Mjølner

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Mjølner

Indlæg af bryla »

Har eksperimenteret mere med layoutet af mine videoer for bedre at kunne læse noderne på en skærm. Vil gerne høre, hvis I har kommentarer til det!



Hvis ikke kan man altid bare lytte her:
[soundcloud][/soundcloud]


Som altid, tak til troldmanden!
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedt!

Er du stødt på et nodeprogram der har 'ægte scroll'? Dvs. hvor playhead står stille og baggrunden bevæger sig.

Jeg tænker det er mere anvendeligt uden at det bladrer, mm man er vant til at læse foran. . Der er på den anden side også en chance for, at man bliver køresyg af at baggrunden bevæger sig i stedet.

Det eneste jeg har kunnet finde er Symphony Pro, men det er på Ipad og det tager noget tid at eksportere fra Finale og importere i Symphony Pro og så kan man (vistnok) ikke skærmoptage på en ipad.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har ikke stødt på den slags. Kender ikke Symphony Pro. Det er noget jeg har lavet manuelt i Final Cut ud fra eksporterede PDF'er. Ellers ville jeg ikke kunne lave forskelligt layout per side.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Wow, det er virkeligt fedt når man, som jeg, mere eller mindre har glemt hvordan man læser noder. Jeg synes både det hjælper meget med den røde streg (hvor er vi nået til) og den blå markering af hvem der spiller tema i den pågældende del. Det var ihvertifald sådan jeg fortolkede det.
Graceville skrev:Er du stødt på et nodeprogram der har 'ægte scroll'? Dvs. hvor playhead står stille og baggrunden bevæger sig.
He he, det har jeg faktisk aldrig kunnet lide. Det var faktisk derfor jeg gik væk fra ProTracker og OctaMed på amigaen og over til Oktalyzer, for der står billedet stille når man spiller og/eller flytter cursoren. Ellers taber jeg overblikket.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Lækker sats - du rammer for mig at se en god blanding af den klassiske "trauer march" og nogle lidt mere dissonerende samklange end de "traditionelle" marcher (Chopin, Wagner ol.).

Jeg synes det er blevet nemmere at læse noderne, især i de passager hvor der ikke er så mange, og noderne dermed er større. (d'oh!)

Rent teknisk - er det PDF'er fra Sibelius som du importerer i Final Cut? - selve "playhead" - hvordan animeres det?

I forhold til selve satsen - dejlig kraftfuld begyndelse i messinget. Lidt synd at det dybe træ (+ cello/bas) ikke træder mere igennem i mixet med deres "forslag" til A'et (klang). Er det med vilje at Cello og Bas ikke er bundet over mellem takt 1 og takt 2?

Lækker solo cello! Jeg går næsten ud fra at der kun var 2 klarinetter i orkesteret (den ene på basklarinet) og skiftet til normal Bb klarinet ikke var muligt mellem takt 4 og 5 - umiddelbart virker den oktaverede notation i basklarinetten (i mangel af en 2. klarinet) som potentielt lidt svær at få til at balancere som "understemme" - men træblæserne er generelt meget svage i denne passage.

I den efterfølgende opgang har du sekund sammenstød mellem 2. obo og 1. klarinet - er 2. obo korrekt noteret? - Umiddelbart synes jeg ikke det træder så meget frem i lydbilledet - den parallelførte sekstakkord opgang i træ (forskudt i trombonerne) synes jeg går klart igennem. Jeg dog lidt usikker på hvilken effekt trombonerne har i denne passage herunder hvad du ønsker at opnå med det.

I tutti passagen fra takt 21 - som i starten - er det lidt usikkert hvad trombonerne spiller - der er 3 instrumenter men mellem 1 og 3 samtidige noder. (du har gjort notationen i hornstemmerne lidt mere tydelig - som "a4" i takt 31 - selvom den efterfølgende triol er 3 stemmigt noteret). Forslagene i obostemmerne virket noget "elaboreret" - og desværre også meget svære at høre. - Selve notationen er også lidt skæv i forhold til om forslagene tilhører over og/eller understemmen (primært takt 26). Jeg vil nok overveje at bryde de 4 takter pr. side på side 7 (måske dele side 7 op i 2 - med 2 takter på hver side) - med forslagene her flyder fortegn og nodehoveder sammen i både strygere og klarinetter.
I øvrigt lækkert orgelpunkt på A!
Triolen op til og kvart forudholdet i takt 32 synes jeg falder lidt uden for det foregående på en eller anden måde. - Og takt 35 virker på en eller anden måde også lidt for "forløsende" - "for hurtigt" - som om at nu skal satsen bare afsluttes. - Der kunne jeg godt have set en lidt mere afventende tilgang (misterioso) til "nedlukningen" så den ikke blev så "pompøs".

Den sidste fortepiano notation (3. sidste takt) virker lidt "sløset" i forhold til konsekvensen den vandrette placering under nodehovederne.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Graceville skrev:Fedt!

Er du stødt på et nodeprogram der har 'ægte scroll'? Dvs. hvor playhead står stille og baggrunden bevæger sig.

Jeg tænker det er mere anvendeligt uden at det bladrer, mm man er vant til at læse foran. . Der er på den anden side også en chance for, at man bliver køresyg af at baggrunden bevæger sig i stedet.
Tror umiddelbart det virker lidt sært med et playhead der står stille og baggrunden bevæger sig. - Men det kan da være det virker godt nok i praksis.
Hvordan læse foran tænker du? - det er normalt svært ved sideskift at læse foran før man bladrer.
Graceville skrev: Det eneste jeg har kunnet finde er Symphony Pro, men det er på Ipad og det tager noget tid at eksportere fra Finale og importere i Symphony Pro og så kan man (vistnok) ikke skærmoptage på en ipad.
Du kan fint skærmoptage en iPad. QuickTime fra Apple kan gøre det (out of the box) - og ellers kan programmer som Camtasia og måske også Screenflow gøre det.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for alle kommentarerne!
dormin skrev:Rent teknisk - er det PDF'er fra Sibelius som du importerer i Final Cut? - selve "playhead" - hvordan animeres det?
Jeg har eksporteret en PDF fra Sibelius som jeg dernæst tager screenshot af for hver side (Final Cut kan svjv ikke bladre). Så indsætter jeg mine screenshots og indsætter en playhead shape. Den animerer jeg ved keyframes. Jeg placerer den på første toner og låser dens position, afspiller musikken en takt og flytter den dertil og låser dens position. Rinse and repeat - wax on wax off i nogle og 30 takter. Retter ind hist og her fordi ikke alle takter er lige brede.
dormin skrev:Er det med vilje at Cello og Bas ikke er bundet over mellem takt 1 og takt 2?
Det er de! Det er bare én af de ting, der er gået galt i korrekturen i at lave et partitur separat til videoen.
dormin skrev:Lækker solo cello! Jeg går næsten ud fra at der kun var 2 klarinetter i orkesteret (den ene på basklarinet) og skiftet til normal Bb klarinet ikke var muligt mellem takt 4 og 5
Netop derfor!
dormin skrev:I den efterfølgende opgang har du sekund sammenstød mellem 2. obo og 1. klarinet - er 2. obo korrekt noteret?
Ja, det er.
dormin skrev:Jeg dog lidt usikker på hvilken effekt trombonerne har i denne passage herunder hvad du ønsker at opnå med det.
Det var et eksperiment! Jeg prøvede at skygge melodien. Ikke noget teknisk begreb prøvede bare at se, om jeg kunne lave en auditiv skygge. Jeg synes ikke selv det lykkedes.
dormin skrev:I tutti passagen fra takt 21 - som i starten - er det lidt usikkert hvad trombonerne spiller - der er 3 instrumenter men mellem 1 og 3 samtidige noder.
Det var en ting jeg bevidst undlod, da jeg nu samlede alle tromboner i ét system. Jeg ville ikke skrive designationer for hver fjerdedel og jeg ville heller ikke kigge på en prim/sekund treklang. Derfor dette mysterie for seeren :) Det originale partitur har 2 tromboner for sig (skrevet a2 hvor nødvendigt selvfølgelig) og basbasun/tuba for sig. Hver musiker får selvfølgelig kun sin egen stemme.
dormin skrev:Den sidste fortepiano notation (3. sidste takt) virker lidt "sløset" i forhold til konsekvensen den vandrette placering under nodehovederne.
Absolut ikke sløset! Det er kutyme at offsette og i nogen grad beholde sektionsvis vertikal lineation for at redde vertikal plads eller købe større systemstørrelse. Sibelius gjorde det automatisk i dette tilfælde og jeg rette lidt til for netop at skrue op for nodestørrelsen. Igen intet problem i det originale.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Tak for alle kommentarerne!
Og tak for svar. [emoji4]

Nyt svar