Knights & Castles

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Knights & Castles

Indlæg af mediumaevum »

Opdateret link:

[soundcloud][/soundcloud]

Har lavet lidt mere festlig musik med middelalder-stemning. Venter spænt på jeres dom!
Senest rettet af mediumaevum tors 10. jan 2019 18:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lyder lidt som et soundtrack fra en ridderfilm, med enkelte instrumenter der leder tankerne i retning af noget asiatisk - f.eks. kinesisk/japansk. Melodien er lidt stillestående, så jeg ville nok ikke lytte til det som stand alone musik. Men som baggrund til noget film om middelalderen vil det være helt brugbart. Jeg har billeder af dagliglivet i en middelalderfæstning for mit indre blik mens jeg hører det.
Produktionen (instrumentering, arrangement og mix) er overordnet ret vellykket. Det er absolut noget af det bedre jeg har hørt fra dig.

Enkelte kritikpunkter:
- De repeterende drone-agtige instrumenter kan bruge lidt variation over tid. Det kommer til at lyde lidt rigeligt loopet.
- Sækkepibe lyden er ikke så fed. Den lyder en del som en synth.
- Enkelte lyde er ikke historisk/geografisk korrekte. Det er bl.a. det, der får mig til at tænke asiatisk - strygersektionen spiller på en måde der mere siger det sydlige Kina end det sydlige Europa til mig, og jeg tror ikke den måde at bruge strygere i sektioner på har været kendetegnende for datidens europæiske musik. Der er også et knipset strengeinstrument der lyder mere fjernasiatisk end europæisk for mig.
- Men først og fremmest; lige nu er det fin stemningsskabende baggrund, men hvis det skal fungere i sig selv uden en billedside, så kræver det en melodi der engagerer mig mere. Tænk i fraser med retning og højdepunkt, og i melodisk opbygning. Meget (hvis ikke alt) af det middelaldermusik der har overlevet må formodes at have været enstemmigt med akkompagnement, hvilket du også har fanget, men for at det skal være interessant at høre på, så kræver det stærke melodier. Det kunne være en spændende næste udfordring for dig.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Du har fanget en god sound/stemning - med din drone (kombination af tromme og stryg) fra starten af. Det lyder generelt rigtig godt og giver en god stemning.

Det melodiske indhold er generelt godt - omend dine fraser er meget korte, og der er ikke helt fornemmelsen af en rødtråd eller udvikling gennem værket, mere små brudstykker der repeteres of flyttes rundt mellem instrumenterne.
Jeg har meget svært ved at identificere hvilket instrument der spiller på 0:07 - det lyder meget hult og mangler umiddelbart noget karakter/fylde.
Fløjten på 0:22 er ikke "groundet" nok - rytmen bliver forjaget.
Sækkepiben placerer musikken for mig i det engelske område, og ligger umiddelbart noget senere historisk end det jeg umiddelbart får ud af musikken her. - Det er vist først fra en gang i 14-1500 tallene at sækkepiben rigtig kommer - og jeg vil umiddelbart placerer "lyden" her nogle hundrede år tidligere - det er dog en ren subjektiv vurdering, og det skal siges at jeg på ingen måde er sækkepibe-kendt som sådan. :-)
2. del med strygerne mudrer billedet på flere punkter - igen i forhold til det rent rytmiske - timingen i det er skæv. - Men også "lyden" af stygerensemblet falder uden for det jeg umiddelbart forventer at høre, ikke kun i forhold til konteksten her, hvor du ellers er meget tæt på de enkelte instrumenter (en enkelt tromme, en enkelt stryger, en fløjte), så har du her en her strygersektion - det bliver også anakronistisk i den forstand at det for mig faldet helt uden for den stemning/tidsbevidsthed du i øvrigt har fået skabt.

Så alt i alt et fint stykke, men flere elementer får musikken til at pege i vidt forskellige retninger - og det mudrer billedet for mig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Bækkenrullene har to peaks hver gang. Vælg klimakset og pointér det.

Hvis du kan så slå al vibrato fra.

