Hjemmelavede visuals til koncerter – hvordan?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Hjemmelavede visuals til koncerter – hvordan?

Indlæg af Reuter »

Jeg står foran at skulle lave visuals til mit popprojekts koncerter. Jeg har en idé, der i al sin simpelhed går ud på at projicere ord op bag os, når vi spiller. Ordene skal så ændre sig og ”spille med” i forhold til og i sync med musikken, der er drevet af en hel del backtrack.

Hvilket program vil være godt til at lave ”små film” med tekst der popper op, bliver ”skrevet” (sådan et bogstav ad gangen), fader ind og ud osv. – vel at mærke i sync med numrene? Og kan programmet også afspille musik i høj nok lydkvalitet, og er det stabilt nok?

Jeg har selv tænkt på Powerpoint, men har ikke selv erfaring med det. Normalt arbejder jeg med musikken i Nuendo, og jeg ved, at det også kan arbejde med film, men det kan jeg ikke lave selve filmene i, og det ville være nemmest at lave og afspille det visuelle i det samme program.

Og er der nogen, der har erfaring med at bruge den slags til mindre koncerter, hvor man i de fleste tilfælde selv er nødt stå for at opstille, projicere, afspille osv.? Jeg tænker på helt lavpraktiske på ting som at købe projektor, slæbe projektor (med fly til London...), bagtæppe som det skal projiceres på osv. Hvad skal man være opmærksom på? Eller findes der et smart alternativ til en projektor?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Google: vj editor

Der dukker nogle VJ programmer op.

http://lives.sourceforge.net/
er ihvertfald gratis..

Alternativet er at du har hele din koncert båndet, og så bruger et videoredigerings-program (sony vegas, adobe premiere), til at skabe og synce visual med.

Men det er vel nok bedst at du kan aktivere diverse visuals, 'on the go', f.eks når du starter på et nummer, eller hvis der skal køres noget i en pause imellem 2 numre osv. (du har en mand der sidder og trykker på knapper, som koncerten skrider frem)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Som et lille hint, lav plads nok bag lærrede og belys det bagfra med projekterne..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Tak for råd.

Sony Vegas virker som om, det kan løse opgaven. Næste punkt er så indkøb af projektor...

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg lavede en mindre film i Imovie som følger med macs. Den blev udvalgt til at deltage i en konkurrence.
Programmet er nemt at gå til og koster ikke noget. Du kan smide dit musik ind og klippe efter musikken. Det ville jeg gøre.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Kører på pc...

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, så ryger du over i noget mere pro software.
Windows moviemaker kræver at man er ualmindelig kreativ og går for ofte ned. Det er simpelthen for simpelt til mere krævende klip.
Desuden er der kun et lydspor udover det der følger filmene, du har lagt ind. Så det bliver man hurtigt træt af.

Men projektet lyder spændende. Elsker sådanne koncerter. Post da nogle klip fra koncerten, så vi kan se det færdige resultat :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Tak. Jeg håber, vi kan nå at lave det færdigt, og poster det i så fald her.

Nyt svar