundlæggende dilemma ved det at være menneske med samvittighed og bevidsthed at vi er nødt til at slå noget levende ihjel for at få noget at spise, om det så er planter eller dyr, men det er ikke et dilemma der i og for sig kan løses. Men jeg kan sagtens have respekt for veganerens synspunkt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kender til én veganer jeg respekterer nogenlunde, hun er allergisk over for en masse mad og undgår derfor problemer hvis hun bare siger at hun er veganer da det passer godt ind i hvad hun kan tåle. MEN!
Der findes mange husdyr der ikke kan klarer sig godt uden hjælp fra mennesker, heste hove skal passes, og det skal køers hove også. Grisene ville blive taget af ulven, og vores høns går bag hegn og bliver låst inde om aftenen for at ræven ikke skal tage dem. Køer producerer ofte mere mælk end kalven selv kan aftage, og hvis kalven dør, kan koen også dø da den jo ikke malker sig selv. Debatten om kød vil jeg ikke starte på, men jeg kommer sjældent grøntsager på min grill, og jeg får FNIP af folk der påstår at deres soyalårt smager som bøf. Lidt som at sige at Fun saftevand smager af frugt. Biopkast aka. Honning er lækkert, og hvis ikke vi boede midt i en landsby og mange naboer ikke allerede gør i bi-avl, havde vi nok haft nogle stader stående haven.

Vores høns køber vi som befrugtede æg eller som nyudklækkede kyllinger, det er både hyggeligt og billigere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:Der findes mange husdyr der ikke kan klarer sig godt uden hjælp fra mennesker, ...
Well, veganerens mål med argumentet er jo at vi ikke skal have husdyr. Hverken til landbrug eller som kæledyr.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

david mondrup skrev: Well, veganerens mål med argumentet er jo at vi ikke skal have husdyr. Hverken til landbrug eller som kæledyr.
Ja, men det er jo sygt, der vil jo være millioner af dyr der vil dø inden får et par måneder hvis ingen passer dem længere, og mange vil helt forsvinde fra jordens overflade. At slippe dem fri vil være det samme som at sige at man hader dyr, eller at det skulle være bedre for dyret at blive spist eller langsomt blive slået halvt ihjel efter en stressfuld jagt end at det bliver gjort under ordnede forhold.. (Jeg er dog helt enig i Holgers tidligere udtalelser omkring at dyr skal have det godt fremfor de æg og kødfabrikker der findes rundt omkring)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Spørgsmålet er jo hvad der er mest sygt; at vi over årtusinder har fremelsket en situation hvor masser af dyr ikke er i stand til at klare sig selv? Eller at en tilbagevenden til en forestillet "normalsituation" vil kræve nogle ofre i nogle generationer af (nu) vilde dyr? Igen, det er ikke mit eget synspunkt, men jeg kan godt se idéen ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har aldrig set en sund veganer. Huden er mat og grå med bumser og håret tørt og filtret, neglene revnede og sprøde.

Alle veganere får kosttilskud, da de ellers langsomt vil dø.

Mennesket i dag har et overforbrug af kød og varer lavet af dyr (tøj, kosmetik, mv.), men vi har altid inkluderet dyr i vores kost i mindre mængder.

Jeg mener veganere er selvdestruktive med personlighedsforstyrrelser og ofte hyklere, der alligevel på den eller anden måde - ligesom os andre - foretager valg der skader dyr og ikke mindst jorden og andre mennesker.

Jeg tror på en balance, hvor vi vælger sundere og mere etisk.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Jeg har aldrig set en sund veganer. Huden er mat og grå med bumser og håret tørt og filtret, neglene revnede og sprøde.
Enig, jeg kender nogle som både har brugt alle deres penge på det, mistet venner på det, og måtte stoppe fordi lægen sagde at det tog livet af dem.
david mondrup skrev:Spørgsmålet er jo hvad der er mest sygt; at vi over årtusinder har fremelsket en situation hvor masser af dyr ikke er i stand til at klare sig selv? Eller at en tilbagevenden til en forestillet "normalsituation" vil kræve nogle ofre i nogle generationer af (nu) vilde dyr? Igen, det er ikke mit eget synspunkt, men jeg kan godt se idéen ...
Men ja, set fra det synspunkt er det blot collateral damage for at nå et større mål.

Men hvis man vil lave det om skal man jo ikke gøre det som en tosset husmor der mangler en hobby eller en hipster der elsker dyr pga tvudsendelser. Hvis de virkelig mener det, må de købe et nedlagt landbrug og lave deres eget mad som i hele processen ikke er harmfuld og lever op til deres værdier. Men solceller og batteritraktorer er bare dyre at komme i nærheden af, for man kan da ikke udnytte brændstof fra de stakkels døde dino'er. Hehe.. :lol:

Jeg er enig om at verden idag er vredet skæv pga profit, og man nok på nogle områder burde gøre mere brug af sund fornuft over for naturen end sund forretningsgang for ejerne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »



Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... Det er det dummeste og sjoveste jeg har set i lang tid... :doh:
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

oVHSen skrev: Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... Det er det dummeste og sjoveste jeg har set i lang tid... :doh:
Jeg kunne ikke se Natholdet eller P3 logo'et i hjørnet, hvem har dog ellers haft tid til at lave denne form for satire. Hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hald skrev:
oVHSen skrev: Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... Det er det dummeste og sjoveste jeg har set i lang tid... :doh:
Jeg kunne ikke se Natholdet eller P3 logo'et i hjørnet, hvem har dog ellers haft tid til at lave denne form for satire. Hehe..
Sjovt, da jeg så logoet til sidst, havde det samme form som mine øjne.... :shock:
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mere åndsvag anti-kød propaganda, tænker jeg, bare af bagdøren denne gang,... Bemærk, som altid, det er de frelste, (religiøst eller dyre-etisk), der mestendels skal belære os kød-ædere om DERES "moral", hvorimod kød-ædere sjældent har behov for at blande sig i andres livs-stil, ensige at finde den belærende violin frem :-)
(rant over, and out)
/Dub

Nyt svar