Procesering af voice over til musik teori

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Procesering af voice over til musik teori

Indlæg af bryla »

I forbindelse med mit voice over arbejde, vil jeg høre jeres kommentarer til mine indspilninger. Jeg vil især gerne høre, om jeg gør noget forkert i min processering eller om jeg skal gøre noget andet.

Af workflow årsager, har jeg kun Alloy 2 at gøre godt med efter indspilningen. Kæden er ind i preamp og 1176-klon.

Rå indspilning:
https://www.dropbox.com/s/9hjzxubigmuv4 ... n.aif?dl=0

Med Alloy 2:
https://www.dropbox.com/s/h1l4gg19etqoj ... d.aif?dl=0

EDIT: Eksempel på video med så god processering som jeg kan pt :) https://www.dropbox.com/s/tkumq59lmna9e ... r.mp4?dl=0

Alle råd modtages med kyshånd!

Thomas

UPDATE 22. juni 2018:
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har kun lige lyttet i hovedtelefoner, også for at spotte evt. problemer med baggrundslyd.

Jeg synes det lyder godt!
Alloy 2 lyder til at fjerne nogle af de nedre frekvenser, og noget compressor for at udjævne lydniveau. Compressoren lyder til at være meget hurtig, og giver nogle spidse lyde hist og her, på transienter og endelser. For mig kunne compressoren sagtens arbejde mindre.
Har selv ingen erfaring med den her slags arbejde, så der skal nok nogle mere garvede på banen med konkrete råd.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes også at det lyder godt. Det eneste jeg tænker er at det er ret lavt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Compressoren lyder til at være meget hurtig, og giver nogle spidse lyde hist og her, på transienter og endelser. For mig kunne compressoren sagtens arbejde mindre.
Hvis compressoren arbejder endnu hurtigere (fx 1-2 ms attack) så vil den omvendt nappe flere spidser. Hvis den er for langsom, så vil den netop ikke skrue så meget/hurtigt ned for spidserne.

Men en hurtig attack+release kombineret med meget gain reduction kan give forvrængning, hvilket sjældent er et problem i selv moderat omfang på en VO.

Så mon ikke der skal en hurtigere comp til og evt. en limiter. Dertil evt. en dynamisk EQ der kan nappe spidserne hvor de mest befinder sig frekvensmæssigt a la en de-esser.

Ikke hørt VO'en endnu, bare teoretisk.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for inputs!

Har lagt en video op, som jeg har lavet i dag med så god teknisk snilde som jeg kan.

https://www.dropbox.com/s/tkumq59lmna9e ... r.mp4?dl=0

Har fiflet med threshold og attack på Alloys compressor og prøver at finde et sweet spot, så jeg heller ikke skal klippe for mange vejrtrækninger ud.

Prøver hele tiden at justere, men sigter efter at lave mig et preset.
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

lyder forkølet/indelukket IMO....

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

raoul skrev:lyder forkølet/indelukket IMO....
Og jeg søger hjælp til hvordan det kan gøres bedre!
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Jeg ville dykke 500 hz området da der ligger noget grimt dér omkring.
Og så hæve 3 khz området.

Det er udfra din original fil uden processing på...
Vedhæftede filer
Screen Shot 2017-11-03 at 17.15.43.png
Screen Shot 2017-11-03 at 17.15.43.png (359.15 KiB) Vist 1083 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev:I forbindelse med mit voice over arbejde, vil jeg høre jeres kommentarer til mine indspilninger. Jeg vil især gerne høre, om jeg gør noget forkert i min processering eller om jeg skal gøre noget andet.
Nu fik jeg lyttet,

1) Køb en bedre speak mic. Der er meget hvislen i s'erne og den overstyrer/rumler. Hvad med en SM7B med den medfølgende vindhætte?

2) Måske delvist mic'en, men primært vil jeg tro det er rummet der giver en del resonans ved ca. 500 Hz og lige under 200 Hz (180 måske, bare et gæt). Chance for at kunne dæmpe med noget Rockwool?

3) Jeg kan ikke høre Alloy gør noget godt. Hvad med bare alm. EQ, dynamisk EQ (FF Pro-MB) og en alm. comp? Pro-MB er en life saver til speak.

