Holgers Blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Re: Holgers Blog
Hvis man har lyst til at høre Faustix' nye single, så er der masser af ReLab Sonsig Rev-A rumklang-sovs og ikke mindst saxofon.
Faustix - Lose Myself
Faustix - Lose Myself
Opdagede lige at udover ovenstående har jeg et par flere mix/masters, stem-masters eller masters ude på New Music Friday Spotify i dag, bl.a. Bro - Igen I År, Hjalmer - Kongespil, Englando (Ude Af Kontrol) - Hva Der Sket
Har endelig fået lavet GUI'et færdig til min Bifrost Master Clipper, her vist i forstørret form. Lavet i Fotohop på en eftermiddag, men det fungerer godt.
Programmeringen har Kasper fra KarmaFX stået for i sin tid og så er der lidt at opdatere for ham nu...
Programmeringen har Kasper fra KarmaFX stået for i sin tid og så er der lidt at opdatere for ham nu...
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Fedt, det ser da fint ud.
Pluginnet er ikke blevet delt med omverdenen, vel?
Pluginnet er ikke blevet delt med omverdenen, vel?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Nej, det er til intern brug.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Det er ren clipping.Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
Men det kan være Holger kan komme ind på hvor han har inspirationen til de forskellige clipping shapes/knee fra. Mindes noget med nogle (gamle?) RME convertere..
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
I en limiter har du tidsparametre, dvs. attack og release.Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
Attacket kan få musikken til at dykke på en uhensigtsmæssig måde i takt med de kraftige udslag, hvilket kaldes "pumping". Signalet hives derefter relativt langsomt op i de svage passager( relativt i forhold til en clipper), hvilket kaldes "breathing".
Nogle limiters har ikke indstilbar attack eller lookahead, men de er skjulte i plug-innet.
True Peak limiting vil i øvrigt give ekstra meget limitering, alene med det formål at reducere inter-sample peaks. Det er sjældent et godt kompromis, hvis vil taler æstetik.
En limiter kan have den fordel, at den kan være subjektivt mere ren i lyden, dvs. mindre forvrængning, end en clipper. Men hurtig attack og release, især hvis det er uden lookahead, vil dog give intermodulationsforvrængning, som kan være mindst lige så tydelig eller værre end med en clipper.
Uanset hvad, så vil en limiter altid have en effekt på det samlede signal under threshold, så længe releasen er i kraft. Det betyder at selv med en optimal indstilling vil der være en periode hvor signalet "unødvendigt" komprimeres.
Med en clipper er der ingen tidsparametre. Peaks reduceres ved at signalet hårdt afklippes med hard knee eller de reduceres i følge en fast, gradvis transfer curve med soft knee.
Det betyder, at en clipper ikke kan pumpe eller breathe. I stedet bytter man forvrængning for mere punch, dvs. der sandsynligvis er mere forvrængning i de afklippede transienter end med en limiter, men de til gengæld ikke pumper & breather.
Hvis det gøres rigtigt og på signaler der kan tåle forvrængning, så er det altså mere punchy og rytmisk at høre på. Signaler der kan tåle forvrængning skal forstås som at støjen maskeres i resten af signalet, dvs. støj gemmes i støj. Eksempel: det er relativt nemt at clippe en lilletromme, men sværere at clippe en sinus bas.
Soft knee'et i min clipper kan automatiseres, således at jeg fx kan clippe hårdere på rytmiske/transiente ting med højt maskeringspotentiale og så clipper blødere steder som ikke kan tåle det. Så bytter jeg lidt punch for renere lyd eller omvendt.
Desuden er der i en clipper - modsat en limiter - ingen ændring af signal under clipperens threshold/kurve, dvs. en clipper er altid mere transparent på signaler under threshold end en limiter er.
Ofte kan man kombinere clipping med limiting og få det bedste fra begge verdener, men det kræver lidt eksperimentation og forståelse af hvad der kan tåle hvilken behandling.
Tak for forklaring. Makes sense... på en avanceret måde mente at kunne huske noget med at man i Pro L2 kan sætte tidsparametre ud af funktion ved at skrue helt op for attack og dermed få ren clipping. Det er lidt over mit niveau, så har endnu ikke eksperimenteret med det, og kan være jeg husker galt. Og selv hvis man så kan, så vil man nok ikke have samme kontrol over shape. Spændende!
Du kan lave noget der minder om hard clipping i Pro-L2, men ikke helt:
Attack: Max
Release: Min
Link (begge): Off
Lookahead: Min
True Peak/ISP: Off
Mode: Allround eller Transparent
Så kan man tweake tilbage/frem derfra...
Soft clipping kan du ikke lave.
Attack: Max
Release: Min
Link (begge): Off
Lookahead: Min
True Peak/ISP: Off
Mode: Allround eller Transparent
Så kan man tweake tilbage/frem derfra...
Soft clipping kan du ikke lave.
Lige den del med RME'en har jeg skippet. Ret svært at lave den type distortion.Christoffer I. N. skrev:Det er ren clipping.Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
Men det kan være Holger kan komme ind på hvor han har inspirationen til de forskellige clipping shapes/knee fra. Mindes noget med nogle (gamle?) RME convertere..
Det er sørme et flot interface, omend kæmpestort i den her udgave. Men hvis det er til intern brug, er det jo okay.
PS: Jeg er helt enig i det med at straight-up clipping (med det rigtige valg af "kurve" / overførselskarakteristik) ofte kan lyde bedre end typiske limiters med attack/release tid. Specielt synes jeg at techno lyder mere rigtigt med clipping end limiters. Til et signal der primært at præget af stemme og/eller f.eks. basguitar kan jeg dog typisk bedre lide at bruge en traditionel limiter på, for det bliver clipping typisk hørbart.
Men det er jo en af de ting der gør mastering spændende: At vælge det rigtige til den rigtige situation.
PS: Jeg er helt enig i det med at straight-up clipping (med det rigtige valg af "kurve" / overførselskarakteristik) ofte kan lyde bedre end typiske limiters med attack/release tid. Specielt synes jeg at techno lyder mere rigtigt med clipping end limiters. Til et signal der primært at præget af stemme og/eller f.eks. basguitar kan jeg dog typisk bedre lide at bruge en traditionel limiter på, for det bliver clipping typisk hørbart.
Men det er jo en af de ting der gør mastering spændende: At vælge det rigtige til den rigtige situation.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?Holger skrev:Du kan lave noget der minder om hard clipping i Pro-L2, men ikke helt:
Attack: Max
Release: Min
Link (begge): Off
Lookahead: Min
True Peak/ISP: Off
Mode: Allround eller Transparent
Så kan man tweake tilbage/frem derfra...
Soft clipping kan du ikke lave.
Reel størrelse er ca. 1/3Joachip skrev:Det er sørme et flot interface, omend kæmpestort i den her udgave. Men hvis det er til intern brug, er det jo okay.
Ja eller lidt clipping efterfulgt af limiting + evt. automation i visse sektioner.PS: Jeg er helt enig i det med at straight-up clipping (med det rigtige valg af "kurve" / overførselskarakteristik) ofte kan lyde bedre end typiske limiters med attack/release tid. Specielt synes jeg at techno lyder mere rigtigt med clipping end limiters. Til et signal der primært at præget af stemme og/eller f.eks. basguitar kan jeg dog typisk bedre lide at bruge en traditionel limiter på, for det bliver clipping typisk hørbart.
Men det er jo en af de ting der gør mastering spændende: At vælge det rigtige til den rigtige situation.
Det var også oprindeligt planen, men en clipper i dag kan du ikke sælge for mere end max 250 kr.Madelaire skrev: Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?
Lad os sige den optimistisk set sælger 400 kopier, så er det 100.000 kr. minus moms, 80.000 kr. ind før salgsomkostninger. Udviklingen har indtil videre kostet 22.500 kr. + arbejdstid.
Dertil kommer udviklingen til både AU og VST og til både Mac og PC (4 versioner i alt). AAX koster penge at udvikle til og er ikke medtaget her.
Derefter kommer en relativ lang bughunting periode, support og administration samt ikke mindst løbende opdateringer af alle 4 versioner ud i fremtiden. Der skal et website til, betalingsløsning (som tager deres cut), downloadsystem, osv.
Overskuddet skal jeg så dele 50/50 med programmøren og skattefar tager sin del som altid.
Alt i alt ville jeg sidde med et relativt lille overskud for en masse besvær og altså kun hvis det faktisk sælger meget optimistiske 400 eksemplarer og ikke bliver piratkopieret fra dag ét. But who knows, måske kommer den ud en dag.
Alternativt beholder jeg den selv og har fornøjelsen og blæret ved mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.
Den sample CD jeg lavede var til gengæld en glimrende forretning (ca. en million kroner på verdensbasis, tog tre måneder intensivt arbejde at lave) og den slags kræver ikke megen support og ingen opdatering som sådan. Jeg vælger derfor mine "kampe" med omhu og betragter mest det med plug-ins som en professionel hobby.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Jeg kan sagtens følge dine overvejelser ift. arbejde vs. udbytte. Hos mig ville det blot føre til en anden konklusion, nemlig at sige, at siden det i praksis er tvivlsomt hvad det økonomiske udbytte vil være, og siden produktet nu rent faktisk eksisterer og kunne komme andre til gavn, så ville jeg lægge den ud som open source freeware, med en klar besked om at det er en "as is" download uden support og uden anden udvikling end den du lige selv måtte have lyst til at lægge i det.Holger skrev:Det var også oprindeligt planen, men en clipper i dag kan du ikke sælge for mere end max 250 kr.Madelaire skrev: Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?
Lad os sige den optimistisk set sælger 400 kopier, så er det 100.000 kr. minus moms, 80.000 kr. ind før salgsomkostninger. Udviklingen har indtil videre kostet 22.500 kr. + arbejdstid.
Dertil kommer udviklingen til både AU og VST og til både Mac og PC (4 versioner i alt). AAX koster penge at udvikle til og er ikke medtaget her.
Derefter kommer en relativ lang bughunting periode, support og administration samt ikke mindst løbende opdateringer af alle 4 versioner ud i fremtiden. Der skal et website til, betalingsløsning (som tager deres cut), downloadsystem, osv.
Overskuddet skal jeg så dele 50/50 med programmøren og skattefar tager sin del som altid.
Alt i alt ville jeg sidde med et relativt lille overskud for en masse besvær og altså kun hvis det faktisk sælger meget optimistiske 400 eksemplarer og ikke bliver piratkopieret fra dag ét. But who knows, måske kommer den ud en dag.
Alternativt beholder jeg den selv og har fornøjelsen og blæret ved mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.
Den sample CD jeg lavede var til gengæld en glimrende forretning (ca. en million kroner på verdensbasis, tog tre måneder intensivt arbejde at lave) og den slags kræver ikke megen support og ingen opdatering som sådan. Jeg vælger derfor mine "kampe" med omhu og betragter mest det med plug-ins som en professionel hobby.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Det gør jeg (nærmest) med Bifrost Master HPF'et, nemlig at alle der sender mig en email må få en gratis kopi.
Men hvis jeg gjorde det med clipperen ville jeg miste noget andet i højere grad, så det bliver et nej tak.
Men hvis jeg gjorde det med clipperen ville jeg miste noget andet i højere grad, så det bliver et nej tak.
Det er jo nærmest UAD priserHolger skrev:... mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.
Det giver meget god mening ellers, det lyder som lidt af en proces. Ved du eller andre btw hvad der findes af kommercielle alternativer af god kvalitet? (Eller er det her jeg stopper med at spamme din blog og starter en tråd i relevant subforum? )
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Jeg tillader mig at svare.Madelaire skrev:Ved du eller andre btw hvad der findes af kommercielle alternativer af god kvalitet? (Eller er det her jeg stopper med at spamme din blog og starter en tråd i relevant subforum? )
Der er indenfor de sidste år kommet ret mange spillere på clipper-fronten.
LVC Audio Clipshifter
Kazrog K-Clip
IK Multimedia Classic Clipper (med gammel gul T-Racks GUI)
Det er de dedikerede clipping plugins jeg kan komme på lige nu. Der er flere. Clipshifter er fin, og findes gratis og betalt (med oversampling m.m.). Læs manualen for at forstå clipping shape fra hard clip til comp-lignende opførsel, forstå de indbyggede thresholds m.m. Hvis mine betegnelser for de forskellige funktioner ikke er de rigtige skyldes det at det nok er et års tid siden jeg har brugt den.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Så er der gode tilføjelser til ordbogen
https://tv.tv2.dk/natholdet/2019-11-19- ... -der-fandt
Jeg mindes også at du har brugt samme udtryk her på bloggen tidligere.
https://tv.tv2.dk/natholdet/2019-11-19- ... -der-fandt
Jeg mindes også at du har brugt samme udtryk her på bloggen tidligere.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Også i forbindelse med artiklen blev jeg af min far gjort opmærksom på, at "etværelses med låg" nok har eksisteret i ~40 år.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.