Jeg laver EP...

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Jeg laver EP...

Indlæg af Mikkel Kå »

Ja, altså jeg er gået all-in og har besluttet selv at lave miks og master på vores kommende EP. (plus indspilning osv) Et KÆMPE arbejde, men når det lykkes at ramme noget acceptabelt, også en kæmpe tilfredsstillelse.

Første single (har man singler på en EP?) er ved at være færdig. Skulle du have lyst til at give den et lyt og evt smide en kommentar inden den ryger ud i verden, så klik på linket her...

https://www.dropbox.com/s/l1vvbvsfed1as ... 0.wav?dl=0

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Det lyder indelukket i hi mid/top. ikke meget men nok til at det lyder for mørkt IMHO

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Noteret! Tak for svar.

Vil du mene det er en mix-ting eller en mastering-ting?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

det tror jeg godt du kan lave selv i masteringen :)

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Allrighty - tak igen. Jeg kigger på det...

Mvh

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

bare mit input jo - vent og se hvad de proff siger :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil mene at det er galt i mixet, men er jeg den eneste der har en frygtelig mængde forvrængning?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Der er noget galt i mixet. Lyder indelukket. Vocal mudrer til og leadgtr. i intro sekvensen drukner totalt. Som nævnt tidligere i tråden, hi mid og hi mangler noget.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis ud har mixet trommerne ned på én bus og har komprimeret den, og derefter skruet den ned, lyder den undertrykket i forhold til resten hvis man har taget for hårdt fat i kompressoren.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak for kommentarerne - jeg kigger på det...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu Hald er den eneste der nævner en forvrængning tænkte jeg jeg lige ville give det et lyt.

Mixet er for mig ikke nødvendigvis specielt indelukket i en grad der ikke kan gøres noget ved i en mastering, hvis der skal gøres noget markant ved det. Den her frekvensbalance kan efter min mening sagtens forsvares. Det er et smagsspørgsmål.

00:57 "and he said" panned mod venstre lyder lowcuttet eller noget i den stil, ikke processeret på samme måde som resten af vokalerne? Den lyder spinkel og træder ikke frem på samme måde som andet vokal. Lydniveauet på den lyder umiddelbart fint og en fin lille detalje.

Omkring det forvrængning Hald skriver om, jeg hører noget (korte knas/krads/click) der kunne lyde som en limiter eller en clipper der arbejder for meget. Det er primært når vokal og guitarer spiller fuld tryk på samme tid, men også eksempelvis i stykket der begynder 1:21. Det sker oveni guitarerne, som også lyder til at være de højeste lyde.

Trommerne skal frem i mixet, som Hald skriver kunne det godt lyde som dine trommer samlet på en bus/gruppe der er dæmpet. Dog virker det som om det store (?) crashbækken kommer lidt ekstra frem iforhold til de andre trommer. Eksempelvis ved 1:18, 2:05, til dels 2:21.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring det med balancen i lydniveauer, lyt evt. lavere når du mixer niveauer. Måske brug et reference-mix fra noget lignende, til at få en idé om hvor trommer skal ligge iforhold til resten.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak for dine altid nuancerede og dybdegående svar i denne kategori, Christoffer.

1: Fint at høre din holdning til frekvensbalancen. Jeg opfatter det heller ikke som specielt mørkt, men mere herom senere... (punkt 6)

2: "And he said" - korrekt - den ligger ikke på samme spor som mainvokalen. Det var egentligt tænkt som en slags "effekt" at den ligger sådan, men måske det skal tænkes om. Det overvejer jeg lige...

3: Den forvrængning der høres er fra den Waves NLS der ligger på nogle af sporene - herunder guitar. Jeg er ret sikker på at der ikke er noget der overstyrer på det eller andre spor. Det kan godt være den er drevet lige hårdt nok, men den giver også en karakter til guitarlyden, som jeg godt kan lide, når den bliver presset.

4: Nuanceforskellen i de to crash kommer af at der er mono-OH, og at der faktisk er ret stor forskel i lydniveau på de to crashes. Det ene er ultratyndt, og derfor larmer det væsentligt mindre end det andet.

5: Det kan godt være trommerne skal lidt frem. Referencen her har været Everlong (Foo Fighters). Normalt får jeg kommentarer på at trommerne bliver for høje (er jo selv trommeslager), så denne gang har jeg prøvet at lægge dem længere tilbage.

6: Der ligger en dynamisk EQ på masteren, som dæmper lidt ved både 3.5khz og cirka 220hz (roughly - har den ikke foran mig lige nu) - og der ligger jo også en del trommelyd der (hhv "snap"/"klik" i snare og BD, og bund i snaren). Jeg tror jeg vil prøve at bypasse den, og se om det ikke lysner det generelle billede en smule, og bringer trommerne en anelse længere frem.

7: @Dan: Den sologuitar kunne måske godt trækkes lidt længere frem også...

Mvh MIkkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Inden jeg evt. begynder at ændre i mikset* har jeg lavet en masterversion hvor jeg har fjernet den dynamiske EQ (og tilføjet en lillebitte smule compressor for the fun of it)


*Både fordi jeg ved bare at jeg kommer at ændre et eller andet niveau som skubber det hele lidt den ene eller anden vej, og så er jeg jo lige vidt, og så også fordi det er lidt sjovt at sidde og rodde med Ozone.


Christoffer (og andre før ham) har anbefalet at lytte lavt, så det har jeg prøvet. Men altså - det har jeg godt nok svært ved at vænne mig til. For lyst til at banke godt op for lyden og høre det ved "rigtig rock lydstyrke".


https://www.dropbox.com/s/229qogw03ehw1 ... 7.wav?dl=0

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ved godt at det er fristende at lytte højt. Men du kan skrue op når du har opnået noget du er tilfreds med, og enten blive skuffet, eller blive lykkelig.
Som alt andet tager det noget tilvænning. Giv dig selv nogle belønninger udfra nogle udfordringer du ved du kan klare.
Sådan noget som volume balance på de forskellige elementer er efter min mening lettere at få på plads ved et lavere lydniveau. Det er svært sådan rigtigt at vejlede i hvor lavt det skal være, men du kan eksempelvis starte med at høre noget af din favorit-musik, og skrue helt ned, derefter skrue stille og roligt op, høre hvad der kommer først frem (nok i dit tilfælde med rock/heavy ofte snares. guitarer, evt. crash), så skrue lidt mere op og høre hvilke detaljer du egenligt kan høre.
Nu kender du selvfølgelig musikken i forvejen, men visse detaljer vil forsvinde hvis du hører lavt nok, igen også afhængigt af hvad for noget musik du hører. Det vil være sværere at opdage detaljer i et travlt rock mix, end i noget minimal techno med "masser" af tid imellem forskellige elementer.
Ofte vil der være mere dynamik i dit mix end i det færdigmasterede reference-musik, medmindre du mixer med hele din masteringkæde tændt. Så den del skal også med ind i ligningen.
Jeg mixer normalt selv der hvor jeg synes jeg kan høre alt, inklusiv langt de fleste hvis ikke alle detaljer, men hvor jeg godt kunne tænke mig at skrue op. Det virker for mig.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nå - det første nummer blev færdigt og er lagt ud, så nu går turen til nr 2. Måske det i virkeligheden mere bliver en stribe en singler end en egentlig EP.

Anyways: Som sædvanligt vil jeg sætte pris på et par kommentarer, hvis der er nogen der har tid og lyst.
Jeg ikke helt tilfreds, men har lidt svært ved at lokalisere hvor den er gal...

Her er den i hvert fald: https://www.dropbox.com/s/mrpkp6z68qfro ... f.wav?dl=0

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyt på B&W'erne:
Da vokal kommer ind omkirng 0:53 synes jeg umiddelbart den skal længere frem i mixet.
Trommer virker som om de falder lidt i baggrunden deromkring 2 minutter hvor omkvædet(?) kører.
2:30 tror jeg vokalen kom bedre på plads, eller også har vænnet mig til niveauet.
Når den der gamle snak kører lyder det som om der er noget knas hist og her.

Ellers et fint indtryk.

