Tips til gode billeder med makro-objektiv
Tips til gode billeder med makro-objektiv
Jeg ved der er en del gode fotografer herinde, del gerne jeres tips (eller links, men jeg er mere interesseret i egne erfaringer) til makro-fotografi.
Har lige købt et Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM til mit fuld frame Nikon D610. Har tripod. Kun til stillestående ting, ikke insekter og lign, så kan tweake så hårdt jeg vil.
For mig er det sværeste at ramme kompromiset mellem så meget bokeh som muligt og stadig nok dybdeskarphed til at fange hele dimsen jeg fotograferer... Må oftest bruge relativt lav F-stop, helt ned på F/16 eller endnu lavere på F/22, hvilket både giver mindre bokeh, mere diffraktion og mindre lys.
Derudover er lyssætning rigtig svært, da det giver genskin og for meget highlight i dimsen. Er begyndt at diffusere med pergamentpapir og nedsætter highlights voldsomt i RAW editoren.
Har lige købt et Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM til mit fuld frame Nikon D610. Har tripod. Kun til stillestående ting, ikke insekter og lign, så kan tweake så hårdt jeg vil.
For mig er det sværeste at ramme kompromiset mellem så meget bokeh som muligt og stadig nok dybdeskarphed til at fange hele dimsen jeg fotograferer... Må oftest bruge relativt lav F-stop, helt ned på F/16 eller endnu lavere på F/22, hvilket både giver mindre bokeh, mere diffraktion og mindre lys.
Derudover er lyssætning rigtig svært, da det giver genskin og for meget highlight i dimsen. Er begyndt at diffusere med pergamentpapir og nedsætter highlights voldsomt i RAW editoren.
Det er virkelig svært at lyssætte, hvis man fotograferer metalliske objekter. Som hovedregel skal der aldrig være direkte lys på objektet. Til gengæld skal man sørge for at alle flader, som reflekterer lys ned på objektet skal være jævnt belyst.
Mht. fokus og bokeh, så er det en standardteknik at bruge fokus stacking, så du måske bruger f/8, men så tager du 5, 10 eller flere billeder, hvor du flytter fokus marginalt mellem hvert billede, og så sætter du billederne sammen i efterbehandling. Der er kameraer, der kan lave fokus stacking automatisk. Jeg ved ikke, om D610 kan det.
Mht. fokus og bokeh, så er det en standardteknik at bruge fokus stacking, så du måske bruger f/8, men så tager du 5, 10 eller flere billeder, hvor du flytter fokus marginalt mellem hvert billede, og så sætter du billederne sammen i efterbehandling. Der er kameraer, der kan lave fokus stacking automatisk. Jeg ved ikke, om D610 kan det.
Jeg har hørt om focus stacking, men ikke brugt det. Kan det have med "Bracketing" at gøre?
Det kunne man godt kalde det, men bracketing snakker man mest om i forbindelse med exposure bracketing, hvor man laver mindst tre eksponeringer for at fange alle højlys og skygger (eller bare for at være sikker på, at mindst et af ens billeder er korrekt eksponeret.
Så vidt jeg husker, har du photoshop. Den her tutorial er rimelig god https://photoshopcafe.com/focus-stackin ... -tutorial/
Jeg tænker også focus stacking lyder som svaret. Og ja hvis reflektioner er svære på f.eks. metal, så skal man konstant tænke i hvad de reflektere og faktisk lyse hele lokalet op i stedet.
De macro billeder jeg har taget mest har jeg haft 10 minutter til, "må jeg lige låne jeres brudebuket og vielsesringe et øjeblik"
De macro billeder jeg har taget mest har jeg haft 10 minutter til, "må jeg lige låne jeres brudebuket og vielsesringe et øjeblik"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Tak, du har ret. Det ligner kun exposure med bracketing.Smittefar skrev:Det kunne man godt kalde det, men bracketing snakker man mest om i forbindelse med exposure bracketing, hvor man laver mindst tre eksponeringer for at fange alle højlys og skygger (eller bare for at være sikker på, at mindst et af ens billeder er korrekt eksponeret.
Kan se nyere Nikon har "focus shift" aka. focus stacking indbygget, så spørgsmålet er hvordan man laver det manuelt?
