Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

Hvis man har lyst til at høre Faustix' nye single, så er der masser af ReLab Sonsig Rev-A rumklang-sovs og ikke mindst saxofon.

Faustix - Lose Myself

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Opdagede lige at udover ovenstående har jeg et par flere mix/masters, stem-masters eller masters ude på New Music Friday Spotify i dag, bl.a. Bro - Igen I År, Hjalmer - Kongespil, Englando (Ude Af Kontrol) - Hva Der Sket

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har endelig fået lavet GUI'et færdig til min Bifrost Master Clipper, her vist i forstørret form. Lavet i Fotohop på en eftermiddag, men det fungerer godt.

Programmeringen har Kasper fra KarmaFX stået for i sin tid og så er der lidt at opdatere for ham nu... :-D
bifrost-master-clipper-gui.jpg
bifrost-master-clipper-gui.jpg (1.36 MiB) Vist 932 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, det ser da fint ud.

Pluginnet er ikke blevet delt med omverdenen, vel?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det er til intern brug.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
Det er ren clipping.

Men det kan være Holger kan komme ind på hvor han har inspirationen til de forskellige clipping shapes/knee fra. Mindes noget med nogle (gamle?) RME convertere.. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så vi snakker ikke en gammel-Behringer-mixer-hvor-gain-står-for-højt-emulator?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ser fedt ud! Håbede bare lige på et plug-in med Master Clippy
Vedhæftede filer
Clippy.jpg.jpg
Clippy.jpg.jpg (27.84 KiB) Vist 877 gange
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
I en limiter har du tidsparametre, dvs. attack og release.

Attacket kan få musikken til at dykke på en uhensigtsmæssig måde i takt med de kraftige udslag, hvilket kaldes "pumping". Signalet hives derefter relativt langsomt op i de svage passager( relativt i forhold til en clipper), hvilket kaldes "breathing".

Nogle limiters har ikke indstilbar attack eller lookahead, men de er skjulte i plug-innet.

True Peak limiting vil i øvrigt give ekstra meget limitering, alene med det formål at reducere inter-sample peaks. Det er sjældent et godt kompromis, hvis vil taler æstetik.

En limiter kan have den fordel, at den kan være subjektivt mere ren i lyden, dvs. mindre forvrængning, end en clipper. Men hurtig attack og release, især hvis det er uden lookahead, vil dog give intermodulationsforvrængning, som kan være mindst lige så tydelig eller værre end med en clipper.

Uanset hvad, så vil en limiter altid have en effekt på det samlede signal under threshold, så længe releasen er i kraft. Det betyder at selv med en optimal indstilling vil der være en periode hvor signalet "unødvendigt" komprimeres.

Med en clipper er der ingen tidsparametre. Peaks reduceres ved at signalet hårdt afklippes med hard knee eller de reduceres i følge en fast, gradvis transfer curve med soft knee.

Det betyder, at en clipper ikke kan pumpe eller breathe. I stedet bytter man forvrængning for mere punch, dvs. der sandsynligvis er mere forvrængning i de afklippede transienter end med en limiter, men de til gengæld ikke pumper & breather.

Hvis det gøres rigtigt og på signaler der kan tåle forvrængning, så er det altså mere punchy og rytmisk at høre på. Signaler der kan tåle forvrængning skal forstås som at støjen maskeres i resten af signalet, dvs. støj gemmes i støj. Eksempel: det er relativt nemt at clippe en lilletromme, men sværere at clippe en sinus bas.

Soft knee'et i min clipper kan automatiseres, således at jeg fx kan clippe hårdere på rytmiske/transiente ting med højt maskeringspotentiale og så clipper blødere steder som ikke kan tåle det. Så bytter jeg lidt punch for renere lyd eller omvendt.

Desuden er der i en clipper - modsat en limiter - ingen ændring af signal under clipperens threshold/kurve, dvs. en clipper er altid mere transparent på signaler under threshold end en limiter er.

Ofte kan man kombinere clipping med limiting og få det bedste fra begge verdener, men det kræver lidt eksperimentation og forståelse af hvad der kan tåle hvilken behandling.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Tak for forklaring. Makes sense... på en avanceret måde :-D mente at kunne huske noget med at man i Pro L2 kan sætte tidsparametre ud af funktion ved at skrue helt op for attack og dermed få ren clipping. Det er lidt over mit niveau, så har endnu ikke eksperimenteret med det, og kan være jeg husker galt. Og selv hvis man så kan, så vil man nok ikke have samme kontrol over shape. Spændende!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan lave noget der minder om hard clipping i Pro-L2, men ikke helt:

Attack: Max
Release: Min
Link (begge): Off
Lookahead: Min
True Peak/ISP: Off
Mode: Allround eller Transparent

Så kan man tweake tilbage/frem derfra...

