Kamera køb - hjælp

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Kamera køb - hjælp

Indlæg af gs-dk »

Jeg ved godt, at det ikke er lige på kornet, hvad angår musik - men jeg prøver alligevel herinde for at få et godt råd.

Jeg fotograferer en hel del - både fagligt (studie, portrætter af musikere og noget koncert også) og for sjov og bruger kameraet til video også. Jeg har nu et Canon 80D, som jeg er super glad for - har en del optikker heriblandt L-objektiver.

Jeg er nu på markedet efter et FullFrame Kamera (Canon) og overvejer et 5D mk2 eller 3 - brugt eller et nyt 6D MK2. Er der nogen af jer fotofreaks på Lydmaskinen, der kan guide mig lidt i en retning? Jeg er umiddelbart mest lun på MK5 serien, selv om den er ældre.

Hvis det er Lydmaskinen uvedkommende - så slet endelig:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg betragter mig selv som Nikon mand, og er glad for deres kameraer, men må indrømme at den Canon 5D MK4 jeg bruger for tiden virkelig er et godt kamera!

Jeg har brugt 5D MK2 og MK3 på kort lånebasis, og har absolut kun noget positivt at sige om dem.

Nogle er gået fra de store kameraer og "ned" i Fuji's systemer, og andre er gået Sony vejen.

Jeg er egentlig ligeglad hvad der står på udstyret så længe det laver gode resultater.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Her er mine 2 cents:)

Hvis det kun er til at filme med kan jeg klart anbefalde Black Magics produkter. I den prisklasse tror jeg ikke du finder noget der matcher det du får for pengene. Du kan få helt små cams der stadig skyder i RAW, og selvom det er ideelt som Bcam, er det stadig bedre end mange DSLR cams.

Hvis du gerne vil have mulighed for at tage billeder kan jeg klart anbefalde panasonics Gh- linje. For mig virker det som at Canon i mange år nu har levet højt på deres navn, og nu bliver overhalet både på pris og kvalitet af f.eks. Sony og Panasonic. Hvis det kunne have interesse kan jeg sælge et Panasonic Gh-4 til meget lav pris, da jeg gerne vil have noget Black Magic;)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Oh ja, dem havde jeg glemt, Panasonic er der flere og flere der også skifter til, vi har en professionel videomand hyret ind som bruger en Gh-5, og en kollega har lavet nogle flotte ting med en Gh-4.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kom fra et 60D og 'opgraderede' til 5D2. Billedkvaliteten fik et ordentligt nyk opad, men betjeningen af kameraet føltes virkelig oldnordisk og jeg synes, det var for stort fysisk. Efter 2 mdr solgte jeg det igen og købte 6D Mk1. Det er jeg utroligt glad for. Det føles faktisk som et moderne kamera, det ligger fuldstændig som mit gamle 60D i hånden. Billedkvaliteten er også bedre end 5D2.

Jeg ville gå uden om 5D2. 5D3 er samme generation som 6D, og det er utvivlsomt et fantastisk kamera, men jeg har ikke prøvet det selv. Jeg savner folde-ud skærmen fra mit 60D virkelig meget, og det er mig en gåde, at vi skulle helt frem til 6D2, før Canon kom med et FF kamera med folde-ud skærm. Hvis du er vant til at skyde video med 80D, kunne jeg også forestille mig, at du har vænnet dig til folde-udskærmen og touch fokussystemet. De to ting finder du kun i 6D Mk2. 6D2 har desværre hverken hovedtelefonudgang eller 4k optagelse. De to ting, lever jeg uden med mit 6D, men det er jo ikke sikkert, du kan?

6D1 og 2 har ikke specielt avancerede autofokussystemer, men med de typer fotografi, du nævner, vil jeg mene, AF systemerne bestemt er tilstrækkelige.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak for gode indspark og pointer.

Jeg var tæt på et skifte til Sony for otte måneder siden, men det ville koste mig en bondegård, så jeg valgte at gå lidt mere all-in på Canon og deres gode objektiver. Jeg har overvejet at bruge convertere, men nu bliver det Canon krop.

Ja Hald - hvis penge var "ligegyldige", så købte jeg et MK4 selv om det ville være totalt over-kill, men man er vel gear nørd:)


Jeg har adgang til et MK2 nu og rigtigt, når man er vant til touch og flip screen, så er det rimelig tungt at arbejde med.

Jeg har en god bekendt - super foto entusiast. Han købte et 6D MK2 og solgte det efter én uge, han syntes slet ikke kvaliteten levede op til hans tidligere 5D MK2. Så det er med til at øge min forvirring. Lige nu hælder jeg som sagt til MK3, selvom 6'eren har mange features, jeg synes godt om.

