Sang om en fødevareskandale. Kan melodi og tekst passe sammen?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Sang om en fødevareskandale. Kan melodi og tekst passe sammen?

Indlæg af Anders Jensen »

Jeg var indtil sidste år en person, der aldrig havde været dybere involveret i musik, end at lytte til den. Men da jeg fandt at nogle af de tanker og følelser, jeg havde, manglede at blive udtrykt i sang, ( I hvert fald på dansk ) fandt jeg på at skrive nogle tekster selv. Da jeg desværre ikke kan komponere, har jeg brugt andres melodier, som har den stemning, jeg gerne vil have frem i sangen.

Her er en sang om dengang, jeg ikke fik helt den pizza jeg havde regnet med. Det satte store følelser i gang.

Jeg er dog stadig usikker på, hvor godt tekst og melodi passer sammen.


melodi: “Jeg savner min blå cykel” af Ibens

Det var en lorte hverdag, men nu var den forbi, og jeg kom hjem et kvarter over ni.
Så ville jeg gøre noget, der ku’ gøre mig lidt glad. (0g) Det sku’ være lidt dejlig mad.
Så jeg ringed’ til pizzamanden fra det lokale pizzari’, for at købe en pizza som jeg kan li’. En med bacon og kødsovs, ingen ost og lidt løg, sku’ der på.

Jeg fik et venligt svar i telefonen. Jo jo det ku’ de lige nå. Jeg lagde mig på sengen og lod roen falde på. Men der gik ikke længe så banked’ pizzabuddet på. Jeg tog min mad og jeg betalte og lod pizzabuddet gå.
Men inden længe var min glæde forbi, og det var jo fordi.

Jaaai jaaaj Jaaai jaaaj fik ost på min pizza alligevel. Jaaai jaaaj Jaaai jaaaj fik ost på min pizza alligevel. åh hvilket uhyrligt uheld.
Jeg ville køre ned til pizzamanden, så han ku’ lave det om. Men ak jeg kom i tanke om, at krisen sgu var mere end slem. Klokken var over ti nu og pizzamanden var jo gået hjem.

Så var jeg helt alene med mit raseri og jeg fik hurtigt ringet til det lokale politi. Men altså jeg må sige. De havde ingen pli, De sagde bare “det var nok et uheld” og “Shit happens det ku’ ske for dig selv”
Jaaai jaaaj Jaaai jaaaj fik ost på min pizza alligevel. Jaaai jaaaj Jaaai jaaaj fik ost på min pizza alligevel.

Jeg har ringet til Enhedslisten og til Venstre og Dansk Folkeparti for at be’ dem kalde Dan Jørgensen i samråd, inden jeg brister i gråd.

Jeg lurer på om pizzamanden er er politisk engageret eller om han tror på en gud. Så må hans trossamfund tage afstand. Hans parti må smide ham ud.

Jaaai jaaaj jaaaj jaaaj fik ost på min pizza alligevel. Jaaai jaaaj fik ost på min pizza alligevel.......

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hej Anders.

Har prøvet at lytte på den her og den anden, du lige har postet. Umiddelbart skulle det sagtens kunne lade sig gøre.

Jeg synes også dine tekster er ganske fine - og har en dejlig skæv humoristisk vinkel.

Jeg har også læst den tidligere tråd, du har lavet om det med at lave nye tekster til "gammel musik", som du gør her.
Hvordan har du besluttet dig at komme videre med det?

Default avatar
Anders Jensen
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Anders Jensen »

Mange tak for din rare besked.

Ja det med at komme videre end til at lave teksterne, bliver meget svært. Måske endda umuligt.

Det vil i den grad kræve andre menneskers velvillige. Måske endda, at jeg kan finde nogle, der er lige så glade for mine tekster som jeg selv er. Og som en i bund og grund genert autist, er det at netværke, ikke min spidskompentence.

Men jo flere, der ser mine tekster, jo større er chancen, for at nogle vil finde, dem interressante at indspille, vil jeg da tro.

Der er også det med at få, tilladelsen fra melodirettighedshaverne til udgive sin sang. Det med overhovedet at få folk i tale, bliver meget svært tro. Jeg gjorde for nogle dage siden et lidt kluntet forsøg på, at for Michael Hardinger i tale, på Hardinger Bands facebookside. Det har dog ikke givet noget svar endnu. Jeg tør slet ikke tænke, hvor svært det vil blive at for Bryan Adams i tale.

Hvis jeg havde mange penge, kunne jeg i det mindste leje nogle musikere til at indspille for mig. Men jeg har næsten ingen penge. Men hvis har nogen gåde råd, så er de da meget velkomne

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Anders Jensen skrev:
Ja det med at komme videre end til at lave teksterne, bliver meget svært. Måske endda umuligt.

Det vil i den grad kræve andre menneskers velvillige. Måske endda, at jeg kan finde nogle, der er lige så glade for mine tekster som jeg selv er. Og som en i bund og grund genert autist, er det at netværke, ikke min spidskompentence.
Jeg er ikke skarp på det med rettigheder og jura. Jeg kan se du allerede har fået nogle råd i den anden tråd. Selv synes jeg Shubidua-eksemplet virker til at være en rettesnor. Der må være en måde, det kan gøres på.

Og ikke at det er en stor hjælp. Men rigtigt mange musikere og kreative mennesker i det hele taget er introverte personer, der måske endda er på kanten af en diagnose, hvis de ikke allerede har det. Så autisme er sandsynligvis er plus i forhold til at være kreativ. Og mange af de andre vil også tumle med deres sociale kompetencer. Du er absolut ikke alene.
Anders Jensen skrev: Men jo flere, der ser mine tekster, jo større er chancen, for at nogle vil finde, dem interressante at indspille, vil jeg da tro.


Helt klart. Det er bare at komme ud over stepperne og eksponere sig så meget som muligt. Her i forbindelse med dine tekster, som jo er et fantastisk reklameskilt for dig selv, så sørg også lige for at præcisere, at du er interesseret i nogle musikalske legekammerater, der kan det med at komponere/spille. Der sidder masser, der kan det, som savner nogle som er seje til at skrive tekster.
Ingen grund til at stå med hatten i hånden og undskylde det, du ikke er så god til. Du kan det med at skrive tekster. Det er en egenskab med kvalitet nok i sig selv.
Anders Jensen skrev:
Der er også det med at få, tilladelsen fra melodirettighedshaverne til udgive sin sang. Det med overhovedet at få folk i tale, bliver meget svært tro. Jeg gjorde for nogle dage siden et lidt kluntet forsøg på, at for Michael Hardinger i tale, på Hardinger Bands facebookside. Det har dog ikke givet noget svar endnu. Jeg tør slet ikke tænke, hvor svært det vil blive at for Bryan Adams i tale.
Som sagt er jeg ikke skarp på den del. Men jeg har et indtryk af, at det tit er selskaberne bag, der forvalter rettighederne og ikke kunstneren selv. Men igen - det gælder jo om, at gøre opmærksom på sig selv. Så må man æde en masse nej'er og manglende svar.
Hvis man nu forestiller sig, at man skal henvende sig til 2000 forskellige, før man får et positivt svar - så er det jo bare at komme i gang.
Anders Jensen skrev:Hvis jeg havde mange penge, kunne jeg i det mindste leje nogle musikere til at indspille for mig. Men jeg har næsten ingen penge.
Jeg tror nu heller ikke at "hired guns" er vejen for dig her. Du skal finde nogen, der også vil det her og gøre en indsats for det med deres evner.

Held og lykke. Jeg tror, at hvis du kører på med det her, så skal det nok blive til noget.

Nyt svar