Hvis to instrumenter spiller den samme melodi, så sørg for de holder tonerne lige lang tid.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for jeres kritikpunkter. Jeg vil gå igang med at ændre nummeret på baggrund af jeres feedback.

Det jeg forsøger at opnå med strygerne er noget mere "filmisk", dvs. at komninere den gamle verden med noget cinematisk. Det er så ikke lykkedes mig, kan jeg forstå. Har I nogle idéer til hvordan strygerensemblet kan kombineres?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Du har fanget en god sound/stemning - med din drone (kombination af tromme og stryg) fra starten af. Det lyder generelt rigtig godt og giver en god stemning.

Det melodiske indhold er generelt godt - omend dine fraser er meget korte, og der er ikke helt fornemmelsen af en rødtråd eller udvikling gennem værket, mere små brudstykker der repeteres of flyttes rundt mellem instrumenterne.
Jeg har meget svært ved at identificere hvilket instrument der spiller på 0:07 - det lyder meget hult og mangler umiddelbart noget karakter/fylde.
Fløjten på 0:22 er ikke "groundet" nok - rytmen bliver forjaget.
Sækkepiben placerer musikken for mig i det engelske område, og ligger umiddelbart noget senere historisk end det jeg umiddelbart får ud af musikken her. - Det er vist først fra en gang i 14-1500 tallene at sækkepiben rigtig kommer - og jeg vil umiddelbart placerer "lyden" her nogle hundrede år tidligere - det er dog en ren subjektiv vurdering, og det skal siges at jeg på ingen måde er sækkepibe-kendt som sådan. :-)
2. del med strygerne mudrer billedet på flere punkter - igen i forhold til det rent rytmiske - timingen i det er skæv. - Men også "lyden" af stygerensemblet falder uden for det jeg umiddelbart forventer at høre, ikke kun i forhold til konteksten her, hvor du ellers er meget tæt på de enkelte instrumenter (en enkelt tromme, en enkelt stryger, en fløjte), så har du her en her strygersektion - det bliver også anakronistisk i den forstand at det for mig faldet helt uden for den stemning/tidsbevidsthed du i øvrigt har fået skabt.

Så alt i alt et fint stykke, men flere elementer får musikken til at pege i vidt forskellige retninger - og det mudrer billedet for mig.
Sækkepiper fandtes i middelalderens Tyskland og Sverige - længe før det kom til Skotland.
Jeg har valgt at bevare sækkepipen i min nye version, som ellers er ændret meget.
david mondrup skrev:Lyder lidt som et soundtrack fra en ridderfilm, med enkelte instrumenter der leder tankerne i retning af noget asiatisk - f.eks. kinesisk/japansk. Melodien er lidt stillestående, så jeg ville nok ikke lytte til det som stand alone musik. Men som baggrund til noget film om middelalderen vil det være helt brugbart. Jeg har billeder af dagliglivet i en middelalderfæstning for mit indre blik mens jeg hører det.
Produktionen (instrumentering, arrangement og mix) er overordnet ret vellykket. Det er absolut noget af det bedre jeg har hørt fra dig.

Enkelte kritikpunkter:
- De repeterende drone-agtige instrumenter kan bruge lidt variation over tid. Det kommer til at lyde lidt rigeligt loopet.
- Sækkepibe lyden er ikke så fed. Den lyder en del som en synth.
- Enkelte lyde er ikke historisk/geografisk korrekte. Det er bl.a. det, der får mig til at tænke asiatisk - strygersektionen spiller på en måde der mere siger det sydlige Kina end det sydlige Europa til mig, og jeg tror ikke den måde at bruge strygere i sektioner på har været kendetegnende for datidens europæiske musik. Der er også et knipset strengeinstrument der lyder mere fjernasiatisk end europæisk for mig.
- Men først og fremmest; lige nu er det fin stemningsskabende baggrund, men hvis det skal fungere i sig selv uden en billedside, så kræver det en melodi der engagerer mig mere. Tænk i fraser med retning og højdepunkt, og i melodisk opbygning. Meget (hvis ikke alt) af det middelaldermusik der har overlevet må formodes at have været enstemmigt med akkompagnement, hvilket du også har fanget, men for at det skal være interessant at høre på, så kræver det stærke melodier. Det kunne være en spændende næste udfordring for dig.
Jeg har lavet et second theme, b-stykke.

