For Victory! - nu med partitur sing-along :)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

For Victory! - nu med partitur sing-along :)

Indlæg af bryla »

Hey Lydmaskinister,

Har lige smidt et lille orkestertrack:
[soundcloud][/soundcloud]

Mastered af alkemisten himself 8-)

skriver noder

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Lyder pisse godt

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Lækkert - der er godt gang i den triangel i starten :-)... Hvad er besætningen? - er det et engelsk horn (eller bare en dyb obo) der stikker frem (sammen med en klarinet) omkring 1:45?
Det smager gevaldigt af John Williams og hans brug af kromatiske mediant forbindelser (F-Db) - dejligt!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Lyder godt, jeg er særligt interesseret i hvordan du har lavet build-up ved 0:51. Kan ikke finde ud af om det er strygere og fløjte eller harpe-glissando. Det virker ihvertfald meget glissando-agtigt (uden fade eller hvad det hedder, men hver tone adskilt).

Hvis jeg endelig skal skrive lidt kritikpunkter, vil det være at jeg finder den gennemgående melodi lidt for simpel. Men jeg er klar over, at det næsten ikke kan gøres simplere når man har så meget andet som også skal med.

Derudover savner jeg lidt mindre "fløjtende-glad-omkring" og mere seriøs, dunkelheds-agtig kamp mellem styrkerne med en masse modgang for først til sidst at få 'victory'. Altså mere "Ringenes Herre" hvad angår storytelling (i Ringenes Herre/Hobitten ser alt først lyst og grønt ud, for derefter det meste af tiden at være dunkelt, mørkt, barsk og en næsten evig kamp for overlevelse. Det ender med et brag af et slag, og afsluttes helt igen med alt lyst og grønt igen).

Det er det, der kendetegner mesterværker.

Du kan med fordel google "High C's" fra Two Steps From Hell, som sammen med Europa Universalis 4 Main Theme nok er verdens største, episke musikværker nogensinde skrevet, efter min mening.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Dejligt dynamisk og dybt 3-d-agtigt lydbillede.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

dormin skrev:Lækkert - der er godt gang i den triangel i starten :-)... Hvad er besætningen? - er det et engelsk horn (eller bare en dyb obo) der stikker frem (sammen med en klarinet) omkring 1:45?
Det smager gevaldigt af John Williams og hans brug af kromatiske mediant forbindelser (F-Db) - dejligt!
Godt hørt! Engelsk horn og klarinet unisont.
Besætningen er dobbelt træ, fire horn, tre trompeter/basuner, slagtøj og stryg.
Kan godt se JW men må sige, jeg lytter mere til hans forbilleder end til ham selv.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Super imponerende. Hvilket orkester spiller egentlig?

Det har meget den her "filmmusik"-sound for mig, fordi det hele tiden pisker rundt i alle mulige akkorder, og aldrig rigtigt tager sig tid til at præsentere et egentligt tema... og derfor savner jeg måske en form for tematisk rød tråd gennem kompositionen. Men jeg ved jo heller ikke hvad det her eventuelt skal bruges til.

Men det er sgu gedigent håndværk, og en fornøjelse at få lov at lytte med på. :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SustainerPlayer skrev:Dejligt dynamisk og dybt 3-d-agtigt lydbillede.
bredal187 skrev:Lyder pisse godt
Takker!
mediumaevum skrev:jeg er særligt interesseret i hvordan du har lavet build-up ved 0:51.
Det er et skalaløb i træ og stryg.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Joachip skrev:Super imponerende. Hvilket orkester spiller egentlig?

Det har meget den her "filmmusik"-sound for mig, fordi det hele tiden pisker rundt i alle mulige akkorder, og aldrig rigtigt tager sig tid til at præsentere et egentligt tema... og derfor savner jeg måske en form for tematisk rød tråd gennem kompositionen. Men jeg ved jo heller ikke hvad det her eventuelt skal bruges til.

Men det er sgu gedigent håndværk, og en fornøjelse at få lov at lytte med på. :thumbup:
Tak! Det er good ol' Budapest, der spiller. Det blev brugt til et film pitch, så skulle strukturelt være bygget op som closing credits fx.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev: Mastered af alkymisten himself 8-)
Tak, en fornøjelse at være med. :-)

Lyder klart og prioriteret på selv en iPhone, kan jeg sige. Det er jo hverken mixet af dig eller masteret af mig med små crap-enheder som *primary* target, men vi talte vist om, at som præsentation/pitch skulle det også lyde kanon på en lille laptop eller lign.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev:
bryla skrev: Mastered af alkymisten himself 8-)
Tak, en fornøjelse at være med. :-)

Lyder klart og prioriteret på selv en iPhone, kan jeg sige. Det er jo hverken mixet af dig eller masteret af mig med små crap-enheder som *primary* target, men vi talte vist om, at som præsentation/pitch skulle det også lyde kanon på en lille laptop eller lign.
Jep! Jeg kan aldrig være sikker på, hvad kunderne lytter på.
Det er nu også mixet af teknikerne fra orkestret.
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er mega fedt, men fra en vestjyde til en anden må jeg hellere tale i et sprog der ikke kan misforstås.

"Det er ok"


Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hald skrev:"Det er ok"
så så, rolig nu ;)
skriver noder

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Mht til mix, så savner jeg et lidt større og mere svulstigt rum. Bare en smule længere klang. Det lyder lidt indelukket i mine ører, men derimod meget tight og defineret. Især er bunden lækker.
Savner også en mere catchy melodi eller lille figur imo. Har hørt det nogle gange nu, men jeg kan ikke huske noget fra det udover nogle ting som lød en anelse som noget fra Star Wars. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

AvS skrev:Mht til mix, så savner jeg et lidt større og mere svulstigt rum. Bare en smule længere klang. Det lyder lidt indelukket i mine ører, men derimod meget tight og defineret. Især er bunden lækker.
Savner også en mere catchy melodi eller lille figur imo. Har hørt det nogle gange nu, men jeg kan ikke huske noget fra det udover nogle ting som lød en anelse som noget fra Star Wars. :)
Mht. mix må jeg sige, jeg godt kan lide det sådan. Tror det er et spørgsmål om referencer.

Mht. melodi er det jo kunsten at skrive noget der er catchy, som er min evindelige kamp! Tak for reminderen :)
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Synes også klangen er god og naturlig nu. Ikke for sovset og unaturlig til nummerets stil og tempo.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Mega fedt Thomas! Og fed lyd! Jeg kommer til at tænke på 1812...

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev: Mht. melodi er det jo kunsten at skrive noget der er catchy, som er min evindelige kamp! Tak for reminderen :)
Synes du har nogle gode tematiske idéer og bruger dem godt og varieret. Flere af dem ganske sangbare!

Det indledende A-F-D-Eb-Bb-A-F går igen mange gange og i forskellige instrumentgrupper med forskellige karakterer.

Selve temaet (efter denne indledning) - C-F-G-A-Bb-C-Db-C-Bb-A-F, som anden gang slutter på E og modulerer temaet en kvart op synes jeg da godt man kan "fløjte" med på...

Lige lidt spørgsmål/bemærkninger.

Indledning: 2. storfe i hornene med triol opgangen som opløses ned til D (klang) - på 0:10 - lyder lidt på en eller anden måde lidt "tom" i det toneleje - resten af temaet er rimeligt "effektfuld".

Temaet efter indledning - 1. strofe med spørgsmål svar i hhv. horn og høj træ + klokkespil 00:20-00:24 når det bliver gentaget og du laver modulationen, så er "svar" delen lagt ned i det "høje træ" (klarinet/obo) og denne gang uden klokkespil - det lyder lidt som om klokkespilleren var faldet i søvn og jeg synes det bliver "gemt lidt væk" uden grund - når du senere hen udvikler "svaret" - når rollerne et byttet om så bliver 2. svar endnu mere tydelig med triolen omkring 00:45.

Omkring 01:38 lyder det til at der spilles enten stop horn eller horn med dæmpere... det "snerrer" i starten så mit bud er at det er stop horn (eller måske stop i toppen og dæmpere i bunden), men det er forholdsvis dybt og det mister lidt karakteren på sluttonen (01:38). - Hvis det er stop horn kunne hornene med fordel have brug stopdæmpere... de hjælper lidt i dybden.

Opbygningen fra 01:41 hvor vi får det første tema igen, nu i en væsentlig anden karakter i fagotterne, og du introducerer "svaret" C-F-C-F-G-F synes jeg fungerer super godt. Anden gang med "forstærkning" og 02:13 kommer med Bb-C-C-Bb-C-C (som sammen med det mere "Coplandske" dybde mod slutningen danner rammen for stykket.

Så jeg synes nu bestemt der er gode tematikker og en god sammenhængskraft temaerne i mellem - orkesteret bliver også udnyttet godt.
Om der er deciderede ørehængere... måske ikke... men gør det noget? :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Først og fremmest: wow! Tak for de detaljerede spørgsmål og kommentarer!
dormin skrev: Det indledende A-F-D-Eb-Bb-A-F går igen mange gange og i forskellige instrumentgrupper med forskellige karakterer.

Selve temaet (efter denne indledning) - C-F-G-A-Bb-C-Db-C-Bb-A-F, som anden gang slutter på E og modulerer temaet en kvart op synes jeg da godt man kan "fløjte" med på...
Det er i hvert fald de to temaer jeg har tænkt som værende de bærende - uden at udvikle dem tematisk men orkestralt.
dormin skrev: Indledning: 2. storfe i hornene med triol opgangen som opløses ned til D (klang) - på 0:10 - lyder lidt på en eller anden måde lidt "tom" i det toneleje - resten af temaet er rimeligt "effektfuld".
Akkorderne som starter med horn er tænkt som dynamisk opbygning, så hornene får den første, basunerne forstærker og trompeterne udløser det.
dormin skrev: Temaet efter indledning - 1. strofe med spørgsmål svar i hhv. horn og høj træ + klokkespil 00:20-00:24 når det bliver gentaget og du laver modulationen, så er "svar" delen lagt ned i det "høje træ" (klarinet/obo) og denne gang uden klokkespil - det lyder lidt som om klokkespilleren var faldet i søvn og jeg synes det bliver "gemt lidt væk" uden grund
Haha, det kan jeg godt se, lyder sådan! Det er nu tænkt dynamisk, så andet svar bliver svagere end første.
dormin skrev: - når du senere hen udvikler "svaret" - når rollerne et byttet om så bliver 2. svar endnu mere tydelig med triolen omkring 00:45.
Her er det så tænkt omvendt, så dynamikken bliver opbygget anden gang.
Jeg kan selvfølgelig godt fortælle, hvordan jeg har tænkt det, men tak for kommentarerne! Det er jo i sidste ende lytterens opfattelse, jeg skal manipulere med.
dormin skrev: Omkring 01:38 - Hvis det er stop horn kunne hornene med fordel have brug stopdæmpere... de hjælper lidt i dybden.
Stopdæmpere giver ikke den samme ambiente (og lidt usikre) tone, som hånddæmpning gør. Det var meget bevidst valgt.
dormin skrev: Opbygningen fra 01:41 hvor vi får det første tema igen, nu i en væsentlig anden karakter i fagotterne, og du introducerer "svaret" C-F-C-F-G-F synes jeg fungerer super godt. Anden gang med "forstærkning" og 02:13 kommer med Bb-C-C-Bb-C-C (som sammen med det mere "Coplandske" dybde mod slutningen danner rammen for stykket.

Så jeg synes nu bestemt der er gode tematikker og en god sammenhængskraft temaerne i mellem - orkesteret bliver også udnyttet godt.
Om der er deciderede ørehængere... måske ikke... men gør det noget? :-)
Tak! Og tak for den Copland-ske sammenligning :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Det ser ud til at Mike Verta også har kommenteret på din musik.

Temaet høres første gang 01:06 - men hele videoen handler om udviklingen af temaet (og udvikling generelt) - eller i hvert fald et tema der minder MEGET om dit her. Og tidsmæssigt passer hans opslag vist meget godt med dit oprindelige her.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh fedt, du bliver quotet og disset i samme sætningen. Internet-fame achieved.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jep det var mit stykke her, der fik ham til at lave hele denne 'rant'-video :D

Det er virkelig GODE kommentarer han kommer med, så jeg er glad for det! Det stemmer også overens med andre kommentarer jeg har fået, og generelt mit eget syn på sagen.
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

du gør det sgu godt bryla.
er musikken i videoen vst eller rigtigt optaget ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er jo den ultimative popmusik-filosofi.

Nyt svar