Tips til gode billeder med makro-objektiv

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Tips til gode billeder med makro-objektiv

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:... (eller hvad den figur nu er). ...
Det er barbaren fra Heroquest.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Aha!
Jamen jeg får da lært lidt om diverse action figurer og action helte og alt muligt for tiden.
Gårsdagens søgning på "Motu" gav ikke lydkort men "Masters of the Universe"! :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:
Holger skrev:Har lige købt et Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM til mit fuld frame Nikon D610.
Meget tæt på mit setup (D600 og den gamle udgave af Sigma 105mm F2.8 uden anti-ryste halløj).

Det setup burde du virkeligt kunne få fede resultater ud af. Umiddelbart synes jeg nok egentlig bare det er baggrunden der er lidt kedelig, når jeg ser det eksempel du viser. Og lyssætningen kunne godt blive mere dramatisk, så der kommer lidt mere superhelte-stemning (eller hvad den figur nu er). Men ellers synes jeg ikke jeg ser det store problem med billedet. Spørgsmålet er vel først og fremmest hvad det er for en form for billede du gerne vil nå frem til.

Men hvad er det du savner? Det kan være jeg har nogen tips i så fald.
Alle de ting du skriver er korrekte, men som du nok missede i min tekst var det bare en test.

Baggrund, dramalys og de sidste detaljer er slet ikke tænkt ind her.

Problemet jeg oplever er at det er røvsvært at indstille dybdeskarpheden, så mere af figuren er i fokus.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hugo skrev:Holger, jeg bed lige mærke i at du siger RAW, og i samme sætning at du dæmper higlight. Med mindre du bruger Nikons egen RAW converter, så er indstillinger sat ud af drift når man optager i RAW, osse Active D-Lightning. De virker kun i JPG mode. Jeg mener bestemt ikke at der er andre RAW convertere som som læse de lagerede indstillinger fra RAW optagelser, ikke en gang super programmet PhotoShop. Bruger man RAW står den på posteditering. Og så lige til sidst, så skulle du da ha´ taget Sigma´s 180 mm, så kunne komme længere fra, stadig 1:1 men mere udvisket bokeh. Men det er altid godt at ha´ 2 :)
Det virker fint i Photoshops RAW editor med highlights. Har nyeste version (Photoshop 2020)

Active D-lighting er slået fra (kan ikke lide det).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev:Problemet jeg oplever er at det er røvsvært at indstille dybdeskarpheden, så mere af figuren er i fokus.
Ahhh, så er jeg med. Måske bliver det også lettere at sige noget om det, hvis du smider noget op som ikke er en test, men er mere færdigt. For det er svært at sige særligt generelt hvad der gør makrobilleder gode. Specifikke situationer er gode at se.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Holger skrev:
Joachip skrev:
Holger skrev:Har lige købt et Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM til mit fuld frame Nikon D610.
Meget tæt på mit setup (D600 og den gamle udgave af Sigma 105mm F2.8 uden anti-ryste halløj).

Det setup burde du virkeligt kunne få fede resultater ud af. Umiddelbart synes jeg nok egentlig bare det er baggrunden der er lidt kedelig, når jeg ser det eksempel du viser. Og lyssætningen kunne godt blive mere dramatisk, så der kommer lidt mere superhelte-stemning (eller hvad den figur nu er). Men ellers synes jeg ikke jeg ser det store problem med billedet. Spørgsmålet er vel først og fremmest hvad det er for en form for billede du gerne vil nå frem til.

Men hvad er det du savner? Det kan være jeg har nogen tips i så fald.
Alle de ting du skriver er korrekte, men som du nok missede i min tekst var det bare en test.

Baggrund, dramalys og de sidste detaljer er slet ikke tænkt ind her.

Problemet jeg oplever er at det er røvsvært at indstille dybdeskarpheden, så mere af figuren er i fokus.
Din dybdeskarphed styres bl.a. af dit f-tal. Hvis du fotograferer ved høj blænde (lavt f-tal) får du en lav dybdeskarphed. Jeg tror også det er derfor din figur er i fokus omkring hovedet mens arme o.lign. samt baggrund er uskarpt. Eller billedet kan være taget meget tæt på. Afstanden til motivet ændrer også din dybdeskarphed :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, men det er den ikke. Altså fotograferet ved lavt f-tal.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tråden bringer minderne frem, fra den gang jeg var rimelig aktiv mht. macrofotografering. Have faktisk det samme Sigma 105mm macro objektiv. Ret fedt til prisen. Det er helt sygt så lav dybeskarpheden er, når man prøver at fotografere objekter helt tæt på objektivets nærgrænse. Selv ved f/16 er dybeskarpheden meget meget lav! Det kan slet ikke sammenlignes med en alm. prime. Det er allerede nævnt, men du kan prøve med at rykke objektet en smule længere væk. Eller ja, som folk også har skrevet, så kan focus stacking prøves. Som jeg husker det, så var det meget lige til i photoshop. Den kan også automatisk aligne dine fotos, hvis du kommer til at rykke på dit kamera når du skal ændre fokus. Det er derfor vigtigt at have en god stor tung tripod til macro, og hvis man er vild i hovedet så bruger man ikke objektivets fokusring, men flytter kameraet på en dertil lavet skinne. Jeg ville også sørge for at opstillingen er "korrekt". At figuren evt. står hævet på en lille pedestal, så man ikke liver distraheret af tydelig "fokuslinje" på jorden, og så sørge for god afstand til baggrunden. Alt er måske nævnt før, men jeg har ikke læst hele tråden.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Apropos fokus stacking. Hvis man som jeg, var inde og se Levon Biss insektfotos på geologisk museumm så er det et godt eksempel på hvad fokus stacking kan. De vanvittige billeder han har skabt, kan slet ikke lade sig gøre uden fokus stacking med rigtig rigtigt mange fotos. Så vidt jeg husker brugte han mange tusinde fotos pr. insekt!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Stacking, almindelig flue i kælderen

Billede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

AvS skrev:Apropos fokus stacking. Hvis man som jeg, var inde og se Levon Biss insektfotos på geologisk museumm så er det et godt eksempel på hvad fokus stacking kan. De vanvittige billeder han har skabt, kan slet ikke lade sig gøre uden fokus stacking med rigtig rigtigt mange fotos. Så vidt jeg husker brugte han mange tusinde fotos pr. insekt!
Ja har tidligere set en spændende video om det, han laver nogle vanvittige flotte billeder!
https://levonbiss.com/macros
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Found it!

http://microsculpture.net/
Der er en 5-6 minutters film i bunden af forsiden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AvS skrev:Tråden bringer minderne frem, fra den gang jeg var rimelig aktiv mht. macrofotografering. Have faktisk det samme Sigma 105mm macro objektiv. Ret fedt til prisen. Det er helt sygt så lav dybeskarpheden er, når man prøver at fotografere objekter helt tæt på objektivets nærgrænse. Selv ved f/16 er dybeskarpheden meget meget lav! Det kan slet ikke sammenlignes med en alm. prime. Det er allerede nævnt, men du kan prøve med at rykke objektet en smule længere væk. Eller ja, som folk også har skrevet, så kan focus stacking prøves. Som jeg husker det, så var det meget lige til i photoshop. Den kan også automatisk aligne dine fotos, hvis du kommer til at rykke på dit kamera når du skal ændre fokus. Det er derfor vigtigt at have en god stor tung tripod til macro, og hvis man er vild i hovedet så bruger man ikke objektivets fokusring, men flytter kameraet på en dertil lavet skinne. Jeg ville også sørge for at opstillingen er "korrekt". At figuren evt. står hævet på en lille pedestal, så man ikke liver distraheret af tydelig "fokuslinje" på jorden, og så sørge for god afstand til baggrunden. Alt er måske nævnt før, men jeg har ikke læst hele tråden.
Jo tak, dine erfaringer bekræfter det jeg har prøvet at forklare, så det er skam relevant.

Godt tip med pedestal (i forhold til fokuslinje på "jorden"), men tror ikke det er en mulighed til de kompositioner jeg ønsker at lave.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Stacking, almindelig flue i kælderen

Billede

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Kunne være sjovt at se i original opløsning, da det er meget lille her?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg skal se om jeg kan finde det i aften [emoji3]

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er sgu imponerende, det billede med fluen.
Jeg er også nysgerrig efter at se en større udgave.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »


Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/7b23jyt72vka7 ... 3.jpg?dl=0

Canon 100 mm Makro is, f5 1/4 sek. Stacket af mange billeder.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er det ikke temmelig uskarpt? Eller er det bare den dårlige opløsning?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gs-dk skrev:Er det ikke temmelig uskarpt? Især på forreste svamp.
Det er da muligt, jeg bemærkede det ikke helt, på det lille billede.


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De ser noget uldne ud i 100%.

Ligner lidt manglende brug af unsharp mask ved reduktion.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

De er desværre ikke gode eksempler på god stacking - se f.eks. fejlen på billede to - svampen til højre.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes da de står ganske fint, de svampebilleder. Men om det nu også havde været nødvendigt med stacking, ved jeg så ikke. Uden stacking ville man vel kunne lave noget a'la:

Billede
Fuji S5 Pro + Nikkor 180mm F2.8 prime
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Joachip skrev:Jeg synes da de står ganske fint, de svampebilleder.
Du skal til optikeren:)

Nyt svar