Introduktion til video produktion i Reaper

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Introduktion til video produktion i Reaper

Indlæg af Smittefar »

Reaper er superfedt til at redigere video, fordi alt kan customiseres, og man kan lave alle mulige macroer og custom actions, så ens redigeringsworkflow kan komme vanvittig højt op i tempo. Lydredigering og -produktion er selvfølgelig helt i top.

Hvis man har behov for noget, der ligger ud over simpel redigering (video effekter, color grading og den slags) bør man nok eksportere fra Reaper og arbejde videre i et andet program.

Jon fra The Reaper Blog giver her en introduktion til, hvordan man kommer i gang med video i reaper. Hvis man kigger på hans youtube kanal har han også en masse videoer om mere avanceret videohåndtering i Reaper.

Jeg synes, det er fedt. Der er ikke ret mange af mine videoer, hvor jeg føler behov for at behandle dem andre steder end i Reaper.

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt at få det nævnt :thumbup:

Har ledt forgæves efter specifikke fora for video i Reaper ,... findes det ?

Hvis du har flere helt specielt gode links med f.eks. undervisning eller tutorials så er det også velkomment, hvis du får tid og lyst
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

The Reaper Blog har en YouTube playlist med sine video tuts. Den er rigtig god synes jeg

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kender ikke nogen fora specifikt til video i Reaper. Der er et par udmærkede Facebook grupper om Reaper men ingen af dem har kun video

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg er også begyndt at bruge til video redigering, medmindre det lige kræver nogle FX medmere. Når man alligevel laver lyd i Reaper, hvorfor ikke tage video med i flowet:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har fået kikket en smule, tilsyneladende kan man:

1. Blende over fra scene til scene
2. Bruge generelt farve-filter
3. Tilføre helt simpel tekst
4. Går ud fra man også kan regulere lys og kontrast ?

Det er selvfølgeligt ikke særlig meget, men noget man kan nå ET LILLE STYKKE med, HVIS det ellers er 100 pct stabilt, og sluger de video-formater man kaster ind

Hos Vegas Pro hører man stadig om masser af crashes, og freeze, både random, men også ved start op, derudover en masse bøvl med formater det ikke vil læse, og man så skal side og konvertere, herudover en hær af små åndsvage bugs som jeg fornemmer der vandrer fra version til version, uden at blive neglet, samt alt det der er relalateret til grafikkort. Der var også stadig problemer med at ver 16 i mange tilfælde ikke vil lade sig installere, uden langhårede work-arounds, sidst jeg var inde på deres forum

Noget jeg sikkert ville mangle i Reaper er elektronisk stabilisering af rystelser, Vegas har dette men for en del er der vist problemer med at version 16 virker dårligere end version 15,.... det er sådan noget jeg bare ikke gider

Kunne godt forestille mig at prøve Reaper, hvis den bare kører klippe-stabilt med basis-editering, ja så har det bestemt også sin charme, man kan jo åbenbart ikke vide sig sikker med Vegas
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når det kommer til egentlige video effekter (ex video stabilisering) kan Reaper næsten ingenting. Redigeringen er stærk.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har brugt Vegas i maaaange år og det er sku ikke blevet mere stabilt:-) desværre.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar