Gode råd til efterbehandling......

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
bobotempo
Medlem
Indlæg: 10

Gode råd til efterbehandling......

Indlæg af bobotempo »

Jeg er en glad og selvlært amatør, som hygger mig lidt med at indspille ting og sager med mine unger. Jeg arbejder i Cubase 5, og bruger kun det som nu engang ligger der. Ambitionsnivauet handler ikke om offentliggørelse, men er kun tænkt til familiebrug. Men derfor må det jo godt lyde ok. Spørger efter de lavest hængende frugter, så et par kommentarer til niveuer, eq, comp, verb, delay, pan og den slags ville blive værdsat. For lidt, for meget, forkert....?
På forhånd tak.
https://soundcloud.com/bobotempo/evaglad-mix-92

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

To ting jeg ville gøre anderledes:

1) Rummet omkring orkestret er forskelligt fra rummet omkring sangeren - det virker som om der er mere rum på sangen, mens orkestret står mere 'tørt'. Her kan man enten anvende samme rumklangs-plugin på både instrumenter og vokal, eller, hvis vokalen er optaget et sted med mere efterklang, anvende en 'convolution reverb' på instrumenterne med samme lyd som på vokalen.

2) Stortrommen har en ret 'langstrakt' klang - den er længe om at klinge ud. Det gør det samlede lydbillede lidt mørkt og mudret. En kortere klang på stortrommen kan f.eks. laves med en noise gate med en kort release-tid.

Elleres en ret god produktion. Instrumenterne blander ret godt indbyrdes, og man får hurtigt fornemmelsen af en musikalsk helhed.
We don't make mistakes - we do variations.

Default avatar
bobotempo
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af bobotempo »

Mange tak for tips. Prøver det af : )

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er selvfølgelig vigtigt at vokalen ligger godt foran i sådan en sang som den her, men det er måske lige lovligt markant hvor meget den er højere end resten. Den vil stadigvæk være tydelig selvom den er et par dB lavere.

Trommerne lyder måske lidt fjerne. Måske lidt mindre rum og så giv hele trommesættet en smule mere omkring 100-200 dB.

Men ellers er der da fin lyd på det, synes jeg. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar