Black Magic S35 med 6K og EF-mount !!!

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Black Magic S35 med 6K og EF-mount !!!

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lidt af en nyhed ,.. især det med EF istedet for 3/4-mount

Men vi er så også røget over 20K istedet for de ca 10K lillebror koster


Formfaktor er den samme

Tænker på hvor stor udbredelse 6K vil få ,... tænker mere udviklingen siger HD>4K>8K ?????

Shooting Resolutions

6144 x 3456 (6K) up to 50 fps
6144 x 2560 (6K 2.4:1) up to 60 fps
5744 x 3024 (5.7K 17:9) up to 60 fps
4096 x 2160 (4K DCI) up to 60 fps
3840 x 2160 (Ultra HD) up to 60 fps
3728 x 3104 (3.7K 6:5 anamorphic) up to 60 fps
2868 x 1512 (2.8K 17:9) up to 120 fps
1920 x 1080 (HD) up to 120 fps

https://www.newsshooter.com/2019/08/09/ ... -ef-mount/

BM forklarer om det ca 46 minutter inde i denne udsendelse:


Pocket-Cinema-Camera-6K_1.jpg
Pocket-Cinema-Camera-6K_1.jpg (41.03 KiB) Vist 1331 gange
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ser røvhamrende fedt ud :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når det er sagt, så er jeg ikke sådan en opløsningsjæger - så jeg ville nok stadig vælge et Canonkamera, der stadig har bedre video AF end det her nye 6K monster.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:så jeg ville nok stadig vælge et Canonkamera, der stadig har bedre video AF end det her nye 6K monster.
Jeg så dette nævnt også i artiklen

Dum som jeg er så spørger jeg:

Hvorfor har et alm canon-kamera bedre video-AF end et dedikeret video-kamera ?
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er ikke så nemt at lave AF under video, så det kommer til at se pænt ud. Canon er ret langt fremme med deres Dual Pixel AF teknologi. De fleste virkelig dedikerede videografer, ville også sige at autofokus er fuldstændig no-go under video, meeeen ...
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Det er ikke så nemt at lave AF under video, så det kommer til at se pænt ud. Canon er ret langt fremme med deres Dual Pixel AF teknologi. De fleste virkelig dedikerede videografer, ville også sige at autofokus er fuldstændig no-go under video, meeeen ...
Takker ,...

Jeg kunne også finde på at forsøge mig med AF ,... hvis ingen så det :)

Fandt denne lille uddybende artikkel om DPAF hvis andre skulle være interesseret:

https://improvephotography.com/53668/du ... s-have-it/

Hvad artikklen fra mit første link siger er:
The biggest difference apart from the sensor size is the addition of Canon EF mount. The rationale for going with an EF is so that the camera becomes compatible with the largest range and most popular lenses in the world. If you already use EF lenses on other cameras such as DSLR, URSA Mini Pro or even the original Blackmagic Cinema Camera, you don’t have to outlay any money.
If you are an owner of the BMPCC 4K and have invested in MFT glass, you may not be particularly happy that BM has now chosen to go with an EF mount, especially if you are considering upgrading.


I’m in two minds as to whether EF mount was the way to go. Yes, it gives you a good choice of glass, but so do a lot of other mounts through the use of adapters. For instance, the MFT lens mount on the 4K model can be adapted to PL, C, EF or other lens types. With EF you are stuck.
In saying all of this, I personally like the idea of the S35 sensor with EF mount as MFT isn’t my favorite.

As far as auto focus is concerned. All BM has said is: When using a compatible auto focus lens with your camera, press the ‘focus’ button once to auto focus. By default the lens will auto focus in the center of the image, however you can select an alternate auto focus point by tapping on the LCD screen in the area that you want to focus. Double press the focus button to reset the focus point to the center of the screen.NOTE It’s important to know that while most lenses support electronic focus, some lenses can be set to manual or auto focus modes. In this case you need to confirm your lens is set to auto focus mode.
There is no mention of continuous auto focus, and it may well be that the camera can only do one touch auto focus. If you are expecting the level of auto focus performance you would get with Canon’s DPAF, you are going to be disappointed.
The Pocket Cinema Camera 4K has an ‘Image Stabilization’ option to enable or disable image stabilization on lenses without a physical switch. Given the 6K has an EF mount, we assume that Canon IS will be supported, but this hasn’t been confirmed.
/Dub

