Holgers Blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Re: Holgers Blog
Jeg tror ikke det er dårlig vaner. For dem der lever sådan, er det blevet helt naturligt og ganske normalt.
Det er ikke så længe siden at kæresten og jeg var ude og spise. Ved et bord sad to voksne og to børn, sandsynligvis forældre til børnene. Forældrene sad med hver deres mobil, og sansede nærmest ikke hvad der foregik omkring dem. Helt bevidst sad jeg og studere det i den tid de sad der. Jeg tror jeg kunne tælle omkring 20 ord der foregik imellem de voksne i de godt 45 minutter de sad der. Og det de talte om, det var hvad de nu engang lige fandt frem på mobilen.. Ikke engang vejret taler folk sammen om mere
Ved et andet bord sad en række yngre mennesker. Tror der var 7-8 personer. 6 sad og var fordybet i mobilen, 2 sad og snakkede sammen, med deres mobil liggende fremme på bordet, som de lige engang imellem skelede ned på.
Jeg tror efterhånden, at det er sådan nogle som os, der har fået tildelt den dårlig vane
Det er ikke så længe siden at kæresten og jeg var ude og spise. Ved et bord sad to voksne og to børn, sandsynligvis forældre til børnene. Forældrene sad med hver deres mobil, og sansede nærmest ikke hvad der foregik omkring dem. Helt bevidst sad jeg og studere det i den tid de sad der. Jeg tror jeg kunne tælle omkring 20 ord der foregik imellem de voksne i de godt 45 minutter de sad der. Og det de talte om, det var hvad de nu engang lige fandt frem på mobilen.. Ikke engang vejret taler folk sammen om mere
Ved et andet bord sad en række yngre mennesker. Tror der var 7-8 personer. 6 sad og var fordybet i mobilen, 2 sad og snakkede sammen, med deres mobil liggende fremme på bordet, som de lige engang imellem skelede ned på.
Jeg tror efterhånden, at det er sådan nogle som os, der har fået tildelt den dårlig vane
Der skal jo mad på bordet ...kandersen skrev:Hvis folk keder dig, så befinder du dig et forkert sted evt på et forkert tidspunkt. Hvorfor så overhovedet være der?MrBacon skrev:Jeg antager bare at mit selskab keder folk, hvis de sidder med mobilen - hvis folk keder mig, begynder jeg selv at sidde og checke reddit, lydmaskinen, youporn eller noget helt andet...
Da jeg fik min første iPhone og kunne slå informationer op på nettet, stoppede samtalerne, hvis man har fakta tilgængelig er der ikke meget "jeg mener" tilbage. Så når jeg omgåes nye mennesker i dag, prøver jeg bevidst at være ligeglad med fakta, og lader mobilen blive i lommen. Det kan også være svært for mig at holde en samtale kørende uden at snakke om mig selv, eller relatere til noget jeg ved, men vi bliver alle hurtig træt af den type, så det forsøger jeg også at undgå, det er bare svært hvis det mest interessante i deres liv er deres børn.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Du og Trump kunne få nogle fantastiske samtaler ...Hald skrev:Så når jeg omgåes nye mennesker i dag, prøver jeg bevidst at være ligeglad med fakta ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
I dont get it!!MrBacon skrev:Der skal jo mad på bordet ...kandersen skrev:Hvis folk keder dig, så befinder du dig et forkert sted evt på et forkert tidspunkt. Hvorfor så overhovedet være der?MrBacon skrev:Jeg antager bare at mit selskab keder folk, hvis de sidder med mobilen - hvis folk keder mig, begynder jeg selv at sidde og checke reddit, lydmaskinen, youporn eller noget helt andet...
Hehe, det er faktisk ikke nemt at være overfladisk ligeglad når man af natur har lyst til at vide det hele. Men ja vi kunne nok få et godt grin, om det bliver ægte, påtaget eller pinligt-fordi-det-ikke-kan-passe-at-han-tror-verden-hænger-sådan-sammen, ved jeg dog ikke, men hælder mest til den sidste.david mondrup skrev:Du og Trump kunne få nogle fantastiske samtaler ...Hald skrev:Så når jeg omgåes nye mennesker i dag, prøver jeg bevidst at være ligeglad med fakta ...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Streaming loudness FAQ opdateret pr. d.d.
