Nyt rapnavn i Danmark; ris og ros, meningsdeling

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Nyt rapnavn i Danmark; ris og ros, meningsdeling

Indlæg af Seb5to9 »

Hej kære Lydmaskinen,

Først og fremmest - mange tak for, at vi må være med i jeres fede forum.

Jeg deler her vores nyeste track via Spotify.


Vi er to unge mænd på 21 somre, der hver i sær i erhvervslivet er beskæftiget med alt andet end musik og rap. Dog bliver vi stadig suget til truget af vores uimodståelige skabertrang, hvorfor vi må ty til MIDI-keyboards og notesbøger i udenfor vores normale arbejdstider.
Dette er blevet til et produktionsselskab ved navn 5to9 Ltd.

Vi beskæftiger os lige nu mest med dansk rap, men bevæger os også indenfor engelsk grime og andre genre indenfor hip-hop.

Formålet med denne post, er at få ris og ros blandt rap-kendinge, og samtidig møde ligesindede indenfor vores genre og meningdele vedr. udviklingen af denne.


Tak på forhånd,
I ønskes alle en god søndag.

Dbh,

Sebastian

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Psst... et lille tip: Det kan være der er flere der reagerer på linket hvis det ikke kræver login... for det gør Spotify-links jo.

(Jeg prøver at huske mit password lige nu.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Har lige givet det et hurtigt lyt.

Fedt beat. Dog synes jeg der er et underligt rum på vokalen. Tænker den godt kunne have været mere tør.

Bjørn

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cool.

Ja - det er lidt irriterende med Spotify. Jeg skiftede så browser for jeres skyld denne gang :wink:

Mht. rumklangen - så lyder den generelt for metallisk for min smag. Der er måske også noget rum i mikrofonoptagelsen, der gør det weird? Det får det også til at mangle lidt "lim" eller samhørighed med instrumentsporet.

I nogle af de hurtige passager mangler der tightness i flowet. Det må gerne være mere staccato/på beatet. Men jeg er ikke målgruppen til rap generelt, så ta' det med et gran salt.

Jeg jo en gammel pop-dreng ... så jeg savner at hooket "Bassen banker over København ..." bliver mere uforglemmeligt.

Tak for lyttet.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Det er et et lidt mærkelig stereobillede synes jeg, især i bunden. Bassen forsvinder og man bliver lidt skør i bolden, når det ikke er i mono. Jeg savner nogle anden stemmer hist og her og mere dynamik i vokalen. Noget der er panoreret lidt ud til siderene.

Den konstante bas er også lidt for meget til mig, prøv at leg med decay og sustain, få den til at fade lidt ud i slutningen af de lange notes, så slår den også lidt hårdere hver gang.

Jeg ville også skifte den lilletromme agtige lyd ud der starter ved 00:54 med noget andet perkussion.

Så synes jeg da også der skal være et omkvæd med lidt mere smæk på bas og trommer og hele molevitten! i stedet for det bliver pillet ned eller forbliver det samme.

Ellers fedt nok, rart det ikke er sovset ind i autotune.

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

Joachip skrev:Psst... et lille tip: Det kan være der er flere der reagerer på linket hvis det ikke kræver login... for det gør Spotify-links jo.

(Jeg prøver at huske mit password lige nu.)
Mange tak for det. Jeg er ny her på siden, så fangede ikke lige trenden. Skal huske det til næste gang :-)

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

Jenkins skrev:Har lige givet det et hurtigt lyt.

Fedt beat. Dog synes jeg der er et underligt rum på vokalen. Tænker den godt kunne have været mere tør.

Bjørn
Hej Bjørn,

Tusinde tak for din feedback. Det er også noget vi bøvler med. Produceren er meget ny med kun måneders erfaring i instrumental produktion og masterering, så vi tager alt ris med kyshånd. Jeg skal i hvertfald videregive det til ham.
- Det er lige med at kende nogen, der rent faktisk har forstand på lyd, når man selv hører sig døv på tracket.

