Kontrapunkts-forsøg

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Kontrapunkts-forsøg

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg har læst lidt om kontrapunkt, og forsøger - så godt som jeg nu kan med min sparsomme viden, at anvende det på en simpel melodi jeg har skrevet.

Jeg er dog usikker på hele orkestreringen, og arrangementet i det hele taget. Se venligst bort fra strygernes til tider forfærdelige lyd, det er først og fremmest orkestreringen og kontrapunkts-forsøget jeg vil have feedback på.

Er der for mange ting der sker samtidig?

Strygerne HAR jeg givet dynamik, men er usikker på om det er nok. Det er særligt marcato-delen som lyder underlig...

EDIT: Nyt forsøg på kontrapunkt:

[soundcloud][/soundcloud]
Senest rettet af mediumaevum lør 7. jul 2018 18:03, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Har du evt. hørt meget Vaughan-Williams for nylig? Jeg synes at "tonen" i stykket ligger meget op af det folklore ideal der bl.a. gennemsyrer meget af Vaughan-Williams musik - det middelalderlige kan måske anes, men er slet ikke så fremtrædende i dette stykke ud over titlen.
Der er væsentlig mere kød på dette i forhold til det tematiske arbejde, end dine tidligere værker - der er nærmest et kvantespring mellem dine 2 seneste indlæg her (og på SoundCloud). - Det er svært umiddelbart at se hvor udviklingen til dette seneste stykke kommer fra.
Jeg synes det fungerer godt - og ja, der er sikkert altid noget der kan tilpasses, men i det store hele er der ikke noget der for alvor stikker ud. - Det eneste jeg vil sige er at nogle gange bliver lyden af dine marcato underlægninger for "lange" - overvej om evt. pizzicato kan underbygge det bedre.

Interessant.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Har du evt. hørt meget Vaughan-Williams for nylig? Jeg synes at "tonen" i stykket ligger meget op af det folklore ideal der bl.a. gennemsyrer meget af Vaughan-Williams musik - det middelalderlige kan måske anes, men er slet ikke så fremtrædende i dette stykke ud over titlen.
Der er væsentlig mere kød på dette i forhold til det tematiske arbejde, end dine tidligere værker - der er nærmest et kvantespring mellem dine 2 seneste indlæg her (og på SoundCloud). - Det er svært umiddelbart at se hvor udviklingen til dette seneste stykke kommer fra.
Jeg synes det fungerer godt - og ja, der er sikkert altid noget der kan tilpasses, men i det store hele er der ikke noget der for alvor stikker ud. - Det eneste jeg vil sige er at nogle gange bliver lyden af dine marcato underlægninger for "lange" - overvej om evt. pizzicato kan underbygge det bedre.

Interessant.
Det er sjovt du nævner det, Vaughan Williams (samt Gustav Holst) er min nylige inspirationskilde. Især til opbygningen af understemmerne og harmonierne, men jeg mangler rigtig meget mere arbejde på det.

Min store drøm er at orkestrere "Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg" eller "Drømte mig en drøm i nat" i Vaughan Williams-stil.
Om jeg nogensinde når det mål, tror jeg ikke. Under ingen omstændigheder bliver det symfoni, aller højst en kortere Fantasia på højst 5 minutter.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ok. Ja i både Vaughan Williams og Holsts musik kan man finde mange folketone tråde. De er tydelige eksponenter for de nationalromantiske strømminger der var i fuld flor, ligesom f.eks. Antonin Dvorak / Bedrich Smetana og Bella Bartok / Zoltan Kodaly var det for bl.a. det centraleuropæiske (hhv. “slaviske” og ungarske), i første halvdel af 1900-tallet.
Percy Grainger er også et meget interessant navn i den forbindelse med hans til tider “svulstige” bearbejdning af forskellige (også danske) folkemelodier.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Ok. Ja i både Vaughan Williams og Holsts musik kan man finde mange folketone tråde. De er tydelige eksponenter for de nationalromantiske strømminger der var i fuld flor, ligesom f.eks. Antonin Dvorak / Bedrich Smetana og Bella Bartok / Zoltan Kodaly var det for bl.a. det centraleuropæiske (hhv. “slaviske” og ungarske), i første halvdel af 1900-tallet.
Percy Grainger er også et meget interessant navn i den forbindelse med hans til tider “svulstige” bearbejdning af forskellige (også danske) folkemelodier.
Jeg har lavet et nyt forsøg på kontrapunkt, denne gang med "Drømte mig en drøm i nat" som udgangspunkt. Ikke så meget orkestermusik, som det nok mere er film-soundtrack.

Se trådstart.

Nyt svar