Soft clipping kan du ikke lave.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
Madelaire skrev:Det er flot! Men skal lige forstå pluginnet... Gør det noget anderledes end hvad man kan med en limiter med true peak som Pro l2? Eller gør den det samme, bare anderledes?
Det er ren clipping.

Men det kan være Holger kan komme ind på hvor han har inspirationen til de forskellige clipping shapes/knee fra. Mindes noget med nogle (gamle?) RME convertere.. :)
Lige den del med RME'en har jeg skippet. Ret svært at lave den type distortion.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er sørme et flot interface, omend kæmpestort i den her udgave. Men hvis det er til intern brug, er det jo okay.

PS: Jeg er helt enig i det med at straight-up clipping (med det rigtige valg af "kurve" / overførselskarakteristik) ofte kan lyde bedre end typiske limiters med attack/release tid. Specielt synes jeg at techno lyder mere rigtigt med clipping end limiters. Til et signal der primært at præget af stemme og/eller f.eks. basguitar kan jeg dog typisk bedre lide at bruge en traditionel limiter på, for det bliver clipping typisk hørbart.

Men det er jo en af de ting der gør mastering spændende: At vælge det rigtige til den rigtige situation. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:Du kan lave noget der minder om hard clipping i Pro-L2, men ikke helt:

Attack: Max
Release: Min
Link (begge): Off
Lookahead: Min
True Peak/ISP: Off
Mode: Allround eller Transparent

Så kan man tweake tilbage/frem derfra...

Soft clipping kan du ikke lave.
Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:Det er sørme et flot interface, omend kæmpestort i den her udgave. Men hvis det er til intern brug, er det jo okay.
Reel størrelse er ca. 1/3 :-)
PS: Jeg er helt enig i det med at straight-up clipping (med det rigtige valg af "kurve" / overførselskarakteristik) ofte kan lyde bedre end typiske limiters med attack/release tid. Specielt synes jeg at techno lyder mere rigtigt med clipping end limiters. Til et signal der primært at præget af stemme og/eller f.eks. basguitar kan jeg dog typisk bedre lide at bruge en traditionel limiter på, for det bliver clipping typisk hørbart.

Men det er jo en af de ting der gør mastering spændende: At vælge det rigtige til den rigtige situation. :)
Ja eller lidt clipping efterfulgt af limiting + evt. automation i visse sektioner.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Madelaire skrev: Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?
Det var også oprindeligt planen, men en clipper i dag kan du ikke sælge for mere end max 250 kr.

Lad os sige den optimistisk set sælger 400 kopier, så er det 100.000 kr. minus moms, 80.000 kr. ind før salgsomkostninger. Udviklingen har indtil videre kostet 22.500 kr. + arbejdstid.

Dertil kommer udviklingen til både AU og VST og til både Mac og PC (4 versioner i alt). AAX koster penge at udvikle til og er ikke medtaget her.

Derefter kommer en relativ lang bughunting periode, support og administration samt ikke mindst løbende opdateringer af alle 4 versioner ud i fremtiden. Der skal et website til, betalingsløsning (som tager deres cut), downloadsystem, osv.

Overskuddet skal jeg så dele 50/50 med programmøren og skattefar tager sin del som altid.

Alt i alt ville jeg sidde med et relativt lille overskud for en masse besvær og altså kun hvis det faktisk sælger meget optimistiske 400 eksemplarer og ikke bliver piratkopieret fra dag ét. But who knows, måske kommer den ud en dag.

Alternativt beholder jeg den selv og har fornøjelsen og blæret ved mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.

