Når robotter improviserer

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Når robotter improviserer

Indlæg af Joachip »

I kender det nok allesammen fra diverse artsy-fartsy kunstudstillinger, hvor en eller anden ekcentrisk type stiller sig op og forklarer sine tanker i en time, hvorefter man så får lov til at høre et eller andet absurd stykke blip-blop som fyren tidligere har kaldt musik.

Jeg har kastet mig ud i samme dybe afgrund, og konceptet er egentlig simpelt nok: Man koder et program som så komponerer et stykke musik. Så vil jeg lade det være op til lydmaskinisterne at ryste på hovedet over mine absurde eksperimenter. For korthedens skyld nøjes jeg med de to mest udholdelige og realistiske resultater.

Så, nu endte jeg alligevel med at ævle løs ligesom den fiktive kunstner fra før...

Først det japanske orkester som har fået for meget sake:


Og så den mentalt ustabile café-pianist som ødelægger stemningen:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lyder som om, at Skynet har mere end en måde at udrydde menneskeheden på. :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

:dollargrin:
Og det kan være der kommer mere, når jeg har fået kodet videre på det. Så frygt...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Indtil videre er der vist ikke meget at frygte - heldigvis:)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Synes faktisk begge stykker er ret interessante på sine egne måder !

Har ingen erfaring indenfor kodning så, kan/har du lyst til at uddybe selve processen? Ikke selve koden, men mere sådan lidt basic forståelse. Eller evt et link hvor man kan blive lidt klogere :)


Bjørn

Default avatar
regonsch
Medlem
Indlæg: 89

Indlæg af regonsch »

Jeg kan faktisk meget godt lide den japanske :)
Om vi har noget at frygte vil jeg lade være op til den enkelte. Måske indebærer fremtiden musik og kunst produceret af robotter? Det lyder syret og skræmmende. Een ting er, at de tager arbejdet, men kunsten...
Har I hørt Mr Shadow? Den skulle være komponeret af AI. Den er faktisk meget cool, omend en smule schizo.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Japanerne har lavet flere gode tegnefilm om emnet med at en robot kan være superstjerne, og senere kom Miku Hatsune og gjorde det til virkelighed.

De to numre er faktisk lavet ud fra lidt forskellige principper. Den første er et resultat af mine eksperimenter med at bruge Joseph Schillingers musikteori til at opbygge noget genkendeligt vha. tilfældighed. Først danner den en skala ud fra nogen af Schillingers metoder. I dette tilfælde ramte den tilfældigvis en japansk skala (hira choushi), og den efterfølgende måde den skaber bas + akkorder + melodi på er også styret ud fra nogen af Schillingers principper. Det er sådan jeg har fået det til at være nogenlunde sammenhængende rent tonalt set.

Nummer to bruger næsten ikke Schillinger, så derfor er tonerne noget mere vanvittige. Her har jeg i stedet arbejdet med en slags fraktaler som hedder "L-systemer". Det som kendetegner disse er at man vha. ganske få start-parametre kan danne uhyre komplekse strukturer som typisk indeholder nogle genkendelige figurer som så dukker op i forskellige størrelser og mutationer. Men bruger dem normalt til at lave grafik med. Men denne genkendelighed er netop også brugbar hvis man vil have automat-musik, for man får både en vis genkendelighed og en grundlæggende struktur (opbygning) forærende på den måde.

Jeg skal have fundet en måde at kombinere de to ting på. Så tror jeg det kan gå hen og blive interessant.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det lyder bare som umusikalsk musik i mine ører, måske avantgarde for andre. Men det er jo hvad AI kan levere, og jeg tror ikke på at det bliver meget bedre. Det der kan skifte er hvormeget vi værdsætter klimperiet, afhængigt af om det lykkes at brande nogle AI'er og på den måde skabe et marked og publikum til det. Umiddelbart kan det lyde som børnemusik, så børn bliver nok målskive for det først..

Nyt svar