Som Raoul siger, så kig på resonanserne og hæv forståeligheden lidt, men de der hvislende sibilanser bliver svære at fixe i processeringen. En fokuseret de-esser der lyder ikke nødvendigvis optimal.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev: EDIT: Eksempel på video med så god processering som jeg kan pt :) https://www.dropbox.com/s/tkumq59lmna9e ... r.mp4?dl=0
Der er den del bump, men værst er de meget høje sibilanser. Dertil er der en ret overraskende stereo-effekt på vokalen, hvilket især er hørbar i toppen - ikke mindst sibilansen.

Det virker som en klar fejl? Tvivler på du har optaget din speak med en stereo mic eller lagt stereorumklang på speaken. Kan også være en encoderfejl på lyden i videoen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak Raoul og Holger! Jeg arbejder videre :)

Grunden til at holde det i Alloy er simpelthen fordi det er det eneste af mine plug-ins der virker i Screenflow med UI. Vil helst ikke dele processen op i to, da der kommer en del skærmoptagelser med simultan speak.

Det kan også være screenflow der laver stereo sjov. Må tvinge processeringen i mono!
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev:Pro-MB er en life saver til speak.
Hej Holger, kan du forklare dette? Evt. hvordan det forholder sig i forhold til Logics egen MB-comp eller fx Ozone, som jeg har.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan betragte Pro-MB som en alm. EQ, men med dynamisk kontrol. Det gør den velegnet til at kontrollere fx dybe resonante udsving i stemmen som giver mudder (uden at stemmen mister fylde på andre tidspunkter), den kan kontrollere nasale udsving i mellemtonen, reducere skarpe snerrende udsving i øvre mellemtone (uden at stemmen ellers bliver indelukket) og endelig er det en glimrende de-esser.

En alm. multibåndscompressor er delt op i x antal diskrete bånd med konstante crossovers og ændrer lyden både når den er aktiv og når den ikke er aktiv, ofte med store fasedrejninger. Pro-MB i "Dynamic phase" (default) ændrer kun lyden, når der er aktivitet pr. bånd og drejer fasen proportionalt.

Generelt er en god dynamisk EQ både mere naturlig at høre på og mere intuitiv at operere end en traditionel multibåndsenhed fordi den altså ikke har konstante crossovers og fordi dens bånd er traditionelle shelves og parametriske cuts (eller boosts, da Pro-MB også kan være upward compressor eller expander).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev:Du kan betragte Pro-MB som en alm. EQ, men med dynamisk kontrol.
Så det ville være mere rimeligt at sammenligne den med Ozones Dynamic EQ?
Skærmbillede 2017-11-05 11.53.06.png
Skærmbillede 2017-11-05 11.53.06.png (608.85 KiB) Vist 1016 gange
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja det ser sådan ud. Kan du indstille ratio pr. bånd? Jeg kan ikke se parametret for ratio. Umiddelbart mangler der en vigtig feature, nemlig range/gain reduction cap.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er rigtigt, det kan jeg ikke.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Altså du kan garanteret få en god voice bare med Logic stock plug-ins eller lign. så det kommer ikke an på det.

Det er bare en fed feature der gør at du fx kan køre med høj threshold, høj ratio, hurtig attack/release (a la en limiter), men cappe gain reductionen, således at du kan sætte threshold lige der hvor du vil uden at risikere overkomprimering.

Visse Waves plugs har range, men mangler ratio - og så er vi lige vidt. Begge dele skal være tilstede.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vækker en gammel tråd til live, men ville lige dele med jer, hvor det står nu:

Ved godt det langt fra er professionel, men det er takket være hjælpen herfra :)
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Klart og tydeligt men ikke meget brystkasse/bund - men det kan jo være sådan din stemme bare lyder.

Not bad :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

raoul skrev:Klart og tydeligt men ikke meget brystkasse/bund - men det kan jo være sådan din stemme bare lyder.

Not bad :)
Tak! Ja det kan meget vel tænkes. Det er den tone, jeg er vant til at høre min egen stemme som, men ved det af gode grunde ikke :)
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Nu er klippet ikke tilgængeligt længere, men som jeg husker det, så fremstod voiceover'en meget tydeligt. Men ville foreslå at de skrevne og kommenterede eksempler blev krydret med nogle lydeksempler - det tror jeg vil være godt og kunne fremme forståelsen for mange.
Men det er selvfølgelig er (redaktionelt) valg, hvad der skal med i videosekvensen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Selvfølgelig! Det har jeg også sporadisk haft med men det burde være fast inventar. Tak!
skriver noder

Nyt svar