Tea for Two infringement!?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Tea for Two infringement!?

Indlæg af Graceville »

Nåmen er der nogen der kan vurdere, om det her er over grænsen for plagiat og om jeg derfor gør mig skyldig i noget sådant.

Jeg tænker både melodi- og tekststumpen fra Tea For Two (Vincent Youmans / Irving Caesar 1925)

Se bort fra fejl og lyd foreløbigt, det en demo.

[soundcloud][/soundcloud]
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Citatet er i hvert fald svært at ignorere. - Er det ikke endog den oprindelige tonehøjde?

I min verden er der her tale om en parafrase/transkription/fortolkning af den originale sang (både melodi og tekst).
Jeg kan sagtens høre at din sang udvikler sig væk fra det indledende"citat" - men i og med det vender så ofte tilbage, som et centralt element i sangen, så tror jeg det er svært at kalde den en original komposition, men må kalde det for en eller anden form for bearbejdning af en tidligere komponeret sang.

Det er dog en fantastisk god måde at arbejde med inspiration fra andres materialer især hvis man "sidder fast", men jeg tror ikke du undgår "plagiat" prædikatet med den som den er her.

Her er "originalen" (sangen starter ca. 45 sekunder inde):

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeps, jeg tror jeg arbejder videre med det og ser, om jeg ikke kan ramme et eller andet. Prøver noget et sted mellem Father John Misty og Rufus Wrainwrights lyd og tekstunivers og parafrasere mere omkring tea for two melodien. Mon ikke det kan gøres så elegant at det stadig ringer en klokke.
Dm7 til Cmaj6 på den her måde er ret fed og med masser af muligheder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Men jeg har sku svært ved at finde grænsen. Den rammer nok når advokaterne står der med kilovis af shitstorm i attachemapper.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men det er fedt. Videre med det. Når advokaterne ringer, så har du ramt det perfekt!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:Nåmen er der nogen der kan vurdere, om det her er over grænsen for plagiat og om jeg derfor gør mig skyldig i noget sådant.

Jeg tænker både melodi- og tekststumpen fra Tea For Two (Vincent Youmans / Irving Caesar 1925)

Se bort fra fejl og lyd foreløbigt, det en demo.

[soundcloud][/soundcloud]

Lyder som din udgave af Tea for Two. Men ganske godt. Så hold fast i det.
Og er det ikke et spørgsmål om at betale Coda penge for at få lov at spille det.
Skal ikke kunne sige om det er nok for at udgive nummeret.

Nyt svar