View Actual Size i OS X Quicktime vs. FCPX

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

View Actual Size i OS X Quicktime vs. FCPX

Indlæg af Holger »

Lidt af et mysterie...

En video lavet i 1920 x 1080 i FCPX vist i 100% størrelse i FCPX måles til 1920 x 1080 med screengrab. So far, so good.

Den eksporterede video oplyses til 1920 x 1080 når jeg laver en OS X info (Command+I) på filen. Just in case har jeg lavet en ekstern media info på den, som også siger 1920 x 1080.

Ligeledes siger Quicktime 1920 x 1080 i den indbyggede media info.

MEN når filmen vises i "Actual Size" i Quicktime og Quicktime samtidig siger: Current Size 1920 x 1080 (Actual), så vises filmen større, nemlig i 4064 x 2384. WTF?

Er det en syg bug i Quicktime? OS X egen preview funktion gør det samme, altså blower videoen op til 4064 x 2384.

PS. Det er en iMac 27" 5K. Måske er dette en bug eller "feature" med 5K/høj opløsning, at mindre videoer skaleres op automatisk, men det bizarre er at media info og det viste/actual size jo så tydeligvis er ekstremt misvisende eller bugged.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Alting er jo skaleret op på en 5K skærm, ellers var det umuligt at læse noget som helst. Måske det er grunden.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

100% er stadig 100% i FCPX, så der er det ikke (altid) skaleret op.

Når der står Actual Size + pixeldimensioner i Quicktime, så bør det vel ikke være skaleret op, men vises i actual size eller der bør stå et andet pixelcount?
amolin skrev:Alting er jo skaleret op på en 5K skærm, ellers var det umuligt at læse noget som helst. Måske det er grunden.
Fonte og anden vektorgrafik skaleres. Så det vil man altid kunne læse.

Bitmap som fx en JPEG eller en video bør vel ikke skaleres i OS X/Quicktime/Finderen når man vælger "Actual Size" + specifikke pixeldimensioner?

Andre steder, ja (web uden HD-henvisning fx).

Det lugter af en fejl, selvom det unægteligt må hænge sammen med 5K.

Mine præferencer står således:

Mac OS X > Syetem Preferences > Displays > "Default for display" (modsat "Scaled")

Nyt svar