Høj kvalitets-rendering

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Høj kvalitets-rendering

Indlæg af mediumaevum »



Jeg ville ønske jeg kunne rendere én af de scener eller samme kvalitet på min egen computer... På under 2 timer for 20 sek. animation.

Nogen som ved hvordan man gør det?

Der må da være nogle breakdown-videoer og har søgt men uden held.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:

Jeg ville ønske jeg kunne rendere én af de scener eller samme kvalitet på min egen computer... På under 2 timer for 20 sek. animation.

Nogen som ved hvordan man gør det?

Der må da være nogle breakdown-videoer og har søgt men uden held.
Ved ikke hvilket software de bruger.

Men tidmæssigt vil jeg gætte på de benytter sig af renderfarms. De har nok høj sansyneligt deres eget netværk til det i firmaet.

Dette er dog bare et bud og ikke noget jrg kan finde noget understøttende omkring

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev: Ved ikke hvilket software de bruger.

Men tidmæssigt vil jeg gætte på de benytter sig af renderfarms. De har nok høj sansyneligt deres eget netværk til det i firmaet.

Dette er dog bare et bud og ikke noget jrg kan finde noget understøttende omkring
Jeg tror de bruger en special-modificeret udgave af Maya, specielt designet til den produktion. Det mener jeg at have læst de har gjort i alle mulige andre film.

Derudover har jeg læst på dr.dk at det er første gang de har haft teknikken til at rendere så store scener.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... kramme-den

Men jeg vil bare gerne kunne rendere en scene som f.eks. den på billedet til videoen. Men hvis jeg renderer det med Blender/Cycles tager det en evighed for hver frame.

Men ja, renderfarms kan være en mulighed. Bare sørgeligt at man endnu ikke selv kan rendere i høj kvalitet.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Du er vel klar over, at de bruger multi-computere i $100.000 klassen til den slags rendering ...?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Rosenfeldt skrev:Du er vel klar over, at de bruger multi-computere i $100.000 klassen til den slags rendering ...?
Ja, til en spillefilms-længde. Men hvis du som én CGI-nørd sidder med en kraftig PC, burde du kunne rendere én af scenerne selv.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev:
Rosenfeldt skrev:Du er vel klar over, at de bruger multi-computere i $100.000 klassen til den slags rendering ...?
Ja, til en spillefilms-længde. Men hvis du som én CGI-nørd sidder med en kraftig PC, burde du kunne rendere én af scenerne selv.
Ok.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev:
Rosenfeldt skrev:Du er vel klar over, at de bruger multi-computere i $100.000 klassen til den slags rendering ...?
Ja, til en spillefilms-længde. Men hvis du som én CGI-nørd sidder med en kraftig PC, burde du kunne rendere én af scenerne selv.
Ja, i løbet af 14 dage+ :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:
mediumaevum skrev:
Rosenfeldt skrev:Du er vel klar over, at de bruger multi-computere i $100.000 klassen til den slags rendering ...?
Ja, til en spillefilms-længde. Men hvis du som én CGI-nørd sidder med en kraftig PC, burde du kunne rendere én af scenerne selv.
Ja, i løbet af 14 dage+ :-)
Øv...

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men du løber tør for vram og ram inden det

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ventede engang i en uge på at Real3D skulle rendere et enkelt billede i en opløsning som blev kaldt for "high-res interlaced" dengang, men som i dag ville blive opfattet som en typisk størrelse for en thumbnail.

Det var tålmodighedskrævende tider dengang jeg kørte 28 MHz, og endnu ikke havde fået smidt en FPU i maskinen.

Men en god måde at speed hjemme-rendering op på, er at købe et stort NVidia kort, og så rendere på det. Det kan man bl.a. gøre ved at hente Blender (gratis), og så vælge "Cycles" render engine'en og sætte den til at bruge ens GPU.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Der mange ting i det bla en masse dygtige folk i hele pipelinen - men en vigtig ting er den brugte render motor - søg på fx Arnold renderer og Pixars Renderman for at få en idé. Renderman findes iøvrigt i en Non-commercial udgave. De fleste jeg kender til bruger Maya når det drejer sig om om animation på højt plan og Foundry Nuke til compositing.

Mvh
Morten

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey Renderman, det kunne jeg huske jeg havde hørt om før.

Jeg lavede denne tråd om det, men det er nærmere et kig tilbage i historien for CGI m.m.:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=78080

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev: Men en god måde at speed hjemme-rendering op på, er at købe et stort NVidia kort, og så rendere på det. Det kan man bl.a. gøre ved at hente Blender (gratis), og så vælge "Cycles" render engine'en og sætte den til at bruge ens GPU.
Jeg kører med 1080Ti+1070, Blender 2.79b og eksporterer til 2.8 (pga. Eevee). Skal jeg renderer stills vil jeg fortsat vælge Cycles, men pga. jeg ikke kan lave volumetriske effekter som animation uden at vente evigheder og slide min computer op på rekord tid, vælger jeg nu Eevee som default rendering.