Værsgo':
[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Starten er meget bedre men det andet bækkenrul lyder stadig mærkeligt.

Dit b-stykke er hvad mine kompositionselever og jeg er begyndt at kalde snaps. Det har intet med stykket at gøre. Lidt ligesom hvis man var et par venner der sad og snakkede sammen og en person stak hovedet ind ad døren og bare råbte snaps og gik.

Jeg vil virkelig anbefale dig disse kurser https://mikeverta.com/product/online-ma ... osition-1/ med koden levelup2019 koster det kun $18.

Start med Composition 1
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Starten er meget bedre men det andet bækkenrul lyder stadig mærkeligt.

Dit b-stykke er hvad mine kompositionselever og jeg er begyndt at kalde snaps. Det har intet med stykket at gøre. Lidt ligesom hvis man var et par venner der sad og snakkede sammen og en person stak hovedet ind ad døren og bare råbte snaps og gik.

Jeg vil virkelig anbefale dig disse kurser https://mikeverta.com/product/online-ma ... osition-1/ med koden levelup2019 koster det kun $18.

Start med Composition 1
Kan du starte med at fortælle - i overordnede linjer - hvad kurset (eller din egen viden) siger omkring komposition af B-stykker?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvordan man undgår snaps. Hvordan man skriver og udvikler temaer der relaterer sig til hinanden.

Jeg har anbefalet dig hans kurser før og for $18 er det et steal i forhold til hvor mange penge man bruger på samples.

Min egen erfaring: Har jeg skrevet en del gange til dig her på forum, så start lige med at rode de gamle tråde igennem.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Det er pudsigt som de asiatiske noter kommer frem - jeg, som David også nævnte, kan sagtens høre de pentatone undertoner som også forbindes med den asiatiske musik - og den måde sækkepiben bliver brugt på får mig til at tænke på Erhu'en.

Ikke dette skal handle om erhu'en eller andre asiatiske instrumenter men her er en video med et orkester med mange erhu'er: - dette er umiddelbart af nyere tid.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hvilke virtuelle instrumenter bruger du egentlig i stykket her?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:Hvilke virtuelle instrumenter bruger du egentlig i stykket her?
8Dio stryger-ensemble, Ethno World (Moorin Khur - mongolske strygere, som lægger dronen), samt Medieval Legends II (nøgleharpe).
I starten er det nøgleharpen som fører melodien, med Moorin Khuur som drone/arpeggio.

Derudover 8Dio Claire Fute og nogle Ethno World trommer.

Det skal retteligt siges, at det mongolske imperie var ret aktiv i middelalderens Europa. De truede direkte østrig, ungarn og generelt det tysk-romerske rige. Så helt ved siden af middelalderen er det altså ikke, at bruge mongolske instrumenter eller melodier.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Hvordan man undgår snaps. Hvordan man skriver og udvikler temaer der relaterer sig til hinanden.

Jeg har anbefalet dig hans kurser før og for $18 er det et steal i forhold til hvor mange penge man bruger på samples.

Min egen erfaring: Har jeg skrevet en del gange til dig her på forum, så start lige med at rode de gamle tråde igennem.
På Evenant-kurset siger de, at det sekundære tema skal være en kontrast til hovedtemaet. Dvs. hvis hovedtemaet er hurtigt, skal det andet være langsomt, eller vice versa.

Det er det jeg har forsøgt her.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og du kan vælge to veje nu: Du kan prøve det kursus jeg har anbefalet flere gange eller prøve at forklare din musik med hvad andre siger.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

https://vi-control.net/community/thread ... rta.78369/
Find selv flere lignende tråde på VI
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det her kan også anbefales:
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hej alle her i tråden:

Kan jeg lige få jeres kommentarer og kritiske vinkel på denne udgave? Jeg har lyttet til jeres råd.

Se OP.

Nyt svar