Bedre lyd på optagelse af paneldebat

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Bedre lyd på optagelse af paneldebat

Indlæg af Living Smart TV »

Godmorgen

Jeg har gennem nogle måneder eksperimenteret med at lave rigtig god lyd på en særlig opgave men synes ikke rigtig jeg er kommet "i mål" med det endnu og vil gerne høre, om der er nogle guldkorn jeg kunne have glæde af at lytte til her.

Hver måned optager vi en paneldebat med 12 personer i en hestesko-opsætning i et rum på ca. 50-60 m2.

Jeg har prøvet forskellige mikrofoner men er nået frem til en opsætning med 6 bordmikrofoner (https://www.thomann.de/dk/the_tbone_gz4 ... krofon.htm) rundt i hesteskoen.

Ulempen er at det tager for lang tid at sætte op, da vi i alt kun har lokalet til rådighed i en time før og også skal sætte videoudstyr op samt at der ikke er nogen lydmand til livemix, så alle mikrofoner er tændt hele tiden (pånær det automix vi har i Behringer X32 mixeren) og fanger derfor mange lyde fra de, der ikke taler (hoste, vandglas osv.).

Jeg har også prøvet med en stereo-shotgun opsætning (DPA 4017) men det synes jeg ikke lød godt nok. Jeg har også prøvet at give dem håndholdte, trådløse mics og det LØD godt men det vil de ikke "rode med", som de sagde (de glemte at bruge dem det halve af gangene).

Den fede løsning ville jo nok være knaphulsmics til alle og en lydmand - det er bare ikke muligt her af budgetmæssige årsager.

Hvad er mon det bedste jeg kan gøre?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker egentlig at du har fundet den rigtig løsning, hvis vandglas, og papirnusseri går i mikrofonen er det pga typen på bordet, hvis man skifter til svanehals-mikrofoner med en fod kan det nok blive endnu mindre, samt mikrofonen kommer tættere på munden, der skal bare dobbelt så mange af dem op. Men hvis det er tiden der skal optimeres, skal man måske kigge efter et helt andet system.

http://www.clearone.com/products_beamfo ... ic_array_2

Jeg har ikke erfaring med det, men har set deres videoer om produkterne flere gange, måske man kan få lov at teste inden et evt. køb.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Svanehals har jeg tænkt på, men de STÅR op når de taler. Dvs. de får ordet, rejser sig, taler, sætter sig ned. Repeat.

Hvis det skal gøre nogen rigtig forskel, skal det være sådan at de har en "push to talk" svanehals men så meget, som de beklagede sig over at skulle huske en håndholdt mikrofon, så tror jeg ikke det er vejen at gå med en PTT, for jeg er bange for at de glemmer det for ofte. De opdager ikke at de glemmer sådan noget, fordi de ikke har mic-lyden i lokalet..... det optages kun af min til streaming.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis de står op, når de taler, men sidder ned, når de ikke taler, virker det oplagt med nogle overhead mikrofoner, der rigeligt fanger deres tale, når de står op, men som kun i meget begrænset omfang fanger deres skramlen nede ved bordet. Det bliver selvfølgelig ret hurtig til noget med at stille seks ret store mikrofonstativer op (stativet skulle jo nok helst stå bag panelet), så det ikke blokerer udsynet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis du har de der 6 bordmikrofoner som separate kanaler, kan det være man kan smide separate noise gates på de der kanaler, hvilket burde tage det værste.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Joachip skrev:Hvis du har de der 6 bordmikrofoner som separate kanaler, kan det være man kan smide separate noise gates på de der kanaler, hvilket burde tage det værste.
Det bør "automix" på mixeren gøre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Aha? Smart. (Jeg kender slet ikke det der produkt.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »



--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Ja det "burde automix" kunne gøre - sådan er det bare ikke i virkeligheden :)

Automix's "intelligens" fungerer kun når "den" kan kende nok forskel på mikrofonerne til at den med sikkerhed kan vælge dén, der tales i.

Når 12 mand sidder, som her, inden for 3 meter af hinanden, fanger mikrofonerne så tæt på det samme signal, at automix ikke kan skelne tydeligt nok at det lige nu er eks. mic 3, der bør være åben OG når så en anden begynder at hælde vand op i sit glas lige ved siden af mig 5, kan det sagtes være kraftigt nok til at automix tror at dét nu er mig 5, der skal åbnes.

Automix fungerer ikke i denne situation, ligesom det heller ikke - af synsmæssige årsager - ville fungere med 6 stativer med mikrofoner mellem personerne og kameraerne :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Living Smart TV skrev:JAutomix's "intelligens" fungerer kun når "den" kan kende nok forskel på mikrofonerne til at den med sikkerhed kan vælge dén, der tales i.
Ja det skal nok være headsets til hver eneste panel deltager ... så 3:1 reglen for mikrofonering altid overholdes. Men der så også noget med mikrofonvalget. Jeg troede indtil for nyligt at live kormikrofoner var noget fanden havde skabt. Indtil en eller anden Youtube video gjorde mig opmærksom på at man skal bruge så få mikrofoner som muligt. jeg har deraf uddraget at jeg kan opstille to ORTF par stormembran dynamiske mikrofoner ... pointen her er at de to karakteristikker kun lige når hinanden, så derfor kan de summes passivt via trafo - jeg sørger så for at de to par går i hver sin side af stereo billedet.

Jeg kunne kun få Heil Sounds PR31BW til at lave den der magiske 110 grader og 17 cms afstand som et ORTF par på travers skal være, med stormembraner dynamiske. Det skal være dynamiske fordi de i mindre grad reagerer på omgivelsernes støj. Man ville muligvis også kunne få et set sennheiser md409'ere til at gøre det her, men jeg har ikke prøvet det.

Hvis det specifikt er vandet i glassene der udgør et problem, kunne man man måske også highcutte og lægge rørforvrængning på efterfølgende for at få genskabt den tabte oktav eller to for oven? Det er lidt det man gør for at få lilletrommen til at få top uden highhat.

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Søren Dyhr skrev:
Hvis det specifikt er vandet i glassene der udgør et problem, kunne man man måske også highcutte og lægge rørforvrængning på efterfølgende for at få genskabt den tabte oktav eller to for oven? Det er lidt det man gør for at få lilletrommen til at få top uden highhat.

--sd
Laver du fis med mig? :)

Vi taler om at optage lyden til en video fra et møde ..... rørforvrængning af vandglassene ?

Hvad bliver det næste ? Røgkanon ? :-D

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg laver ikke grin med dig, men prøver at komme frem til noget man har gjort længe med sm57 for at få den til at lade være med at lave feedback, highcutte og så gøre saturation til en vigtig del af lyden. Læg mærke til at USA’s præsident bliver set med en trio af sm57’ere med vindhætter på. For at det talte er det vigtigste og ikke toppen fra rummet.

Man kan også gå i ribbon mikrofoner da de har det med at se udenom metal skrammel. Prøv et par Røde NTR i et ORTF par. Fordi membranen er så lang vil de meget toppede ting ankomme ude af fase, og det er så membranens forvrængning der giver overtonerne på baggrund af det indledende harmoniske forløb.

—sd
Senest rettet af Søren Dyhr lør 8. sep 2018 13:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

@Living Smart TV: Hvad er det specifikke problem med det lyd du har optaget indtil videre? For meget rumklang? Eller for mange stemmer oven i hinanden? Hvis rumklangen er et problem (hvilket det jo ofte er), så kunne du måske eksperimentere med andre lokaler, hvis det er en mulighed?

Smid eventuelt et lille eksempel her i kanalen. Måske bliver det lettere at forstå problemet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Joachip skrev:@Living Smart TV: Hvad er det specifikke problem med det lyd du har optaget indtil videre?

Living Smart TV skrev: Ulempen er at det tager for lang tid at sætte op, da vi i alt kun har lokalet til rådighed i en time før og også skal sætte videoudstyr op samt at der ikke er nogen lydmand til livemix, så alle mikrofoner er tændt hele tiden (pånær det automix vi har i Behringer X32 mixeren) og fanger derfor mange lyde fra de, der ikke taler (hoste, vandglas osv.).
Joachip skrev:Smid eventuelt et lille eksempel her i kanalen. Måske bliver det lettere at forstå problemet.