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

SustainerPlayer skrev:Cool.

Ja - det er lidt irriterende med Spotify. Jeg skiftede så browser for jeres skyld denne gang :wink:

Mht. rumklangen - så lyder den generelt for metallisk for min smag. Der er måske også noget rum i mikrofonoptagelsen, der gør det weird? Det får det også til at mangle lidt "lim" eller samhørighed med instrumentsporet.

I nogle af de hurtige passager mangler der tightness i flowet. Det må gerne være mere staccato/på beatet. Men jeg er ikke målgruppen til rap generelt, så ta' det med et gran salt.

Jeg jo en gammel pop-dreng ... så jeg savner at hooket "Bassen banker over København ..." bliver mere uforglemmeligt.

Tak for lyttet.
Tusinde tak for lyttet først og fremmest.
- Jeg tror du har fat i det samme som bjørn. Bruger Røde NT1-a i et hjemmestudie (placeret i et hjørne), uden videre tanke over rummets klang, så det kan være at det gør et udslag.

Nu er det mig der er lyrikeren og rapperen, så det er jo aldrig fedt at høre kritik på den front. Men kan du evt udpege en lidt mere specifik passage, da jeg selv synes det er overvejende tight. (Det kan jo være, at det er med vilje, og det så bare går forbi ørene på en gammel pop-dreng som dig ;-))

Jeg er fuldstændig enig med at hooket mangler en eller anden form for "hook"-følelse; det må sådan en gammel pop-dreng som dig jo til gengæld vide noget om! Har du nogle tips?

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

kalen skrev:Det er et et lidt mærkelig stereobillede synes jeg, især i bunden. Bassen forsvinder og man bliver lidt skør i bolden, når det ikke er i mono. Jeg savner nogle anden stemmer hist og her og mere dynamik i vokalen. Noget der er panoreret lidt ud til siderene.

Den konstante bas er også lidt for meget til mig, prøv at leg med decay og sustain, få den til at fade lidt ud i slutningen af de lange notes, så slår den også lidt hårdere hver gang.

Jeg ville også skifte den lilletromme agtige lyd ud der starter ved 00:54 med noget andet perkussion.

Så synes jeg da også der skal være et omkvæd med lidt mere smæk på bas og trommer og hele molevitten! i stedet for det bliver pillet ned eller forbliver det samme.

Ellers fedt nok, rart det ikke er sovset ind i autotune.

Hej Kalen,

Mange tak for lyttet.
Jeg tror du og Bjørn har fat i det samme. Tusinde tak for den uddybende feedback, det kan virkelig bruges. Jeg skal bestemt lade det hele gå videre.

Og tak for applausen til sidst; jeg gør rigtig meget ud af, at holde teksterne sigende og udtrykket mere ærligt.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Seb5to9 skrev:
kalen skrev:Det er et et lidt mærkelig stereobillede synes jeg, især i bunden. Bassen forsvinder og man bliver lidt skør i bolden, når det ikke er i mono. Jeg savner nogle anden stemmer hist og her og mere dynamik i vokalen. Noget der er panoreret lidt ud til siderene.

Den konstante bas er også lidt for meget til mig, prøv at leg med decay og sustain, få den til at fade lidt ud i slutningen af de lange notes, så slår den også lidt hårdere hver gang.

Jeg ville også skifte den lilletromme agtige lyd ud der starter ved 00:54 med noget andet perkussion.

Så synes jeg da også der skal være et omkvæd med lidt mere smæk på bas og trommer og hele molevitten! i stedet for det bliver pillet ned eller forbliver det samme.

Ellers fedt nok, rart det ikke er sovset ind i autotune.

Hej Kalen,

Mange tak for lyttet.
Jeg tror du og Bjørn har fat i det samme. Tusinde tak for den uddybende feedback, det kan virkelig bruges. Jeg skal bestemt lade det hele gå videre.