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Fejl - Slet
Senest rettet af mcpersso ons 14. aug 2019 04:06, rettet i alt 2 gange.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Fejl - Slet
Senest rettet af mcpersso ons 14. aug 2019 04:06, rettet i alt 2 gange.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Smittefar skrev:Det er ikke så nemt at lave AF under video, så det kommer til at se pænt ud. Canon er ret langt fremme med deres Dual Pixel AF teknologi. De fleste virkelig dedikerede videografer, ville også sige at autofokus er fuldstændig no-go under video, meeeen ...
Efter manges mening er dual pixel er ikke det bedste mere, efter at Sony er kommet med A6400, A9, A7R IV. Men der sker meget rigtigt meget i øjeblikket med alle kamera brands. Når du går ud af forretningen er dit sprit nye kamera nærmest forældet. :roll:
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Smittefar skrev:Det ser røvhamrende fedt ud :)
Hvis man er i markedet for et kamera af den slags, så ville jeg slå koldt vand i blodet og vente til Mark II kommer af både 4K versionen og denne her. Alle anmeldelser og kommentarer i diverse fora melder om problemer med batteritid, byggekvalitet og andre fejl og mangler.
Jeg håber de vil være rettet i en kommende version :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Konceptet med 6K er jo at have mere materiale at klippe af. Ofte er et objektiv skarpest i midten, så hvis man cropper det man optager mister man ikke kvalitet, og så er der lidt at lave billedstabilitation af.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

benjisan skrev:
Smittefar skrev:Det ser røvhamrende fedt ud :)
Hvis man er i markedet for et kamera af den slags, så ville jeg slå koldt vand i blodet og vente til Mark II kommer af både 4K versionen og denne her. Alle anmeldelser og kommentarer i diverse fora melder om problemer med batteritid, byggekvalitet og andre fejl og mangler.
Jeg håber de vil være rettet i en kommende version :)
Det var dog ganske skrækkeligt, er det vikeligt SÅ slemt med et product til 10K, der har kørt en pæn tid ?

(og man kan jo godt forbedre fejl i en serie, før en ny model introduceres)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Konceptet med 6K er jo at have mere materiale at klippe af. Ofte er et objektiv skarpest i midten, så hvis man cropper det man optager mister man ikke kvalitet, og så er der lidt at lave billedstabilitation af.
Tak Hald, fordi du adresserer et centralt issue jeg rent faktisk spurgte om i OP :thumbup:

Hvor meget skal man iøvrigt forlade sig på PP software-stabilisering af materiale fra action-cams ?

(man ønsker jo ikke at smadre vidvinklen på sådanne optagelser)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvorfor pokker ville man egentlig lave autofokus under en video?
Er det ikke nærmest opskriften til at ødelægge sit take?
Såvidt jeg husker brugte kamerafolkene altid manuel fokus dengang jeg lavede TV, men okay, det er også noget tid siden.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Altså, mht batteritid er det jo noget de har meldt ud med produktet up front, og det er jo kun et problem hvis man har brug for at optage længe ad gangen og ikke har tid til at skifte og oplade batterier.
Mht byggekvalitet, så er det jo heller ikke nogen hemmelighed at det er et plastikhus det er pakket ind i. Hvis man ikke er alt for hårdhændet med det er det super fint, men igen bare noget man skal være opmærksom på.
Andre ting er sådan nogle småting som fx at de beskyttelseslåg der er til HDMI portene osv ikke er særligt praktiske.
Så alt I alt er det et super fedt kamera, men der er plads til forbedringer :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Joachip skrev:Hvorfor pokker ville man egentlig lave autofokus under en video?
Er det ikke nærmest opskriften til at ødelægge sit take?
Jo, absolut og derfor har de her kameraer heller ikke autofokus.
Men I disse youtube og blogger tider er der rigtig mange der bruger kameraer med autofokus når man skal lave en video i en fart. Med visse kameraer går det godt (Canon har bl.a. super god og hurtig autofokus), med andre har du en video hvor kameraet står og søger hele tiden så man bliver søsyg af at kigge på det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev:... med andre har du en video hvor kameraet står og søger hele tiden så man bliver søsyg af at kigge på det.
Mit Nikon D5300 tager dejlig video, men autofokus er USELESS!!! suk hvor jeg har fortrudt når jeg glemmer at slå det fra. Den finder hurtigt fokus.. super.. hov, nu er der gået 3 sekunder, lad mig checke igen, ud af fokus, ind i fokus igen.. vent 3 sek.. forfra.. suk!!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mit GH5 gør det samme, men det er så også derfor jeg altid bruger manuel fokus, eller kun bruger autofokus inden jeg filmer og sørger for at den ikke prøver at fokuserer mens den optager.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

I sagens natur arbejdes der vel meget med snæver DOF i video ,... samt "hands on" ,... hvilket er en del af det udtryk som film-manden skaber