Den sample CD jeg lavede var til gengæld en glimrende forretning (ca. en million kroner på verdensbasis, tog tre måneder intensivt arbejde at lave) og den slags kræver ikke megen support og ingen opdatering som sådan. Jeg vælger derfor mine "kampe" med omhu og betragter mest det med plug-ins som en professionel hobby.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Nej, det er til intern brug.
Hahaha hvorfor overrasker det mig ikke? :-D

Edit: Ok, nu ser jeg det er økonomien som gør det, men jeg mistænker at der også er lidt blærerøvsværdi i at have sit eget plugin man ikke deler med nogen :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:
Madelaire skrev: Tjek. Af ren nysgerrighed, når pluginnet er på plads, hvorfor så ikke gøre det kommercielt?
Det var også oprindeligt planen, men en clipper i dag kan du ikke sælge for mere end max 250 kr.

Lad os sige den optimistisk set sælger 400 kopier, så er det 100.000 kr. minus moms, 80.000 kr. ind før salgsomkostninger. Udviklingen har indtil videre kostet 22.500 kr. + arbejdstid.

Dertil kommer udviklingen til både AU og VST og til både Mac og PC (4 versioner i alt). AAX koster penge at udvikle til og er ikke medtaget her.

Derefter kommer en relativ lang bughunting periode, support og administration samt ikke mindst løbende opdateringer af alle 4 versioner ud i fremtiden. Der skal et website til, betalingsløsning (som tager deres cut), downloadsystem, osv.

Overskuddet skal jeg så dele 50/50 med programmøren og skattefar tager sin del som altid.

Alt i alt ville jeg sidde med et relativt lille overskud for en masse besvær og altså kun hvis det faktisk sælger meget optimistiske 400 eksemplarer og ikke bliver piratkopieret fra dag ét. But who knows, måske kommer den ud en dag.

Alternativt beholder jeg den selv og har fornøjelsen og blæret ved mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.

Den sample CD jeg lavede var til gengæld en glimrende forretning (ca. en million kroner på verdensbasis, tog tre måneder intensivt arbejde at lave) og den slags kræver ikke megen support og ingen opdatering som sådan. Jeg vælger derfor mine "kampe" med omhu og betragter mest det med plug-ins som en professionel hobby.
Jeg kan sagtens følge dine overvejelser ift. arbejde vs. udbytte. Hos mig ville det blot føre til en anden konklusion, nemlig at sige, at siden det i praksis er tvivlsomt hvad det økonomiske udbytte vil være, og siden produktet nu rent faktisk eksisterer og kunne komme andre til gavn, så ville jeg lægge den ud som open source freeware, med en klar besked om at det er en "as is" download uden support og uden anden udvikling end den du lige selv måtte have lyst til at lægge i det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det gør jeg (nærmest) med Bifrost Master HPF'et, nemlig at alle der sender mig en email må få en gratis kopi.

Men hvis jeg gjorde det med clipperen ville jeg miste noget andet i højere grad, så det bliver et nej tak.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:... mit eget eksklusive plug-in, som indtil videre dog har kostet mig ca. 23.000 kr. Relativt dyrt plug-in, heh heh.
Det er jo nærmest UAD priser :lol:
Det giver meget god mening ellers, det lyder som lidt af en proces. Ved du eller andre btw hvad der findes af kommercielle alternativer af god kvalitet? (Eller er det her jeg stopper med at spamme din blog og starter en tråd i relevant subforum? :roll: )

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Madelaire skrev:Ved du eller andre btw hvad der findes af kommercielle alternativer af god kvalitet? (Eller er det her jeg stopper med at spamme din blog og starter en tråd i relevant subforum? :roll: )
Jeg tillader mig at svare.

Der er indenfor de sidste år kommet ret mange spillere på clipper-fronten.
LVC Audio Clipshifter
Kazrog K-Clip
IK Multimedia Classic Clipper (med gammel gul T-Racks GUI)

Det er de dedikerede clipping plugins jeg kan komme på lige nu. Der er flere. Clipshifter er fin, og findes gratis og betalt (med oversampling m.m.). Læs manualen for at forstå clipping shape fra hard clip til comp-lignende opførsel, forstå de indbyggede thresholds m.m. Hvis mine betegnelser for de forskellige funktioner ikke er de rigtige skyldes det at det nok er et års tid siden jeg har brugt den.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Fedt, tak Christoffer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så er der gode tilføjelser til ordbogen :-D
https://tv.tv2.dk/natholdet/2019-11-19- ... -der-fandt

Jeg mindes også at du har brugt samme udtryk her på bloggen tidligere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Også i forbindelse med artiklen blev jeg af min far gjort opmærksom på, at "etværelses med låg" nok har eksisteret i ~40 år.

Nyt svar