Og tak for applausen til sidst; jeg gør rigtig meget ud af, at holde teksterne sigende og udtrykket mere ærligt.
Tag endelig fat i mig, hvis i har brug for hjælp til produktion, mix osv :)

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

kalen skrev:
Seb5to9 skrev:
kalen skrev:Det er et et lidt mærkelig stereobillede synes jeg, især i bunden. Bassen forsvinder og man bliver lidt skør i bolden, når det ikke er i mono. Jeg savner nogle anden stemmer hist og her og mere dynamik i vokalen. Noget der er panoreret lidt ud til siderene.

Den konstante bas er også lidt for meget til mig, prøv at leg med decay og sustain, få den til at fade lidt ud i slutningen af de lange notes, så slår den også lidt hårdere hver gang.

Jeg ville også skifte den lilletromme agtige lyd ud der starter ved 00:54 med noget andet perkussion.

Så synes jeg da også der skal være et omkvæd med lidt mere smæk på bas og trommer og hele molevitten! i stedet for det bliver pillet ned eller forbliver det samme.

Ellers fedt nok, rart det ikke er sovset ind i autotune.

Hej Kalen,

Mange tak for lyttet.
Jeg tror du og Bjørn har fat i det samme. Tusinde tak for den uddybende feedback, det kan virkelig bruges. Jeg skal bestemt lade det hele gå videre.

Og tak for applausen til sidst; jeg gør rigtig meget ud af, at holde teksterne sigende og udtrykket mere ærligt.
Tag endelig fat i mig, hvis i har brug for hjælp til produktion, mix osv :)
Jamen jeg holder dig da op på tilbuddet! Vi sidder lige nu og arbejder med de sidste touch på en ny single.


Vi vil meget gerne have dine imput!

God tirsdag!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Som flere har sagt allerede (mht. øverste/første nummer), så er bunden "off" fordi den har alt for meget stereo og derfor er i modfase.

Default avatar
Seb5to9
Medlem
Indlæg: 11
Sted: København

Indlæg af Seb5to9 »

Holger skrev:Som flere har sagt allerede (mht. øverste/første nummer), så er bunden "off" fordi den har alt for meget stereo og derfor er i modfase.
Hej Holger,

Mange tak for at du har taget dig tid til at lytte.

Jeg skal bestemt lade det gå videre. Handler det måske også bare om, at gøre vokalen mere "dry"?
Er der andre ting man konkret kan gøre, for at undgå at den går i "modfase" som du kalder det?

Igen, tak for feedback

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Seb5to9 skrev:Handler det måske også bare om, at gøre vokalen mere "dry"?
Er der andre ting man konkret kan gøre, for at undgå at den går i "modfase" som du kalder det?
Velbekomme.

Nej, vokalen eller vokalens manglende tørhed har intet at gøre med bunden eller at bunden er i modfase.

At bunden er i modfase er et produktionsproblem eller evt. en mixting.

Jeg er i gang med at skrive om det på dansk, men indtil videre kan I læse lidt om det her:
http://www.onlinemastering.dk/how-to-ge ... ng#mixdown

Scroll ned til Part 3 - Common Problems: Phase or polarity problems between two sounds + Overly wide sounds that collapse in mono + Bass frequencies in the side signal

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Seb5to9 skrev:
kalen skrev:
Seb5to9 skrev:

Hej Kalen,

Mange tak for lyttet.
Jeg tror du og Bjørn har fat i det samme. Tusinde tak for den uddybende feedback, det kan virkelig bruges. Jeg skal bestemt lade det hele gå videre.

Og tak for applausen til sidst; jeg gør rigtig meget ud af, at holde teksterne sigende og udtrykket mere ærligt.
Tag endelig fat i mig, hvis i har brug for hjælp til produktion, mix osv :)
Jamen jeg holder dig da op på tilbuddet! Vi sidder lige nu og arbejder med de sidste touch på en ny single.


Vi vil meget gerne have dine imput!

God tirsdag!
Der er lidt for meget sang til min smag, men vokalsporet er blevet mere interessant. For mig lyder det som om der er det samme problem igen med bunden :)

Nyt svar