For en high-res scene med volumetrisk lys og andre effekter tager det ca. 5-10 sek. inkl. composition/efterbehandling. For en low-res ca. 1 sek. pr. billede.

De animationer jeg laver skal, rent animationsteknisk - være mere avancerede og længere. Her dur Cycles ikke, medmindre man har adgang til en renderfarm, men de penge har jeg ikke.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Nogen som ved hvordan man gør det?
Du vil gerne vide hvordan man laver det som hundredevis af top professionelle super eksperter gør på Disney?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Man kan gøre den slags via cloud computing idag...

Det tillader at skalere dine render behov ligeså meget som din pengepung tillader...

Hvad det så koster at ramme dine mål har jeg ingen anelse omkring...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Aner intet om emnet, men det er vel også bare et spørgsmål om tid, hvor man kan sidde hjemme og lave det på sin laptop. :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

AnotherDan skrev:Man kan gøre den slags via cloud computing idag...
En ting er hvad der kræves af computerkraft, en helt anden ting er at vide hvordan man får sådan en rendering til at se sådan ud.
Det svarer vel lidt til at tro at bare fordi man har et fuldt udstyret, millionklasse studie med alt det topklasse udstyr man drømmer om, at så er man også i stand til at producere et vellydende verdenshit med det samme :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, og så er det en hel videnskab at skrue en scene sammen som trækker mindst gpu for højeste kvalitet.

Hvis man har styr på sin optimering kan man spare rigtig mange procent render tid.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Du kan ikke holde dig op mod Verdens største animationsstudier og hvad, der må betegnes som den vel største animationsfilm indenfor de seneste par år.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

benjisan skrev: En ting er hvad der kræves af computerkraft, en helt anden ting er at vide hvordan man får sådan en rendering til at se sådan ud.
Det svarer vel lidt til at tro at bare fordi man har et fuldt udstyret, millionklasse studie med alt det topklasse udstyr man drømmer om, at så er man også i stand til at producere et vellydende verdenshit med det samme :)
Det er selvfølgelig givet, alt andet er ignorant at tro at ting kommer af sig selv.

Min kommentar var vedr. at kunne render det pågældende klip i samme kvalitet indenfor en given tidsramme "selv"...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

AnotherDan skrev:
benjisan skrev: En ting er hvad der kræves af computerkraft, en helt anden ting er at vide hvordan man får sådan en rendering til at se sådan ud.
Det svarer vel lidt til at tro at bare fordi man har et fuldt udstyret, millionklasse studie med alt det topklasse udstyr man drømmer om, at så er man også i stand til at producere et vellydende verdenshit med det samme :)
Det er selvfølgelig givet, alt andet er ignorant at tro at ting kommer af sig selv.

Min kommentar var vedr. at kunne render det pågældende klip i samme kvalitet indenfor en given tidsramme "selv"...
Jeg vil ikke sige jeg kan nå den kvalitet som i trådstart. Men jeg har da lavet noget af høj detaljegrad flere gange:

Billede
Vedhæftede filer
Old Park_credit_small.jpg
Old Park_credit_small.jpg (232.84 KiB) Vist 1433 gange

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

benjisan skrev:
mediumaevum skrev:Nogen som ved hvordan man gør det?
Du vil gerne vide hvordan man laver det som hundredevis af top professionelle super eksperter gør på Disney?
Med no-limit budget.....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
benjisan skrev:
mediumaevum skrev:Nogen som ved hvordan man gør det?
Du vil gerne vide hvordan man laver det som hundredevis af top professionelle super eksperter gør på Disney?
Med no-limit budget.....
Hvis ret skal være ret, så foregår der meget "snyd" i skabelse af film. I BBC-dokumentaren Dinosaurernes Verden (gik på DR engang) kunne de ikke rendere de højkvalitets-scener som man så det. Istedet er det eneste "virkelige" fuldt 3D-modellerede/animerede, dinosaurerne. Omgivelserne var lavet med matte-painting i Nuke/Photoshop.

I teorien burde man derfor som privat selv kunne skabe lignende scener hvis man har know-how.



Samme teknik som de bruger i Nuke kan du også gøre i det gratis Open Source-program Blender.

Det handler i stor stil om compositing og anden efterbehandling, og kende de rette filmtricks.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Billede
Slet ikke tosset, det der. Den fortjener en :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar