Holgers Blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Re: Holgers Blog
I en dag har jeg bl.a. masteret en storladen ballade med vokalen i centrum, for Sony i Sverige. Det fik mig til at tænke over hvad det gør når man som mastering engineer fixer ganske små detaljer i vokalen.
Vi talte bittesmå klik eller mundlyde, måske et meget lille klik i en sibilans eller lign. Ting jeg lægger mærke til i studiet men som sandsynligvis aldrig ville genere mig under alm. lytning.
Min pointe er:
Lægger folk mon ubevidst mærke til at disse ting er væk? Dvs. den alm. lytter vil måske ubevidst marginalt generes af det hvis det ikke var fjernet og producer/mixer/A&R synes pludselig at fx introen og verset lyder lige lidt mere "polished" (udover forhåbentligt lydændringen efter masteringen generelt) uden helt at kunne sætte fingeren på hvorfor?
En interessant diskussion måske.
Vi talte bittesmå klik eller mundlyde, måske et meget lille klik i en sibilans eller lign. Ting jeg lægger mærke til i studiet men som sandsynligvis aldrig ville genere mig under alm. lytning.
Min pointe er:
Lægger folk mon ubevidst mærke til at disse ting er væk? Dvs. den alm. lytter vil måske ubevidst marginalt generes af det hvis det ikke var fjernet og producer/mixer/A&R synes pludselig at fx introen og verset lyder lige lidt mere "polished" (udover forhåbentligt lydændringen efter masteringen generelt) uden helt at kunne sætte fingeren på hvorfor?
En interessant diskussion måske.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Ja klart interessant.
Indenfor sampling-baseret musik er det jo også lidt en ting, hvor meget må du polere, hvor råt skal det være. De der artifacts fra timestretching, skal man efterfølgende gøre hvad man kan for at fjerne dem, osv...
Flere genrer der bygger på at man skal høre mislydende og bivirkningerne. Gross Beats halvtempo stretch eksempelvis. Hvad hedder den der retrowave genre [EDIT: Vapourwave] , hvor det helst skal lyde som om man har kørt det igennem en kassette-maskine på halv hastighed..
Nå jeg smed dit oplæg over i en mere uskøn retning..
Indenfor sampling-baseret musik er det jo også lidt en ting, hvor meget må du polere, hvor råt skal det være. De der artifacts fra timestretching, skal man efterfølgende gøre hvad man kan for at fjerne dem, osv...
Flere genrer der bygger på at man skal høre mislydende og bivirkningerne. Gross Beats halvtempo stretch eksempelvis. Hvad hedder den der retrowave genre [EDIT: Vapourwave] , hvor det helst skal lyde som om man har kørt det igennem en kassette-maskine på halv hastighed..
Nå jeg smed dit oplæg over i en mere uskøn retning..
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Så for at svare mere konkret på dit spørgsmål, om almindelige lyttere ubevidst lægger mærke til den slags detaljer. Det tror jeg klart de gør. Givet at de lytter på andet end deres telefon-højtaler.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg mixede engang en sanger der havde et ekstra uønsket lydbillede imellem ordene, så jeg tog kniven frem og redigerede det væk, men så lød det meget unaturligt, jeg blev nemlig pga af det også nødt til at fjerne vejrtrækningslyde også, og uden dem blev det meget underligt, det var så tæt på ubrugeligt som det kunne, så jeg gik tilbage til mislydene, og så måtte det bare være sår'n. Det var dog kun en demo som aldrig blev til mere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Ja vejrtrækninger er jeg meget forsigtig med at pille ved i masteringen. I mixet får de tæsk ned, men ikke fjernet.
Med elektrisk guitar har du en lign. situation. Der er jeg meget forsigtig med at fjerne selv små mislyde med mindre kunden specificerer det.Christoffer I. N. skrev:Ja klart interessant.
Indenfor sampling-baseret musik er det jo også lidt en ting, hvor meget må du polere, hvor råt skal det være. De der artifacts fra timestretching, skal man efterfølgende gøre hvad man kan for at fjerne dem, osv...
Flere genrer der bygger på at man skal høre mislydende og bivirkningerne. Gross Beats halvtempo stretch eksempelvis. Hvad hedder den der retrowave genre, hvor det helst skal lyde som om man har kørt det igennem en kassette-maskine på halv hastighed..
Nå jeg smed dit oplæg over i en mere uskøn retning..
Skrat, hyl, små “fejlrytmiske” chugs o.a. kan være en integreret del af lyden/charmen.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Vapourwave var den genre jeg ledte efter deroppe!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg ser det ikke som en del af masteringen at fjerne den slags mislyde. Det burde være sket i mixfasen.
Men hvis masteringen foresager at disse mislyde bliver væsentligt mere tydelige end de var i mixet, mener jeg godt man kan forsvare at lave lidt specifik redigering, for at få dem ned i det niveau de oprindeligt var tiltænkt at skulle ligge i. Kompressor og EQ kan jo nogen gange trække nogen detaljer frem, og ligefrem ændre på niveauforskellen mellem f.eks. selve vokalen og små sære pustelyde/vejrtrækning.
Men hvis masteringen foresager at disse mislyde bliver væsentligt mere tydelige end de var i mixet, mener jeg godt man kan forsvare at lave lidt specifik redigering, for at få dem ned i det niveau de oprindeligt var tiltænkt at skulle ligge i. Kompressor og EQ kan jo nogen gange trække nogen detaljer frem, og ligefrem ændre på niveauforskellen mellem f.eks. selve vokalen og små sære pustelyde/vejrtrækning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Hvis man tager den vinkel helt ud, så burde alt stortset alt være fixet i indspilningen og mixet. Og det er jo ikke forkert som sådan i den ideelle verden.Joachip skrev:Jeg ser det ikke som en del af masteringen at fjerne den slags mislyde. Det burde være sket i mixfasen.
Men virkeligheden er at en mastering engineer fixer alle mulige forskellige ting, hvoraf kliks, pops, o.a. er en meget lille, men nogle gange vigtig ting.
Det kan ske, at små mislyde i mixet bliver mere tydelige efter masteringen fordi de bliver hevet lidt op, enten pga. dynamik eller EQ, men uanset hvad, så er det en mastering engineers job som sidste instans i kvalitetscheckkæden, at fixe så meget som giver mening og er muligt.
Jeg satte det måske lige lovligt firkantet op, og jeg er sådan set enig.
Faktisk fjernede jeg adskillige clicks og et enkelt feedback fra en LP jeg masterede for nogle måneder siden. Og det var en drilsk situation, for der var en hel del kliklyde på den her sære electronica-plade som var meningen, så jeg var nødt til at spørge musikeren hvilke kliklyde der var rigtige, og hvilke der var en fejl. Han var heldigvis enig.
Faktisk fjernede jeg adskillige clicks og et enkelt feedback fra en LP jeg masterede for nogle måneder siden. Og det var en drilsk situation, for der var en hel del kliklyde på den her sære electronica-plade som var meningen, så jeg var nødt til at spørge musikeren hvilke kliklyde der var rigtige, og hvilke der var en fejl. Han var heldigvis enig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Heh heh, lige den situation har vi vist alle samme prøvet... hov, var det klik med vilje? Så plejer at jeg at lade være med at pille overhovedet, hvis jeg er i tvivl.
Diskrete lydflader med kliks (pladestøj eller bare elektronisk knitren) sniger sig jo også ind i alt mulig pop og urban musik og så skal man holde pilfingrene væk.
Diskrete lydflader med kliks (pladestøj eller bare elektronisk knitren) sniger sig jo også ind i alt mulig pop og urban musik og så skal man holde pilfingrene væk.
Martin Jensen feat. Bjørnskov - Somebody I'm Not
Video ude nu:
Meget tilfreds med lyden, kommer rigtig godt ud af pappet på både YouTube og Spotify med dejlig varm bund også.
Video ude nu:
Meget tilfreds med lyden, kommer rigtig godt ud af pappet på både YouTube og Spotify med dejlig varm bund også.
Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom
https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
- Vedhæftede filer
-
- u.JPG (57.91 KiB) Vist 1140 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 18. jan 2019 15:34, rettet i alt 2 gange.
/Dub
Haha hold kæft et monstrum
Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedreDUBTEMPLE skrev:Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom
https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Fisk !!Nicolai skrev:Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedreDUBTEMPLE skrev:Tænkte at den her ville tage sig godt ud på Holgers nye land-ejendom
https://www.dba.dk/zimmer-golden-spirit ... 504790093/
Den gik helt hen over hovedet på mig, hvilket muligvis var meningen
(se ikke tv hvis det stammer derfra)
Kan dog ikke lade være med at blive lidt foreksket i den, det må være det der twist af lidt "Bjergkøbing Grand Prix" samt rent vanvidHolger skrev:Haha hold kæft et monstrum
(godt jeg ikke har råd)
/Dub
Ah ja, Il Tempo Gigante!
Jeg så bilen der blev bygget som den da jeg var barn et sted i Norge, og mindes at det var det jeg tegnede da jeg kom i skole som sommerferiens største oplevelse.Holger skrev:Ah ja, Il Tempo Gigante!
Pga Formel 1 køreren Niki Lauda fik den 550 HK så den tunge bil kan klarer 0-100 km/t på 6 sekunder, og kan komme over 200 km/t.
Her er lidt fra et dansk besøg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Gør mig den tjeneste at se den på BlueRay, i forbindelse med at de lavede DVD'en blev der gjort en hel del ved lyden så det kom i surround, og for at få det på BlueRay blev alle originalfilmene scannet ind igen, og klippet i stykker, og sendt en stump af filmen med til dem der købte BlueRay'enDUBTEMPLE skrev:Et gensyn værdigt, napper den brugt på DVD ved førstkommende lejlighed
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_ZimmerDUBTEMPLE skrev:Fisk !!Nicolai skrev:Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Haha !!! Tack !!!Christoffer I. N. skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_ZimmerDUBTEMPLE skrev:Fisk !!Nicolai skrev:Lidt ærgerligt han hedder Poul... Hans havde været bedre
Tak, sætter blueray på første-prioritet, har dog ikke noget multi-kanals lyd ptHald skrev: Gør mig den tjeneste at se den på BlueRay, i forbindelse med at de lavede DVD'en blev der gjort en hel del ved lyden så det kom i surround, og for at få det på BlueRay blev alle originalfilmene scannet ind igen, og klippet i stykker, og sendt en stump af filmen med til dem der købte BlueRay'en
/Dub