Men derfra til at sige AF ikke har nogen plads syntes jeg der er et stykke ,... men hey ,... det er mig der er en Rookie her :-)

En del af det jeg optager vil nok bliver uden snævert focus ,... altså med lige stor skarphed i alle dybder ,... natur, panorama i bjerge, køretøjer og andet action i flere lag hvor alt skal med


Måske med en enkelt kort zoom og/eller fokusering på noget bestemt ,... one-dot centreret autofocus er oplagt
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

benjisan skrev:Altså, mht batteritid er det jo noget de har meldt ud med produktet up front, og det er jo kun et problem hvis man har brug for at optage længe ad gangen og ikke har tid til at skifte og oplade batterier.
Mht byggekvalitet, så er det jo heller ikke nogen hemmelighed at det er et plastikhus det er pakket ind i. Hvis man ikke er alt for hårdhændet med det er det super fint, men igen bare noget man skal være opmærksom på.
Andre ting er sådan nogle småting som fx at de beskyttelseslåg der er til HDMI portene osv ikke er særligt praktiske.
Så alt I alt er det et super fedt kamera, men der er plads til forbedringer :)

OK ,... takker ,... så er jeg mere tryg :-)


En af de ting der trækker er bestemt også det dedikerede raw-format
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:I sagens natur arbejdes der vel meget med snæver DOF i video
Ikke nødvendigvis. Jo, hvis det passer til det udtryk der skal bruges, men ikke altid.
Men jo, det er da med til at gøre billedet lækkert. Det er dog ikke det eneste der skaber et "cinematisk" billede.
DUBTEMPLE skrev:Men derfra til at sige AF ikke har nogen plads syntes jeg der er et stykke
Intet mindre er sandheden at i Pro og semi Pro sammenhænge, så vil man i størstedelen af tilfældene undgå Autofokus. :)
Senest rettet af benjisan ons 14. aug 2019 14:34, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:En af de ting der trækker er bestemt også det dedikerede raw-format
Absolut også en af de større ting der trækker i mig. MEN! Man skal virkelig være klar over hvad det kræves af plads og maskinkraft for at kunne trække det og redigere i det. :shock:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

benjisan skrev:med andre har du en video hvor kameraet står og søger hele tiden så man bliver søsyg af at kigge på det.
Jeg ville seriøst ønske alle de der folk blev udstyret med et kamera der kun har manuel fokus i video-mode. :puke: En af mine venner forklarede mig endda på et tidspunkt, at han var tæt på at købe et bestemt lille canon-kamera, men at han valgte fra fordi det ikke havde autofokus i video mode. Jeg rev mig i håret, mens jeg prøvede at forklare ham at det er en feature, ikke en bug.
DUBTEMPLE skrev:I sagens natur arbejdes der vel meget med snæver DOF i video
Det er helt klart noget af det jeg synes ser fedt ud. Noget der får det til at ligne "rigtig film" i stedet for hjemmelavet video :-D Jeg har prøvet at skyde video ved fullframe og blænde F1.2 ... det er mums. Men stills er og bliver min ting. Video overlader jeg normalt til andre.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:
benjisan skrev:med andre har du en video hvor kameraet står og søger hele tiden så man bliver søsyg af at kigge på det.
Jeg ville seriøst ønske alle de der folk blev udstyret med et kamera der kun har manuel fokus i video-mode. :puke: En af mine venner forklarede mig endda på et tidspunkt, at han var tæt på at købe et bestemt lille canon-kamera, men at han valgte fra fordi det ikke havde autofokus i video mode. Jeg rev mig i håret, mens jeg prøvede at forklare ham at det er en feature, ikke en bug.

Er det egenligt ikke ganske normalt at de små/lommekameraer ikke har autofokus på video? Jeg har et (oldgammelt) Canon Powershot S95. Nu ved jeg ikke særlig meget om at bruge kameraer og deres funktioner, men når jeg skal tage video skal jeg holde udløser-knappen halvt nede og vente på at den har fokuseret på det rigtige, og så trykke den i bund for at starte optagelse. Det kan godt være lidt provo til tider, især når der ikke er lys nok.

Eller menes der noget andet med manuel fokus til video? Kan det indstilles imens man filmer? Det kan jeg (vist?) ikke på mit.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Christoffer I. N.: Vi mener bare dét kameraet overhovedet har muligheden for at have autofocus i gang mens man filmer, hvilket ret tit bliver noget møg. Folk bør holde sig til manuel fokus i video-mode, synes jeg.

er forkert, i know.[/i]
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar