Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Er overgangen i sidste halvdel (1:29) noget der kan gøres bedre, og i givet fald hvordan?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det ville være rart med lidt feedback/konstruktiv kritik.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

En observation kunne være at stykket mangler progression, altså f. eks. opbygning/opløsning. Det kører meget rundt i de samme melodi strukturer + akkorder hvilket bliver lidt kaotisk at lytte til. Hvor skal lytteren hen?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes strygerne lyder lige lovlig synthfløde agtige. Er det ikke en stil der kalder på en mere jordnær strygerlyd?

Der er også rigeligt med rumklang til stilen på tænker jeg.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Jeg synes strygerne lyder lige lovlig synthfløde agtige. Er det ikke en stil der kalder på en mere jordnær strygerlyd?

Der er også rigeligt med rumklang til stilen på tænker jeg.
Hmm... i mine hovedtelefoner lyder det som almindelige strygere. Det er 8Dio's violin, viola og cello-ensemble.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:En observation kunne være at stykket mangler progression, altså f. eks. opbygning/opløsning. Det kører meget rundt i de samme melodi strukturer + akkorder hvilket bliver lidt kaotisk at lytte til. Hvor skal lytteren hen?
God pointe, det vil jeg arbejde videre med. Har lidt problemer med variation af mine numre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mediumaevum skrev:
Holger skrev:Jeg synes strygerne lyder lige lovlig synthfløde agtige. Er det ikke en stil der kalder på en mere jordnær strygerlyd?

Der er også rigeligt med rumklang til stilen på tænker jeg.
Hmm... i mine hovedtelefoner lyder det som almindelige strygere. Det er 8Dio's violin, viola og cello-ensemble.
På mit 150.000 kr. anlæg lyder det af samples der ikke fungerer så godt til denne stil. Det gør det også på de indbyggede 20 kr. speakers i iMac'en. ;-)

Rumklangen gør det nok ikke bedre. Prøv noget mere jordnært til stilen.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:
Holger skrev:Det er 8Dio's violin, viola og cello-ensemble.
8DIO lyder da ikke specielt godt? Faktisk forstår jeg ikke man vælger at bruge andet end Vienna Symphonic Library?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
Holger skrev:Det er 8Dio's violin, viola og cello-ensemble.
8DIO lyder da ikke specielt godt? Faktisk forstår jeg ikke man vælger at bruge andet end Vienna Symphonic Library?
VSL-strygerne lyder da heller ikke særligt gode, når man hører dem spillet alene. De lyder meget unaturlige, midi-agtige.

Jeg kender ikke VSL, men jeg ved at 8DIO giver mig mulighed for at styre vibrato, dynamics og expression, derudover 8-10 forskellige måder at spille en tone på for hhv. legato og dynamic bowings.

Jeg har ikke prøvet at kombinere de forskellige stryger-metoder eller mod-wheel i mine stykker. Det er jo helt vildt så meget programmering der skal til, så derfor har jeg bare brugt en standardsetting. Kunne være jeg skulle prøve at programmere dem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Grundlyden er bare ikke særlig nærværende eller reel.

Jeg har VSL som Bredal nævner og det lyder væsentligt mere rigtigt i mine ører, men som med alle strygere kræver det en masse programmering før det lyder ægte.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Grundlyden er bare ikke særlig nærværende eller reel.

Jeg har VSL som Bredal nævner og det lyder væsentligt mere rigtigt i mine ører, men som med alle strygere kræver det en masse programmering før det lyder ægte.
Er det soloviolin-stykket du tænker på, eller et det legato ensemble?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Legato på rigtige strygere dukker ikke lyden ved toneskift. Det er som om hver tone starter en ny sætning. Det er nok det der får det til at lyde unaturligt.

Som det også er sagt i denne tråd: det kræver omhyggelig programmering at få det til at lyde som naturlige fraseringer. Det gør de også på 8DIOs tutorials.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Legato på rigtige strygere dukker ikke lyden ved toneskift. Det er som om hver tone starter en ny sætning. Det er nok det der får det til at lyde unaturligt.

Som det også er sagt i denne tråd: det kræver omhyggelig programmering at få det til at lyde som naturlige fraseringer. Det gør de også på 8DIOs tutorials.
Det jeg gør for at simulere toneskift, er at overlappe tonerne imellem, f.eks. overlappe C til D med få mikrosekunder. Legato patches kan ikke spille to toner samtidig, men det er som om der er noget bueskift når man overlapper på den måde. Tilgengæld lyder det som om den "starter forfra" hvis jeg ikke lader dem overlappe. Så lyder det som om stykket lige er startet. Ved overlap fader næste tone ud, længden afhænger af indstillingen.

Dynamic Bowings-sektionen tilgengæld, lyder mere realistisk, men dog mere ensformig. Tilgengæld kan de spille flere toner samtidig, ligesom f.eks. klaver. Men deres frasering eller hvad det hedder, måden hver tone spilles på, er ens, uanset om de overlapper eller ej. Det eneste der kan ændre på det, er programmering så jeg ændrer måden tonerne spilles på, manuelt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

De folk der programmerer er eller arbejder sammen med rigtig dygtige folk, der kan arrangere og ved, hvad der skal til af alle mulige ting - strøg, frasering, dynamik og meget mere. Jeg har sagt det et utal af gange - men intet bibliotek lyder godt bare lige ud af boxen - som Bryla skriver - det kræver omhyggelig programmering.

Et godt råd - hvis folk oplever det som syntetisk samplet lyd, så lad være med at forsvare det - man kan ikke diskutere den slags. Hvis det ikke virker, så virker det ikke - og ja - det lyder ikke særlig naturligt, hvis det er dit mål.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nu ved jeg ikke hvad du har af 8DIO men tjek lige nedenstående video. Det er ikke helt det, jeg vil kalde naturligt, men det er musikalsk. Læg mærke til hvordan mod wheel bevæger sig, CC1 styrer dynamics, og så er det bare en ensemble sustain patch. Pedalen bliver brugt til at holde tonerne efter de er sluppet.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tjek evt. denne solo-bratsch demo ud fra VSL. Læg mærke til hvor meget keyswitch og CC der er involveret, selvom jeg ikke kan forstå hvor de overdrevne portamenti kommer fra:
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

og bum så eksploderer mit youtube-feed med videoer som hedder 'how to make your strings samples sound realistic'. Jeg kan da anbefale dig at tjekke dem ud - især dem der er lavet af producenterne selv, uagtet om du har deres produkt eller ej. Du har selv spurgt til Youtube-videoer i lang tid, kan ikke forstå, hvis du ikke er stødt på denne slags før.
skriver noder

Nyt svar