Gravity Assist - Jam 001 - min første synth-jam på video!

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Gravity Assist - Jam 001 - min første synth-jam på video!

Indlæg af Christoffer I. N. »




På med fuldskærm og nyd min jam (forhåbentligt). :)





Her følger noget videoteknisk, svar gerne:

Dejligt at vi har tråde om videoredigering herinde. Har ikke brugt ret mange timer i dag på at kunne lave det resultat i Blender, takket være den her post (Tak Morten):
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=587792#p587792

Beklager billede-gnidderet (gnidder i sort på højtaler til venstre i billedet og gnidder på min grønne væg til højre), det er ikke i min kilde-fil. "Uvidende Jeg" mistænker at det er bøvl med framerate. Den er sat til 23.98 i Blender, da VLC siger originalen er 23.976024. VLC siger dog at min Blender-eksporterede fil er præcis samme framerate. Har valgt H264 i Blender, da jeg mente det var det bedste(?)
Vedhæftet er VLC info om min originale fil:
org vlc info.png
org vlc info.png (19.61 KiB) Vist 1393 gange
Her er VLC info om den fil der er uploadet til Youtube:
blend vlc info.png
blend vlc info.png (18.11 KiB) Vist 1393 gange
EDIT: Tilføjelse:
Har nu prøvet at eksportere fra Blender med "lossless output" valgt under Encoding. Det resulterede i en fil der fylder 3.01GB istedet for 422MB, og problemet med blur/gnidder er der stadig.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Lyder fandme godt Christoffer! Vild med alle de detaljer der er i din lyd. Ret fedt.

Men øh, duude.. Kører du winxp? :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker! Ja jeg har jo valgt at efterprocessere/"mastere" lyden, ligesom jeg gør med de fleste af tingene på min soundcloud. Ved godt at nogle gerne vil høre den rå lyd på sådan nogle ting, men jeg synes nu jeg ville gøre det så godt som muligt, nu jeg valgte at det skulle være wav-lyden optaget i Cubase man hører, istedet for den elendige lyd fra mit kamera.

Det er Cubase 6.0 fra 2011, på Windows 7 64 bit. I klassisk Windows-tema ja. :-D

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hej, hvorfor er det optaget med kamera ?
Hvorfor ikke bare grabbe video og lyd direkte fra skærmen?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Selvfølgelig kan man også se at der bliver indspillet lyd og midi på en screengrab video, men jeg synes meget af charmen ved den her slags jam videoer er, at det netop er optaget med kamera der peger hen mod "instrumentet". Det kunne være en guitar, pedal-brættet som guitar-signalet kører igennem, eller et modular-system som f.eks. Morten gør. ( eks: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=71173 )

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Selvfølgelig kan man også se at der bliver indspillet lyd og midi på en screengrab video, men jeg synes meget af charmen ved den her slags jam videoer er, at det netop er optaget med kamera der peger hen mod "instrumentet". Det kunne være en guitar, pedal-brættet som guitar-signalet kører igennem, eller et modular-system som f.eks. Morten gør. ( eks: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=71173 )
Har du prøvet at eksperimentere med at filme fra oven, så man kan se dine hænder når du spiller på keyboardet og/eller ændrer på parametre? :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det gør jeg nok i senere videoer. Jeg havde en idé til hvor jeg kunne stille kameraet i den her situation, tog et test-billede med mere udefrakommende lys som så godt ud, men så et par timer senere, da jeg skulle optage video, var solen nærmest væk. :-D

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Christoffer I. N. skrev:Selvfølgelig kan man også se at der bliver indspillet lyd og midi på en screengrab video, men jeg synes meget af charmen ved den her slags jam videoer er, at det netop er optaget med kamera der peger hen mod "instrumentet". Det kunne være en guitar, pedal-brættet som guitar-signalet kører igennem, eller et modular-system som f.eks. Morten gør. ( eks: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=71173 )
Ok, jeg syntes nemlig ikke jeg kan se så meget aktivitet mht. keyboard/controller:-) Men det er intentionen at det skal filmes sådan og ikke fordi du ikke havde andre muligheder, ok så:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det eneste aktivitet er, at jeg spiller tonerne på keys. Der bliver ikke ændret parametre undervejs.

Jeg kan selv rigtig godt li' at se den her slags videoer, og da jeg gik igang i forgårs med det her cubase projekt, var det bare for at lege lidt rundt, jeg havde en konkret idé til noget jeg ville prøve i Bazille. Efter at have siddet med projektet og jammet i et par timer, fik jeg den idé, at jeg da lige kunne filme det. Så havde jeg en idé til kameraposition, trykkede optag på kamera og i Cubase, og så er det første take man ser og hører i videoen.
Så det var temmelig impulsivt. Men sådan er det ofte med mine kreative idéer.. :)

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

lyder godt !
dejlig rumklang

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

raoul skrev:lyder godt !
dejlig rumklang
Tak! :)
Bazille synthen er nærmest 50% wet med UAD CE-1/Brigade Chorus, det gjorde rigtig meget for lyden. Derefter er det jo så ind i Bloom og Adaptiverb, og Bloom fodrer også Adaptiverb.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Og meget afslappende at lytte til. Max chill.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak. :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Christoffer I. N. skrev:Det eneste aktivitet er, at jeg spiller tonerne på keys. Der bliver ikke ændret parametre undervejs.