Det bliver pænt svært endsige umuligt at gøre det helt manuelt tænker jeg... vi taler fraktioner af millimeter der skal stackes med billedera f en 1.5 cm høj miniaturefigure.
Bare jeg rører ved ringen på objektivt rykker billedet sig en lille smule. Jeg har bevidst slået den indbygget stabilisator fra i objektivet, da den godt nok holder biledet stille, men også rykker endnu mere på tingene overall (dette anbefales også i manualen når man bruger tripod).
Tak, lyder som lidt af (hele?) løsningen i min situation, især med auto-aligning, som ellers ville være et problem.Smittefar skrev:Så vidt jeg husker, har du photoshop. Den her tutorial er rimelig god https://photoshopcafe.com/focus-stackin ... -tutorial/
Vignetten er til gengæld whack på hans eksempel her
Kan godt mærke dovenskaben og stædigheden giver mig lyst til bare at ramme det hele med 1 skud uden focus stacking.
Manden er blot 15 mm høj. Kæmpe forskel med Sigma makro-objektivet i forhold til at bruge min prime, så penge godt givet ud.
Tak til Tue for Sigma-anbefalingen (endnu en lydmand - hvad faen er det med lydmænd og kameraer)
Mener det er F/16 på dette billede.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Hva' farver har du malet med?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Ja, det kan man godt sige fordi hele figuren ikke teknisk set kan være i fokus ved f/16.gs-dk skrev: Er billedet ikke lidt uskarpt?
Det eneste der er i fokus er ca. hans øjne eller måske spidsen af håret ved panden, men allerede næsen begynder at gå ud af fokus, selvom vi taler fraktioner af en millimeter i dybdeforskel.
Hvis jeg går under f/16, fx til f/32 så er der for lidt lys og bokeh i baggrunden ryger, men alt kommer marginalt mere i fokus.
Der er tale om manuel fokusering på et 15 mm stort objekt uden brug af focus stacking, dvs. jeg ved ikke hvordan det kunne komme mere i fokus uden brug af netop focus stacking.
Har du prøvet at tage makrobilleder af meget små 3D objekter, Gert?
Vallejo-maling og Games Workshop washes.Christoffer I. N. skrev:Hva' farver har du malet med?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Jeg har vist været inde på det før, men figurspil/maling og Heroquest var også en del af min opvækst.Holger skrev:Vallejo-maling og Games Workshop washes.Christoffer I. N. skrev:Hva' farver har du malet med?
Ville egenligt gerne igang igen, men det bliver for dyr en ekstra hobby. Ser en del terræn-tuts og generel modelmaling på youtube, dvs. fly, tanks m.m. Der er nogle åndssvagt detaljeorienterede folk derude, som deler ud af alle godterne.
Nå sorry for OT..
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Fedt, det er bare at komme i gang igen. Jeg har holdt pause i 30 år, men nu kører bussen på fuld fart. Utroligt sjov og afslappende hobby.
Også en god ting at hurtigt blive dygtig til, dvs. ret tilfredsstillende hvis man lige kommer over begynderhurdlen.
PS. Burde ikke være dyrere end en tussebasse at komme godt op at køre.
Også en god ting at hurtigt blive dygtig til, dvs. ret tilfredsstillende hvis man lige kommer over begynderhurdlen.
PS. Burde ikke være dyrere end en tussebasse at komme godt op at køre.
Hold en længere afstand og crop en smule. Jeg tror det ville fungere godt med lidt mindre dof, så man kunne antyde f.eks. nogle krigere på linje bag figuren.Holger skrev:Ja, det kan man godt sige fordi hele figuren ikke teknisk set kan være i fokus ved f/16.gs-dk skrev: Er billedet ikke lidt uskarpt?
Det eneste der er i fokus er ca. hans øjne eller måske spidsen af håret ved panden, men allerede næsen begynder at gå ud af fokus, selvom vi taler fraktioner af en millimeter i dybdeforskel.
Hvis jeg går under f/16, fx til f/32 så er der for lidt lys og bokeh i baggrunden ryger, men alt kommer marginalt mere i fokus.
Der er tale om manuel fokusering på et 15 mm stort objekt uden brug af focus stacking, dvs. jeg ved ikke hvordan det kunne komme mere i fokus uden brug af netop focus stacking.