Breaking news: Spotify har ændret loudness standard fra ca. -11 LUFS (I) til nu ca. -14 LUFS (I) og følger dermed resten af branchen (Apple Music, Tidal, osv.). Kun YouTube ligger marginalt højere på -13 LUFS (og i nogle tilfælde -12 LUFS).
Der er stadig lidt uklarhed (mystik?) omkring crest factorens betydning for loudness offsettet på Spotify, men ikke noget jeg har kunne bekræfte selv, da alle mine Spotify masters og målinger er ±0.2 LU on target uanset hvad.
Crest factoren betegnes som forholdet mellem peaks (højeste kortvarige udslag) og rms (den gennemsnitlige energi) eller i lige dette tilfælde måske nærmere forholdet mellem de svage passager og de høje passager, og altså ikke bare peak til rms. Det betyder i følge nogle, at numre med ekstra meget makrodynamik "straffes" loudnessmæssigt uproportionalt.
Det er sådan set også praktisk irrelevant - efter min mening - da man ikke burde ændre makrodynamikken for at ramme et loudness target, og slet ikke med -14 LUFS (I) som target. Ikke desto mindre ville det være rart at få endeligt af- eller bekræftet af teoretiske/komplethedsårsager.
Hvis man absolut skulle føje dette teoretiske problem i masteringstadiet ville løsningen være at hæve de svage passager, sandsynligvis optimalt blot med alm. passiv gain pre-limiter, subsidiært med en automated upward compressor i kun disse passager. Det vil være relativt lidt destruktivt og minde om en pæn udgave af en broadcast AGC, dvs. en pænere udgave af hvad der sker med svage passager i radioen.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=67538
Breaking news: Spotify har ændret loudness standard fra ca. -11 LUFS (I) til nu ca. -14 LUFS (I) og følger dermed resten af branchen (Apple Music, Tidal, osv.). Kun YouTube ligger marginalt højere på -13 LUFS (og i nogle tilfælde -12 LUFS).
Der er stadig lidt uklarhed (mystik?) omkring crest factorens betydning for loudness offsettet på Spotify, men ikke noget jeg har kunne bekræfte selv, da alle mine Spotify masters og målinger er ±0.2 LU on target uanset hvad.
Crest factoren betegnes som forholdet mellem peaks (højeste kortvarige udslag) og rms (den gennemsnitlige energi) eller i lige dette tilfælde måske nærmere forholdet mellem de svage passager og de høje passager, og altså ikke bare peak til rms. Det betyder i følge nogle, at numre med ekstra meget makrodynamik "straffes" loudnessmæssigt uproportionalt.
Det er sådan set også praktisk irrelevant - efter min mening - da man ikke burde ændre makrodynamikken for at ramme et loudness target, og slet ikke med -14 LUFS (I) som target. Ikke desto mindre ville det være rart at få endeligt af- eller bekræftet af teoretiske/komplethedsårsager.
Hvis man absolut skulle føje dette teoretiske problem i masteringstadiet ville løsningen være at hæve de svage passager, sandsynligvis optimalt blot med alm. passiv gain pre-limiter, subsidiært med en automated upward compressor i kun disse passager. Det vil være relativt lidt destruktivt og minde om en pæn udgave af en broadcast AGC, dvs. en pænere udgave af hvad der sker med svage passager i radioen.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=67538
Tak.Holger skrev:Streaming loudness FAQ opdateret pr. d.d.
Breaking news: Spotify har ændret loudness standard fra ca. -11 LUFS (I) til nu ca. -14 LUFS (I) og følger dermed resten af branchen (Apple Music, Tidal, osv.). Kun YouTube ligger marginalt højere på -13 LUFS (og i nogle tilfælde -12 LUFS).
Der er stadig lidt uklarhed (mystik?) omkring crest factorens betydning for loudness offsettet på Spotify, men ikke noget jeg har kunne bekræfte selv, da alle mine Spotify masters og målinger er ±0.2 LU on target uanset hvad.
Crest factoren betegnes som forholdet mellem peaks (højeste kortvarige udslag) og rms (den gennemsnitlige energi) eller i lige dette tilfælde måske nærmere forholdet mellem de svage passager og de høje passager, og altså ikke bare peak til rms. Det betyder i følge nogle, at numre med ekstra meget makrodynamik "straffes" loudnessmæssigt uproportionalt.
Det er sådan set også praktisk irrelevant - efter min mening - da man ikke burde ændre makrodynamikken for at ramme et loudness target, og slet ikke med -14 LUFS (I) som target. Ikke desto mindre ville det være rart at få endeligt af- eller bekræftet af teoretiske/komplethedsårsager.
Hvis man absolut skulle føje dette teoretiske problem i masteringstadiet ville løsningen være at hæve de svage passager, sandsynligvis optimalt blot med alm. passiv gain pre-limiter, subsidiært med en automated upward compressor i kun disse passager. Det vil være relativt lidt destruktivt og minde om en pæn udgave af en broadcast AGC, dvs. en pænere udgave af hvad der sker med svage passager i radioen.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=67538
Får du brok, hvis du leverer en mastering på -14 LUFS og skal forklare, hvordan det hænger sammen eller wie? Laver du mastering - hvis du ikke får besked på andet - højere end streaminggrænserne per default, eller udnytter du det ekstra headroom til nogle detaljer, der ellers ikke ville være plads til?
Jeg har en masse faste kunder, hvor vi ikke behøver at tale om det. Loudnesskrigen er stadig ikke død på downloads og klub (selvom det burde være et overstået kapitel).
Med andre spørger jeg på forhånd.
Nogle melder selv noget specifikt ud.
Og ellers giver jeg den ofte god gas, hvis nummeret kan bære det, og skruer evt. ned på forespørgsel (eller yderligere op, hvis det er et krav). Andre numre har åbenlyst ikke godt af den mindste smule pres, fx tror jeg Niels Lan Dokys seneste plade fik fraktioner af en dBs limiting, hvis overhovedet nogen.
Jeg deler gerne min subjektive mening og hvad der objektivt sker med lyden, men folk får det som de vil have det i sidste ende. Jeg er desuden ikke dogmatiker omkring dynamik: en del numre SKAL tæskes før de lyder rigtigt.
Visse kunder får automatisk lavet streaming/radioudgaver med mere dynamik (primært The Voice + Nova specialversioner).
Med andre spørger jeg på forhånd.
Nogle melder selv noget specifikt ud.
Og ellers giver jeg den ofte god gas, hvis nummeret kan bære det, og skruer evt. ned på forespørgsel (eller yderligere op, hvis det er et krav). Andre numre har åbenlyst ikke godt af den mindste smule pres, fx tror jeg Niels Lan Dokys seneste plade fik fraktioner af en dBs limiting, hvis overhovedet nogen.
Jeg deler gerne min subjektive mening og hvad der objektivt sker med lyden, men folk får det som de vil have det i sidste ende. Jeg er desuden ikke dogmatiker omkring dynamik: en del numre SKAL tæskes før de lyder rigtigt.
Visse kunder får automatisk lavet streaming/radioudgaver med mere dynamik (primært The Voice + Nova specialversioner).
Blondage har været en tur gennem møllen for nylig og Scarlet Pleasure i dag. Flinke fyre, det var en hyggelig dag på gården i dag.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Lidt søndagslæsning om det engelske sprog:
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Hvor fedt! Tak.
Overspringshandling nr. 48 i dag... bogføringen til årsregnskabet skal leveres i morgen til mit revisionsfirma...
Der er muligvis ikke noget jeg hader mere end bogføring og momsregnskab bortset fra indkøb (som jeg aldrig gør) og at sætte ting i opvaskemaskinen (hvilket jeg heller aldrig gør).
Overspringshandling nr. 48 i dag... bogføringen til årsregnskabet skal leveres i morgen til mit revisionsfirma...
Der er muligvis ikke noget jeg hader mere end bogføring og momsregnskab bortset fra indkøb (som jeg aldrig gør) og at sætte ting i opvaskemaskinen (hvilket jeg heller aldrig gør).
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Jeg spekulerer over om journalisten har skrevet artiklen udelukkende for at få lov at skrive "mish-mash, chit-chat, dilly-dally, shilly-shally, tip top, hip-hop, flip-flop, tic tac, sing song, ding dong, King Kong, ping pong".
Fabelagtig sætning!
Fabelagtig sætning!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
For nogle år siden syntes jeg det var skide hyggeligt at sidde og lave regnskab, men nu har jeg det præcist på samme måde som dig.Holger skrev:Hvor fedt! Tak.
Overspringshandling nr. 48 i dag... bogføringen til årsregnskabet skal leveres i morgen til mit revisionsfirma...
Der er muligvis ikke noget jeg hader mere end bogføring og momsregnskab bortset fra indkøb (som jeg aldrig gør) og at sætte ting i opvaskemaskinen (hvilket jeg heller aldrig gør).
Har dog set en tendens til at der kommer mere og mere maskinlæring indenfor det område (dinero er vidst godt igang). Så mon ikke vi delvist slipper om nogle år?
Næppe, i hvert fald ikke i mit tilfælde. Det er nogle relativt svært gennemskuelige bilag og poster jeg sidder og ordner.
Jeg kunne dog sikkert gøre mere brug af visse funktioner i Billy (a la Dinero) til inscanning af bilag o.a.
Jeg kunne dog sikkert gøre mere brug af visse funktioner i Billy (a la Dinero) til inscanning af bilag o.a.
Billy's app til telefonen har jeg haft god held med indtil videre. Den kan godt speede processen en smule op.
Men jeg tænker at hvis de eks. får AI til at komme med forslag til den uvidende bruger, eks.:
"Dine bankposteringer stemmer ikke overens med dine bilag, er der mon sket en fejl her eller her..."
Men jeg tænker at hvis de eks. får AI til at komme med forslag til den uvidende bruger, eks.:
"Dine bankposteringer stemmer ikke overens med dine bilag, er der mon sket en fejl her eller her..."
Jo, eller generelt bare kommer med forslag til forskellige ting. Men det vil kræve en seriøs god OCR i kombo med AI til at læse lortebilag og forstå hvilke tale der hører sammen. Men måske ikke så urealistisk allerede nu.
Helt enig - altså selv om jeg har haft det både i gymnasiet og på uni, så er det tit man lige sidder og kunne bruge en god huskekage.Holger skrev:Jo, eller generelt bare kommer med forslag til forskellige ting. Men det vil kræve en seriøs god OCR i kombo med AI til at læse lortebilag og forstå hvilke tale der hører sammen. Men måske ikke så urealistisk allerede nu.
Well, jeg tror det nærmeste man kunne gøre ved de virkeligt grimme bilag er at komme med forslag hvor brugeren så vælger det der er mindst forkert
Så er jeg hjemme fra ferie i Paris og har givet nogle superfede tracks prygl, bl.a. danske Saint Best (rotation på P3) og to forskellige singaporeanske acts (meget pro og vellydende), Kato remix af Million Dollar Weekends og så et kæmpe navn i form af et officielt UK remix af Cedric Gervais - Somebody New af danske Hedegaard, der virkelig får skubbet til taget for tiden.
Var egentlig ikke klar over hvor stor Cedric Gervais var, men fik lige læst op på ham på Wikipedia og checket hans kæmpe skare af followers.
Var egentlig ikke klar over hvor stor Cedric Gervais var, men fik lige læst op på ham på Wikipedia og checket hans kæmpe skare af followers.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
.... jeg smider lige den her 3½ mins video her.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Halvdelen af en af mine absolutte favoritgrupper (Eurythmics) har lige købt min sample cd. Sjovt.