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Til aftenens møde prøver jeg i stedet at sætte en DPA 4017 på vores hovedkamera (som viser politikerne close up), sådan at der kun er en mikrofon og sådan at den altid peger (kun) på den, der taler.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Suk.. imellem taler og mikrofoner kommer der lige papir eller iPad op.. Det er ikke nemt :-|
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Hald skrev:Suk.. imellem taler og mikrofoner kommer der lige papir eller iPad op.. Det er ikke nemt :-|
Nemlig :)

Det ville være godt at kunne sætte en lavalier på hver af dem, men det er fuldstændig overkill til eks. et byrådsmøde med 30 mand - det vil jo koste en formue og kræve alt for meget tid til at sikre KORREKT montering af dem alle igen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvad med en lang mic boom på stativ (så ham der fører den ikke bliver lam i armen)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Hald skrev:Hvad med en lang mic boom på stativ (så ham der fører den ikke bliver lam i armen)
Der er ikke nogen lydmand med til opgaver af den her størrelse budget - det er en énmandsopgave.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm, jeg synes helt rumklangen er det værste problem, mere end papirer og anden larm.
De taler endda højt og tydeligt, hvilket er en god ting.

Måske er det noget med at prøve forskellige typer mikrofoner og placeringer indtil du finder ud af hvad der fungerer bedst.

Men den er sgu svær.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev: Måske er det noget med at prøve forskellige typer mikrofoner og placeringer indtil du finder ud af hvad der fungerer bedst.

Men den er sgu svær.


Det er jo derfor jeg prøver at trække på mine kor erfaringer med dynamiske mikrofoner saturation og ORTF.

—sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har ikke arbejdet særligt meget med kor, men har mere lavet TV for lang tid siden, og der render man da ind i lignende situationer. Men der var jeg netop typisk lydmand, og jeg ville nok have prøvet med noget retningsbestemt oppefra og nedad.... og stået og styret det, eller også gjort et eller andet aktivt for at få det i kassen på en ordentlig måde.

Generelt, når man laver TV, foregår tingene ofte i lidt højere grad på TV-mediets præmisser. Hvis akustikken er for dårlig, flytter man arrangementet eller går rundt med en mic osv. Jeg tror ovenstående udfordring er så drilsk, fordi man ikke har nogen af de her muligheder. Ingen lydmand. Ingen mulighed for at fikse akustikken osv. Man er sgu lidt skak-mat med de begrænsninger.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Hvis det er tv lyd du vil opnå er eneste vej lavalier mic´s på hver deltager, eller headsets. Og så en lydmand.. Men da du ikke har en lydmand, MEN automix, så burde automixeren kunne sættes så du kommer så tæt på tv som muligt. Lavalier er selv nemmest at gøre trådløse, så alle er "frie" Plus at man så vil kunne have 1 rack med en 12 par snor ud, og direkte i mixeren =5 min opsæt.
Alt dette er jo pisse dyrt... Men nemt og hurtigt, og i min verden eneste vej derhen hvor du gerne vil. Du vil altid få rumklang, papirnus og generel dårlig ambience ved at folk skal dele. Bevares du får også rumklang ved lavalier mic´s men du har bare en meget pænere lyd på alle.
Hvis rumklangen er et mega problem for dig, ja så er det jo akustik regulering der skal til af lokalet, og så kan man muligvis arbejde med færre mic´s.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Arh, jeg så ikke at du selv har været inde på lavalier mic´s sorry.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Tak for de nye opfølgninger!

@Jens => din løsning er helt klart også den jeg ville vælge, hvis kunden havde budgettet til det. Her er desværre tale om en produktion, hvor to behov (behov for dokumentation af byrådsmødernes indhold samt en pris, der er så lav at ingen kan bebrejdes for at købe luksusproduktioner ind for borgernes penge) langt overstiger behovet for kvalitet. Derfor er der i budgettet ikke mulighed for (i dette tilfælde) 12 stk. lavalliers. Men ja, helt enig i dine betragtninger.

Løsning blev i første omgang 6 bordmikrofoner med kabel - det var let at sætte op men det lød ikke godt. Så prøvede jeg at sætte en Zoom H6 op med XY mic i 120 graders optagelse og det lyder en del bedre, selvom der stadig er langt op til optimal lyd.

Tak for de gode råd ovenfor !

Nyt svar