Solo bratsch realismetest (VST, 8dio)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Solo bratsch realismetest (VST, 8dio)

Indlæg af mediumaevum »

Efter den megen kritisk feedback på de strygere jeg bruger, har jeg nørdet lidt med solo bratsch fra 8DIO.

Jeg har haft et referencenummer med rigtige tilsvarende instrumenter, fra Ralph Vaughan Williams' Strygerkvartet til at aflytte rigtige instrumenter, og har forsøgt efter bedste evne at rekonstruere tilsvarende lyd. Der mangler dog det ekstra hvor man hører lydeffekterne af buen som rammer bratschen, men tror jeg kan finde det i FX-delen (håber jeg).

Mit nummer er delvis humanized (manuelt), men for det meste kvantiseret.

Jeg har forsøgt at programmere nærmest tone for tone hver deres Expression og Dynamics på hver solo-bratsch (der er 2) samt dynamics på Cello.
Jeg har, for at rekonstruere lyden af 2 bratsch'er brugt intet mindre end 3 forskellige patches. En ren Dynamics-del, samt 2 Legato patches til hver bratsch (dog, for igen at opnå mest mulig realisme, har jeg ladet den ene patch overtage den anden, så f.eks. viola1 spiller viola2's patch på bestemte tidspunkter).

Jeg søger kritisk feedback på progammeringsdelen, altså om strygerne lyder realistiske nok, trods kvantisering af nummeret.

Kompositionsdelen behøver i ikke kommentere på, men i må selvfølgelig gerne.

Ret tidskrævende iøvrigt, men jeg håber det virker. Jeg smider lige referencelinket også.

De 2 numre er IKKE identiske.

[soundcloud][/soundcloud]

Senest rettet af mediumaevum tors 21. jun 2018 17:39, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hmm, vibratoen er meget mekanisk, hvorfor det lyder meget "computer"
hør på den... den har samme hastighed hele tiden og virker stiv

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:hmm, vibratoen er meget mekanisk, hvorfor det lyder meget "computer"
hør på den... den har samme hastighed hele tiden og virker stiv
Tak, det kigger jeg lige på med det samme.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Er det bedre nu?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Manualen er ikke til megen nytte her.

Synes selv at der mangler det "ekstra" liv som gør strygerne mere livagtige.

Har nu forsøgt med forskellige artikulationer og kombinationer af dem alle, mellem nu 4-5 patches hver med mellem 4-20 fraseringer/artikulationer og forsøgte at kombinere dem så hver tone spiller hver sin frasering og har arbejdet intenst med intonationen af samme. Den mangler stadig liv, der gør at det skal lyde som en rigtig bratsch.

Har søgt på google og navnlig youtube efter andre producenter af solobratsch, og kan kun finde Chris Hein's Solo Viola, som heller ikke lyder overbevisende, og det endda i deres egne demovideoer.

Hjælp modtages gerne.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når du udskifter lydfilen i tråden gør du kommentarerne efterfølgende urelevante og folk spilder deres tid på at læse det igennem for at få det til at passe. Det ville være bedre hvis du uploader en ny version af nummeret i det næste svar, så man efterfølgende kan følge processen igennem tråden. Jeg har bemærket det før, men ville lige nævne det nu. :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Når du udskifter lydfilen i tråden gør du kommentarerne efterfølgende urelevante og folk spilder deres tid på at læse det igennem for at få det til at passe. Det ville være bedre hvis du uploader en ny version af nummeret i det næste svar, så man efterfølgende kan følge processen igennem tråden. Jeg har bemærket det før, men ville lige nævne det nu. :-)
Jeg forstår det godt.

Men jeg bliver nødt til at udskifte lyden på soundcloud, og slette det gamle nummer pga. plads.
Jeg vil ikke betale i dyre domme for en soundcloud pro.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ahh.. Hvad med mp3 filer i dropbox du kan linke til?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:ahh.. Hvad med mp3 filer i dropbox du kan linke til?
Doh!

Selvfølgelig.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg synes nu overordnet det lyder ret godt. Der er lidt stereoforvirring som jeg ikke helt forstår i det første stykke. Så tror jeg også du skal kigge på varighed af pauserne mellem de enkelte toner.
Når der kommer pizziato (hedder det det?) ind til sidst bliver det lidt tempomekanisk. Har du spillet eller tegnet midi?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg syntes egentlig også det lyder udemærket. - men hvis jeg var dig ville jeg arbejde lidt mere med doseringen af vibratoen... så den kun er der når det gir mening, og ikke hver eneste gang en tone bliver holdt

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

EmilEmil skrev:Jeg syntes egentlig også det lyder udemærket. - men hvis jeg var dig ville jeg arbejde lidt mere med doseringen af vibratoen... så den kun er der når det gir mening, og ikke hver eneste gang en tone bliver holdt
Det er lidt svært, da solo-bratsch-VST'en kun har vibrato, ingen mulighed for at skrue ned eller slå fra. Jeg kan styre Dynamics og Expression, men der vil altid være vibrato.

Underligt i grunden, da andre af mine strygerpatches har vibratoindstilling.

Kan dog prøve noget mere med Dynamics-patchen, men den er ikke legato, og vil derfor ikke give realistiske overgange mellem tonerne.

Nyt svar