Lyt på monitors:
Ang. vokalen:
Det virker som om at den bliver lidt højere del for del.
I første del (0:53-1:39) er den lavest og skal mest frem
anden del (1:39-1:57) bliver den lidt højere, men nok skal stadig en lille smule frem
tredje del (2:27-3:14) er en mellemting mellem første og anden del, og skal altså en smule frem
fjerde del (3:15-3:56) virker som om den stiger i intensitet hen mod slutningen, og ender med at blive en smule for høj. Generelt skal den nok lidt tilbage.

Generelt synes jeg det lyder som om, at guitarerne er for høje hele vejen igennem. Det er nok her jeg ville starte iforhold til at rette på niveauer, da trommer og vokal passer nogenlunde sammen. Trommer må gerne komme lidt frem, jeg hører ikke samme udsving i niveau i dem med de markant højere bækkener hist og her i første nummer.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak, Christoffer.

Jeg prøver at skrue en my ned for guitarerne, og gå vokalens automation igennem igen.

Lydklippet/manden der taler er fra 1934, så der er en del knas på, som jeg har prøvet at få væk. Melodiguitaren knaser vist også lidt - den må jeg lige kigge på igen...

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

hvis du vil ha' hjælp til det gamle snak så send lydfilen, så ser jeg hvad jeg kan gøre med RX. bare send wetransfer link på pm hvis det er

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Du har sgu nogle skarpe ører. Vokal-dub sporets automation var ikke helt straight, og svingede i niveau lige præcis efter det mønster du beskrev.

Tak for tilbuddet om RX, men jeg tror Steincke får lov at knase lidt...

Nu har jeg så prøvet at sænke guitarerne lidt, og hæve vokal, stortromme og snare en lille bitte smule. Jeg stoler ikke helt på mit rum, men synes det blev OK. Forhåbentligt vil jeg stadig synes det i morgen, når jeg får hørt det igen derhjemme... Måske melodiguitaren i omkvæddet stadig er en my for høj. Men altså...

https://www.dropbox.com/s/p3y3awy7gmb1n ... 1.wav?dl=0

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg lytter imorgen! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så har jeg fået lyttet.
Meget bedre balance nu! Jeg blev dog slået lidt ud i starten, fordi højre introguitar, den der starter nummeret ud, endnu er for høj iforhold til vel nærmest alle andre spor i nummeret. Det gælder også for breaket omkring 2:15.
Dog virker det som om at trommer m.m. også bliver hevet lidt frem i breaket ved 2 min, så det er muligt at det er noget dynamik-værk på din master der hiver tingene frem, når der ikke er fuldt frekvensspektrum. (?)
Derudover synes jeg det er nogle gode forbedringer du har lavet. Dejligt at guitarerne er kommet lidt bagud, der kommer flere detaljer frem fra de forskellige spor.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det er nok både mix og master der gør det, og det at balancen mellem instrumenter synes at ændre sig i masteringprocessen (det kan også være noget jeg bilder mig ind, eller mine skills der er for dårlige).

Lavede faktisk et take hvor introguitaren var lidt lavere, mens omkvæds-melodiguitaren var lidt højere.
https://www.dropbox.com/s/frcavv149v460 ... 2.wav?dl=0

Det bliver nok den jeg går med (og så lever jeg med at f.eks går her og synes at klikket i stortrommen er blevet lige højt nok, og ... )

Tak for lyttet.


Næste nummer jeg kaster mig over bliver "den følsomme rock-ballade"...

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Så fik jeg kastet mig over balladen...

Jeg har prøvet at sænke guitarerne mere denne gang, og gik også lidt hårdere til den i masteringen denne gang.

Den afsluttende guitarsolo måtte måske godt være en tand højere, og måske er bunden/bassen blevet for voldsom. Det går lige an her hos mig, men måske det kammer over på mere bastunge anlæg...?

https://www.dropbox.com/s/py6lb5ac1jafo ... R.wav?dl=0

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

der er stadigvæk problemer med 5-8 khz området. der mangler energi dér - specielt i vokalerne/trommerne.
men ikke meget IMO - 3 db hist og her

Nyt svar