Well - igen tak for inspiration!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er jo også den originale 6D. På billedkvaliteten er den stensikkert bedre end 5D2. Den må kunne fås nogenlunde billigt brugt nu.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - har den flip og touch?
Jeg er bare lidt 5'er snobbet:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og for at det ikke skal være løgn, så kan jeg godt lide mit crop - fungerer godt med zoom, hvor jeg får lidt snydelængde ekstra.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej, 6D1 har desværre ikke flip og touch.

Full Frame gør altså noget magisk ved billederne. De bliver skarpere, og høj ISO forsvinder som problem. Ved ISO 12800 begynder jeg at lægge mærke til støjen, men jeg synes egentlig FF støj har en grainyness, der på en eller anden måde er pænere end mit 60D var, så det er ikke altid, jeg gør noget ved det. Og hvis jeg endelig gør, så kan jeg godt finde på bare at lægge et eller andet film grain preset ned over, så forsvinder sensorstøjen i 'film' støjen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Galleriet på f.eks. Fotostart er fyldt med skrækkelige dyre-fotos, samt andre FF fotos, hvor DOF er irritetende lille,

f.eks. en tiger der kun er skarp omkring øjnene, og resten af dyret er en orange plamage er fandens træls, jeg er under alle omstændigheder træt af det :-) og hvad en fugl angår så skal fjerene stå skærpt som et barberblad, på hele kroppen,... TAK

jaja, man kan så hvis der er muligt gå op i blændetal, med de ulemper dette fører med sig, herunder lukketid, samt det fact at optikken kan være klemt ud af det område hvor det tegner skarpest

FF er ikke altid best, ofte har jeg endog fordele med mit 2/3 pinhead sensor FZ200 bridge, og kommer når dagen er slut hjem med flere brugbare skud end konen med sit 7D APS-C samt hvide 400mm objektiv
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo ikke kameraets skyld, hvis folk bruger den forkerte blænde - Men de har muligheden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selvfølgelig, pointen var også mere at FF ikke er det bedste valg til enhver opgave, og folk så prøver alligevel, hbor de skulle have valgt mindre sensor

Der masser af fede fordele ved FF også selvfølgelig
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Bagdelen ved FF er vel alene, at hvis man gerne vil have virkelig meget tele, så bliver glasset meget dyrt og tungt. Derudover kan jeg kun se fordele.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har med glæde brugt 70-200 og 100-400 på mit aps-c kamera. Det første også med 1.4 extender. Men jeg skal bare have prøvet noget FF af på macro og vidvinkel.
Igen - tak for mange gode vinkler på sagen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lige en detalje, man kan på 5DMK4 sætte et SDkort i den, men ellers mindes jeg at det er CF-kort der er primær, og det er bare noget bøvl hvis man lige på farten vil rykke et SD kort i computeren for at lave noget færdigt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det kan man også på MK3. Jeg har brugt CF uden problemer - jeg har en læser.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender Nikon bedst, så jeg kan ikke sige så meget omkring UI eller betjening af nyere Canon kameraer.

Men jeg har skudt med Fuji's S2/S3/S5 pro serie i et årti, og elskede farverne. Der var dog én ting der altid plagede mig, og det var at sensoren kun var APS-C, og her for 5-6 år siden skiftede jeg så til et Nikon D600, og kan kun sige at skiftet til fullframe gav præcis den ekstra dybde og 3D-fornemmelse i billederne jeg savnede.

Jeg kan godt lide at have et smalt fokuspunkt (altså når det giver mening og passer til motivet). Det er nok egentlig dét der definerer min stil. Så må folk elske eller hade det. Hvis Fuji's X-serie var fullframe, var jeg nok skiftet, for det kræver en hel del arbejde at få D600 til at lave næsten lige så gode farver som Fuji S5's out-of-camera jpeg. Men fullframe har i sidste ende været så stor en optur for mig, at jeg næppe går tilbage til croppet nogensinde.

Kort sagt: Fullframe anbefales varmt herfra.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

6D1&2 er med SD kort
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For mig er det ligegyldigt om det er cf eller sd kort.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En ting, der kunne have betydning, hvis du laver nogen af tingene for penge er, hvor mange slots der er. 5D3 og 5D4 har plads til 2 hukommelseskort, så man altid har en backup, hvis nu det ene kort skulle fejle.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

Jeg har selv ejet både Canon 70D og 5D markIII, men tog skiftet til Sony A7RII (og SII) for halvandet års tid siden. Det er selvfølgelig ikke et billigt skifte, hvis man i forvejen har investeret i en masse Canon glas, og udelukkende ønsker at bruge Sony objektiver. Men jeg må erkende, at jeg nok næppe kommer til at skifte tilbage til Canon. Sony A7RII er pakket med features og blot det at have 42.5MP billeder er helt fantastisk. Endvidere bruger jeg Sigma's MC-11 converter til de Canon objektiver, jeg ikke har solgt, og det virker helt upåklageligt.

Nyt svar