A New Dawn - Cinematic Theme

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

A New Dawn - Cinematic Theme

Indlæg af mediumaevum »



Så skulle den være færdig-orkestreret. Et stykke oprindeligt skrevet for klaver med simple harmonier, nu med orkestrering.
Senest rettet af mediumaevum tors 13. dec 2018 17:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jo, dette kunne da fint blive til orkester.
men du skal forestille dig det i hovedet. så ved du hvad du skal gøre.

for at skære lidt i pap, så skal du tage laveste tone i akkorden og lave til en brass, og de øverste til violiner.

prøv at øve dig i at lytte minimalt og forestille dig det som orkester i hovedet.
lyt nogle midi filer, og lad hjernen forestille sig det i en større version.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg det er kedeligt at lytte til med de simple harmonier.
Det er på en eller anden måde "sødt", men det bliver langtrukkent og uinteressant.

Jeg synes først og fremmest du skal prøve at udforske det harmoniske og melodiske, før du begynder at bygge en form op omkring det.
Hvorfor har du valgt lige de akkorder du bruger her? Var det dem du kendte og kunne spille - eller prøvede du dig frem med mange forskellige valgmuligheder?

Har du overvejet noget at arbejde med nogle mere dissonerende harmonier? - noget som "simpelt" som et forudhold ville gøre mange af dine afslutninger mere interessante og få musikken til at pege fremad. - For meget af det kan også blive for kliché-præget - og trivielt, så det er en balancegang.

Men arbejd mere med harmonierne. - Prøv evt. at spille andre akkorder (og ikke kun dine grund 3-klange, D-dur, G-dur, A-dur og H-mol - og jo, jeg lever stadig i den verden hvor et H er et H og ikke et B :-) - og udvid evt. med noner og/eller septimer).
Eksperimentér - det kan også gøres matematisk i form af noget harmonisk analyse og akkord substitutioner, hvis du har nemmere ved det. - Men prøv "grænserne" af. Spil noget du ikke mener lyder godt - og varier det. - Udvid horisonten.

Lad det resultatet blive valgt ud fra mange forskellige muligheder, og ikke bare det der ligger lige for og er nemmest.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg synes det er et fint lille stykke. jeg kan nemt høre det i hovedet som en C64 SID med arpeggiobass og pulselead :)
måske skulle jeg lave det, for at vise komponisten, hvordan man orkestrerer i bare 3 voices.. bass og lead=kontrakpunkt. der er ikke så meget at tale om i denne tune.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg det er kedeligt at lytte til med de simple harmonier.
Det er på en eller anden måde "sødt", men det bliver langtrukkent og uinteressant.

Jeg synes først og fremmest du skal prøve at udforske det harmoniske og melodiske, før du begynder at bygge en form op omkring det.
Hvorfor har du valgt lige de akkorder du bruger her? Var det dem du kendte og kunne spille - eller prøvede du dig frem med mange forskellige valgmuligheder?

Har du overvejet noget at arbejde med nogle mere dissonerende harmonier? - noget som "simpelt" som et forudhold ville gøre mange af dine afslutninger mere interessante og få musikken til at pege fremad. - For meget af det kan også blive for kliché-præget - og trivielt, så det er en balancegang.

Men arbejd mere med harmonierne. - Prøv evt. at spille andre akkorder (og ikke kun dine grund 3-klange, D-dur, G-dur, A-dur og H-mol - og jo, jeg lever stadig i den verden hvor et H er et H og ikke et B :-) - og udvid evt. med noner og/eller septimer).
Eksperimentér - det kan også gøres matematisk i form af noget harmonisk analyse og akkord substitutioner, hvis du har nemmere ved det. - Men prøv "grænserne" af. Spil noget du ikke mener lyder godt - og varier det. - Udvid horisonten.

