Allerallerførste indspilning+mix.

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
pellepeter
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Aarhus

Allerallerførste indspilning+mix.

Indlæg af pellepeter »

Hej Lydmaskinen

Jeg søger nogle dygtige ører der gider bruge lidt tid på et nummer jeg netop har færdigmixet.
Det er vores egen musik.

Jeg har brugt følgende mikrofoner:
Trommer:
D112, Sm57, Oktava, no-name hihatcondensatormic.
Bas:
D112
Guitar:
Sm57
Sang:
ADK-et eller andet.

Musikken har jeg mixet og mastered i Logic X 10.

På masteren har jeg brugt en MStereoExpander fra Melda samt den indbyggede Multipressor og en AdLimiter i Logic.
Der er selvfølgelig en masse eq på de forskellige spor, men det vil jeg ikke gå i dybden med nu.

Hvad mangler der, hvad skal op, ned, er der nok bund, hvordan lyder trommerne?
Sådan en generel gennemgang er hvad jeg leder efter.
Jeg håber at nogen har lyst til at kommentere sangen.

Lyt til sangen her: https://www.dropbox.com/s/hxgwi729pi5ez ... r.mp3?dl=0
RoooooooooKIE

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Umiddelbart lyder det sgu ganske godt! Den generelle balance i EQ'en virker fin på mit setup.

Vokalen ligger måske lige et hak højere end jeg ville have valgt, og så synes jeg der er for meget 3.5 kHz på vokalen, hvilket giver nogen ret hårde konsonanter hist og her, specielt "S"-lydene.

Jeg tror godt der kunne være lidt mere "klik" / attack i storetrommen (måske et bredt boost omkring 1 kHz på nogle få dB).

Prøv også at fjerne lidt mere bas fra alting der ikke er storetromme eller bas. Der er en lille smule mudder i bunden, specielt i den sidste del af nummeret. At den sidste (højere) del af nummeret mudrer skyldes muligvis også den måske lidt for kraftige komprimering / limiter på hele signalet, som også får nogen af crash-bækkenerne til at dykke når der kommer bas.

Men alt i alt lyder det godt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Efter mine ører så føler jeg, at trommerne trænger til at hæves lidt i volume (bortset fra hihat).
Ligeledes føler jeg, at bassen kunne hæves lidt.

Derudover synes jeg, der er et par småting, der lyder lidt irriterende enkelte steder - det er muligvis noget kompressor, der tager for hårdt fat enkelte steder, men der må jeg nærlytte yderligere, før jeg kan komme det nærmere... Måske er mine ører i det hele taget ikke tilstrækkelig veltrænede til at definere, hvad det er. Men nu ved jeg ikke, hvor perfekt det skal være...? Er det til en udgivelse?

Generelt synes jeg, det er et godt og vellydende nummer.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Fedt! Hedder sangeren Bojan? Ellers lyder godt nok som en jeg engang spillede med, der hedder Bojan :-)

Bare et par løse input/tanker her, som I kan overveje:

Ift. arrangement/produktion:
- Det lyder meget "uproduceret", hvis det er et ord. Selvom I går efter en powertrio-der-spiller-live-lyd, som ikke skal druknes i produktion, så ville det styrke sangen med lidt flere elementer og mere variation/opbygning i arrangementet. Fx spiller guitarene meget det samme og det ville være fedt med mere variation mellem stykkerne. Man kunne godt arbejde med, at første vers kun var bass, og i det hele taget skabe variation mellem versene ved at variere guitarfigurerne.
- Jeg synes ikke rigtigt, at omkvædet bliver drevet nok frem. En guitar der spiller noget arpegio frem for det lidt løse, der er nu, eller måske noget mere pumpene eller highline agtigt ville drive det mere.
- I kunne også arbejde med at double nogle af guitarlinierne fx i omkvædet
- Man kunne også overveje noget backing vokal i omkævdet som ville få det til at løfte sig lidt.

Ift. mix:
- Generelt er ballancerne gode, men kick/bass er lidt lav og hh lidt høj.
- Jeg ville gå en mere punchy og agressiv lyd på trommerne. Mere close mics og mindre OH. Evt. blande nogle samples ind.
- Jeg ville tune vokalen enkelte steder steder
- Der er noget på masteren, der pumper lidt. Måske det der stereoexpander-værk du har på.
- Jeg ville nok også forsøge at understøtte ovenstående omkring dynamik i arrangementet gennem mix, skal skabe mere forskel mellem forskellige sektioner.

Men hvis det er dit første indspuilning/mix, så er du sgu kommet godt fra det!

KH Martin.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes det lyder helt fint, hvad jeg ville lave om på er at vokalen er lidt for tør i forhold til de våde guitarer - så mangler du lidt saturation af rør slagsen på lilletromme mikrofonen - Den bjæffer som en lille hund i en for kort snor, det er klart at den skal have top men den skal være mere kompleks ... måske er det bare fordi den er lowcuttet lidt for højt. Så er jeg ikke så vild med 112 på bas ... planen har sikkert været at den skulle ligge neden under stortrommen ... prøv at lyt til hvordan bassen lyder i Jack Bruce's ting, jeg forstår godt at der jo også skal være plads til bunden af guitarene ... men prøv alligevel at læg et -6 db shelving low ind under begge i stedet for at lowcutte dem for højt oppe.

Default avatar
pellepeter
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Aarhus

Indlæg af pellepeter »

Kæft nogle lækre svar fra jer alle.

Tusind tak! Og beklager jeg først svarer nu.

Jeg gennemgår det hele slavisk og vender tilbage.
Jo sangeren er Bojan :-)
RoooooooooKIE

Nyt svar