Final Cut Pro X optur

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Final Cut Pro X optur

Indlæg af Holger »

Jeg ville bare lige dele min glæde over Final Cut Pro X (10.2.2). :thumbup:

Det er sgu intuitivt software fra Apple. Gode funktioner i fin kvalitet, lynhurtig (baggrunds)rendering og responsivt interface

Uden nogen som helst erfaring med hverken at optage video eller redigere video lykkedes det mig at lave en hæderlig intro (og snart fuld video) i løbet af no time.
(husk at skifte til HD). Unlisted test upload p.t.

Alt er lavet med et Nikon kamera og FCPX i løbet af to dage og uden at følge hverken manualen eller tutorials. Bagefter har jeg læst manualen og kan primært se nogle workflow-optimeringer, som jeg vil huske fremover.

Det er jo rystende hvor meget musikmixing og videoredigering har til fælles, så ikke så mærkeligt at der er mange herinde der også laver video. Ja, selv interfacets look i FCPX er jo magen til Logic Pro X.

Kun eksporteringen skabte lidt problemer fordi jeg er control freak, så der måtte jeg tilkøbe Compressor appen for at styre de sidste detaljer mht. output til YouTube. Strengt taget ikke nødvendigt opdagede jeg bagefter, da YouTube i dag kan acceptere ProRes 422 med PCM.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Er meget enig!

Da jeg i sin tid startede med at lave videoredigering var jeg lidt betænksom med at hoppe på Final Cut Pro X, eftersom alle "pro'erne" ravede om hvor dårligt det var og at det i virkeligheden bare var et "iMovie Pro" de havde lavet. Jeg tog dog chancen, da jeg vidste at det gamle Final Cut 7 alligevel kun ville have en begrænset levetid, og jeg har overhovedet heller ikke fortrudt!

Efter at jeg sidenhen også har stiftet bekendtskab med mere traditionelle videoredigeringsprogrammer, som fx Premiere Pro, kan jeg se at min intuition var rigtig og at workflowet i Final Cut Pro X passer meget mere til mig og min måde at tænke på.

Jo, Final Cut Pro X har da sine fejl, og mangler måske nogle features fra de andre programmer, men alt i alt er måden man sætter videoer sammen på ligetil og intuitiv.

Har sidenhen snuset til nogle Lynda.com kurser og fået finpudset min arbejdsgang -kan anbefales, hvis man har adgang til det!

P.S: Glæder mig meget til at se videoer fra The Gear Grotto! :D
Senest rettet af benjisan tirs 29. dec 2015 10:35, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den gamle Final Cut var noget professionelt bras, som jeg prøvede og droppede igen, men da de så viste hvad de havde planer med i FCPX var der ramaskrig i branchen, men jeg tror vi alle kan være enige om at der lige som med arbejde i Logic ikke er grund til at gøre det på en besværlig måde hvis det kan forsimples.

Jeg er ekstrem begejstret for FCPX og de resultater man hurtigt kan lave med det. Multicam, chromakey, light-colorgrading, arbejde med mange spor og smide smelte dem sammen til ét, samt at den kan render det løbende med hjælp fra alle computerens CPU/GPU'er. :-D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er også en glad mand bag knapperne :-D Det ka vi li!

Nyt svar