Photoshop CC: Lavede stiplet linje?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Photoshop CC: Lavede stiplet linje?

Indlæg af Holger »

Så jeg har valgt "Stregværktøj" og valgt en af de to mulige stiplede linjer.

Men lige meget hvad jeg umiddelbart ændrer på, så får jeg kun en solid linje hver gang.

Har Googlet uden held. Kun henvisninger til gamle Photoshops, penne, workarounds, osv.

En helt banal ting, jeg ikke kan finde en forklaring på... help me, Obi Wan...

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, men desværre ikke det jeg leder efter.

Det skal være med linje-værktøjet, som er en vektorform.

Toplatterligt... den viser tydeligt forskellige stiplede linjer jeg kan vælge - men den laver bare solid linje hver gang i stedet. Må være enten en bug eller en syg fejl 40.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-12-20 kl. 17.02.53.png
Skærmbillede 2018-12-20 kl. 17.02.53.png (556.63 KiB) Vist 2488 gange

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Ahh..

Prøvede det lige af .

Under fanen “strøg” prøv der at vælge en solid farve som sort.

Og under flere indstillinger sæt juster til center.

Virker her så :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Kan godt lave en hurtig video hvis det er ?

Default avatar
schwaerter
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Hillerød

Indlæg af schwaerter »

Hej Holger

Din stroke width er sat til 0 px, prøv at hæv den en smule :)

Kan anbefale Adobe XD til vektorbaseret arbejde, det er et super fedt værktøj og meget brugervenligt

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mener du et markerings værktøj ? Så du kan definere et område som du ønsker at holde redigeringen inden for ?
1.jpg
1.jpg

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Så jeg har valgt "Stregværktøj" og valgt en af de to mulige stiplede linjer.

Men lige meget hvad jeg umiddelbart ændrer på, så får jeg kun en solid linje hver gang.

Har Googlet uden held. Kun henvisninger til gamle Photoshops, penne, workarounds, osv.

En helt banal ting, jeg ikke kan finde en forklaring på... help me, Obi Wan...
Værsgo !

Lavede lige en hurtig tutorial til dig.

Er ret sikker på det er dette du mener :)

https://www.dropbox.com/s/5mokzom3kw2o2 ... p.mp4?dl=0

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er rigtig pænt af dig.

Desværre får jeg stadig en solid sort streg, hvis jeg følger din tutorial til punkt og prikke.

Har prøvet at nulstille alle værktøjer og alt ser ud som i din video, men uden held.

Det er lykkedes mig på en lidt anden måde, bl.a. ved at vælge fill = blank at få stipler (nogle gange), men så aligner de forkert og hopper rundt og er skæve. Nogle gange er de blevet runde eller bizarre former.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Det er rigtig pænt af dig.

Desværre får jeg stadig en solid sort streg, hvis jeg følger din tutorial til punkt og prikke.

Har prøvet at nulstille alle værktøjer og alt ser ud som i din video, men uden held.

Det er lykkedes mig på en lidt anden måde, bl.a. ved at vælge fill = blank at få stipler (nogle gange), men så aligner de forkert og hopper rundt og er skæve.
Hmm.. Det lyder underligt :?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, virkelig mærkeligt system.

Det har jeg lige nu har fx 1 ekstra stiple i enden - men skæv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis jeg følger din tutorial får jeg måske sådan en her:
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-12-20 kl. 20.41.43.png
Skærmbillede 2018-12-20 kl. 20.41.43.png (181.37 KiB) Vist 2434 gange

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Del din psd her

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Du skal bruge Align Inside. Hvis du bruger Align Center, som foreslået, så får du de der skæve firkanter
align.jpg
align.jpg (25.77 KiB) Vist 2426 gange
Her er en psd med begge: https://files.fm/u/hxayn8f4

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

bredal187 skrev:Du skal bruge Align Inside. Hvis du bruger Align Center, som foreslået, så får du de der skæve firkanter
align.jpg
Her er en psd med begge: https://files.fm/u/hxayn8f4
Fedt !

Virker her i hvertfald :thumbup:

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hey Holger,
Mht. stipler/dottet lines som vektor, og som nemt kan redigeres, ville jeg gøre det vha. Shapes og Pen (GB). Hvis det skal være lige streger, sætter man start og slut-punkt, evt. med [shift] for vandret/lodret.

– Start med at bestemme streg farve/form i Linje-værktøjet, og vælg derefter Pen.
For at få fat i en bestemt Shape-vektor skal man stå på det ønskede Layer (eller flere):

Håber det giver mening:)
.
Vedhæftede filer
Screenshot 2018-12-21 at 11.45.53.jpg
Screenshot 2018-12-21 at 11.45.53.jpg (290.81 KiB) Vist 2394 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, kan desværre ikke finde ud af at gøre det med pennen. Har prøvet at følge nogle tutorials, men det virker ikke her.

Jeg kan ikke få pennen til at tegne eller tegne oven i pennen. Intet synes at virke korrekt.

Jeg plejer ikke at være så "dum" til den slags, men mit Photoshop CC 2018 - opdateret - virker utroligt buggy og rodet. Intet virker som forventet og det bliver ikke bedre af, at det er på dansk.

Selv med ELI5 virker folks råd ikke, men hvis du har tutorial jeg ikke har prøvet til det med pennen, så er jeg frisk på at prøve igen.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

helt forståeligt.

Men altså, du skal da ikke sidde og bokse med det i Juleferien!
Hvis det er nogle rimelig simple illu’er osv vil gerne tilbyde dig at sætte dem op fra serviet-skitse, og i den gode sags tjeneste (u/b) :-)

Du er velkommen til at sende et mobil-foto eller andet til mig på: info@additive dot audio
Så kan vi jo lige tale om det. mvh.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du bør virkelig få Photoshop på engelsk. Det er en plage på dansk og alle tutorials et på den engelske version.
Fotografi pakken er faktisk også billigere, hvis man fravælger den danske version.

Kontakt evt Adobe

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fabian skrev:helt forståeligt.

Men altså, du skal da ikke sidde og bokse med det i Juleferien!
Hvis det er nogle rimelig simple illu’er osv vil gerne tilbyde dig at sætte dem op fra serviet-skitse, og i den gode sags tjeneste (u/b) :-)

Du er velkommen til at sende et mobil-foto eller andet til mig på: info@additive dot audio
Så kan vi jo lige tale om det. mvh.
Det er god jule-stil! Så får du et kæmpe shoutoutskilt i slutningen af min video

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ok, send bare ved lejlighed, og vi tales ved.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:santa:

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev:og det bliver ikke bedre af, at det er på dansk.
I Adobe CC menuen kan man under indstillinger > Creative Cloud > Apps vælge programsprog. Det kræver så desværre at man skal afinstallere Photoshop og installere det igen. Begge dele kan dog heldigvis gøres ret nemt under samme Adobe CC menu.

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan helt klart også anbefale det gratis vektorpgrogram Inkscape til sådan noget her. Der er det let at lave stiplede linier, og man kan eksportere vektorgrafikken i et væld af formater. Det kører ganske godt af et gtk+ program at være.

Billede

PS: Jeg er iøvrigt helt enig i at du er bedre stillet med Photoshop på engelsk. Folk fatter ikke nødvendigvis hvad "skyblandinger", "skærpnemaske" eller "det gaussiske slør" er. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Alt skal være på engelsk, da største delen af tutorials og hjælp er på engelsk. Det gør bare livet lettere :-)

Nyt svar