Feedback på indspilnings session

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Feedback på indspilnings session

Indlæg af GoatSonds »

Jeg indspillede nogle sange med nogle friske musikere i The Village Recording i lørdags.
Jeg vil meget gerne have lidt feedback på indspilningerne! Det er første gang jeg stod helt alene i The Village Recording og satte al ting op. Vi skulle ha optaget på bånd, og det gjorde vi også de første 5 takes af første sang, men så lige som vi havde fået det perfekte take indspillet, ville båndoptageren ikke mere, og jeg bøvlede med den i en god halv time uden held, så jeg endte med at sætte det hele over til at optage i Pro Tools. Krydsfeltet blev lidt kringlet, men alt gik nu meget godt alligevel synes jeg.
Jeg har lavet en mappe i dropbox med alle sporene, som i kan smide ind i jeres DAW og lytte hvis i vil.
Hvis i vil må i da også meget gerne mixe lidt på det, og jeg vil da meget gerne høre hvad man så kommer frem til :)

https://www.dropbox.com/sh/we2uc5bfnm00lyq/2eai23yRBM
Det er Son Of A Preacher Man. Vokalerne er ikke med, det er bare cue vokaler.
Efterfølgene fandt jeg ud af at overheadsne og hihat måske lige skal fase-invateres.

Hvis linket ikke virker, så må i lige hjælpe mig lidt :-P

Til de interesserede så skriver jeg lige en lille tekst om mikrofoner, preamps, compressor og placeringer:
-BD in: EV RE20 - Vintech m. en lille smule EQ - ca 7cm inde i stortrommen og peger direkte hvor pedalen slår.
-BD out: Beyer Dynamic (jeg kan ikke huske hvad den hedder, men det er en bånd mikrofon, og alle de andre gange der står Beyer Dynamic, er det den samme) - Elberg - ca. 1 meter væk, vinklet så den peger skråt ned ad, for at udnytte bÂndmikrofonens naturlige 8-tals konfiguration, så der ikke komme så meget bækken og hihat ind.
-SN top: Beyer Dynamic - Elberg - typisk close micing position vinklet så hihatten ligger i 8-tallets døde vinkel.
-SN bund: SM57 - Elberg (phase inv.) - typisk close micing position pegene mod seidingen.
-HH: Neumann KM 184 - Elberg - ude i kanten, væk fra lilletrommen.
-RT: MD421 - Elberg - typisk close micing position vinklet så det ene ride bækken er i nyre-konfigurationens døde vinkel.
-FT: MD421 - Elberg - nogenlunde samme position som RT.
-OH L/R: Coles - Universal Audio 610 m. 1dB boost på 10KHz - Glyn Johns placering med mic 1 i centeret af trommesættet ca. 1-1,5 meter over lilletrommen og mic 2 samme afstand fra lilletrommen henne omkring gulvtammen.
-AMB L/R: Stereo Royer - Elberg - 1176 med en ratio på 8:1, halv-lang attack og hurtig release og max 3dB GR på hver - placeret ca 8 meter væk fra trommesættets front.
-Bas: DI - EAR - EAR med DC threshold ca kl 11, langsom release og med max GR på 3dB
-Gtr. 1: Neumann U67 - Elberg - placeret ca. midt på højttaleren, 2 cm væk fra frontstoffet. Forstærkeren er placeret ved siden af trommesættet med en skillevæg imellem, og i den døde vinkel p OH 2.
-Gtr. 2: Neumann U67 - Elberg - samme placering, på den anden side af trommesættet med skillevæg imellem og ca. i den døde vinkel p OH 1.
-Sax. Beyer Dynamic - Neve - Tube Tech lav ratio, slow attack, slow release, max GR på 3dB - placeret ca 15 cm fra enden af saxen 3-4 meter fra fronten af trommesættet.

Sangerinderne stod i en box ved siden af og sang ind i hver deres Neumann TLM 103 og gennem en EAR preamp.
Trommerne er kraftigt dæmpet på dette nummer!! med toiletpapir og moongel på de 2 ride bækkener

Hav gerne i tankerne at jeg er en lille ny i branchen på 19 Âr og har kun indspillet i meget små projektstudier tidligere, og jeg har "kun" 3-4 års erfaring :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Her er et par billeder derfra.

Bandet spiller:
Billede

Trommesættet med mikrofoner:
Billede

Båndoptageren der køre, mens den stadig ville:
Billede

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Nå, det lader ikke rigtig til at folk gider at dawnloade hele lortet. Det kan jeg også godt forstå :P
Jeg smider lige et bounce af de rå optagelser kun med lidt panorering.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... titled.wav

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Og så kan i da også lige få en anden sang (Langebro) vi indspillede:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... ngebro.wav
EDIT: Jeg glemte lige at fase-vende hihat og overheads. Her er den så med dem invateret:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... ro%202.wav

Her indspillede vi med et lidt andet setup:
Trommerne blev indspillet med samme mikrofoner, men med 2 ekstra room mics som stod helt nede bagerst i lokalet omring 12-15 meter væk fra trommesættet med et meget "spaced pair" af 414'ere ude i hver deres hjørne.

Bassisten stod stadig i samme rum som trommeslageren og indspillede gennem en DI, men vi flyttede den ene guitarist ind i sin egen box (guitaren der spiller fingerspillet selvfølgelig), og sangerinden i sin egen lille iso-box.
Tilsidst optog vi 2. guitar henover + soloen.

Vokalen var egentlig kun ment som cue, men vi endte faktisk alle sammen at være ret tilfreds med den, så jeg tror vi beholder den :)

Der er lige en fejl eller 2 i fingerspils-guitaren, men det har jeg rettet derhjemme.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Det er lidt ærgerligt når der slet ikke er nogen der vil kommentere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt at du har listet alt op osv., jeg vil bare overhovedet ikke kunne bidrage med noget brugbart angående indspilningsprocessen (jeg laver jo computermusik :wink: :-D ). Jeg tror ikke der er super mange af de mest aktive herinde der er indspilningsfolk..

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg synes det er svært at vurdere det enkelte indspilninger
Det hele skal ses i kontekst, og det er oftest der, når der er eq+comp på, at problemerne melder sig.
Så egl ville det kræve at jeg begyndte at mixe på det, for at kunne bedømme det....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Christoffer: Tak, du er skam undskyldt :) Jeg synes ellers også der plejer at være en del der arbejder med indspilninger her...

Jakobole: Okay, men du kan ikke sige om der er optaget hvad der skulle optages, og om det umiddelbart virker let at arbejde med?

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg har lavet et lidt hurtigt mix af Langebro
https://dl.dropboxusercontent.com/u/933 ... ix%201.mp3

Nyt svar