Lad det resultatet blive valgt ud fra mange forskellige muligheder, og ikke bare det der ligger lige for og er nemmest.
Jeg har taget dine råd til mig. Prøv at lyt igen :)

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:Jeg har taget dine råd til mig. Prøv at lyt igen :)
Så er vi landet i B-dur (ikke at forveksle med H-dur) :-).
Hvordan kan det være du skiftede toneart?
Det er blevet meget mere interessant at lytte til. Med orgelpunktet i starten er det blevet væsentligt mere "pastoralt" at lytte til - det virker for mig rigtig fint.

Kan du sætte nogle ord på din arbejdsproces i at nå hertil fra den oprindelige udgave?

Jeg kunne godt stadig tænke mig at du arbejdede endnu mere med melodierne (temaet) - hvis du ikke allerede gør det, så syng med på det. - Der er flere steder hvor temaet "dør" for tidligt, hvor jeg for mit indre ører hører andre udviklinger.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev:Jeg har taget dine råd til mig. Prøv at lyt igen :)
Så er vi landet i B-dur (ikke at forveksle med H-dur) :-).
Hvordan kan det være du skiftede toneart?
Det er blevet meget mere interessant at lytte til. Med orgelpunktet i starten er det blevet væsentligt mere "pastoralt" at lytte til - det virker for mig rigtig fint.

Kan du sætte nogle ord på din arbejdsproces i at nå hertil fra den oprindelige udgave?

Jeg kunne godt stadig tænke mig at du arbejdede endnu mere med melodierne (temaet) - hvis du ikke allerede gør det, så syng med på det. - Der er flere steder hvor temaet "dør" for tidligt, hvor jeg for mit indre ører hører andre udviklinger.
Jeg kan ikke synge, så...

Men jeg kan da prøve at lege lidt videre med melodien, hvilket jeg også mener jeg allerede har gjort. Klaverstykket er jo en variation af stryger-dele i midten.

Det er ikke noget orgel, det er 2 violin-ensembler og 2 bas-ensembler som danner en drone, i starten.

Jeg skiftede toneart, fordi jeg skulle have plads til de andre instrumenter.
Jeg valgte også at lave lidt mere interessant "stemmeføring" og imitation i starten, hvor fløjte/obo svarer på klaveret, og omvendt. Jeg syntes det manglede, men jeg er ikke helt i mål endnu - jeg er nybegynder inden for det felt, men på en eller anden måde kom fløjte-svaret på klaveret meget naturligt for mig, da jeg spillede det. Hvilket undrer mig noget...

Men jeg mangler noget mere øvelse i den slags "spørgsmål-svar" (klaveret stiller et "spørgsmål", som et andet instrument skal "svare" på).

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev: Det er ikke noget orgel, det er 2 violin-ensembler og 2 bas-ensembler som danner en drone, i starten.
Det er din "drone" jeg henviser til når jeg skriver orgelpunkt. Slå det evt. op hvis du er i tvivl om betydningen.
mediumaevum skrev: Jeg kan ikke synge, så...
Det handler ikke om at synge det fejlfrit.
Hvis du synger/nynner med så vil du naturligt komme tættere på musikken. Jeg ved godt det kan lyde mærkeligt, men det er min klare oplevelse at hvis jeg synger (og jeg synger heller ikke særlig godt selv) eller spiller på et blæserinstrument - så har jeg en større indlevelse i musikken end hvis jeg spiller den på klaveret - eller "endnu værre" lader computeren spille det for mig.

Melodier og temaer som du har her skal være sangbare for at de virker bedst. - Det er min erfaring at du kommer tættere på en rigtig god melodi hvis du kan synge den.

Prøv det - det kan være det kan hjælpe på at du i endnu højere grad kan "høre tingene" og de "kommer mere af sig selv" - når det ikke forbliver en "skrivebordsøvelse".

Og dermed siger jeg ikke at du IKKE har udviklet dine temaer - det synes jeg du har - det er for mig at se et rigtigt stort skridt du har taget her med den nye udgave!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev: Det er ikke noget orgel, det er 2 violin-ensembler og 2 bas-ensembler som danner en drone, i starten.
Det er din "drone" jeg henviser til når jeg skriver orgelpunkt. Slå det evt. op hvis du er i tvivl om betydningen.
mediumaevum skrev: Jeg kan ikke synge, så...
Det handler ikke om at synge det fejlfrit.
Hvis du synger/nynner med så vil du naturligt komme tættere på musikken. Jeg ved godt det kan lyde mærkeligt, men det er min klare oplevelse at hvis jeg synger (og jeg synger heller ikke særlig godt selv) eller spiller på et blæserinstrument - så har jeg en større indlevelse i musikken end hvis jeg spiller den på klaveret - eller "endnu værre" lader computeren spille det for mig.

Melodier og temaer som du har her skal være sangbare for at de virker bedst. - Det er min erfaring at du kommer tættere på en rigtig god melodi hvis du kan synge den.

Prøv det - det kan være det kan hjælpe på at du i endnu højere grad kan "høre tingene" og de "kommer mere af sig selv" - når det ikke forbliver en "skrivebordsøvelse".

Og dermed siger jeg ikke at du IKKE har udviklet dine temaer - det synes jeg du har - det er for mig at se et rigtigt stort skridt du har taget her med den nye udgave!
Jeg kommer aldrig til at synge en melodi, af flere grunde, da jeg føler det er grænseoverskridende at synge. Selv hvis jeg er alene.

Så hvis jeg skal finde ud af om noget er "sangbart" bliver jeg nødt til at kende teorien bag. Har jeg ret hvis jeg siger, at en sangbar melodi er én som ikke springer så højt/lavt, næsten med 5-8 toners forskel, som jeg gør her?

Det var et bevidst valg jeg traf, at gå fra C->F og ned til A, hvis det er den du tænker på. Netop for at gøre min melodi mere "unik" og skabe den rette stemning. Jeg formoder det er svært at synge, men selv synes jeg det lyder godt, ihvertfald på klaveret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Jeg kommer aldrig til at synge en melodi, af flere grunde, da jeg føler det er grænseoverskridende at synge. Selv hvis jeg er alene.
Hæmninger, eller grænser, er hensigstsmæssige og fine, nogen gange,...

De kan f.eks. få os til at være tro mod vores ægtefælle, eller undlade at dræbe en idiot der irriterer os, og er "jævnt træls gennem længere tid" :)

Der findes dog også yderst uhensigtsmæssige hæmninger, den du nævner er en af disse !!!

Jeg vil bare sige til dig at det er lykkedes mig at overvinde præcis dette, altså ikke umuligt, og det bestemt er værd at arbejde på


Jeg kan synge i studiet nu, synge kor på scenen, (selvom jeg stadig ikke holder taler, eller optæder solistisk med sang)
/Dub

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

man synger fordi man ikke kan lade være, fordi man er inspireret
når jeg lige skal finde en tone nynner jeg den bare, og så er jeg på rette vej

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Så har jeg lagt sidste udgave på youtube. Se link i trådstart. Bla. opdateret med bedre mixing og afslutning med klaver, fløjte og violiner.

Der kommer ikke flere ændringer til dette stykke, men jeg vil rigtig gerne vide hvad jeg kan gøre bedre til næste gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kan du ikke lade din oprindelige post stå, så man kan se, hvad folk har kommenteret på.

Prøv at droppe klaveret og paukerne helt. Prøv at se hvordan strygerne kan tegne akkorderne selv – også selvom der er en drone.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: Prøv at droppe klaveret og paukerne helt. Prøv at se hvordan strygerne kan tegne akkorderne selv – også selvom der er en drone.
Men strygerne tegner da allerede selv akkorderne i midten af stykket? Eller hvad henviser du til?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Mega lækkert !
Klaveret lyder nice.

Jeg ser prærien for mig. heste og kevin costner :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

raoul skrev:Mega lækkert !
Klaveret lyder nice.

