Strygere - kontrapunkt?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Strygere - kontrapunkt?

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Vil rigtig gerne have jeres feedback på dette nummer. Jeg forsøger at lave kontrapunkt. Ved ikke om det er lykkedes.

Jeg har nogle noder klar, men jeg er usikker på jeg kan senere kan slette vedhæftede filer her på forummet.

Stykket består af 2 violin-ensembler, 2 viola, 1 cello-ensemble. Jeg har forsøgt at gøre hver stemme så uafhængig som mulig.
Senest rettet af mediumaevum man 4. dec 2017 15:50, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du burde kunne tilgå dine vedhæftede filer via dette link, eller navigere dertil selv:
http://lydmaskinen.dk/ucp.php?i=ucp_att ... ttachments

Du kan evt. teste ved at uploade et billede e.l., og se om det optræder på listen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dog husk på, at så snart andre har adgang til noget herinde, kan det downloades.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Dog husk på, at så snart andre har adgang til noget herinde, kan det downloades.
Ok, tak. Jeg har vandmærket det.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vil stadig anbefale at fokusere på at skrive to-stemmigt.
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

fedt :)

Det lyder dog som tonerne fra halo !



altså koret i starten ...

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det undrer mig, at du noterer den i 4/4, når satsen er 3/4. Det gør det meget mere forståeligt at læse. Lav en 1/4 dels optakt og så 3/4 derfra.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

raoul skrev:fedt :)

Det lyder dog som tonerne fra halo !



altså koret i starten ...
Jeg har aldrig hørt den før, jeg har ikke kopieret. Men har lige hørt den fra Halo, og jeg kan ikke høre de store ligheder.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det undrer mig, at du noterer den i 4/4, når satsen er 3/4. Det gør det meget mere forståeligt at læse. Lav en 1/4 dels optakt og så 3/4 derfra.
Tak, så var det derfor jeg ikke kunne finde ud af at få tonerne til at passe i PianoRoll's grid.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg synes ikke det lyder godt. violinerne støder sammen og der er dårlig lydkvalitet. det lyder tyndt og hårdt.
du burde prøve at smide noget vintage-warmer vst på.. ?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SIDwave skrev:Jeg synes ikke det lyder godt. violinerne støder sammen og der er dårlig lydkvalitet. det lyder tyndt og hårdt.
du burde prøve at smide noget vintage-warmer vst på.. ?
Jeg tror ikke, at det er det manden spørger om. Du er nok nødt til at forstå, at det ikke handler om viden inden for det felt, du arbejder i.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
SIDwave skrev:Jeg synes ikke det lyder godt. violinerne støder sammen og der er dårlig lydkvalitet. det lyder tyndt og hårdt.
du burde prøve at smide noget vintage-warmer vst på.. ?
Jeg tror ikke, at det er det manden spørger om. Du er nok nødt til at forstå, at det ikke handler om viden inden for det felt, du arbejder i.
Det jeg spørger til et det rent musikteoretiske. Ikke lydkvaliteten af violinerne, for det kan jo rettes til med dynamik.

Men inden jeg sætter kurver på og bruger en masse tid med at opsætte dynamik-indstillingerne til violinerne, har jeg brug for at vide hvordan det rent musikteknisk lyder, ikke lydmæssigt, men i hht. regler omkring flerstemmighed og melodien/harmoniseringen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det der sker, når man laver flere og flere stemmer, er, at man ikke kan overskue selvstændigheden. Flere steder spiller to stemmer samme fraser (fx. i oktaver) hvilket absolut ikke er selvstændighed.

Derfor min kommentar om at fordybe sig i 2 stemmer.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Ang. mangel på dynamik: Er det normalt med alle VST'er som har med strygere at gøre at de skal programmeres manuelt med kurver? Dvs. findes der ingen stryger-vst'er som lyder naturlig fra start?

Jeg har 8DIO-strygerne og hver tone lyder jo godt hver for sig, men spilles de sammen lyder de statiske. Jeg kan ændre på dem ved at køre hver stryger-sektion ind i en kanal for sig og give dem individuelle MIDI-CC-kurver for hhv. vibrato, dynamics og expression. Men det virker til at være et større arbejde da hvert output skal være individuelt før det lyder naturligt.

Er det normalt med så meget efter-komposition for stryger-vst'er?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Man kan nærmest sige, at jo bedre strygebibliotekerne er desto mere skal du programmere. Og det er sagt mange gange før - men åbenbart ikke nok - du kan godt opgive at programmere strygere helt, der skal spilles og "føles" for at bare nærme sig det rigtige udtryk. Det næstbedste er at programmere og spille ind og så få en stryger på hvert instrument til at smide en RIGTIG top på. Det vil give dit klangbillede autencitet. Jeg har hørt store film mock-ups med biblioteker - men det var med folk, som var virkelig gode til at programmere, spille og som kender til instrumentation på højt niveau.

En "rigtig" musiker med kendskab til den rigtige vare, vil altid kunne kunne høre forskel.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du ser nogle af 8Dio's tutorials eller demo walkthroughs, så kan du se, at de bruger modwheel meget, enten til volume eller andet performance orienteret.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har en Korg nanokontrol med fire fadere programmeret til expression, volume, vibrato og aux som fx bueposition alt afhængig af hvilket bibliotek jeg spiller med. Her kommer hemmeligheden: jeg SPILLER stemmerne ind med højre hånd (det er det, der giver den naturlige timing) og venstre hånd rider faderne alt afhængig af den ønskede frasering.

Modtager også mockups fra folk, der udelukkende laver den slags og de laver det vanvittig godt! Der er dog stadig op til stor forskel på den musikalske kvalitet, når jeg har orkestreret det, og stykkerne så bliver indspillet.
skriver noder

Nyt svar