Jeg kan selv rigtig godt li' at se den her slags videoer, og da jeg gik igang i forgårs med det her cubase projekt, var det bare for at lege lidt rundt, jeg havde en konkret idé til noget jeg ville prøve i Bazille. Efter at have siddet med projektet og jammet i et par timer, fik jeg den idé, at jeg da lige kunne filme det. Så havde jeg en idé til kameraposition, trykkede optag på kamera og i Cubase, og så er det første take man ser og hører i videoen.
Så det var temmelig impulsivt. Men sådan er det ofte med mine kreative idéer.. :)
Absolut god idé, jeg var blot tvivl om det med kammeraet var af nød. :-) Men du har ret, det er jo ikke en tutorial video.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt, lækker lyd som sædvanlig.

Jeg synes videoen er fin nok, og helt klart godt at det ikke bare er et screengrab. Næste gang kunne jeg dog godt tænke mig at se lidt mere "action".

Du har en masse fadere og potmetre til rådighed, brug evt. dem og film lidt længere væk så man kan se lidt mere keyboard action, behøver ikke være meget. Det er detaljerne der skaber helheden.

Nåe ja, og så smid evt. en kat med i billedet, gerne en killing. Folk går helt amok til det stads.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak Morten! :)
Ja jeg prøver at gøre mig mere umage med en bedre kameraposition næste gang.

Nu du selv skrev om Blender til video brug, godt nok noget tid siden, men har du så tips omkring det tekniske jeg spørger til oppe i det første indlæg? Iøvrigt var den guide lige til at gå til, han er ganske pædagogisk og gentager tingene lidt rigeligt til min smag, men det er super. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Til video er jeg faktisk gået over til Hitfilm express. Også gratis og en del mere pro, men stadig let at gå til.

Hvis du har mod på det vil jeg anbefale dig at springe på Hitfilm, også selvom du har brugt noget tid på blender nu.

Det der fnidder er helt nok fra convertering mellem codecs, tror ikke det er framerate convertering, men kan ikke sige det 100% med min begrænsede viden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ok super, det vil jeg overveje. Jeg synes nu Blender er fint at arbejde i, men jeg har nok glemt shortcuts osv. når jeg laver noget næste gang. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Uncite skrev:Nåe ja, og så smid evt. en kat med i billedet, gerne en killing. Folk går helt amok til det stads.
Fuckin'ay!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Ok super, det vil jeg overveje. Jeg synes nu Blender er fint at arbejde i, men jeg har nok glemt shortcuts osv. når jeg laver noget næste gang. :)
Ja, Blender er helt fint, men det er ikke skabt til video redigering, det er en feature der er kommet til lidt hen ad vejen og selvom du kan gøre rigtig meget, så synes jeg interfacet hæmmer en lille smule +ved export der har jeg også oplevet problemer af varierende art.

Men hvis det virker for dig, så er det selvfølgelig optur.

Et par punkter jeg synes jeg fik ud af at skifte til Hitfilm (Kun video selvfølgelig, bruger stadig Blender til 3D ting):

Ease of use. Interfacet er bare bygget til video og det mærkes.
Klippe stabilt. Blender giver mig heller ikke problemer, men på video delen føles Hitfilm mere solid.
Bedre/nemmere effekter. Det er nemmere at arbejde med farver, flippe video osv. i Hitfilm.
Bedre export Jeg synes outputtet er bedre i Hitfilm. Du kan godt nok kun exportere direkte til youtube, .mp4, eller .Avi med den gratis version, men du skal ikke tænke over noget ud over din target bitrate (Altså størrelsen/kvaliteten på filen) og det ser godt ud hver gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Modtaget. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten (og evt. andre), jeg tillader mig lige at bump'e denne tråd, fordi jeg skal til at rode med video til musik igen. Bruger du stadig Hitfilm express?
På nuværende tidspunkt skal jeg vel nærmest starte forfra, hvis jeg går igang med Blender igen. Så et skift til et andet gratis program ville ikke gøre mig noget, hvis det er lige så let at gå til som Blender inkl. "video-manualen" tidligere omtalt i tråden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, bruger stadig hitfilm og er rigtig glad for det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super, så vil jeg tage et kig på det! :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Husk at optage i større opløsning end 1280x720 - det er soooo 2003 ;-)

Nyt svar