Jeg synes det er en fin idé at lave en række af andre figurer stående bagved på et tidspunkt. Evt. foran en egentlig baggrund af en dungeon eller lign.
Det her var bare en test.
Det her var bare en test.
Holger, jeg har selv brugt Sigmaen meget, men med så små marginaler i DOF og focus kan det osse være nødvendigt med fine tune. Jeg har egentlig aldrig haft en cam/optik constellation som ikke skulle fine tunes. Med Sigma skulle næse og øjne gerne være knivskarpe, osse ved større f-værdi som 8.0 eller 5.6
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
F16? Så bør du have kæmpe dybdeskarphed og helt anderledes end på dit billede. Mener du 1.6, så kan jeg bedre forstå, hvad du skriver? ja - jeg har fotograferet meget små ting, men bruger normalt Helicon og det er - som skrevet - virkelig noget, jeg er glad for.Holger skrev:Ja, det kan man godt sige fordi hele figuren ikke teknisk set kan være i fokus ved f/16.gs-dk skrev: Er billedet ikke lidt uskarpt?
Det eneste der er i fokus er ca. hans øjne eller måske spidsen af håret ved panden, men allerede næsen begynder at gå ud af fokus, selvom vi taler fraktioner af en millimeter i dybdeforskel.
Hvis jeg går under f/16, fx til f/32 så er der for lidt lys og bokeh i baggrunden ryger, men alt kommer marginalt mere i fokus.
Der er tale om manuel fokusering på et 15 mm stort objekt uden brug af focus stacking, dvs. jeg ved ikke hvordan det kunne komme mere i fokus uden brug af netop focus stacking.
Har du prøvet at tage makrobilleder af meget små 3D objekter, Gert?
Ved så høje værdier kan jeg kun fokusere på en enkelt detalje i figuren ellers er resten ude af fokus, og som sagt selv ved F/16 kan jeg kun fokusere delvist.Hugo skrev:Holger, jeg har selv brugt Sigmaen meget, men med så små marginaler i DOF og focus kan det osse være nødvendigt med fine tune. Jeg har egentlig aldrig haft en cam/optik constellation som ikke skulle fine tunes. Med Sigma skulle næse og øjne gerne være knivskarpe, osse ved større f-værdi som 8.0 eller 5.6
Går jeg lavere end F/16 så begynder baggrunden at blive skarp og jeg mister bokeh alt for meget.
Det er ekstremt fintfølende, men ligeså er alle objektiver jeg har testet med. Så det er det samme med alle objektiver under miniaturefotografi.
Jeg forstår derfor ikke hvad du eller Gert skriver om F-stop, da det ikke stemmer overens med hvad jeg oplever.
De fleste på nettet (eksperter så vidt jeg kan se) rapporterer dog det samme som jeg oplever, dvs. typisk F/16 eller lavere til insekter.
https://photographylife.com/best-camera ... hotography
Her kan man se at de fleste små insekter close-up er taget med f/22. Kun guldsmeden (som er stor) er taget med højere f-stop eller mariehønen, som netop ikke er close-up.
Disse tal stemmer derimod overens med hvad jeg oplever her, men jeg får ikke nok lys så.
Mon ikke bare vi er ude i at sådan er det med 15 mm små figurer?
Well - et billede taget med 1.2 - 1.4 og i det område har en MEGET lille dybdeskarphed og ved et billede af ansigt vil næsen og øjnene ikke være i focus på samme tid og du vil blurre baggrunden og få en god (alt efter optik) bokeh. Jo højere du går op i tal desto mindre bokeh og større dybde - altså et gruppebillede hvor man står bag hinanden skal gerne have et højere blændetal og til gengæld får du mere baggrund med og meget mindre bokeh. Jeg har meget svært ved at tro, at du har taget dit billede med f16, da du har en meget cremet baggrund - med f16 vil du kunne se "langt" ind i billedet. Jeg har et Canon 200 mm 2.0 prime og det er så god (og dyr:)) kvalitet, at jeg kan bruge 2.0 og stille skarpt på en anden måde - men med mit makrooptik, da skal jeg helst op på blænde 5.6 til 11 for at lave makro med ét billede - med focusstacking er det en helt anden sag. Så undskyld - jeg tror, at der er noget galt med din f værdier.