Jeg ser prærien for mig. heste og kevin costner :)
Takker. Sjovt så forskellige opfattelser man får af musik. Havde nu mere tænkt over i gammel tid i de skotske/irske egne eller lign.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

mediumaevum: her kan du ser hvor meget denne fyr lærer at spille klaver på 1 år



Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:mediumaevum: her kan du ser hvor meget denne fyr lærer at spille klaver på 1 år

Allerede få sekunder inde i videoen, måske svarende til dag 1 eller 2 er han langt foran mig. Og jeg har øvet mig i over et år.

Jeg kommer aldrig til at spille klaver særlig godt, eller på noget andet instrument - uanset hvor meget jeg øver.

Mit problem er, at jeg ikke kan spille arpeggio med venstre hånd, samtidig med at jeg spiller en melodi. Jeg kan ikke multitaske lige så godt som andre.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

mediumaevum skrev:
SIDwave skrev:mediumaevum: her kan du ser hvor meget denne fyr lærer at spille klaver på 1 år

Allerede få sekunder inde i videoen, måske svarende til dag 1 eller 2 er han langt foran mig. Og jeg har øvet mig i over et år.

Jeg kommer aldrig til at spille klaver særlig godt, eller på noget andet instrument - uanset hvor meget jeg øver.

Mit problem er, at jeg ikke kan spille arpeggio med venstre hånd, samtidig med at jeg spiller en melodi. Jeg kan ikke multitaske lige så godt som andre.
når du spiller i dit DAW, så spiller du arpeggio på et track, ALENE med en eller 2 hænder, herefter spiller du det næste track, og det næste track :) det er jo fidusen. :) sådan gør jeg.. spiller en stemme, og spiller den næste i et nyt track, osv. efter at have siddet 1 år og arbejde på den måde så bliver tingene lavet megahurtigt

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

når bare du kan lave hvad du vil, så er det vel også ligemeget. du laver fin musik, du har et godt movie talent!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:når bare du kan lave hvad du vil, så er det vel også ligemeget. du laver fin musik, du har et godt movie talent!
Det passer så ikke. Jeg kan ikke komponere "string runs" (hvad hedder det på dansk?) ala' Ravel, eller John Williams.

Jeg kan heller ikke finde ud af at lave overgange - broer - med strygere alene, uden brug af bækken/pauker. Ikke uden det lyder forkert.

Hvis jeg lærte at komponere "string runs" ville mit musik blive meget bedre, tror jeg.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Løb har altså ikke noget med filmmusik at gøre. Ravel og Williams har lavet meget musik uden bruge løb, bækkener eller pauker og har selv lavet RIGTIG meget filmmusik uden nogle af de tre elementer.
mediumaevum skrev:Hvis jeg lærte at komponere "string runs" ville mit musik blive meget bedre, tror jeg.
Nej.
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

en bro er en pause. du kan indlede dem med sidste tone i foregående stykke, og køre nogle toner 1 oktav op, med 5 toner som overgang, og så er du i en ny part. det var en lille bro. det kan du nok finde ud af! lyt dog til hvad andre gør, og så kopier det, og varier det.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

medi: du begår den fejl at du laver det samme musik hele tiden. du aner ikke hvad du kan!
du skal tage nogle andre instrumenter, og lave en anden slags musik. så åbnes døren til fri fantasi.
vælg noget musik du kan li, og se om du kan lave noget lignende.

det er ligesom Bruce Lee: du slår på en træpind der sidder på en stamme der kan rotere. når du slår, slår en anden pind tilbage, og så skal du blokere.
efter at ha gjort det i nogle år kan Bruce blokere alle slag automatisk.

efter at ha lavet enhver form for stil i musik og med forskellige lyde, i en del år, så kan jeg lave hvadsomhelst, med tilfældige instrumenter.
det er en vilje, der skal til: når jeg har lidt trommer, og et klaver, kan jeg bare bestemme mig for at det skal lyde som jazz. så arbejder jeg med klaveret så det lyder som jazz, og tilføjer trommer.

jeg er da fuldkommen ligeglad med om det er "rigtig" jazz - det er Jan-jazz! :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Begynd at øve dig i at lave musikken i hovedet, inden du "taster" den ind

Nyt svar